Analytics2015 – Meidän pitää hyödyntää big dataa ja analytiikkaa, sanoo yrityksen johto kilpailijaansa seuraten. Joten kaivetaan varastosta ne vanhat läppärit, liitetään ne Hadoop-klusteriin ja ryhdytään tuottamaan analyysimalleja. - Tämä on juuri se tapa, miten yrityksen ei pidä toimia, sanoo SAS Instituten analytiikkaratkaisuista vastaava johtaja Snurre Jensen.
Moni yritys ryhtyy nyt hyödyntämään big dataa, koska se on muotia. Jensenin mukaan se voi johtaa suuriin virheisiin. - Pitää tietää, mistä aloittaa, jotta tietää mitä pitää välttää, Jensen kertoi eilen SAS:n Analytics2015-tapahtumassa.
Jensenin mukaan big datassa ja analytiikassa ei ole kyse teknologiasta. Eikä algoritmeista, vaikka ne ovatkin ”viileitä”. - Ei, kyse on bisnespäätöksestä. Mikä on yrityksen strategia, mitkä ovat tavoitteet?
Näitä tavoitteita pitää purkaa osiin ja miettiä, mitä niiden saavuttamiseksi pitäisi tehdä? Mitä käytäntöjä ja tekniikoita yrityksessä on valmiina? Mikä vaikuttaisi eniten ja nopeimmin? Kuinka monimutkaista analytiikan tuominen päätöksentekoon olisi?
Näitä yrityksen projekteja vertaamalla päästään eteenpäin. - Yrityksen pitää etsiä hankkeita, joilla on iso vaikutus mahdollisimman pienellä työllä. Sellaista ei kannata tehdä, joka ei kasvata liikevaihtoa, hän evästää big dataa pohtivia yrityksiä.
Monen yrityksen kannalta big data on ongelma. Liikkeenjohto on siitä nyt usein hyvin innostunut. Yrityksen IT-osasto ei vielä oikein tiedä, mistä on kyse. - Ai onko SAS se lentoyhtiö, it-ammattilaiset saattavat kysyä.
Tärkeää on tietää muutama perusjuttu. Pitää ymmärtää, että nykyinen datakeskus ei todennäköisimmin riitä. Big data merkitsee valtavien datamäärien tallentamista. Ja sen pitää olla kustannustehokasta.
- Tähän Hadoop on ratkaisu. Nyt aletaan jo olla vaiheessa, jossa Hadoopin käyttö analytiikkaan ei ole enää kohtuuttoman vaikeaa.
Hadoopin idea on sinänsä yksinkertainen: dataa ei tuoda enää paikallisesti käyttöön, vaan sitä käsitellään pilvessä. Se on edullista ja erittäin nopeaa. Silti datan mallinnus on aina kaiken a ja o. Ja siitä tehtävät johtopäätökset.
- Jos analytiikan tuloksi ei hyödynnetä liiketoiminnassa, sillä on hyvin vähän arvoa, Jensen korostaa.