ARM dominoi matkapuhelinten sovellusprosessoreissa ja isossa osassa sulautettuja sovelluksia. Nyt englantilaisyritys on esitellyt uuden arkkitehtuurin, jolla se aikoo valloittaa myös autojen elektroniikan.
Uusi arkkitehtuuri on nimeltään ARMv8-R. Siinä on pyritty erityisesti reaaliaikaisuuteen ja deterministisyyteen, mitä autojen järjestelmissä ehdottomasti vaaditaan.
Iso haaste reaaliaikaisissa sulautetuissa järjestelmissä on, että niissä pitää eri tehtäviä ajaa eri käyttöjärjestelmillä. Silti käytössä on vain yksi prosessorialusta. Ainoa keino erottaa ja eristää eri käyttöjärjestelmät on virtualisointi ns. hypervisor-tekniikan avulla. Siinä prosessorin resursseja jaetaan eri käyttöjärjestelmien ja prosessien kesken.
ARMv8-R pyrkii juuri tähän. Samalla prosessorilla ajetaan sekä determinististä RTOS-käyttöjärjestelmää että esimerkiksi Androidia graafisen käyttöliittymän ja viihdetekniikan alla. Molemmilla on oma virtuaalinen muistinsa samalla sirulla.
Uusi arkkitehtuuri on ARM:n toinen kahdeksannen sukupolven kroarkkitehtuuri. Ensimmäinen esiteltiin kaksi vuotta sitten v8-A-arkkitehtuuri 64-bittisten Cortex-A-prosessorien pohjaksi. R ei ole 64-bittinen arkkitehtuuri, sillä laajalle muistiavaruudelle ei ole vielä käyttöä autojen elektroniikassa.
ARM ei vielä kertonut, milloin uuteen arkkitehtuuriin perustuvat suoritinytimet voisivat tulla lisensoitaviksi. Todennäköisesti tämä ei tapahdu vielä ensi vuonna.