ObiWANin kehittämä älyvalaistusjärjestelmä käyttää mobiili-IoT-yhteyttä etävalvontaan ja -ohjaukseen. Nordic Semiconductorin nRF9160-moduuli muuttaa tavalliset LED-valaisimet IoT-ominaisuuksilla varustetuiksi älylaitteiksi.
Canatu perustettiin vuonna 2004 kaupallistamaan Otaniemessä kehitettyjä hiilinanoputkia. 20-vuotisen taipaleen kunniaksi yhtiö teki viime vuonna ensimmäistä kertaa voitollisen operatiivisen tuloksen.
Takavuosina puhuttiin SDR-radioista eli softaradioista. Nyt sama terminologia valuu autoihin. Tulevaisuuden autojen ominaisuudet määritellään pääosin ohjelmistoilla. Tämä tarkoittaa, että puolijohteiden rooli autojenvalmistuksessa kasvaa ja samalla kehitys vaatii yhä enemmän autojen järjestelmien siruilta.
Viime viikolla Semcon 2024 -tapahtumassa Samsung on julkistanut aikeensa tuoda markkinoille kolmiulotteiset DRAM-muistit. Asiasta raportoi esimerkiksi Korea Economic Daily. Sirujen yksityiskohdista Samsung on ollut hyvin vaitonainen.
Intel on yrittänyt tosissaan haastaa TSMC:tä ja muita mikropiirien sopimusvalmistajia, mutta tulokset ovat olleet heikkoja. Viime vuonna sen valmistusdivisioona teki tappiota 7 miljardia dollaria. Edellisvuonna takkiin tuli 5,2 miljardia dollaria.
USB-väylän kautta sulautettuihin laitteisiin kuten esimerkiksi älypuhelimiin on voitu standardin perusteella syöttää 240 watin maksimitehoa jo parin vuoden ajan, mutta markkinoilla tämä luokka on edelleen harvinainen. Nyt Arrow Electronics ja Infineon Technologies aikovat esitellä 240 watin USB PD3.1 -referenssisuunnittelua Nürnbergin Embedded World -messuilla.
Sähkö on tulossa voimanlähteeksi myös raskaampiin ajoneuvoihin. Niiden suuremmat akustot vaativat suurempia lataustehoja, jotta käyttö olisi käytännöllistä. Delta esitteli Nordic EV Summit 2024 -tapahtumassa DS-latauslaitteen, jonka teho yltää jo puoleen megawattiin.
Jopa Valkoinen talo on Yhdysvalloissa ilmoittanut, että ohjelmistonkehityksessä pitäisi päästä eroon ”muistivaarallisista” C- ja C++-kielistä. Mitä sitten tilalle? Ainakin Googlen vastaus on selvä: Rust on turvallisempi ja myös tehokkaampi kieli koodaustiimien käsissä.
SRAM on RAM-muistin tyyppi, jota käytetään erilaisissa elektronisissa sovelluksissa väliaikaiseen datan tallennukseen. Jos on haluttu nopeampaa muistia, on tyypillisesti valittu rinnakkainen SRAM, mutta nyt Microchip on tuonut tarjolle sarjamuotoisen SRAM-piirin, joka tuo nopeutta sovelluksiin edullisessa muodossa.
Teknologiayhtiö Insta on solminut kaksi yhteistyösopimusta. Sopimukset liittyvät Naton tietojärjestelmäviraston hallinnoimiin ohjelmiin. Insta Advancen liiketoimintajohtaja Petri Reiman näkee, että NATOn uudessa multidomain-ajattelussa suomalaiset ratkaisut näyttävät kiinnostavilta.
Autoista on tulossa yhä enemmän ohjelmallisesti määriteltyjä, jopa softa-autoja. Arvioiden mukaan jopa 50 prosenttia uuden auton hinnasta muodostuu ohjelmistokehityksestä vuonna 2030. Nyt NXP on esitellyt alustan, joka helpottaa valmistajien siirtymistä uudenlaisiin ohjelmistopohjaisiin suunnitteluihin.
Keraamiset monikerroskondensaattorit joutuvat tosi koville autojen elektroniikkajärjestelmissä. Vaurioiden ehkäisemiseksi niissä on aiemmin käytetty hopeaepoksiin perustuvia pehmeitä päätyliitoksia, mutta ongelmana on silloin ollut hopean vaeltaminen. SEMCOn eli Samsung Electro-Mechanicsin kehittämä kupariepoksiin perustuva ratkaisu eliminoi sekä halkeamien/oikosulkujen syntymisen että metallin kulkeutumisen.
Milloin taantuma loppuu? Milloin markkinat piristyvät? ETN puhui Mouser Electronicsin EMEA-alueen markkinoinnin johtajan, Graham Maggsin kanssa. Maggsin mietteet löytyvät pian ilmestyvästä ETNdigi-erikoislehdestä.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä