ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Ethernetistä saa reaaliaikaisen laajennuksilla

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 11.12.2023
  • Devices
  • Embedded
  • Networks
  • Software

Ethernet-standardiin saatavissa olevat aikakriittisen verkon laajennukset antavat laitevalmistajille ja integraattoreille mahdollisuuden käyttää nopeaa verkkoa reaaliaika- ja suoratoistosovelluksissa. Ethernet-verkon paikallisaika saadaan puristettua alle mikrosekuntiin, esittää Toshiba Electronics Europe artikkelissaan.

Autoteollisuuden ja teollisuusautomaation aloja yhdistää nykyisin yksi yhteinen piirre, nimittäin nopeasti tapahtunut digitalisaatio, mitä tehokkaiden puolijohteiden saatavuus on edesauttanut. Tekoäly ja koneoppiminen ovat tuoneet lisää toiminnallisuutta perinteisiin käyttötoimintoihin. Monien näiden arkkitehtuurien pääominaisuutena on niissä käytettävä hajautettu älykkyys ja hallintatoiminnot, jotka edellyttävät kykyä siirtää suuria määriä dataa paitsi nopeasti myös ennakoitavasti.

Autoalalla hajautetun älykkyyden suunnittelussa tärkeänä suuntauksena on vyöhykearkkitehtuurien (zonal architectures) lisääntyvä käyttö. Sen sijaan että käytetään spesifisiin toimintoihin erityisiä elektronisia ohjausyksikköjä (ECU), jotka yhdistetään toisiinsa käyttäen ethernetiä tai perinteistä kenttäväylää kuten CAN, pyrkivät ajoneuvovalmistajat yhdistämään sovelluksia kokonaisuuksiksi vähemmälle määrälle tehokkaita SoC-piirejä, joilla voidaan suorittaa monia sovelluksia.

Vyöhykearkkitehtuureissa kunkin sovelluksen toteutuksessa tarvittavat tehtävät hajautetaan SoC-piireille. Esimerkiksi tallentava solmu voi tallentaa sekä laitedataa ajoneuvon toiminnoista ja liikkeistä että multimediasisältöä, mitä autossa olijat haluavat katsoa tai kuunnella matkan aikana. Vyöhykkeiden yhdyskäytävät välittävät kaiken tietoliikenteen, mikä vahvistaa turvallisuutta eri sovellusten välillä siten, että tietoviihdesovelluksilla ei ole pääsyä moottorin, ohjauksen tai jarrujärjestelmien hallintatoimintoihin.

Kuva 1: Ajoneuvototeutuksissa yksi ohjainlaitteista on liitetty SSD-levyyn, jota käytetään emuloimaan ajoneuvon sisällä olevan langattoman massamuistielementin toimintaa.

Kuva 2: Teollisuussovellustoteutuksissa arvioidaan toimintojen laatua ja varmistetaan työkalun työstöpään oikea kohdistus.

Samanlainen arkkitehtuuri on yleistymässä myös teollisuusjärjestelmissä. Sen sijaan että kukin itsenäisenä yksikkönä toimiva työstökone kommunikoisi muiden kanssa kapeakaistaisen kenttäväylän kuten Profibusin kautta, koneet yhdistetään toisiinsa suuren datanopeuden ethernetillä. Tällöin on mahdollista lähettää video- ja muuta runsaasti tietoa sisältävää ns. dataa (rich data) verkon reunalla oleville edge-tietokoneille käsiteltäväksi. Edge-tietokoneella ajettava tekoälysovellus pystyy päättelemään nopeasti, toimiiko työstökone oikein tai pitääkö tehdä muutoksia lämpötilan tai muiden olosuhteista johtuvien muutosten kompensoimiseksi.

Vyöhykearkkitehtuureissa on haasteellista taata se, että hajautetut toteutukset pystyvät ylläpitämään reaaliaikaista suorituskykyä. Teollisuusautomaatiossa säätösilmukat on tyypillisesti suunniteltu vastaanottamaan antureilta tulevia päivityksiä vakionopeudella. Vaarana on epävakaisuuden lisääntyminen ja erittäin tärkeän paikkatiedon tarkkuuden väheneminen, jos säätöalgoritmien odottamat päivitykset ja anturitiedot viivästyvät käsittelyn edellyttämän aikaikkunan ulkopuolelle. Kone on tällöin pakotettu käyttämään dataa, joka ei ole enää todennäköisesti ajankohtaista eikä enää edusta reaalista todellisuutta.

Ennakoimattomat viivästymiset vaikuttavat myös käyttäjän kokemukseen autoympäristössä. Datavirrat voivat häiriintyä keskenään siten, että matkustajat autossa joutuvat katsomaan pätkivää videota. Ja yleisenä havaintona on se, että järjestelmä ei pysy ajan tasalla.

Eräs ratkaisu on lisätä liikkumavaraa siirtymällä käyttämään entistä nopeampia ethernet-versioita. Tämä kuitenkin osoittautuu yleensä riittämättömäksi toimenpiteeksi. Ongelman ydin on perus-ethernet-standardin best effort -velvoitteessa: jokaisella vertaisverkon toimintayksiköllä, jolla on valmis paketti lähetettäväksi, on oikeus päästä verkkoon ja pysäyttää muut toiminnot kyseisellä verkkosegmentillä siksi ajaksi, kun lähetys on suoritettu loppuun. Tämä arkkitehtoninen lähestymistapa on perua monien perinteisten ethernet-ohjausyksiköiden suunnitteluista. Niissä on käytetty yksinkertaisia jonotuspuskureita odottamaan paketteja, jotka eivät liikennöintityypiltään eroa toisistaan. Suuren prioriteetin käsky lyhyeen pakettiin kapseloituna voidaan helposti pakottaa odottamaan yhden tai useamman pitkähkön videokehyksen lähettämistä ennen kuin sen verkkoon pääsy sallitaan. Toshiba on tutkinut tämän tyyppistä käyttäytymistä referenssialustalla tarkoituksenaan saada selville, miten auto- ja teollisuusjärjestelmien sovelluksiin vaikuttaa ennustamattomien ilmiöiden ilmaantuminen verkoihin.

Toshiban suunnittelijoiden tekemässä testipenkissä sekä 1 Gb/s:n että 10 Gb/s:n verkkoliitännöillä varustetuista nopean ethernetin ohjausyksiköistä kukin on yhdistetty isäntänä toimivaan SoC-piiriin, joilla suoritettavat sovelluskoodit simuloivat erilaisten odotettavissa olevien käyttötilanteiden käyttäytymismalleja auto- ja teollisuusautomaatioympäristöissä.

Toshiban suorittamat testit referenssisuunnitteluilla ovat osoittaneet, miten perinteistä IEEE 802.1 -protokollaa sovellettaessa seurauksena voi olla, että pieni prosenttiosuus niistä paketeista, jotka on välttämättä ennakoivasti pystyttävä välittämään, voivat viivästyä niin merkittävästi, että reaaliaikaisten sovellusten suorittaminen häiriintyy vakavasti. Tapauksissa, joissa vähemmän kriittinen liikenne kuluttaa suhteellisen vähän - vähemmän kuin 1 Mb/s:ä 1 Gb/s:n verkossa - kaistanleveyttä, enemmän kriittisen liikenteen kuten moottorin ohjauksen käskyjä kuljettava paketin etenemisviiveeksi mitattiin enimmillään 60 µs kokeilussa, jossa paketit siirtyivät lähettäjältä vastaanottajalle kolmella hypyllä kahden kytkimen läpi. Suurilla määrillä vähäisen prioriteetin taustaliikennettä kulutettaessa kaistaa enimmillään 840 Mb/s suurin etenemisviive kasvoi yli seitsenkertaiseksi 440 mikrosekuntiin.

Etenemisviiveiden leviäminen osoittautui hyvin kaksipiippuiseksi asiaksi näissä olosuhteissa ja useisiin paketteihin kohdistui yli 300 µs:n viiveitä, vaikkakin suuri osa saavutti määränpäänsä alle 60 mikrosekunnissa. Näiden viiveiden vaikutuksia testattaessa teollisuuden näkökulmasta, jolloin ohjelmoimalla asetettua viimeistä saapumisaikaa myöhemmin saapumassa olleet paketit hylättiin sen sijaan, että niitä olisi hyödynnetty potentiaalisena virhedatana säätösilmukassa, tuloksena oli epäonnistuminen pyrkimyksessä saavuttaa tasainen siirtyminen ja ohjelmoidut kohdesijainnit.

Ethernet-standardiin saatavissa olevat aikakriittisen verkon (TNS) laajennukset antavat laitevalmistajille ja integraattoreille mahdollisuuden käyttää nopeaa verkkoa reaaliaika- ja suoratoistosovelluksissa. Tällaisia standardeja ovat IEEE 802.1AS, Generalized Precision Time Protocol (gPTP), joka määrittelee ethernetin ajastus- ja synkronointikäytännöt TNS-ympäristössä, ja IEEE 802.1Qbv, joka määrittelee laajennukset liikenteen lähettämisen sallimiseksi tiukan aikataulun mukaisesti.

Standardin gPTP mukaisesti ethernet-verkon päätelaitteet voivat sopia yhteisestä paikallisajasta alle mikrosekunnin tarkkuudella ja pitää huolta, että niitä yhdistävän verkon etenemisviiveet pitävät kutinsa. Yhteisen aikareferenssin ansiosta gPTP mahdollistaa ajasta riippuvan muotoilun ja pakettien aikataulutuksen käytön kriittisten pakettien jakamiseksi tietyssä aikakehyksessä.

IEEE 802.1Qbv:n mukainen ajasta riippuva vaiheittainen ohjaus erottelee siirtoikkunoita kiinteämittaisiksi jaksoiksi. Kullekin jaksolle voidaan allokoida eri aikaviipaleita yhdelle tai useammalle kahdeksasta IEEE 802.1Q:n prioriteettitasosta ja noille tasoille kohdistetuille paketeille annetaan yksinoikeus verkon käyttöön tuon aikaikkunan pituuden ajaksi.

Toshiban testipenkki käsittää ethernet-ohjausyksiköitä, joiden gPTP:n ja IEEE 802.1Qbv:n mukaisten toimintojen avulla on mahdollista tarkkailla näiden tekniikoiden vaikuttavuutta tyypillisiin auto- ja teollisuusohjelmistoilla suoritettaviin tehtäviin. Kun eräässä perinteisten protokollien mukaisessa kokoonpanossa etenemisviive vaihteli 50 mikrosekunnista 430:een, saatiin aikakriittisten gPTP:n ja IEEE 802.1Qbv:n ominaisuuksia käyttävien pakettien jakautumista pienennettyä paljon kapeammaksi normaalijakaumaksi, jonka keskuksena on 25,5 µs ja värinä (jitter) ainoastaan 0,3 µs. Tällöin kaikille työstökoneen akseleille saatiin tasainen säädettävyys, jolloin kaikki halutut kohdesijainnit saavutettiin.

Kuva 3: Etenemisviiveen vertailu standardi-ethernetin ja gPTP- sekä IEEE 802.1Qvb -laajennuksilla varustetun TSN-ethernetin välillä.

Koska mikropiireillä TC9562 ja TC9563 on tuki gPTP:lle, IEEE 802.1Qav:lle, IEEE 802.1Qvb:lle ja muille tärkeille reaaliaikaisen säädön vaatimuksille, ne soveltuvat komponenteiksi luotettaviin auto- ja teollisuusohjauksen järjestelmiin. TC9562 tukee 1 gigabitin ethernetiä ja TC9563 laajentaa verkkokapasiteettia kahdella portilla, jotka molemmat tukevat 10 gigabitin datanopeuksia. Nopean ethernet-kapasiteetin lisäksi molemmissa komponenteissa on ominaisuuksia, jotka virtaviivaistavat tiedonsiirtoa moniytimisen isäntä-SoC:n kanssa PCIe-liitäntöjen kautta, jolloinTC9563:ssa toteutuu Gen3-ominaisuudet yhdistettynä yksireittiseen I/O-virtualisointiin (SR IOV), jonka tarkoituksena on parantaa suorituskykyä ajettaessa ohjelmistoja virtualisointiympäristössä.

Sekä autoteollisuuden että teollisuusautomaation sovellusaloilla reaaliaikaisen suorituskyvyn ja suurikaistaisen tiedonsiirron yhdistelmästä on tulossa tärkeä kilpailutekijä. Ethernetin TSN-laajennuksilla toteutetut Toshiban TC9562- ja TC9563-komponentit tarjoavat laitevalmistajille ja integraattoreille sen, mitä tarvitaan suuren kaistanleveyden omaavien reaaliaikaisten verkkotoimintojen toteuttamiseksi uusissa ajoneuvoissa ja tehdasjärjestelmissä.

MORE NEWS

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkamaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

Mistä Jollan yllättävä suosio kertoo?

Kotimaisen Jollan uusi älypuhelin on noussut yllättäväksi menestykseksi jo ennakkotilausvaiheessa. Yrityksen mukaan puhelinta on myyty yli 5 000 kappaletta viikossa lähes täysin orgaanisesti, vain 2 500 euron digimarkkinointibudjetilla. Kyse ei vaikuta olevan vain yksittäisestä laitelanseerauksesta, vaan laajemmasta ilmiöstä. Eurooppalaiselle, omissa käsissä olevalle älypuhelimelle näyttää olevan todellista kysyntää.

Visual Studio Code muuttuu agenttialustaksi

Microsoft on vienyt Visual Studio Coden uudelle tasolle. Joulukuussa julkaistu VS Code 1.107 muuttaa suositun koodieditorin yksittäisestä AI-avustajasta moniagenttiseksi kehitysalustaksi, jossa useat tekoälyagentit voivat työskennellä rinnakkain saman projektin parissa.

Sähkön hinnannousu tappoi piin jalostamisen Saksasta

Korkeat sähkön hinnat yhdistettynä murskaavaan kilpailuun Kiinasta ovat johtaneet siihen, että Saksan viimeinen piinjalostamo lopettaa toimintansa vuodenvaihteessa, kirjoittaa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita

MIKROE on nostanut mikroBUS-ekosysteemin teholuokan uudelle tasolle tuomalla markkinoille BLDC FOC 2 Click -kortin, jolla voidaan ohjata jopa 15 ampeerin virtoja vaativia kolmen vaiheen BLDC-moottoreita. Kyse ei ole enää pelkästä signaalitason evaluaatiokortista, vaan ratkaisusta, joka soveltuu myös aitoihin teollisiin ja ajoneuvoluokan sovelluksiin.

Näin peliohjaimen virrankulutus kutistuu

Peliohjainten akunkestoa voidaan parantaa merkittävästi uuden anturitekniikan avulla. Belgialainen Melexis on esitellyt MLX90296-lineaarisen Hall-anturin, joka on suunniteltu erityisesti mikroteholuokan, paristokäyttöisiin sovelluksiin – ja osuu suoraan peliohjainten liipaisimien, joystickien ja painikkeiden tarpeisiin.

ChatGPT:n virrankulutuksella ladattaisiin kaikki Suomen sähköautot lähes 2000 kertaa

Tekoälypalvelu ChatGPT:n energiankulutus nousee mittakaavaan, jota on vaikea hahmottaa ilman konkreettisia vertailuja. Tuoreiden Bestbrokersin keräämien arvioiden mukaan ChatGPT käyttää käyttäjäkyselyihin vastaamiseen noin 17,2 terawattituntia sähköä vuodessa. Suomen mittakaavassa tämä on huomattava määrä energiaa.

Pienet keraamiset antennit sujuvasti eri radioille

Taoglas on laajentanut sulautettujen antennien valikoimaansa tuomalla markkinoille uusia LTCC-pohjaisia (Low Temperature Co-fired Ceramic) siruantennimalleja, jotka on optimoitu eri radiotekniikoille mutta nimenomaan moniradiolaitteisiin. Uudet ILA.257-, ILA.68- ja ILA.89-antennit on suunniteltu Wi-Fi 6/7-, UWB- ja ISM/LPWAN-yhteyksiin tilanteissa, joissa tilaa on vähän ja useat radiot toimivat samassa laitteessa.

Kyberturva tulee seuraavaksi moottoripyöriin

NXP:n mukaan kyberturvallisuus ei ole enää vain autojen tai IT-järjestelmien asia, vaan se on nopeasti nousemassa keskeiseksi turvallisuuskysymykseksi myös moottoripyörissä, skoottereissa ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa. Sähköistyminen, langaton yhteys ja ohjelmistopohjaiset toiminnot ovat tuoneet kaksipyöräisiin ominaisuuksia, jotka vielä muutama vuosi sitten kuuluivat vain henkilöautoihin – ja samalla myös uusia kyberuhkia.

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan
  • Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa
  • Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille
  • Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun
  • Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet