Formula 1 -autossa on satoja antureita, jotka keräävät koko ajan dataa käytännössä kaikesta, mitä autossa tapahtuu. Qualcomm kertoo nyt, että tämän vuoden Mercedes-kilpuriin kehitettiin uusi tapa, jolla autn lämpökemroiden kuvaama informaatio siirretään tallin käyttöön.
Aiemmin lämpökamerat tallensivat kuvansa muistiin ja se siirrettiin tallin tietokoneelle kiinteän yhteyden kautta varikolla. Tämä oli paitsi hieman hankalaa, myös hidasta.
Tämän vuoden autossa lämpökameroiden kuvaama informaatio siirretään tallin tietokoneille wlan-yhteyden välityksellä. QTI eli Qualcomm Technologies Inc kehitti datansiirtoon ratkaisun, joka hyödynsi 5 gigahertsin radiotaajuutta.
Ratkaisu perustuu 801.22ac-piirisarjaan sekä korttitietokoneeseen, jonka ytimessä on älypuhelimistakin tuttu Snapdragon 805 -prosessori.
Linkkiä testattiin ensimmäisen kerran jo yli vuosi sitten Kanadan GP:n aikana, ja tuolloin lämpökameroiden kuvaama datapaketti – kooltaan tuolloin 180 megatavua – siirtyi wlanin yli 26 sekunnissa. Keskimääräinen datanopeus oli näin noin 88 megabittiä sekunnissa.
Alunperin Qualcomm suunnitteli kahdeksan 40 megahertsin kanavan yhdistämistä datansiirtoon liikkuvasta autosta. Testien perusteella huomattiin, että yksinkertaisempi ja riittävä ratkaisu oli neljä wifi-piirisarjaa ja neljä 80 megahertsin kanavaa.
Autossa ratkaisu näkyy neljänä kotelona eri puolilla autoa. Qualcomm asensi lisäksi reitittimiä eri puolilla varikkosuoraa ja talliinsa, jotta lämpökameroiden data saadaan nopeasti siirrettyä tallin käyttöön.