ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Maksimihyöty sähköauton akusta kaksisuuntaisella latauksella

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 08.02.2024
  • Devices
  • Power

Hiilidioksidipäästöjen nollatavoitteen kannustamana maanteille tulee yhä enemmän EV-ajoneuvoja, joista jokaisessa on ladattava akku matkantekoa varten. Mutta sähköauto on muutakin kuin vain yksi hiilipäästöinen polttomoottori vähemmän liikenteessä. Se on myös potentiaalinen energialähde, mikäli akun latausjärjestelmää voidaan hyödyntää kaksisuuntaisesti.

Kun tehoa voidaan siirtää molempiin suuntiin, sähköautosta tulee enemmän kuin vain neljä pyörää, jotka kuljettavat ihmisiä ja tavaroita. Siitä muodostuu älykkään verkon energialähde, joka voi tasapainottaa verkon kuormitusta energian kysynnän vaihdellessa, antaa sähköä asuntoon sähkökatkon aikana tai toimia kaupallisena mobiililatausyksikkönä.

Kaksisuuntainen lataus on vielä lapsenkengissään, mutta teknologiaa on jo saatavissa sekä latausasemien että sähköautojen varustamiseksi tukemaan älykkäämpää sähkönjakelua kaupungeissa sekä mahdollistamaan erilaisia teollisia lataussovelluksia maataloudessa, rakentamisessa ja logistiikassa.

Lisää sähköautoja, lisää akkuja

Sähköajoneuvot muodostavat yhä suuremman osan kaikista ajoneuvoista teillä ja niiden ulkopuolella. Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n selvityksen mukaan vuonna 2021 maailmanlaajuinen EV-myynti nousi jo 6,6 miljoonaan ajoneuvoon edellisen vuoden kolmesta miljoonasta yltäen näin 9% markkinaosuuteen. Vuonna 2022 sähköajoneuvojen osuus oli noin 4,5% linja-autojen maailmanlaajuisesta myynnistä ja 1,2% kuorma-autojen myynnistä. Kiina on hallinnut markkinoita useiden vuosien ajan, mutta myynti Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa on kovassa kasvussa kuten myös tarjolla olevien automallien määrä.

Kuva 1: Sähköautojen rekisteröintien määrä ja prosentuaalinen markkinaosuus.

Sähköautojen myynnin kasvu on mahdollistanut pikalatauspisteiden yleistymisen. IEA raportoi, että julkisesti saatavilla olevien EVSE-latauslaitteiden (Electric Vehicle Supply Equipment) kokonaismäärä lähestyi 1,8 miljoonaa latauspistettä jo vuonna 2021. Niistä kolmasosa oli pikalatausasemia. Asennukset lisääntyivät dramaattisesti vuonna 2021, kun latausasemiin lisättiin lähes puoli miljoonaa laturia, mikä on enemmän kuin vuonna 2017 saatavilla olleiden julkisten laturien kokonaismäärä. Vuonna 2021 julkisesti saatavilla olevien laturien määrä kasvoi 37 prosenttia.

Puhdasta tieliikennettä edistävän ICCT-neuvoston mukaan vuoteen 2030 mennessä keskiraskaiden ja raskaiden ajoneuvojen ennustetaan lisäävän energiankulutusta 140 000 megawattituntia päivässä. Suuri osa kysynnästä tulee Yhdysvaltojen NHFN-verkoston (National Highway Freight Network) pitkän matkan kuljetusliikenteestä sekä liikenteestä osavaltioissa, jotka ovat ottaneet käyttöön Kalifornian Advanced Clean Trucks -säännöstön. Kalifornian teillä liikkuu noin miljoona sähköautoa ja osavaltiossa tutkitaan, kuinka lainsäädännöllä voitaisiin nopeuttaa V2G-toimintaa (Vechile-to-Grid) sähköverkkoon kohdistuvan stressin lievittämiseksi.

Kaksisuuntainen siirtoväylä

Vaikka V2G-latauksen mahdollisuuksista on puhuttu paljon, nykyiset sähköautot ja latausjärjestelmät on yleensä suunniteltu vain yksisuuntaiseen lataustoimintaan: sähköverkosta tai muusta lähteestä ajoneuvoon. Tavanomaisessa akunlatauksessa AC-DC-muunnin hyödyntää tehokertoimen korjausta (PFC) ja muuntaa sähköverkon syöttämän vaihtojännitteen suureksi tasajännitteeksi, joka syötetään eristetyn DC-DC-muuntimen tuloon. DC-DC-muunnin tarjoaa galvaanisen erotuksen turvallisuuden varmistamiseksi ja muuntaa kiinteän DC-tulojännitteen vakiovirtaiseksi (CC) tai vakiojännitteiseksi (CV) lähdöksi, joka lataa akkua BMS-hallintajärjestelmän (Battery Management System) ohjaamana.

Kaksisuuntainen lataus toimii siis kaksisuuntaisena siirtoväylänä. Sen avulla sähköauto voi siirtää energiaa myös takaisin sähköverkkoon sen sijaan, että vain kuluttaisi sitä verkosta. Energian saamiseksi takaisin akusta vaihtovirtana on kaksi yleistä tapaa:

  • Erillinen invertteri
  • Kaksisuuntainen tehonmuunnos

 

Kuva 2. Ylhäällä kaksisuuntaisen laturin lohkokaavio, alhaalla erillinen invertteri + laturi lohkokaaviona.

Yksinkertaisin vaihtoehto on käyttää invertteriä rinnakkain laturin kanssa akkujen tasajännitteen muuntamiseksi verkon vaihtojännitteeksi, yleensä DC-DC-asteen avustuksella. Tämä menettely vaatii tilaa, lisää laitteiston painoa ja kasvattaa kustannuksia, mutta se on helposti suunniteltavissa ja hallittavissa.

Kasvavien kustannusten, lisätilan ja suuremman painon välttämiseksi todellinen kaksisuuntainen laturi hyödyntää aidosti kaksisuuntaisia kytkentätopologioita monimutkaisin digitaaliohjauksin, jotta tehonmuunnoksen jokainen aste kykenee siirtämään tehoa kumpaankin suuntaan.

AC-DC-muunnos ja PFC

Kaikki muunninrakenteet eivät kykene kaksisuuntaiseen tehonsiirtoon. Yksi ilmeinen syy on AC-DC-asteessa käytetty tasasuuntaussilta, joka kykenee johtamaan virtaa vain yhteen suuntaan. Niitä käytetään usein pienitehoisissa latureissa ja niiden perään on kytketty boost-tyyppinen PFC-muunnin edullisuuden ja yksinkertaisuuden vuoksi. Niiden hyötysuhde on kuitenkin huono eivätkä ne toimi hyvin rinnakkain, mikä tekee lämmönhallinnasta vaikeaa suurilla tehotasoilla.

Niin sanotut sillattomat topologiat poistavat tasasuuntaussillan tarpeen ja parantavat näin hyötysuhdetta. Nämä muuntimet ovat monimutkaisempia, koska yksinkertaiset diodit on korvattu aktiivisilla kytkimillä. Jotkut rakenteet kykenevät myös kaksisuuntaiseen tehonsiirtoon. Ehkä yksinkertaisin esimerkki on sillaton toteemi-PFC-topologia, joka periaatteessa korvaa tasasuuntaussillan diodit aktiivisilla kaksisuuntaisilla kytkimillä.

Kuva 3. Vasemmalla boost-tyyppinen PFC-muunnin, oikealla toteemirakenteinen PFC-muunnin.

AC-DC-suunnassa tämä rakenne muistuttaa boost-muunninta ja muuntaa AC-tulon DC-lähdöksi samalla, kun se muokkaa tulovirran muotoon, joka sopii PFC-muuntimelle. DC-AC-suunnassa tasajännitteen tasoa nostetaan hakkurimuuntimella ja suodatetaan vaihtojännitteeksi.

Muitakin kaksisuuntaisia rakenteita on saatavissa ja niistä voi valita sopivan topologian kustannusten, tehotiheyden, hyötysuhteen ja monimutkaisuuden perusteella. Hyötysuhde eli energiatehokkuus on tärkeä tekijä häviöiden minimoimiseksi sekä akun käytettävyyden ja eliniän maksimoimiseksi.

Kaksisuuntainen DC-DC-muunnos

DC-DC-aste on käsitteellisesti yksinkertaisempi, koska se suorittaa DC-DC-muunnoksen riippumatta siitä, mihin suuntaan tehoa siirretään. Aivan kuten AC-DC-muuntimessa, siinäkin tasasuunnin on korvattava aktiivisilla kytkimillä, jotta kaksisuuntainen tehonsiirto olisi mahdollista. Kytkimiä on myös kyettävä ohjaamaan aktiivisesti sekä tulo- että lähtöpuolella, ja tätä vielä monimutkaistaa muuntimelta vaadittu eristyskyky. Tällaisena muunninasteena usein käytetty rakenne on aktiivinen kaksoissilta eli DAB (Dual Active Bridge).

Muuntimessa on erotusesteen kummallakin puolella aktiivisesti toimiva täyssiltarakenne. Ratkaisussa hyödynnetään usein resonanssiin perustuvia rakenteita häviöiden ja fyysisen koon minimoimiseksi sekä energiatehokkuuden maksimoimiseksi. Tavanomaisesta yksisuuntaisesta LLC-muuntimesta (kela-kela-kondensaattori) saadaan näin CLLC-tyyppinen (kondensaattori-kela-kela-kondensaattori) DAB-muunnin kaksisuuntaisiin sovelluksiin.

Kuva 4. Kaksoisaktiivinen siltamuunnin (vasemmalla) ja kaksoisaktiivinen CLLC-siltamuunnin (oikealla).

V2X: Ajoneuvosta kaikkialle

Riippumatta siitä, onko laturissa kaksisuuntainen rakenne vai erillinen kookas invertteri, tehon siirtämisellä ulos sähköauton akusta on monia etuja. Edut kattavat useita sovelluksia, joista moni on nimetty muunnelmana V2X-käsitteestä. Näitä ovat:

  • V2G – Ajoneuvosta verkkoon
  • V2B – Ajoneuvosta rakennukseen
  • V2H – Ajoneuvosta kotiin
  • V2E – Ajoneuvosta laitteisiin
  • V2V – Ajoneuvosta toiseen ajoneuvoon

Kaksisuuntaisen latauksen ilmeisin etu on, että sähköautoja voidaan käyttää V2G-muodossa syöttämään tehoa sähköverkkoon. Suunnitteluperiaatteidensa vuoksi useimmissa sähköverkoissa ei nimittäin ole merkittävästi sisäistä varastointimahdollisuutta sähköenergialle. Tuotettu sähkö on kulutettava välittömästi tai se menee hukkaan.

Tämä johtaa monimutkaisiin arviointeihin sähköenergian odotettavasta kysynnästä, jotta energiaa saataisiin aina riittävästi mutta ilman merkittävää hukkaa. Kun kysymys on uusiutuvan energian tuotannosta, kuten tuuli- tai aurinkoenergiasta, kysyntä voi ylittää tuotantokapasiteetin tiettyinä aikoina - esimerkkeinä aurinkoenergia yöaikaan ja tuulienergia tyynellä säällä.

Kuva 5. VX2-sovellusesimerkkejä.

Hyödyntämällä sähköautojen akkuja varastoina sähköverkot voivat maksimoida uusiutuvien energialähteiden tuottaman tehon varastoimalla ylimääräisen energian käytettäväksi silloin, kun tuotanto jää alle kysynnän. Koska akku on lähellä kuormaa, se voi auttaa tehon syöttämisessä kuormaan kysyntähuippujen aikana, mikä helpottaa verkon vakauden ylläpitoa. Akut voivat periaatteessa toimia kondensaattorien tapaan ja syöttää paikallisesti tehoa huippukysynnän aikana. Tämä vähentäisi jakelulinjojen ja -muuntajien rasitusta sekä vähentäisi jännitteen vaihteluja.

Hätätapaukset muodostavat sähköautoille toisen houkuttelevan tilanteen toimittaa sähköä takaisin verkkoon. Sähkökatkon sattuessa kaupunkien ajoneuvot voisivat pitää välttämättömät rakennukset (V2B) ja laitteet (V2E) toiminnassa. Korkea tornitalo esimerkiksi voisi hyödyntää oman parkkihallinsa latauspisteisiin kytkettyjä sähköautoja rakennuksen sähkönsyöttöön, eli periaatteessa vaihtoehtoisena UPS-järjestelmänä (Uninterruptible Power Supply). Jopa omakotitaloissa voitaisiin mahdollisesti tukeutua sähköautoon ja selvitä sähkökatkoksesta syöttämällä energiaa auton akusta kotikäyttöön (V2H).

Eräässä V2B-skenaariossa, jota on testattu Boulderin kaupungissa Coloradossa, on yhdistetty Nissan Leaf kaksisuuntaisen laturin kautta North Boulderin virkistyskeskukseen. Tavoitteena on säästää energiakustannuksia lataamalla auton akkua yöllä ja purkamalla sitä sitten kalliiden huippukysyntätuntien aikana. Tämä vähentää sähköverkkoon kohdistuvaa rasitusta ja alentaa kustannuksia.

Kaupunkikäyttö

Tehonsiirto sähköauton akusta takaisin verkkoon tai yhteen rakennukseen on vasta alkua. Kaksisuuntaisesta latauksesta on jo olemassa lukuisia houkuttelevia ja luovia käyttöesimerkkejä. Sähköautosta, joka kykenee siirtämään tehoa kaksisuuntaisesti, tulee periaatteessa mobiililatausyksikkö. Kun tien päällä on riittävästi sähköautoja, lataaminen voidaan latauspisteessä tapahtuvan tavanomaisen kaapelilatauksen sijasta suorittaa V2V-latauksena ajoneuvosta toiseen. Näin tien varteen hyytynyttä sähköautoa voidaan auttaa välittömästi jo tien päällä.

Kaksisuuntaisen latauksen ilmeisten asunto- ja kuluttajasovellusten lisäksi on monia käyttökohteita useilla eri aloilla ja erilaisissa ympäristöissä, mukaan lukien kaupalliset kuljetukset, rakentaminen ja maatalous. Sähköauto voi ladata toista autoa, mutta sitä voitaisiin käyttää myös muiden ajoneuvojen kuten sähköpyörien ja kaupallisen kuljetuskaluston lataamiseen.

Kaksisuuntaisen latauskyvyn ansiosta esimerkiksi kuljetus- ja logistiikka-alan yritys, jolla on useita kuorma-autoja, voisi käyttää sähköajoneuvojaan omiin energiatarpeisiinsa luomalla ekosysteemin, joka ylläpitää itseään. Perustamalla omia mikro- tai nanoverkkojärjestelmiä yritys voisi vähentää riippuvuuttaan ostetusta energiasta. Yhdessä uusiutuvien energialähteiden, esimerkiksi aurinkopaneelien kanssa, yritys voisi vähentää omaa riippuvuuttaan sähköverkosta ja tehdä omista rakennuksistaan omavaraisempia.

Kuva 6. Kotona voidaan käyttää sähköautoa ylimääräisen aurinkoenergian varastointiin.

Aivan kuten V2G-sovelluksissa, joissa sähköautot voivat siirtää tehoa takaisin verkkoon sähkökatkon sattuessa, yritykset voivat käyttää omia ajoneuvojaan UPS-laitteina toimintojensa ylläpitämiseksi. Firmat voisivat myös tasapainottaa omaa tehontarvettaan säästääkseen rahaa energialaskuissa. Ajoneuvot voidaan ladata edullisesti hiljaisen kysynnän aikana ja purkaa sitten takaisin sähköverkkoon kulutushuippujen aikana.

Suurella jakeluvarastolla saattaa olla käytössään jopa sata ajoneuvoa, jotka lähtevät liikkeelle päivittäin esimerkiksi kello 10 aamupäivällä. Autotalliin pysäköityinä niillä voi kuitenkin olla akuissaan useita megawattitunteja energiaa, joka voitaisiin mieluummin käyttää kattamaan kysynnän huipputuntien aikana sähköverkosta otetun energian kustannuksia. Tämä antaa mahdollisuuden siirtää omaa sähkönkäyttöä halvempiin vuorokauden aikoihin.

Käyttö maaseudulla

Kaikkien V2G- tai V2V-skenaarioiden ei tarvitse tapahtua kaupunkialueilla. Taajamien ulkopuolella maatilat ja tilallisten yhteisöt voivat niin ikään hyötyä energian kaksisuuntaisesta latauksesta. Täyssähköisiä traktoreita on ollut saatavilla jo vuosia ja viime aikoina tarjolla on ollut myös V2V-lataukseen kykeneviä kuorma-autoja. Sen sijaan, että traktoria ladattaisiin aina erillisellä laturilla kiinteässä pisteessä, kaikkia maatalousajoneuvoja voidaan ladata vaikka pellon reunalla. Eli voidaan toimia samaan tapaan kuin säiliöauto, joka ajetaan aina sinne, missä polttoainetta tarvitaan sen sijaan, että traktorit ajettaisiin aina takaisin polttoainepumpun viereen tankkausta varten.

Myös kenttäkäytössä olevat laitteet voisivat hyötyä kaksisuuntaisesta latauksesta. Ajatellaan vaikka rakennustyömaata, jossa on erilaisia työkaluja, erikoisajoneuvoja ja laitteita. Alueelle levitetyt pitkät johdot muodostavat turvallisuusriskin. Akkukäyttöiset työkalut, joita voidaan ladata tarvittaessa keskiraskaalla tai raskaalla sähköajoneuvolla – sähkön kannalta samaan tapaan kuin polttomoottorikäyttöisellä generaattorilla – voivat olla selvästi energiatehokkaampia. Sama kuorma-auto voisi ladata myös muita pienempiä ajoneuvoja paikan päällä: kaivureita, puskutraktoreita ja nostureita.

Kuva 7. Maatalouskoneet toimivat kaksisuuntaisella lataustekniikalla.

Tällaiset etäiset työmaat ja maatalousalueet voisivat hyödyntää myös tuulienergiaa ja aurinkopaneeleja yhteistoiminnassa sähköautojen tarjoaman latausjärjestelmän kanssa.

Koska jakelukäyttöön tarkoitetuissa hyötyajoneuvoissa ja raskaissa rakennusajoneuvoissa on hyvin suurikokoiset akut, etenkin verrattuna tavanomaiseen henkilöautoon, käytettävissä voi olla satoja kilowattitunteja varastoitua energiaa, joka voidaan jakaa edelleen kaupallisiin ja laaja-alaisiin tarkoituksiin.

Bel tarjoaa kaksisuuntaisia ratkaisuja

Kun otetaan huomioon kaikki mahdolliset edut ja erilaiset käyttökohteet, sähköajoneuvoissa ja niiden tehonsyöttölaitteissa tarvitaan selvästi kaksisuuntaisen tehonsiirron tarjoamia ominaisuuksia. Bel-yhtiö on kehittänyt laajan valikoiman EV-tehoratkaisuja, jotka mahdollistavat kaksisuuntaisen tehonsiirron. Näihin kuuluvat invertterit, laturit ja kaksisuuntaiset yhdistelmälaitteet. Nämä innovatiiviset tuotteet sopivat monenlaisiin ajoneuvoihin: aina keskiraskaista raskaisiin ja tien päällä sekä maastossa liikkuviin. Niiden avulla akun hyödyntäminen voidaan maksimoida.

Kuva 8. Valikoima Belin sähköautoratkaisuja.

Belin kaksisuuntaiset laturit on suunniteltu soveltuviksi lukuisiin nopeasti yleistyviin käyttökohteisiin, joissa on houkuttelevia syitä ottaa energiaa ajoneuvon akusta ja ohjata sitä takaisin verkkoon, muihin ajoneuvoihin tai kenttäkäytössä oleviin laitteisiin sekä tehdä näin yritysten toiminnasta entistä tehokkaampaa ja tuottavampaa. Belin tuote- ja suunnittelutiimi on käytettävissä myös räätälöityjen ratkaisujen luomiseksi erilaisiin tarpeisiin ja käyttökohteisiin. Kaikkien, jotka haluavat lisätietoja energian kaksisuuntaisen latauksen hyödyntämisestä, kannattaa ottaa yhteyttä Bel-yhtiön Power Solutions -ryhmään.

MORE NEWS

NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille

NAND-muistien hintapaine ei ole hellittämässä, päinvastoin. TrendForcen marraskuussa 2025 julkaisema analyysi osoittaa, että koko muistiekosysteemin varastot ovat supistuneet samanaikaisesti tasolle, joka tekee hinnankorotuksista käytännössä väistämättömiä. Kun varastopuskureita ei enää ole, hinnanmuutokset siirtyvät nopeasti koko toimitusketjuun, aina siruista valmiisiin laitteisiin.

Polttomoottori katoaa Suomen teiltä

EasyParkin kokoamien tilastojen mukaan autojen määrä Suomen teillä on kääntynyt laskuun poikkeuksellisella tavalla vuonna 2025. Kun samaan aikaan ladattavien sähköautojen määrä kasvaa nopeasti, muutos osuu lähes kokonaan polttomoottoriautoihin. Niiden määrä on nyt selvässä laskussa.

Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin

Farnellin suunnitteluyhteisö element14 on käynnistänyt vuosittaisen Holiday Hackathon -kilpailunsa, jossa yhteisön jäseniä kannustetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan joulun aikaan liittyvä elektroniikkaprojekti. Kilpailu on avoinna tammikuun 11. päivään asti ja voittajat julkistetaan 16. tammikuuta.

Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle

Digita ja Outokumpu aloittavat yhteistyön 5G-privaattiverkon toteuttamiseksi Outokummun Kemin kaivokselle. Uuden verkon tavoitteena on tukea kaivoksen digitalisaatio- ja automaatiokehitystä sekä parantaa tuotannon tehokkuutta ja työturvallisuutta vaativassa maanalaisessa ympäristössä.

USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

Vaikka Trumpin hallinnon kauppapoliittinen linja ja paikallista tuotantoa suosivat signaalit herättävät epävarmuutta, suomalaiset terveysteknologiayritykset näkevät Yhdysvallat edelleen ylivoimaisesti tärkeimpänä vientimarkkinanaan. Business Finlandin Health 360 Finland -ohjelman johtaja Tarja Enalan mukaan markkinoiden peruslogiikka ei ole muuttunut eikä pitkäjänteinen yhteistyö horju hallituskausien mukana.

Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin

Samsung Electronics tuo älypuhelimista ja mobiililaitteista tutun LPDDR-muistitekniikan ensimmäistä kertaa varsinaiseen palvelinkäyttöön. Yhtiön uusi SOCAMM2-muistimoduuli (Small Outline Compression Attached Memory Module) on suunniteltu erityisesti tekoälypalvelimiin ja datakeskuksiin, joissa suorituskyvyn ohella ratkaisevaksi tekijäksi on noussut energiankulutus.

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille
  • Polttomoottori katoaa Suomen teiltä
  • Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin
  • Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle
  • USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet