Sonyn uusi Playstation 4 -pelikonsoli tulee markkinoille peräti seitsemän vuotta edellisen laitteen jälkeen. Seitsemässä vuodessa luulisi, että laitteen rautapuolelle on tehty isoja edistysaskeleita. Prosessori ainakin tehtiin täysin uusiksi.
Chipworls on purkanut PS4-konsolin ja analysoinut käytettyä rautaa. CXD90026G-prosessori on jättimäinen 19x18,3-millinen piiri, jossa samalle sirulle on ahdettu sekä isäntä- että grafiikkaprosessori. Ytimet jakavat 8 gigatavun muistia, mutta mitään sulautettua DRAM-muistia piirillä ei ole.
Chipworksin mukaan sirun jäähdyttämättä on suurikokoinen tuuletin. Analyytikkojen mukaan vastaavia löytyy oikeastaan vain palvelinprosessoreista. Tuuletinta kuitenkin tarvitaan, sillä PS4:n tehonkulutus yltää massiiviseen 250 wattiin.
Piirin ala on 348 neliömilliä. PS3:n prosessorin ja grafiikkaprosessorin yhteenlaskettu ala oli 228 neliömilliä, joten on selvää, että laskentatehossa uusi Pleikkari ottaa ison askeleen eteenpäin. Tämä on tietysti odotettua.
Lisäksi valmistusprosessi on hypännyt 45 nanometristä 28 nanometriin, joten samaan alaan sopii selvästi enemmän toimintoja. Itse prosessori pohjaa AMD:n 8-ytimisen Jaguar-suorittimeen. Huipputehokkaassa grafiikkaytimessä on 18 laskentayksikköä, jotka käsittelevät kuvaa 1,84 teraflopsin teholla.
Chipworksin mukaan jo pelkän grafiikkaprosessorin ajaminen täydellä teholla kuluttaa tehoa 150-190 wattia, joten iso osa energiasta uudessa konsolissa kuluu kuvan liikuttamiseen.