Navigaattorivalmistaja TomTom sanoo ryhtyvänsä ensimmäisenä paikannusyrityksenä laskemaan reittitietoja reaaliaikaisten säätietojen perusteella. Tämän ansiosta autoilija pääsee nopeimmin perille myös sateessa ja lumisateessa.
TomTom lupaa, että säätiedot huomioonottamalla matkan kesto ja perillepääsyn aika voidaan laskea selvästi tarkemmin. Järjestelmä ottaa huomioon sääolot koko tieverkon alueella.
TomTomin ja muiden navigaattorivalmistajien täytyykin keksiä uusia teknisiä ratkaisuja markkinoilla, jossa laitemyynti putoaa koko ajan. Viime vuonna vanhoja henkilökohtaisia navigaattoreita myytiin enää 22 miljoonaa kappaletta. Perinteinen navigaattori häviää hiljalleen markkinoilta.
Navigaattorin kuolema on ollut väistämätön kohtalo käytännössä siitä lähtien, kun älypuhelimia ryhdyttiin käyttämään paikkatietojen hakuun ja navigointiin. Katoaminen tapahtuu kuitenkin suht hitaasti, sillä vuonna 2012 navigaattoreita myytiin 28 miljoonaa.
Berg Insight -tutkimuslaitos arvioi, että vuonna 2019 navigaattoreita myydään enää 10 miljoonaa kappaletta. Myyntimääriä kutistaa sekin, että moni navigaattori myydään elinikäisillä karttapäivityksillä. Uutta laitetta ei tarvitse oikeastaan koskaan ostaa.
Ensimmäiset navigointilaitteet tulivat armeijoiden käyttöön noin 1980luvun puolivälissä . Laitteena navigaattori on nyt noin 30-vuotias.