Electronica - Entinen VTI Technologies on jo neljän vuoden ajan ollut japanilaisen Muratan MEMS-anturien osaamiskeskus. Autojen kiihtyvyysantureilla maineensa luonut yritys esitteli Electronicassa uuden digitaaliseen kiihtyvyysanturin, joka on suunnattu teollisuuden sovelluksiin.
SCA330-anturi (kuvassa) on Murata Electronicsilta ainakin toinen vakava yritys laajentaa autojen anturien ulkopuolelle. VTI yritti aikoinaan kulutuselektroniikan antureihin, mutta älypuhelimiin sen piirit olivat tavallaan liian hyviä. Älypuhelimien järjettömään hintakisaan ei liian tarkalla anturilla voi lähteä.
Muratalla teollisuuden MEMS-piirien liiketoiminnan kehityksestä vastaava Juhani Pelttari kertoi, että tähän asti erilaisissa koneissa on käytetty sen 1- ja 2-akselisia antureita yhdistelminä. Kun ne on kvalifioitu autoteollisuuteen, se on riittänyt hyvin teollisuuden vaatimuksiin.
SCA330-piiri on kuitenkin yhtiön ensimmäinen digitaalinen 3-akselinen kiihtyvyysanturi nimenomaan teollisuuskäyttöön. Sovelluskohteet 7,6 x 8,6 x 3,3 -milliselle anturille öytyvät esimerkiksi teollisuusvaaoista ja metsäkoneista.
Uutuus on koteloitu samaan tapaan kuin Muratan autoanturit. MEMS-komponentit ovat kaasuonkalossa, joten mittaussignaali ei katkea kovassakaan tärinässä. Myös Muratan ulkopuolella valmistettu ASIC-piiri on samassa paketissa samaan alustaan lankabondattuna.
Juhani Pelttarin mukaan anturin elektroniikka on laitettu täysin uusiksi uutta perhettä varten. - Tähän asti vain analogisilla antureilla on päästy samanlaiseen tarkkuutteen, Pelttari kehuu. Digitaalisena anturi on tietysti pienempi ja kuluttaa selvästi vähemmän tehoa kuin analogiset viritykset.
Pelttarin mukaan SCA330:n volyymitoimitukset alkavat ensi vuoden alussa. Piiristä on ajateltu uuden tuoteperheen ensimmäisetä jäsentä ja lisäversioita nhdään ehkä jo ensi vuoden aikana.