Electronica, München - Murata on esitellyt toisen polven MEMS-anturinsa, jossa kiihtyvyysanturin rinnalle on istutettu myös x-akselin lisäksi z-suuntaan aistiva gyroskooppi. SCC2000-sarjassa entisen VTI:n vahvuudet ovat ennallaan: anturi on erittäin tarkka ja kestää koviakin olosuhteita.
Muutama vuosi sitten VTI yritti hakea jalansijaa myös kulutuselektroniikasta. Yhtiön MEMS-osaamisen kulmakivet - tarkkuus ja kestävyys - eivät kuitenkaan sovi kännyköihin, joissa hinta on kuitenkin aina keskinen tekijä. Nyt japanilaisen Muratan omistuksessa suomalaisosaaminen keskittyy autoteollisuuteen ja raskaisiin työkoneisiin.
SCC2000-uutuutta esitelleet Jari Nieminen ja Juha Lahtinen korostivat, että gyron tarkkuus on parasta, mitä markkinoilla tällä hetkellä löytyy. Molemmilta MEMS-komponenteilta löytyy ensimmäistä kertaa toisen asteen lämpötilakompensointi.
Kiihtyvyysanturilla ja gyrolla on yhteinen ASIC-piiri. Tämä MEMS-pakkaaminen on pitkälti se tekijä, joka erottaa entisen VTI:n kilpailijoistaan.
Z-akselin lisääminen gyrolle mahdollistaa kuuden vapausasteen anturiratkaisun järjestelmänkehittäjille. Murata on jo toimittanut uutta SCC2000-anturia suurille autonvalmistajille. Myös ns. tarkkuusmaanviljelyssä tarvittaviin isoihin koneisiin anturia on suunniteltu sisään. Tämä on - ehkä hieman yllättäen - jo aika merkittävä markkina MEMS-antureilla, Nieminen ja Lahtinen paljastavat.
SCC2000-sarjasta löytyy lisätietoa Muratan sivuilta.