Tulevaisuuden autot – muutkin kuin premium-mallit – havainnoivat ympäristöään jatkuvasti. Tämä edellyttää, että auton tutkajärjestelmä saadaan toteutettua edullisesti ja hyvin pienessä tilassa. NXP:n uusi 77 gigahertsin tutkapiiri näyttää suuntaa kehityksestä.
NXP esitteli ADAS-piiriään Las Vegasin CES-messuilla. ADAS viittaa terminä kaikkiin kuljettavia avustaviin laitteisiin (Advanced Driver Assistance Systems). Niissä tutkasignaaleilla on erittäin suuri rooli.
NXP:n uusi ADAS-piiri sopii 7,5 x 7,5 millin tilaan. Silti RFCMOS-prosessissa valmistettu piiri tuottaa auton järjestelmille erittäin tarkan kuvan ajoneuvon ympäristöstä. Piirin pieni koko tarkoittaa sitä, että tutkalaitteita voidaan integroida autossa käytännössä mihin tahansa ilman, että ne ovat näkyvissä.
ADAS-tutkaa voidaan käyttää esimerkiksi hätäjarrutuksiin, automaattiseen vakionopeuden säätöön, kuolleiden kulmien ”taakse” näkemiseen, liikenteestä varoittamiseen ja automaattipysäköintiin.
NXP:n piirin etuna on pienen koon lisäksi aiempaa pienempi tehonkulutus. Se kuluttaa virtaa noin 40 prosenttia vähemmän kuin aikaisemmat 77 gigahertsin tutkajärjestelmät (4 wattia).
Tietysti tulevat itseään ajavat autot vaativat kokonaisen armadan tutkia, sillä auton pitää pystyä näkemään koko 360 asteen ympäristönstä. Tämänhetkisillä tutkalaitteilla tämä tarkoittaisi aika kömpelöä toteutusta.
Markkinaennusteisen mukaan vuonna autoihin 2021 myydään jo yli 50 miljoonaa tutka-anturipiiriä. Vuositasolla markkinat kasvavat 23 prosentin vauhtia.
Viime keväänä NXP kertoi ostavansa Freescalen 16,7 miljardin dollarin jättifuusiossa. Kaupan jälkeen NXP:stä tuli maailman suurin ADAS-ratkaisujen toimittaja.