Yhdysvalloissa pitää uusissa autoissa vuoden 2018 alusta lähtien olla myös takakamera. Turvallisuutta lisäävä laki hyväksyttiin jo vuonna 2008, joten täytääntöönpano on vienyt aikaa. Jollakin aikataululla sama sääntö on tulossa myös EU:n teille.
Intersilillä video- ja näyttöpiirien markkinoinnista vastaavan Jonpaul Jandun mukaan on kuitenkin vielä vaikea sanoa, millä aikataululla takakamera tulee pakolliseksi Euroopan teille. - EU saattaa mennä määräyksissään pidemmälle ja laajentaa lain koskemaan kameroita 360 astetta auton ympärillä.
Takakamera ei ole mikään triviaali tekniikka autoissa. Esimerkiksi Android-pohjaisilta järjestelmiltä vie jopa yli kuusi sekunti aikaa tuottaa takakameran kuva kojetaulun näytölle. - Siinä ajassa peruuttaa ajotielle, joten kuva tulee valtavasti myöhässä.
Jandun mukaan Intersil kuitenkin helpottaa myös Android-pohjaisten telematiikka- ja ADAS-järjestelmien toimintaa uudella 4-kanavaisella ja MIPI-liitäntäisellä videodekooderipiirillä. 4-kanavaisuus tarkoittaa, että samaan näyttöön saadaan fuusioitua neljän kameran kuva.
ISL79985-dekooderi on ensimmäinen laatuaan. Se korvaa jopa yhdeksän erilliskomponenttia auton järjestelmässä. Piiri sovittaa kameroiden kuvan valaistuksen reaaliajassa hankaliinkin olosuhteisiin eli kirkkaaseen auringonvaloon ja hämärään.
Perinteisesti autojen kameroissa on signaali otettu ulos BT.656-muodossa. Moni autonvalmistaja on kuitenkin siirtymässä Androidiin, jolloin signaali tuodaan kännyköistä tutussa MIPI-muodossa. Tarkasti ottaen kyse on MIPI-CSI2-liitännästä, joka tukee resoluutioita aina 8K:een asti ja näyttää videota jopa 240 ruudun sekuntinopeudella.
Lisätietoja ISL79985-dekooderista löytyy Intersilin verkkosivuilta.