Nokian aiemmin omistama HERE laajenee karttapalvelusta ajoneuvojen reaaliaikaiseksi datakeskukseksi. HERE -alustalla voidaan jatkossa hyödyntää informaatiota liikenneolosuhteista, onnettomuuksista, liikennemerkeistä ja pysäköintimahdollisuuksista.
HEREn Open Location Platform tulee kaikille autonvalmistajille lisensoitavaksi tekniikaksi. Yhtiön mukaan ratkaisu tulee kaupallisesti tarjolle kesään 2017 mennessä. Käyttäjät voivat tulla myös autoteollisuuden ulkopuolelta.
Uuden alustan tavoite on HEREn mukaan varmistaa, että kuljettajilla on käytössään tarkka ja ajantasainen tieto, jonka perusteella he tekevät parempia ja turvallisempia valintoja. Verkkoon ja toisiinsa kytkettyjen autojen anturit tuottavat käytännössä livekuvauksen kaikista tien olosuhteista.
Alusta on avoin, joten sillä voidaan hyödyntää myös muiden kuin HEREn omistavien saksalaisautojen tuottamaa anturidataa. HERE heittää samalla erittäin kovan pallon niin Applen kuin Googlenkin kenttäpuoliskolle ja voi olla etteivät amerikkalaisjätit kykene tähän palloa palauttamaan.
HERE-järjestelmä prosessoi jatkossa auton nopeuteen, suuntaan ja sijiantiin liittyvää dataa, koviin jarrutuksiin, tietöihin ja jopakaistojen sulkemisiin ja onnettomuuksiin reitin varrella.
Järjestelmä osaa myös varoittaa vaarallisista tieolosuhteista esimerkiksi sadeanturien avulla, renkaiden ilmanpaineen vähenemisestä sekä auton etukameran havaitsevista liikennemerkeistä.
Kaikkiaan uusi HERE-alusta koostuu neljästä palvelusta: reaaliaikainen liikennepalvelu, vaaratilannevaroitukset, liikennemerkkien seuranta ja pysäköintiavustin. Kaikissa yhdistetään auton tuottamaa anturidataa HEREn huipputarkkaan karttakuvaan.