Vaikka vietämme vielä suruaikaa Nokian myynnistä amerikkalaisille säilyy yhtiön vaikutus Suomen teollisuudessa vielä pitkään. Moni asia nokialaisuudessa vie Suomea väärään suuntaan. - Nokian vanhat toimintatavat uhkaavat innovaatiota ja suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä, sanoo Linear Technologyn maajohtaja Peter Hellström. -
Väite on kova ja huutaa perusteluita tuekseen. Niitä Hellström antaakin.
- Nokian nousu maailman huipulle perustui innovaatioihin ja huippuluokan tuotteisiin. Esimerkiksi 2110-malli vuonna 1994 ja N95-malli vielä vuonna 2006 olivat parasta, mitä maailmassa oli.
Vuonna 2007, kun ensimmäinen iPhone tuli markkinoille, Nokia teki vielä 60 prosenttia maailman kännykkävoitoista. Sen jälkeen jotain tapahtui. Nokian fokus oli siirtynyt innovaatioista hintoihin.
- Selvimmin se näkyi Nokian ostokäyttäytymisessä, kun kaikki piti tehdä halvemmalla uudet teknologiat ja ajatukset sivuuttaen. Mutta halvalla on vaikeaa tehdä hyvää ja olla samalla edelläkävijä uusien innovaatioiden käyttöönotossa, Hellström korostaa.
Voimme pärjätä vain olemalla parempia
Nokian kohtalo on nyt selvillä. Hellströmin mukaan yrityksen strateginen käytös ja ostokulttuuri on kuitenkin periytymässä muualle suomalaiseen teollisuuteen.
- ”Nokialaisuus” näkyy nyt monessa yrityksessä. Komponenttien pitää aina olla halpoja. Aina pitää olla toinen valmistaja varalla. Hintoja vaaditaan alemmaksi entiseen Nokia-tyyliin, Hellström kuvaa.
Pienempien tuotantomäärien teollisuudessa tällainen filosofia ei kuitenkaan toimi. - Teollisuudessa tyypillinen volyymi on 5000 kappaletta. Mikäli komponentti valitaan ainastaan hinnan perusteella, ei jätetä tilaa innovaatiolle. Ei voida kehittää mitään uutta ja kilpailukykyistä. Tällöin yrityksen strategia sitoo suunnittelijoita käyttämään vanhentunutta teknologiaa.
Suomalainen tuote tai yritys ei voi kuitenkaan koskaan kilpailla aasialaisen tai kiinalaisen kanssa hinnalla. - Yritysten johdon pitää vakavasti miettiä, mihin suomalainen kilpailukyky perustuu, Hellström vaatii.
Ehkä mallia pitäisi ottaa saksalaisista, jotka edelleen tekevät hyvälaatuisia tuotteita hyvällä brändillä.
Herätyskellojen pitää soida nyt. Meidän pitää olla innovatiivisempia ja tehdä parempia ja haluttavampia tuotteita.
- Osaamista meillä on, mutta pelkästään kustannuslähtöinen strategia ei johda hyvään lopputulokseen. Meidän pitää olla innovatiivisempia ja tehdä parempia ja haluttavampia tuotteita, Hellström evästää.