Blackberry voi jatkossa olla kovasti toisennäköinen yritys. Sen vuosia kestänyt asema Amerikan älypuhelinmarkkinoilla rapistui nopeasti iOS:n ja Androidin puristuksessa, mutta yhtiön nykyisin omistama QNX-käyttöjärjestelmä nostaa profiiliaan autojen käyttöjärjestelmänä.
QNX on jo vanha käyttöjärjestelmä, sillä sen ensimmäinen versio näki päivänvalon jo vuonna 1980. Blackberry -laitteita valmstanut RIM eli Research In Motion osti QNX Sftware Systemsin silloiselta omistajalta eli Harmanilta. Samalla QNX:stä tuli suljettu reaaliaikakäyttöjärjestelmä.
QNX:ää on käytetty useissa autoissa jo aiemmin. Sillä ohjataan niin auton viihdejärjestelmiä kuin kuskia avustavia ADAS-järjestelmiä.
Uutta nyt julkistetussa Blackberry ja Fordin sopimuksessa on se, että yritykset tekevät yhteistyötä suoraan. Aiemmin QNX – tai Android, kuten yhä useammin käy – on toimitettu autonvalmistajan alihankkijalle eli järjestelmätoimittajalle.
Blackberryn mukaan QNX on alusta, jolle Ford tulee kehittämään omat robottiautonsa. Kyse on deterministisestä RTOS-käyttöjärjestelmästä, jota robottiauton ohjaaminen tietysti vaatii. QNX on itse asiassa ainoa RTOS markkinoilla, joka on saanut robottiautojen edellyttämän ASIL-D-sertifioinnin.