ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Puolijohteet tekevät autosta turvallisen

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 30.11.2020
  • Devices
  • Embedded

Tämän päivän autot ovat turvallisempia kuin koskaan aikaisemmin. Merkittävä osa turvallisuudesta perustuu puolijohteisiin, joiden määrä ajoneuvoissa kasvaa koko ajan.

Kirjoittaja Joseph Notaro vastaa ON Semiconductorilla autoteollisuuden tuotteiden strategiasta ja liiketoiminnan kehityksestä. Hänellä on yli 25 vuoden kokemus puolijohdealalta. Aiemmin hän on työskennellyt Fairchildilla ja STMicroelectronicsilla.

Maailman väestömäärän kasvaessa ja autojen määrän lisääntyessä maanteillä kaikki toimenpiteet kulkuneuvojen turvallisuuden parantamiseksi ovat tarpeen. Vaikka liikenteessä tapahtuvien kuolemantapausten määrä on enemmän kuin puolittunut vuoteen 2000 verrattuna – WHO:n vuoden 2018 raportin mukaan 135:stä 64:een tapaukseen 100 000 ajoneuvoa kohti – kuolemien kokonaismäärä jatkaa kuitenkin kasvuaan. Yhdysvaltain tieviranomaisen vuonna 2016 tekemän arvion mukaan onnettomuuksista 94 prosenttia arvioidaan olevan seurausta kuljettajan tekemistä toimenpiteistä.

Turvatyynyt, pakolliset turvavyöt ja suunnitteluvaiheessa tehdyt ajoneuvojen rakenteelliset ja toiminnalliset parannukset tähtäävät siihen, että kuljettajat ja matkustajat selviäisivät mahdollisimman vähäisin vammoin onnettomuustilanteissa. Jarrutus- ja ohjausjärjestelmät yhdessä tutumpien keksintöjen kuten lukkiutumattomien jarrujen (ABS) tai elektronisten ajonvakautusjärjestelmien (ESC) kanssa tarvitsevat luotettavia antureita turvallisuuden parantamisessa, ja edistyneet ajoavustinjärjestelmät (ADAS) vähentävät onnettomuuksien todennäköisyyttä.

Autojen itseohjautuvuuden lisääntyessä ajatuksena on vähentää onnettomuusriskiä entisestään ja lopullinen tarkoitus on aikaansaada ajotapahtuma täysin autonomiseksi, mikä tavoite tunnetaan nimellä ”Level 5”, jolloin inhimillisten virheiden vaikutus poistuisi yhtälöstä kokonaan. ”Vision Zero” on monikansallinen aloite, jonka tähtäimenä on, että vältyttäisiin kokonaan kuolemantapauksilta ja vaikeilta loukkaantumisilta tieliikenneonnettomuuksissa. Yksi merkittävimmistä vuorovaikutustekijöistä ajoneuvojen turvallisuuden parantamisessa on elektroniikan lisääntyminen autoissa. Esimerkinomaisesti ON Semiconductor arvioi, että jokaisessa valmistettavassa autossa on keskimäärin yli 230 sen toimittamaa komponenttia maailmanlaajuisesti.

Jos Vision Zero halutaan saavuttaa, työtä on vielä paljon tehtävänä. Vaikka autojen turvallisuus onkin lisääntynyt, ainakin kehittyvissä maissa tieliikenneonnettomuus on edelleen yleisin kuolinsyy 5-29-vuotiaiden keskuudessa ja siellä tapahtuu 1,35 miljoonaa tieliikennekuolemaa joka vuosi WHO:n vuoden 2018 raportin mukaan.

Anturien asentaminen

Parikymmentä vuotta sitten autoissa käytetyt anturit olivat yksinkertaisia. Antureilla mitattiin polttoainemäärää tankissa ja moottorin lämpötilaa. Lisäksi antureilla toimi nopeusmittari ja muutama varoitusvalo sekä mahdollinen kierroslukumittari.

Tänä päivänä käytössä on suuri määrä elektronisia antureita parantamassa ajoneuvon turvallisuutta. Esimerkiksi kameroita ja kuva-antureita käytetään monissa tehtävissä, kuten ajoavustinjärjestelmissä, peruutuksen ja pysäköinnin turvaavissa järjestelmissä sekä erilaisissa näyttöjärjestelmissä. Näin ollen on tärkeää, että autonvalmistajien, OEM-valmistajien ja Tier-1-toimittajien yhteistyökumppanina oleva puolijohdevalmistaja pystyy tarjoamaan laajan tuotevalikoiman, josta he voivat poimia kuhunkin sovellukseen parhaiten soveltuvan anturin. Anturit pitää olla suunniteltu siten, että toiminnan kannalta välttämättömät tehtävät saadaan turvallisesti suoritettua myös kriittisissä olosuhteissa ja että ne säilyvät toimintakuntoisina hyvin laajalla lämpötila-alueella.

Kuva 1: Kuva-anturien sovelluskohteita autoelektroniikassa.

Myös suorituskyky on tärkeä – anturien resoluution tulee olla riittävän suuri, jotta ADAS- ja muista turvajärjestelmistä saadaan kerättyä riittävästi yksityiskohtaista tietoa ja jotta anturien kuvantamiskyky on riittävän laadukasta myös pimeässä, huonossa kelissä, häikäisevissä ja muissa haastavissa olosuhteissa. Esimerkiksi hyvälaatuinen dynaaminen alue parantaa merkittävästi laadultaan kuvaa, joka lähetetään anturilta ADAS-järjestelmän prosessorille (kts. kuva 2). Ei ole liioiteltua todeta, että tuo parannus pelastaa elämän kuolemalta, jos sen ansiosta auto havaitsee ja tunnistaa edessä olevan potentiaalisen onnettomuuden nopeammin kuin ihminen.

Kuva 2: Dynaamisen alueen vaikutus – huomatkaa, että tunnelin päässä olevat yksityiskohdat eivät ole erotettavissa vasemman puoleisessa kuvassa.

Kuva-anturien lisäksi tutka- ja LiDAR-anturit ovat merkittävässä asemassa tämän päivän autoissa. Tutka-anturi soveltuu käytettäväksi lyhyen, keskipitkän ja pitkän kantaman alueen sovelluksissa, kuten väistöliikkeen ohjauksessa, risteysajon avustamisessa ja mukautuvassa vakionopeudensäädössä havainnoimalla edessä olevia kohteita aina 250 metriin saakka. Valitsemalla kuhunkin käyttökohteeseen oikeanlainen tutkalähetinvastaanotin saadaan optimaalinen suorituskyky.

LiDAR-antureilla voidaan täydentää tutka-antenneja, jolloin valoilmaisimilla tuotetaan kuvia ja 3D-malleja lentoaikamittaukseen (TOF, Time-of-Flight) perustuen. Tällä tavoin LiDARin avulla voidaan tuottaa suuren resoluution dataa mahdollistaen sellaistenkin kohteiden ilmaisun, jollaisten kohteiden havainnointi ei ole mahdollista tutkalla tai kameroilla.

Paras ratkaisu ajoneuvoissa on tosiasiassa useimmiten yhdistellä erilaisia anturointitapoja: kuvantaminen, tutka ja LiDAR sekä ultraääni-ilmaisu. Kun käytetään useamman tyyppisiä antureita, saadaan niiden vahvuudet toimimaan yhdessä ja toiminta turvattua vian ilmaantuessa.

Yli sata miljoonaa kuva-anturia tositoimissa

Subarun EyeSight on esimerkki ajoavustinjärjestelmästä, jossa käytetään ON Semiconductorin valmistamia 1,2 megapikselin AR0132AT-sarjan CMOS-kuva-antureita. EyeSight asennettiin ensimmäisen kerran Subarun vuoden 2014 Levorg-malliin ja sen jälkeen se on ollut saatavissa Legacy-, Forester-, Impreza- ja Subaru XV -malleissa.

Kuva-anturi on osana EyeSightin stereokamerajärjestelmää toteuttamassa seuraavia turvatoimintoja: mukautuva vakionopeudensäätö, kaistavahti, tärinävaroitus, törmäystä ennakoiva jarrutus ja törmäystä ennakoiva kaasutuksenhallinta. Järjestelmä on saanut tunnustusta monilta tahoilta; muun muassa Japanin autokehitysohjelmassa JNCAP:ssä sillä on kärkisija Advanced Safety Vehicle Triple Plus (ASV+++) -listauksessa.

Ajoavustinjärjestelmät alkavat nykyisin olla enemmän sääntö kuin poikkeus myös alemman hintaluokan autoissa. Tällainen johtopäätös on vedettävissä myös ON Semiconductorin kuva-anturien toimitusmääristä: se on toimittanut yli sata miljoonaa AR0132AT-kuva-anturia ajoavustinjärjestelmiin, kun mukaan luetaan myös toimitukset EyeSightiin.Techno System Researchin joulukuussa 2018 tekemän markkinatutkimuksen mukaan ON Semiconductorin osuus ajoavustimien kuva-anturien markkinoista oli 81 prosenttia, jolloin sen toimitusmääristä voidaan päätellä kyseisen teknologian käyttöönoton yleistymistä markkinoilla (koska muiden toimittajien osuus markkinoista on niin pieni).

Väsyneenä ajaminen on myös merkittävä onnettomuuksien aiheuttaja. Teknologian avulla on mahdollista valvoa kuljettajan toimintakykyä ja antaa heräte tai varoitus epävakaasta ja arvaamattomasta käyttäytymisestä. Eräs vaihtoehto on käyttää kamerapohjaista järjestelmää havainnoimaan kuljettajan vireystilaa ja antaa hälytys, jos merkkejä väsymyksestä ja uneliaisuudesta, kuten silmien räpsymisestä tai pään nuokkumisesta on havaittavissa. Äskettäin on demonstroitu järjestelmää, johon on integroitu useita erilaisia kuva-antureita, mukana myös esimerkiksi ON Semiconductorin yhden megapikselin AR0144AT-antureita, joka järjestelmä tuottaa kuvia ajoneuvon näyttöyksikköön tekoälyyn perustuvalla ohjelmalla.

Entistä turvallisempaa autoilua

Yhdysvalloissa tapahtuvista yhteentörmäyksestä johtuvista onnettomuuksista 28 prosenttia olisi estettävissä ADAS-ajoavustinjärjestelmillä, ilmenee Boston Consulting Groupin vuonna 2015 tekemästä kartoituksesta. ON Semiconductor puolestaan arvioi, että sen autoelektroniikan anturit ovat jo pelastaneet vuosittain yli 81 000 henkeä. Tilanne on hyvä, mutta aina pitää pyrkiä parempaan, ja niinpä ON Semiconductor jatkaa kehitystyötä yhä parempaa turvaa maanteillä antavien anturien kehittämiseksi yhteistyössä autonvalmistajien sekä tieviranomaisten kanssa. Kustannuksilla on myös merkitystä, sillä onnettomuudet ovat paljon yleisempiä pienemmän tulotason maissa, ja turvajärjestelmien laaja käyttöönotto siellä onnistuu vain, jos kustannukset pysyvät järkevällä tasolla.

Sen lisäksi, että turvajärjestelmät suojelevat kuljettajia ja matkustajia, niiden tulee myös edesauttaa vähentämään jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden kuolemantapauksia ja loukkaantumisia. Säännöt ja standardit ovat noteeranneet nämä pyrkimykset, kuten esimerkiksi Euroopan autonkehitysohjelma EuroNCAP 2020 on tehnyt. Tässä työssä anturiteknologialla on suuri rooli olla turvaamassa vaaralle alttiina olevia maanteiden käyttäjiä.

Pitkällä tähtäyksellä alan toimijoiden tavoitteena tulee olla kuolemantapausten saaminen nollaksi ja jopa kaikkien uhri- ja onnettomuuslukujen saaminen nollaksi. Matkaa siihen on vielä kuljettavana, mutta tavoitteet pyritään saavuttamaan niin nopeasti kuin mahdollista.

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet