Turkulainen Nextfour Solutions osoittaa, että välillä suomalainen suunnittelu voi edelleen mullistaa vakiintuneitakin aloja. Sopimussuunnittelutalon kehittämällä Q-alustalla on kehitetty navigointijärjestelmä, jossa samalle kosketusnäytölle integroidaan monia veneen toimintoja.
- Q haastaa perinteiset karttaplotterit sekä turvallisuus- ja viihdeominaisuuksilla että esineiden internetin tuomilla aivan uusilla mahdollisuuksilla. Kyseessä on aivan ainutlaatuinen tuote, joka herätti valtavasti kiinnostusta Amsterdamin METSTRADE-tapahtumassa, kertoo Nextfourin toimitusjohtaja Niklas Öhman.
Q Experience sai julkisuutta jo viime kesänä, kun se lanseeratiin Buster-veneille räätälöitynä Buster Q:na. Amsterdamissa Q pääsi finaaliin METSTRADEn yhteydessä järjestettävässä DAME Awards -kisassa veneilyelektroniikan ja -ohjelmistojen sarjassa. Öhmanin mukaan Q:n vaikutuksesta kertoo sekin, että finaalin aikana erään suuren venevalmistajan toimitusjohtaja kävi itse kehumassa Q:ta.
Q:ta on kehitetty ja testattu Turun saaristossa vuoden 2014 alusta lähtien. Alustan parissa on Öhmanin mukaan ollut 8-9 kehittäjää. Alustaan haluttiin valita tekniikka, joka olisi mahdollisimman muunneltava ja laajennettava myös tulevaisuudessa. - Siksi rakensimme Q:n itse linuxin päälle. Siihen on helppo luoda uusia rajapintoja ja sovelluskerroksia, Öhman sanoo.
Käytännössä Q on avoin, neliytimiseen ARM-prosessoriin pohjaava laitealusta, johon voidaan helposti integroida erilaisia järjestelmiä. Alustassa on kaksi CAN-väylää, joten kosketusnäytölle voidaan tuoda periaatteessa mitä tahansa informaatiota. Vaikkapa penkinlämmittimen ohjaus kriittisemmistä toiminnoista puhumattakaan. Kaikkiaan erilaisia ohjattavia laitteita voi olla kuusitoista.
Q:ssa on myös ensimmäisenä varsinaisena venenavigaattorina maailmassa jatkuva HSPA+-tasoinen mobiiliyhteys, joka voidaan jakaa veneessä wifin välityksellä. Yhteyden avulla onnistuu myös Q:n OTA-päivitys.
Noin 30 kehittäjän Nextfour markkinoi Q:ta suoraan venevalmistajille, joille järjestelmä räätälöidään yksilöllisesti samaan tapaan kuin Busterille tehtiin. Monista laitevalmistajista poiketen Nextfour Solutions aikoo pitää laitteen kehityksen ja valmistuksen jatkossakin Suomessa.
Buster Q lähtee vesille ensi kesänä ja muitakin valmistajia on jo tiedossa. Uutisia uusista hyödyntäjistä Öhman lupaa jo lähiaikoina.
Yrityksen visiossa Q tarkkailee tulevaisuudessa veneen tilaa entistä tarkemmin, ja antaa veneilijälle sen perusteella huolto-ohjeita ja -muistutuksia. Vastaavaa alustaa ei veneilyyn ole aiemmin ollut tarjolla.
Vene on tietenkin aika vihamielinen ympäristö elektroniikkalaitteelle. Sen takia kosketusnäyttö on optisesti bondattu ja rauta on kohdistettu monipuolisille kosteus- ja tärinätesteille. Se tarkoittaa myös, että alusta toimisi hyvin myös muissa ympäristöissä. Mutta missä?
- Kyllähän laite kaikenlaisiin vesiajoneuvoihin sopii. Alusta kuitenkin aina räätälöidään valmistajan tarpeisiin joten markkinoilla pitäisi olla tietty volyymi, Öhman päättää.