Amerikkalaisella ON Semiconductorilla kuvapiirien uudesta ISG-divisioonasta (Image Sensing Group) vastaava Taner Ozcelik sanoo, että autojen CMOS-kuvapiireistä tulee lopulta ihmissilmää parempia. Maailman ensimmäinen ADAS-järjestelmiin tarkoitettu kahden megapikselin CMOS-kamera on yksi askel tällä tiellä.
Autoihin lisätään jatkuvasti kameroita osana erilaisia kuljettajia helpottavia laitteita. Samaan aikaan autojen ympäristöön tulee yhä enemmän ledivaloja. Niitä on liikennemerkeissä ja tietenkin autojen takavaloissa. ON Semiconductorin uusi autokamera osaa suodattaa ledien välkkymisen pois.
Kyse on 2,3 megapikselin AR0231AT-kennosta, joka yhtiön mukaan asettaa uudet standardit ADAS-järjestelmien (Automatic Driver Assistant Systems) kameroille. Kenno pystyy ottamaan 1080p-tasoista erittäin laajalla dynaamisella skaalalla.
ON Semi on uutuuskamerassaan toteuttanut patentoitavana olevan LFM-tekniikan, joka suodattaa pois näkymässä olevien ledivalojen välkynnän. Tämän ansiosta ADAS-järjestelmä pystyy lukemaan leditauluja kaikissa valaistusoloissa.
Mutta että ihmissilmää paremmaksi? - Jatkossa kamerat näkevät erittäin hämärissä oloissa, kuten yöllä tähtien valossa. Ne pystyvät ottamaan tuhat ruutua sekunnissa, dynaaminen skaala on jo nyt 120 desibeliä eli ihmissilmää parempi ja lisäksi ne pystyvät tulevaisuudessa zoomaamaan kohteisiin, joihin ihmissilmä ei yksinkertaisesti yllä, Ozcelik perustelee.
Tässä kehityksessä 11 x 10 -milliseen BGA-koteloon pakattu AR0231AT-kamera on vasta ensimmäinen askel. Massatuotantoon piiri tulee ensi vuonna.