Joka toinen kuluttaja käyttää parin vuoden päästä älypuhelintaan tai puettavaa laitetta ostostensa maksamiseen. Näin ennustaa tutkimuslaitos Gartner. Apple Pay-, Samsung Pay- ja Android Pay -palveluille tutkimuslaitos ei ennusta pitkää ikää.
Mobiilimaksaminen on vihdoin ottamassa tuulta siipiensä alle Pohjois-Amerikassa, Japanissa ja joissakin Euroopan maissa. Gartnerin mukaan mobiilimaksajien osuus kasvaa 2017 lopulla 50 prosenttiin näissä maissa.
Tutkimuslaitoksen mukaan tällä hetkellä on tarjolla kolme erilaista mobiilimaksamisen tekniikkaa. Älypuhelin on laitteena lupaavin, mutta sen rinnalla on pankkien ja luottokorttiyritysten tarjoama mobiililompakko. Lisäksi monet vähittäismyyjät -kuten Starbucks – tarjoavat asiakkaille omaa mobiililompakkoaan.
Gartnerin mukaan NGC-pohjaisten tekniikoiden aika jää joka tapauksessa suhteellisen lyhyeksi. Kuluttajat eivät näe suurta arvoa tällaisessa maksamisessa, mutta kauppiaiden ja rahoituslaitosten väliset sopimukset ovat jääneet vähäisiksi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Apple Pay, Samsung Pay ja Android Pay ovat vain välivaiheen tekniikoita.
Palvelu ei saa olla kytketty mihinkään laitteeseen, Gartner arvioi. Sen sijaan pilvipohjaiset mobiilimaksamisen palvelut voivat saavuttaa paljon suuremman käyttäjäkunnan.