Audin, BWM:n ja Daimlerin omistukseen lähiaikoina siirtyvä Nokian HERE-karttapalvelu haluaa standardoida sen, miten ajoneuvot lähettävät paikannuksen anturidataa pilvipalveluihin. Asiaa puitiin jo viime viikolla Berliinissä järjestetyssä foorumissa.
Berliinissä oli mukana kaikkiaan kuusitoista autonvalmistajaa, autojen järjestelmätoimittajaa ja autonvalmistajien alihankkijoita. Tapahtumassa keskusteltiin datan sisällöstä, tietoturvasta, nimettömyydestä ja lähetysten tarkkuudesta ja tehokkuudesta.
Moderni auto kerää valtavia määriä erilaista anturidataa, jota voidaan hyödyntää sekä muiden ajoneuvojen että viranomaisten toimesta. Mikäli data olisi standardoidussa formaatissa, erilaisilla pilvipalveluilla olisi helpompi hyödyntää sitä. Ennusteiden mukaan maantiellä liikkuu vuoteen 2020 mennessä jo 30 miljoonaa verkkoon liitettyä ajoneuvoa.
On mielenkiintoista nähdä, miten Apple ja Google suhtautuvat HEREn aloitteeseen. Yrityksillä, erityisesti Applella, on ollut taipumus kehittää omia versioita erilaisista tekniikoita omien kaupallisten etujen nimissä. HEREn hanke kuitenkin tähtää erityisesti tiellä liikkumisen turvallisuuden parantamiseen.
TILAA UUTISKIRJE JA VOITA DELL XPS 13 -KANNETTAVA
Tilaa Elektroniikkalehden uutiskirje ja osallistu samalla arvontaan, jossa voit voittaa Dellin huippulaadukkaan kannettavan XPS 13 -tietokoneen. Kampanja jatkuu Teknologia15-messujen päätöspäivään eli 8.10.2015 asti, jolloin voittaja on selvillä.
Tilaaminen onnistuu tästä.