ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Puolijohteet tekevät autosta turvallisen

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 30.11.2020
  • Devices
  • Embedded

Tämän päivän autot ovat turvallisempia kuin koskaan aikaisemmin. Merkittävä osa turvallisuudesta perustuu puolijohteisiin, joiden määrä ajoneuvoissa kasvaa koko ajan.

Kirjoittaja Joseph Notaro vastaa ON Semiconductorilla autoteollisuuden tuotteiden strategiasta ja liiketoiminnan kehityksestä. Hänellä on yli 25 vuoden kokemus puolijohdealalta. Aiemmin hän on työskennellyt Fairchildilla ja STMicroelectronicsilla.

Maailman väestömäärän kasvaessa ja autojen määrän lisääntyessä maanteillä kaikki toimenpiteet kulkuneuvojen turvallisuuden parantamiseksi ovat tarpeen. Vaikka liikenteessä tapahtuvien kuolemantapausten määrä on enemmän kuin puolittunut vuoteen 2000 verrattuna – WHO:n vuoden 2018 raportin mukaan 135:stä 64:een tapaukseen 100 000 ajoneuvoa kohti – kuolemien kokonaismäärä jatkaa kuitenkin kasvuaan. Yhdysvaltain tieviranomaisen vuonna 2016 tekemän arvion mukaan onnettomuuksista 94 prosenttia arvioidaan olevan seurausta kuljettajan tekemistä toimenpiteistä.

Turvatyynyt, pakolliset turvavyöt ja suunnitteluvaiheessa tehdyt ajoneuvojen rakenteelliset ja toiminnalliset parannukset tähtäävät siihen, että kuljettajat ja matkustajat selviäisivät mahdollisimman vähäisin vammoin onnettomuustilanteissa. Jarrutus- ja ohjausjärjestelmät yhdessä tutumpien keksintöjen kuten lukkiutumattomien jarrujen (ABS) tai elektronisten ajonvakautusjärjestelmien (ESC) kanssa tarvitsevat luotettavia antureita turvallisuuden parantamisessa, ja edistyneet ajoavustinjärjestelmät (ADAS) vähentävät onnettomuuksien todennäköisyyttä.

Autojen itseohjautuvuuden lisääntyessä ajatuksena on vähentää onnettomuusriskiä entisestään ja lopullinen tarkoitus on aikaansaada ajotapahtuma täysin autonomiseksi, mikä tavoite tunnetaan nimellä ”Level 5”, jolloin inhimillisten virheiden vaikutus poistuisi yhtälöstä kokonaan. ”Vision Zero” on monikansallinen aloite, jonka tähtäimenä on, että vältyttäisiin kokonaan kuolemantapauksilta ja vaikeilta loukkaantumisilta tieliikenneonnettomuuksissa. Yksi merkittävimmistä vuorovaikutustekijöistä ajoneuvojen turvallisuuden parantamisessa on elektroniikan lisääntyminen autoissa. Esimerkinomaisesti ON Semiconductor arvioi, että jokaisessa valmistettavassa autossa on keskimäärin yli 230 sen toimittamaa komponenttia maailmanlaajuisesti.

Jos Vision Zero halutaan saavuttaa, työtä on vielä paljon tehtävänä. Vaikka autojen turvallisuus onkin lisääntynyt, ainakin kehittyvissä maissa tieliikenneonnettomuus on edelleen yleisin kuolinsyy 5-29-vuotiaiden keskuudessa ja siellä tapahtuu 1,35 miljoonaa tieliikennekuolemaa joka vuosi WHO:n vuoden 2018 raportin mukaan.

Anturien asentaminen

Parikymmentä vuotta sitten autoissa käytetyt anturit olivat yksinkertaisia. Antureilla mitattiin polttoainemäärää tankissa ja moottorin lämpötilaa. Lisäksi antureilla toimi nopeusmittari ja muutama varoitusvalo sekä mahdollinen kierroslukumittari.

Tänä päivänä käytössä on suuri määrä elektronisia antureita parantamassa ajoneuvon turvallisuutta. Esimerkiksi kameroita ja kuva-antureita käytetään monissa tehtävissä, kuten ajoavustinjärjestelmissä, peruutuksen ja pysäköinnin turvaavissa järjestelmissä sekä erilaisissa näyttöjärjestelmissä. Näin ollen on tärkeää, että autonvalmistajien, OEM-valmistajien ja Tier-1-toimittajien yhteistyökumppanina oleva puolijohdevalmistaja pystyy tarjoamaan laajan tuotevalikoiman, josta he voivat poimia kuhunkin sovellukseen parhaiten soveltuvan anturin. Anturit pitää olla suunniteltu siten, että toiminnan kannalta välttämättömät tehtävät saadaan turvallisesti suoritettua myös kriittisissä olosuhteissa ja että ne säilyvät toimintakuntoisina hyvin laajalla lämpötila-alueella.

Kuva 1: Kuva-anturien sovelluskohteita autoelektroniikassa.

Myös suorituskyky on tärkeä – anturien resoluution tulee olla riittävän suuri, jotta ADAS- ja muista turvajärjestelmistä saadaan kerättyä riittävästi yksityiskohtaista tietoa ja jotta anturien kuvantamiskyky on riittävän laadukasta myös pimeässä, huonossa kelissä, häikäisevissä ja muissa haastavissa olosuhteissa. Esimerkiksi hyvälaatuinen dynaaminen alue parantaa merkittävästi laadultaan kuvaa, joka lähetetään anturilta ADAS-järjestelmän prosessorille (kts. kuva 2). Ei ole liioiteltua todeta, että tuo parannus pelastaa elämän kuolemalta, jos sen ansiosta auto havaitsee ja tunnistaa edessä olevan potentiaalisen onnettomuuden nopeammin kuin ihminen.

Kuva 2: Dynaamisen alueen vaikutus – huomatkaa, että tunnelin päässä olevat yksityiskohdat eivät ole erotettavissa vasemman puoleisessa kuvassa.

Kuva-anturien lisäksi tutka- ja LiDAR-anturit ovat merkittävässä asemassa tämän päivän autoissa. Tutka-anturi soveltuu käytettäväksi lyhyen, keskipitkän ja pitkän kantaman alueen sovelluksissa, kuten väistöliikkeen ohjauksessa, risteysajon avustamisessa ja mukautuvassa vakionopeudensäädössä havainnoimalla edessä olevia kohteita aina 250 metriin saakka. Valitsemalla kuhunkin käyttökohteeseen oikeanlainen tutkalähetinvastaanotin saadaan optimaalinen suorituskyky.

LiDAR-antureilla voidaan täydentää tutka-antenneja, jolloin valoilmaisimilla tuotetaan kuvia ja 3D-malleja lentoaikamittaukseen (TOF, Time-of-Flight) perustuen. Tällä tavoin LiDARin avulla voidaan tuottaa suuren resoluution dataa mahdollistaen sellaistenkin kohteiden ilmaisun, jollaisten kohteiden havainnointi ei ole mahdollista tutkalla tai kameroilla.

Paras ratkaisu ajoneuvoissa on tosiasiassa useimmiten yhdistellä erilaisia anturointitapoja: kuvantaminen, tutka ja LiDAR sekä ultraääni-ilmaisu. Kun käytetään useamman tyyppisiä antureita, saadaan niiden vahvuudet toimimaan yhdessä ja toiminta turvattua vian ilmaantuessa.

Yli sata miljoonaa kuva-anturia tositoimissa

Subarun EyeSight on esimerkki ajoavustinjärjestelmästä, jossa käytetään ON Semiconductorin valmistamia 1,2 megapikselin AR0132AT-sarjan CMOS-kuva-antureita. EyeSight asennettiin ensimmäisen kerran Subarun vuoden 2014 Levorg-malliin ja sen jälkeen se on ollut saatavissa Legacy-, Forester-, Impreza- ja Subaru XV -malleissa.

Kuva-anturi on osana EyeSightin stereokamerajärjestelmää toteuttamassa seuraavia turvatoimintoja: mukautuva vakionopeudensäätö, kaistavahti, tärinävaroitus, törmäystä ennakoiva jarrutus ja törmäystä ennakoiva kaasutuksenhallinta. Järjestelmä on saanut tunnustusta monilta tahoilta; muun muassa Japanin autokehitysohjelmassa JNCAP:ssä sillä on kärkisija Advanced Safety Vehicle Triple Plus (ASV+++) -listauksessa.

Ajoavustinjärjestelmät alkavat nykyisin olla enemmän sääntö kuin poikkeus myös alemman hintaluokan autoissa. Tällainen johtopäätös on vedettävissä myös ON Semiconductorin kuva-anturien toimitusmääristä: se on toimittanut yli sata miljoonaa AR0132AT-kuva-anturia ajoavustinjärjestelmiin, kun mukaan luetaan myös toimitukset EyeSightiin.Techno System Researchin joulukuussa 2018 tekemän markkinatutkimuksen mukaan ON Semiconductorin osuus ajoavustimien kuva-anturien markkinoista oli 81 prosenttia, jolloin sen toimitusmääristä voidaan päätellä kyseisen teknologian käyttöönoton yleistymistä markkinoilla (koska muiden toimittajien osuus markkinoista on niin pieni).

Väsyneenä ajaminen on myös merkittävä onnettomuuksien aiheuttaja. Teknologian avulla on mahdollista valvoa kuljettajan toimintakykyä ja antaa heräte tai varoitus epävakaasta ja arvaamattomasta käyttäytymisestä. Eräs vaihtoehto on käyttää kamerapohjaista järjestelmää havainnoimaan kuljettajan vireystilaa ja antaa hälytys, jos merkkejä väsymyksestä ja uneliaisuudesta, kuten silmien räpsymisestä tai pään nuokkumisesta on havaittavissa. Äskettäin on demonstroitu järjestelmää, johon on integroitu useita erilaisia kuva-antureita, mukana myös esimerkiksi ON Semiconductorin yhden megapikselin AR0144AT-antureita, joka järjestelmä tuottaa kuvia ajoneuvon näyttöyksikköön tekoälyyn perustuvalla ohjelmalla.

Entistä turvallisempaa autoilua

Yhdysvalloissa tapahtuvista yhteentörmäyksestä johtuvista onnettomuuksista 28 prosenttia olisi estettävissä ADAS-ajoavustinjärjestelmillä, ilmenee Boston Consulting Groupin vuonna 2015 tekemästä kartoituksesta. ON Semiconductor puolestaan arvioi, että sen autoelektroniikan anturit ovat jo pelastaneet vuosittain yli 81 000 henkeä. Tilanne on hyvä, mutta aina pitää pyrkiä parempaan, ja niinpä ON Semiconductor jatkaa kehitystyötä yhä parempaa turvaa maanteillä antavien anturien kehittämiseksi yhteistyössä autonvalmistajien sekä tieviranomaisten kanssa. Kustannuksilla on myös merkitystä, sillä onnettomuudet ovat paljon yleisempiä pienemmän tulotason maissa, ja turvajärjestelmien laaja käyttöönotto siellä onnistuu vain, jos kustannukset pysyvät järkevällä tasolla.

Sen lisäksi, että turvajärjestelmät suojelevat kuljettajia ja matkustajia, niiden tulee myös edesauttaa vähentämään jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden kuolemantapauksia ja loukkaantumisia. Säännöt ja standardit ovat noteeranneet nämä pyrkimykset, kuten esimerkiksi Euroopan autonkehitysohjelma EuroNCAP 2020 on tehnyt. Tässä työssä anturiteknologialla on suuri rooli olla turvaamassa vaaralle alttiina olevia maanteiden käyttäjiä.

Pitkällä tähtäyksellä alan toimijoiden tavoitteena tulee olla kuolemantapausten saaminen nollaksi ja jopa kaikkien uhri- ja onnettomuuslukujen saaminen nollaksi. Matkaa siihen on vielä kuljettavana, mutta tavoitteet pyritään saavuttamaan niin nopeasti kuin mahdollista.

MORE NEWS

Polttomoottori katoaa Suomen teiltä

EasyParkin kokoamien tilastojen mukaan autojen määrä Suomen teillä on kääntynyt laskuun poikkeuksellisella tavalla vuonna 2025. Kun samaan aikaan ladattavien sähköautojen määrä kasvaa nopeasti, muutos osuu lähes kokonaan polttomoottoriautoihin. Niiden määrä on nyt selvässä laskussa.

Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin

Farnellin suunnitteluyhteisö element14 on käynnistänyt vuosittaisen Holiday Hackathon -kilpailunsa, jossa yhteisön jäseniä kannustetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan joulun aikaan liittyvä elektroniikkaprojekti. Kilpailu on avoinna tammikuun 11. päivään asti ja voittajat julkistetaan 16. tammikuuta.

Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle

Digita ja Outokumpu aloittavat yhteistyön 5G-privaattiverkon toteuttamiseksi Outokummun Kemin kaivokselle. Uuden verkon tavoitteena on tukea kaivoksen digitalisaatio- ja automaatiokehitystä sekä parantaa tuotannon tehokkuutta ja työturvallisuutta vaativassa maanalaisessa ympäristössä.

USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

Vaikka Trumpin hallinnon kauppapoliittinen linja ja paikallista tuotantoa suosivat signaalit herättävät epävarmuutta, suomalaiset terveysteknologiayritykset näkevät Yhdysvallat edelleen ylivoimaisesti tärkeimpänä vientimarkkinanaan. Business Finlandin Health 360 Finland -ohjelman johtaja Tarja Enalan mukaan markkinoiden peruslogiikka ei ole muuttunut eikä pitkäjänteinen yhteistyö horju hallituskausien mukana.

Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin

Samsung Electronics tuo älypuhelimista ja mobiililaitteista tutun LPDDR-muistitekniikan ensimmäistä kertaa varsinaiseen palvelinkäyttöön. Yhtiön uusi SOCAMM2-muistimoduuli (Small Outline Compression Attached Memory Module) on suunniteltu erityisesti tekoälypalvelimiin ja datakeskuksiin, joissa suorituskyvyn ohella ratkaisevaksi tekijäksi on noussut energiankulutus.

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Polttomoottori katoaa Suomen teiltä
  • Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin
  • Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle
  • USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa
  • Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet