Suomalaisyritykset ovat ottaneet innolla käyttöön analytiikan työkaluja. SAS Institute Oy:n toimitusjohtaja Johan Sandell näkee kuitenkin, että edessä ovat kriittiset ajat. - Jatkossa yritysten on panostettava enemmän analytiikkaan perustuvaan kaupallisen tarjonnan kehittämiseen. Siinä voimme muuten jäädä muita jälkeen.
Sandellin mukaan suomalaisten yritysten halu oppia hyödyntämään analytiikkaa oli selvässä kasvussa viime vuonna. - Perinteisten analytiikan hyödyntäjien lisäksi on tapahtunut suurta kehitystä myös muilla toimialoilla. Uusia toimialoja yhdistää suuret tietovirrat ja halu hyödyntää tieto assettina rahallisesti.
Sandell nostaa Konecranesin esimerkiksi tällaisesta uudesta analytiikkaa hyödyntävästä yrityksestä.
- Suomalaisyritykset ovat edelleen ainakin lähellä kärkipäätä analytiikan hyödyntäjinä. Erityisesti meillä on muutamia edistyksellisiä yrityksiä, jotka ovat panostaneet analytiikan hyödyntämiseen. Suurella massalla on kuitenkin vielä paljon mahdollisuuksia edessään, Sandell muistuttaa.
Gartnerin mukaan analytiikkatyökaluja myydään tänä vuonna globaalisti 16,9 miljardilla dollarilla. SAS on iso peluri, sen osuus kokonaiskakusta on kolmisen miljardia, Sandell kertoo.
Gartnerin mukaan moderni bisnesanalytiikka menee kohti yhä helppokäyttöisempiä työkaluja, joissa ei esimerkiksi etukäteen tarvita yhtä tarkasti määriteltyjä malleja. Tämän Sandellkin allekirjoittaa.
- Analytiikka on selvästi demokratisoitumassa. Yhä useampi käyttäjä tarvitsee ja haluaa helppokäyttöisempiä työkaluja analytiikan hyödyntämiseen. Näin ollen analytiikan hyödyntäminen myös laajenee organisaatioissa.
Sandellin mukaan SAS tarjoaa työkaluja analysointiin myös ilman tarkkaa mallia. - Tämän lisäksi on oleellista, että SAS pystyy myös tarjoamaan työkalut tarkempienkin mallien rakentamiseen. Paras lopputulos syntyy näiden kombinaatiosta.