Ledit tulivat autojen valoihin takavalojen ja jarruvalojen kautta. Nyt ledeillä toteutetaan ajovaloja ja pian näin on kaikissa autoissa. Leditekniikka nauttii normaalista puolijohdealan kehityksestä, jossa komponentit saavat lisää suorituskykyä ja tulevat jatkuvasti halvemmaksi.
Cypress Semiconductorin uusi S6BL112A-ajuripiiri kuvaa hyvin alan kehitystä. Kyse on markkinoiden ensimmäisestä synkronisesti ohjatusta ajurista, joka takaa parhaan muunnostehokkuuden ja ajovalon vakaan toiminnan.
Ajuripiirin ansiosta lediajovaloa voidaan ajaa 2,1 megahertsin kytkentätaajuudella. Sen ansiosta koko ratkaisu tulee toimeen pienillä, edullisilla induktoreilla. Tämä pienentää ratkaisun kokoa ja alentaa sen kustannuksia. Tuloksen lediajovalon hinta laskee niin, että tekniikka tuodaan myös edullisempiin automalleihin.
S6BL112A-ajuripiiri pohjaa Cypressin Travep-mikro-ohjaimiin ja tehonhallintapiireihin. Syöttöjännite voi olla 4,5-42 voltin välillä, joten lediajovalo alkaa toimia heti myös kovana pakkasaamuna, kun akusta saadaan irti vain heikkoa jännitettä.
S6BL112A-piiri on yksikanavainen kahden ampeerin lähdön tuottava buck-tyyppinen ajuri, joka tukee sekä analogista että PWM-himmennystä. Piiri on parhaillaan näytetoimituksissa ja sen volyymituotanto alkaa vuoden viimeisen neljänneksen aikana.