Analytics2015 – Dataa on aina kerätty, mutta aiemmin menetelmät olivat kömpelöitä ja raporttien teko toivottoman hidasta. - Nyt Hadoop tekee sekunneissa sen, mihin aiemmin kului viikkoja, sanoi SAS Instituten Best Practices -ryhmän vetäjä Jill Dyché.
SAS:n analytiikkakonferenssissa iso teema on analytiikan tuominen osaksi yritysten kulttuuria kaikille eri toimialoilla. Kyse on isosta muutoksesta, joka on alkanut vasta viimeisen 10 vuoden aikana. Nyt käyttöömme tulee jatkuvasti valtavia määriä dataa.
- Googlen Goa-älyauto on tästä hyvä esimerkki. Se tuottaa järjestelmillään gigatavun dataa joka sekunti, Dyché kuvasi.
Dyché haluaa, että analytiikka otetaan tiukasti mukaan myös yritysten innovaatioprosesseihin. Vanhassa mallissa konsultit kertovat yrityksille miljoonapalkkioilla, mihin suuntaan sen pitäisi strategiassaan mennä.
Dychén mukaan analytiikan pitää olla kiinteä osa koko innovaatioprosessia. Pelkkä hieno idea ei ole mitään, mutta tilastollinen analyysi paljastaa, toimiiko idea siten kuin on ajateltu. Sen jälkeen suunnitellaan, kehitetään ja tuotetaan ja analytiikka kertoo koko ajan, toimiiko idea.
Hadoopin merkitys tässä on tietenkin mullistava. Se mikä aiemmin vaati käytännössä superlaskentaa ja oli harvojen ulottuvilla, on nyt kaikkien käytössä.
- Elämme ketterää aikakautta. Kenelläkään ei ole enää aikaa odottaa datan latautumista.