Mikäli haluaa pelata näyttävää 3D-grafiikkaa sisältäviä pelejä, valinta on tähän asti ollut käytännössä aina Windows Microsoftin oman DirectX-rajapinnan takia. Nyt OpenGL-rajapinnan seuraaja on valmistumassa ja se tuo yhtä tehokkaan grafiikan niin Macbookkeihin, linux-koneisiin kuin älypuhelimiin.
Kyse on Khronos-ryhmittymän kehittämästä ”seuraavan polven” OpenGL:stä, jota nimitetään Vulkaniksi. Khronos on nyt ilmaissut, että Vulkan-rajapinta on pian valmistumassa.
Vulkan on ns. alhaisen tason rajapinta. Tämä tarkoittaa periaatteessa sitä, että grafiikkakomentoja annetaan lähempänä grafiikkaprosessoria. Tämä taasen johtaa paitsi tehokkaampaan prosessointiin, myös alhaisempaan suorittimien resurssien käyttöön. Vulkan osaa myös hyödyntää usean suoritinytimen grafiikkaprosessoreja OpenGL:ää paremmin.
Vulkan-rajapinta tuo nykyistä paremman grafiikan niin Macbook-koneisiin, linux-tietokoneisiin kuin älypuhelimiinkin. Google on jo pidempään puhunut, että Vulkan sisällytetään Androidin rajapintoihin heti, kun tekniikka on saatu valmiiksi.
Vulkan tulee korvaamaan OpenGL:n myös iOS-laitteissa. Tällä hetkellä älypuhelimet ja tabletit käyttäävt OpenGL:n sulautettujen laitteiden versiota eli OpenGL ES:tä. Uudemmissa Windows-älypuhelimissa grafikkarajapinta on Direct3D11.
Avoin Vulkan tulee tottakai käyttöön myös Windows-koneisiin, jahka Microsoft niin valitsee. Toisaalta esimerkiksi 3D-pelaaminen linuxilla Steamin kautta saanee Vulkanista melkoisen piristysruiskeen.