Englantilainen Ultrahaptics on kehittänyt ultraääneen perustuvan tekniikan, jolla virtuaalisiin kosketusohjauksiin saadaan oikea kosketuksen tuntuma. Seuraavaksi tekniikka on tulossa autoihin.
Ultrahaptics demosi Las Vegasin CES-messuilla konseptiautoa, joka oli rakennettu yhdessä Boschin kanssa. Auton viihdejärjestelmää voitiin ohjata virtuaalisen eleohjauksen avulla. Ultrahapticsin tekniikalla erilaisista ohjauspinnoista, -nappuloista ja -säätimistä luodaan ilmassa tuntuvia pintoja.
Kuskin kannalta tekniikasta on paljon etua. Katse pysyy tiessä ja käsi tuntee, mitä virtuaalisella paneelilla säädetään.
Ultrahapticsin tekniikka perustuu yhtiön 27-vuotiaan perustajan Tom Carterin innovaatioon. Siinä luodaan ultraääniantureilla virtuaalisia nappeja ja säätimiä ja muita pintoja, jotka ovat käyttäjän fyysisesti aistittavissa. Tekniikkaa on vaikea itse asiassa edes kuvailla, mutta koettuna se tuntuu ihmeelliseltä.
Ultrahapticsin käyttöliittymän nappeja ja säätimiä luodaan ampumalla tiettyyn kohtaan laitteen eteen ultraäänipurske. 40 kilohertsin purske pitää moduloida, sillä ihmiskäsi tuntee parhaiten noin 200 hertsin taajuudella värähtelevän äänen. Pienin piste tai ”pikseli”, joka ultraäänellä voidaan tuottaa on 8,6 millin kokoinen.
Lisätietoja tekniikasta löytyy Ultrahapticsin sivuilta.