Autojen valmistajat kehittävät nyt kilvan ajoneuvoja, jotka osaisivat ajaa käytännössä itsekseen. Tavoite on poistaa suurin riskitekijä eli kuski aiheuttamasta vaaratilanteista. Piirien valmistajat ovat mukana kehityksessä ja uusia ratkaisuja tuodaan tarjolle tiheään.
Texas Instrumentsin vastikään esitelty TDA2x-piiri on hyvä esimerkki kehityksestä. Saksassa paikalliselle autoteollisuudelle esitelty piiri tukee erityisesti uusia kuljettajan edistyneitä apujärjestelmiä, jotka on nimetty termillä ADAS (advanced driver assistance systems).
Piiri tuo integroidun 320C66x -sarjan dsp-prosessorin myötä 2d- ja 3d-näkymät ajoneuvon ympärille. Sen avulla järjestelmä varoittaa esimerkiksi jalankulkijoista ja peräänajoista.
TI kutsuu uutta toiminnallisuutta nimellä Vision AccelerationPac. Osana sitä TDA2x-piiri kykenee tekemään älykkäämpiä päätöksiä ympärsitöstä yhdistelemällä antureista ja kameroista tulevaa dataa. Tätä kutsuu yleisesti anturidatafuusioksi.
Piirille on pakattu ARM Cortex-A15 MO -ydin sekä kaksi Cortex-M4 -ydintä. Lisäksi videon ja grafiikan prosessointi tapahtuu omilla ytimillään, joten kyse on todellisesta järjestelmäpiiristä.
TI tarjoaa kehittäjille avoimia, ilmaisia ohjelmistokirjastoja. Piiri on jo näytetoimituksissa suurille ajoneuvojärjestelmien kehittäjille.