Sähköauto Teslan omistajat kokivat viime vuonna yllätyksen, kun autoihin oli ohjelmistopäivityksen myötä tuotu uusia ominaisuuksia. Autoteollisuus on menossa tähän suuntaan kovaa vauhtia, mutta se edellyttää järjestelmää, joka on päivitettävissä. Cypressin Traveo-ohjainperheet uudet piirit ovat jo sellaisia.
Traveo on mikroprosessori, joka ohjaa esimerkiksi kojelautaa, käsittelee korista eri väyliä pitkin tulevia signaaleja ja ohjaa moottoria. Kyse on vanhan Spansionin tuoteperheestä, joka siirtyi Cypressille viime vuonna yritysten jättifuusion myötä.
Traveo-perheen kaksi uusinta ohjainta ovat ensimmäiset, joissa käytetään Spansionin peruja olevaa 40 nanometrin prosessissa valmistettua sulautettua flash-muistia. Se on erittäin nopeaa (hakuaika 8 nanosekuntia), kestää kovia lämpötiloja (125 astetta, kuten autoissa tarvitaan) ja pitkäikäistä (datan luvataan säilyvän 20 vuoden ajan). Piirien ytimessä on ARM Cortex-R5-prosessori ja ne tulevat laajasti kaikkia väyliä, myös uudempaa ja nopeampaa CAN-FD-väylää (Flexible Data).
Uudet Traveo-piirit pystyvät keskustelemaan kahden ulkoisen flash-muistin kanssa saman HyperBUS-väylän kautta. Tämän ansiosta ohjaimen ohjelmisto voidaan ladata ilmateitse (OTA) toiseen muistiin päivityksineen ja uusine ominaisuuksineen. Mikäli päivtykset eivät toimi, voidaan palata vanhaan versioon.
Ennen pitkää teslamainen päivitettävyys tulee yhä useampaan automalliin. Uusien Traveo-piirien myötä alkaa kausi, jolloin tällaisia älykkäitä ohjaimia tulee myös halvempaan hintaluokkaan kuuluviin autoihin.
OTA-päivityksissä on edelleen paljon haasteita, mutta kyse on yhdestä suurimmista autoteollisuuden haasteista tulevina vuosina.