ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

DC-energian mittaus integroituu EV-pikalataukseen

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 20.05.2024
  • Devices
  • Power

Sähköautojen latausinfraa laajennettaessa on pikalatausasemiin integroitava metrologiaa sääntelevien lakien mukaiset DC-energian mittauksen ja laskutuksen menettelytavat. Tätä vaaditaan tarkkuuden, läpinäkyvyyden ja luottamuksen takaamiseksi.

Siirtyminen polttomoottoreista sähköajoneuvoihin (EV) asettaa yhteiskunnalle joukon uusia haasteita erityisesti sen määrittämisessä, miten ja missä sähköautot voidaan ladata tehokkaimmin. Koska sähköautoja voidaan ladata useissa eri paikoissa ja monin eri tavoin, loppukäyttäjien tulee ymmärtää nämä latausvaihtoehdot perusteellisesti. Kuljettajille on myös tarjottava mutkattomia palveluja, joiden avulla he voivat halutessaan omaksua koko autoalan yhteisen tavoitteen vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Käytettävä lataustapa riippuu useiden eri tekijöiden tasapainosta: käytettävissä oleva aika latauspaikalla, ajoneuvon tarvitsema energiamäärä sekä latauslaitteiden saatavuus ja kustannukset. Ajoneuvon sisäisen laturin teho on rajallinen paino- ja kustannussyistä, joten se soveltuu vain hitaaseen lataamiseen verkkovirralla (AC) esimerkiksi kotona ja työpaikalla.

Jotta voitaisiin kuitenkin saavuttaa suurempia latausnopeuksia, joita sähköautojen yleistyvä käyttöönotto edellyttää, on käytettävä pikalatureita, jotka pystyvät lataamaan ajoneuvon akun suoraan tasavirralla (DC). Nämä pikalaturit nopeuttavat lataamista merkittävästi ja niitä hyödynnetään esimerkiksi taajamien julkisissa latausasemissa sekä valtateiden varsilla.

Sähköautojen pikalatausinfran laajentaminen herättää uusia kysymyksiä. Kuinka esimerkiksi kuljettajat voivat sähköautoa ladatessaan olla varmoja, että heitä laskutetaan oikeudenmukaisesti periaatteella ’maksat siitä, mitä saat’. Tai miten latauspisteitä hallitsevat operaattorit voivat varmistaa, että heidän infrastruktuurinsa noudattaa sähkön myyntiä kuluttajille säänteleviä määräyksiä, erityisesti tasavirtalatauksessa? Samoin voidaan kysyä, mihin toimiin supermarkettien, kaupunkikeskusten ja e-kuorma-autovarikkojen kaltaisten toimijoiden tulee ryhtyä, jotta niiden tulevat maksujärjestelmät voivat laskuttaa käyttäjiä tai kolmansia osapuolia tarkasti ja hallitusti?

Energiaa mitaten

Vastaus edellisiin kysymyksiin on lyhyesti ilmaistuna energianmittauksen kautta. Latausjakson aikana siirretyn energian mittaaminen tarjoaa oikeudenmukaisuutta ja läpinäkyvyyttä käyttäjille ja kolmansille osapuolille, mikä lisää luottamusta uuden tekniikan hyväksymiseen.

Näin varmistetaan, että käyttäjää laskutetaan latauksesta todellisen kulutetun energian mukaan kilowattitunteina (kWh). Sähköenergian myymistä koskevat määräykset ja metrologian standardit antavat turvaa sähköauton käyttäjän lisäksi latausinfrastruktuurin omistajalle, joka voi näin luottaa latauspisteiden suorituskykyyn ja valvoa sitä.

Metrologiaa koskevan lainsäädännön tavoitteena on varmistaa, että kaikki osapuolet voivat luottaa tehtyihin mittauksiin. Metrologisesti kontrolloidut instrumentit ovat muutenkin osa jokapäiväistä elämää: niitä hyödynnetään mitattaessa juomaveden käyttöä, syötäväksi tarkoitettuja hedelmiä, kotitalouden sähkönkulutusta, kaasunmyyntiä, perinteisten polttoaineiden käyttöä ja paljon kaikkea muuta.

Metrologisesti varmennetut tulokset ovat olennaisia punnitukseen ja muihin mittauksiin perustuvissa liiketoimissa. Sähköenergian siirto DC-pikalaturin ja sähköauton välillä noudattaa tätä samaa periaatetta. Tämä ei koske ainoastaan julkista latausinfraa, vaan myös yksityisiä latauspaikkoja, joissa useat eri tahot haluavat käyttää todelliseen energiankulutukseen perustuvaa laskutusta.

Tämän vuoksi näille latausalueille tarvitaan ohjeita ja standardeja DC-pikalatauksen infrastruktuurien johdonmukaisuuden varmistamiseksi. Euroopassa ’Fit for 55’ -lainsäädäntöpaketti sisältää vaihtoehtoisten polttoaineiden infradirektiivin (AFID), jossa vahvistetaan säännöt käytön helpottamiseksi ja standardoitujen palvelujen tarjoamiseksi kaikkialla EU:ssa. Tähän kuuluu myös sähköautojen lataamisen kWh-perusteisen laskutuksen käyttöönotto.

Vastaavasti Yhdysvalloissa NEVI:n (National Electric Vehicle Infrastructure) Formula Program -ohjelma sisältää säännöt, joiden mukaisesti rahoitetaan DC-pikalatauksen infrastruktuurien käyttöönottoa. Tämä on tarkoitus toteuttaa samanlaisen kWh-perusteisen laskutuksen asettamien vaatimusten mukaisesti.

Koska latausasemien operaattorit ovat kiinnostuneita energiahäviöiden minimoimisesta latausprosessin aikana, kWh-pohjainen laskutus kannustaa myös entistä energiatehokkaampien lataustekniikoiden kehittämiseen. Tämä puolestaan tuottaa yleistä hyötyä koko sähköautoyhteisölle.

Käytännössä pikalatauksen kokonaishinnan laskelmissa käytetään perustana kilowattituntia – metrologian määräysten mukaisesti – mutta lisäksi siihen voidaan soveltaa myös aikaperusteista hinnoittelua siinä tapauksessa, että sähköauto jää pysäköitynä latauspisteeseen täyden latauksen jälkeen (latauspisteen tarpeettoman varaamisen estämiseksi).

Ajatuksena DC-energiamittauksen integroinnissa pikalaturiin on, että sähkön tarkka mittaaminen on suoritettava laturin ja sähköauton rajapinnassa tasavirtamittauksena. Tämä tarkoittaa, että kWh-lukeman mittaus kuvaa tarkasti ajoneuvon vastaanottamaa energiamäärää latauksen aikana. Näin käyttäjää ei laskuteta mistään muunnoshäviöistä tai muista tehohäviöistä, joita voi syntyä esimerkiksi johdotuksen vuoksi ja jotka eivät ole käyttäjän hallittavissa.

Energian mittaaminen suoritetaan vakaalla ja tarkalla laitteistolla kaikissa olosuhteissa, ja tiedot suojataan kaikilta muutoksilta. Sen jälkeen ne välitetään kyseisen latauspalvelun tarjoajalle, joka viime kädessä on vastuussa lopullisesta hinnanlaskennasta ja laskutusprosessista.

Mittausjärjestelmän suorituskyvyn ja suojausmekanismien asianmukaisen toteutuksen varmistamiseksi standardit ja direktiivit ohjaavat mittauslaitteiden suunnittelua ja tuotantoa. Tähän kuuluu MID-direktiivi 2014/32/EU, jossa asetetaan perusvaatimukset aktiivisille energianmittauksille Euroopan tasolla sekä erityiset kansalliset vaatimukset Saksalle (Eichrecht) ja Ranskalle (päätös nro 22.00.570.001.1). DC-energian mittaus on kuitenkin käsitteenä vielä melko uusi monille laboratorioille ja sääntelyelimille.

Saumattomasti yhteen

Kun EV-sektori oli vielä kehityksensä alkuvaiheessa, latausmaksut perustuivat käytettyyn aikaan, ja kuljettajat maksoivat aina latausjakson keston mukaan. Tämä johti epäoikeudenmukaiseen laskutukseen eri sähköautojen ja laturien tarjoamasta latausnopeudesta riippuen.

Nykyään yleinen suuntaus on ottaa käyttöön kWh-pohjainen hinnoittelu, joka perustuu todelliseen kulutettuun energiaan. Sähköautojen omistajat ymmärtävät silloin paremmin tarkalla reaaliaikaisella datalla varustettuja lataustietoja, joiden avulla on mahdollista tehdä entistä paremmin todellisiin kustannuksiin perustuvia päätöksiä.

Todellisen kWh-pohjaisen hinnoittelun saavuttamiseksi virallisesti hyväksytty ja sertifioitu energianmittausjärjestelmä on liitettävä saumattomasti EV-laturiin. Hyödyntämällä sähkömittausten asiantuntemustaan ja kokemustaan LEM-yhtiö on noussut merkittäväksi toimijaksi EV-latausympäristössä ja tarjoaa räätälöityjä ratkaisuja DC-energian mittaamiseen erityisesti tällä sovellusalueella.

Tiivistä yhteistyötä

LEM on toiminut avainroolissa tasavirtaenergian mittaamisen edistämiseksi tekemällä tiivistä ja läheistä yhteistyötä viranomaisten ja EV-pikalatureita valmistavan teollisuuden kanssa. Se on ollut edelläkävijä DC-sertifikaattien (esim. MID 2014/32/EU) hankkimisessa ja edistämisessä sekä kalibrointilakien sertifioinnin saavuttamisessa Ranskan ja Saksan markkinoilla.

Lisäksi yhtiön latausratkaisut ovat vastanneet nopeasti Pohjois-Amerikan markkinoiden tarpeisiin tarjoamalla niihin suorituskykyisiä ratkaisuja, jotka täyttävät CTEP-sertifiointivaatimukset (California Type Evaluation Program) kaikille sähköautojen DC-pikalatureille.

Tämän sektorin ollessa vasta kehittymässä LEM pystyi tunnistamaan ja selvittämään kaikki asiakkailta esiin nousseet tarpeet ja keräämään arvokasta markkinatietoa. Tämän ansiosta yhtiöstä tuli ensimmäinen yritys, joka on kehittänyt DC-laskutusmittarin EV-pikalatureita varten.

Tiukasti eteenpäin katsoen LEM loi vahvat suhteet tärkeimpiin sääntelyelimiin keskustellakseen säännöksistä, jotka eivät vielä olleet edes voimassa tuolloin. Koska Eurooppa on ollut sääntelyn edelläkävijä, yhtiö aloitti eurooppalaisella standardilla ja yksittäisillä maastandardeilla yksi kerrallaan tunnistaen samalla, että kullakin markkina-alueella on omat erityiset sääntönsä ja vaatimuksensa.

Yhtiön kehittämien DC-laskutusmittareiden (DCBM) valikoima antaa sähköajoneuvojen latausasemia (EVCS) ylläpitäville operaattoreille mahdollisuuden tarjota käyttäjille heidän toivomansa kWh-pohjainen latauskokemus. Mittarit on suunniteltu yksinkertaistamaan integrointia monimutkaisiin ja modulaarisiin EV-pikalatureihin.

Tätä helpottaa mittarin inforuutu, joka näyttää reaaliaikaiset mittaukset, energiamäärät ja kaikki tarvittavat lakisääteiset tiedot. Jälkiasennukseen sekä uusiin DC-pikalatausasemiin (jopa 600 A/1000 V) tarkoitetut DCBM-mittarit varmistavat turvallisen tiedonsiirron, autenttisen laskutuksen, helpon liitettävyyden taustajärjestelmiin sekä nopean sertifiointiprosessin metrologian säädösten mukaisesti.

Saksaa koskevan säännöstön (Eichrecht), EU:n MID-direktiivin 2014/32/EU ja Ranskan säädöksen nro 22.00.570.001.1 lisäksi DCBM-mittarit noudattavat seuraavia standardeja: EN 50470-1:2006, EN 50470-3:2006, PTB-A 50.7, PTB-A 20.1, CISPR32 Class-B -päästöt, IEC 62052-11:2003, IEC 61000-6-2:2016, IEC 61000-6-3:2016, UL 61010-1, CAN/CSA-C22.2 No. 61010-1 ja UL94-V0. Tämä tarkoittaa, että DCBM-mittarit on sertifioitu käytettäväksi kaikkialla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Oikeudenmukainen ja läpinäkyvä

DC-laskutusmittarit ovat välttämättömiä, jotta tasavirralla toimivan sähköauton pikalatauksen laskutus voidaan suorittaa kohtuullisesti, oikeudenmukaisesti ja läpinäkyvästi. Niiden käyttäminen on ainoa tapa varmistaa, että sähköautojen käyttäjät ja kolmannet osapuolet saavat tarkat, laillisesti valvotut ja luotettavat energiamittaukset laskutusta varten.

Ne myös varmistavat, että maailmanlaajuinen sähköajoneuvojen pikalatausinfra on kestävä ja mukautuva, kun vaatimukset muuttuvat tulevaisuudessa. Tämän ansiosta LEM-yhtiön asiakkaat voivat vaivattomasti ottaa käyttöön kWh-pohjaisen latauksen ja sen ansiosta keskittyä enemmän infrastruktuurin käyttöönoton ja laajentamisen vaativiin prosesseihin.

Kyseessä ovat markkinoiden ensimmäiset DC-energiamittarit, joiden rakenne on jaettu modulaariseksi. Moduulikonsepti (patentti vireillä) mahdollistaa suunnittelijoille kompaktit ja joustavat vaihtoehdot. LEM:n DCBM-mittarit koostuvat anturiyksiköstä, joka mittaa kaksisuuntaisesti energiaa, jännitettä, virtaa ja syöttökiskojen lämpötilaa sekä lähettää nämä tiedot turvallisesti mittariyksikköön. Mittarilohko vastaanottaa ja käsittelee mittaustiedot, hallitsee latausjaksoja ja -muotoja sekä autentikoi tiedot niin, että data voidaan luotettavasti siirtää laskutusta varten.

Yhä useammat organisaatiot, jotka haluavat kehittää kWh-pohjaisia latausratkaisuja sähköautojen käyttäjille ja liikennöitsijöille, tiedostavat nyt, kuinka tärkeää on hyödyntää sertifioitua järjestelmää energianmittauksessa, kun rakennetaan sähköautojen latausinfrastruktuuria.

Alun perin kahta DCBM-versiota (400/600 A) tarjonnut LEM on jo nähnyt näitä yksiköitä asennettuina laajasti eri puolilla Eurooppaa, missä niillä on ratkaiseva osa kWh-pohjaisen latauksen mahdollistamisessa. Markkinoiden edelläkävijänä LEM on äskettäin kehittänyt myös 80 A latausvirtaan yltävän kaksisuuntaisen laskutusmittarin DCBM 100 (alla), joka on tarkoitettu kaksisuuntaisiin DC-lataussovelluksiin (V2G, Vehicle-to-Grid) 30 kilowatin tehoalueella. Laite on jo saanut sekä MID- että Eichrecht-sertifioinnin.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, että LEM mukauttaa jatkuvasti tuotevalikoimaansa tarjotakseen ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin sekä täyttääkseen kaikki metrologian säädökset niiden edelleen kehittyessä. Kompakti mittari varmistaa helpon liittämisen pilvipalveluihin sekä entistä nopeamman sertifiointiprosessin kaikkien asiaankuuluvien standardien mukaisesti.

Tasapuolisuus korostuu

Yhteenvetona voidaan todeta, että kWh-perusteinen laskutus varmistaa käyttäjien kohtelun tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Tämä on elintärkeää sähköajoneuvojen luotettavan DC-pikalatausinfran onnistuneelle käyttöönotolle, joka varmistaa johdonmukaiset palvelut eri maissa ja takaa laajan läpinäkyvyyden.

Loppukäyttäjät ja kolmannet osapuolet voivat luottaa siihen, että latausjaksoja laskutetaan eheyttä ja turvallisuutta noudattaen ja että vuorovaikutuksessa saatavat tiedot ovat jatkuvasti tarkkoja ja ajan tasalla. Hyödyntämällä vain kaikkein vankimpia sertifioituja ratkaisuja operaattorit voivat laajentaa latausinfrastruktuuria nopeudella, joka vastaa ripeästi kasvavaa kysyntää.

MORE NEWS

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

Mistä Jollan yllättävä suosio kertoo?

Kotimaisen Jollan uusi älypuhelin on noussut yllättäväksi menestykseksi jo ennakkotilausvaiheessa. Yrityksen mukaan puhelinta on myyty yli 5 000 kappaletta viikossa lähes täysin orgaanisesti, vain 2 500 euron digimarkkinointibudjetilla. Kyse ei vaikuta olevan vain yksittäisestä laitelanseerauksesta, vaan laajemmasta ilmiöstä. Eurooppalaiselle, omissa käsissä olevalle älypuhelimelle näyttää olevan todellista kysyntää.

Visual Studio Code muuttuu agenttialustaksi

Microsoft on vienyt Visual Studio Coden uudelle tasolle. Joulukuussa julkaistu VS Code 1.107 muuttaa suositun koodieditorin yksittäisestä AI-avustajasta moniagenttiseksi kehitysalustaksi, jossa useat tekoälyagentit voivat työskennellä rinnakkain saman projektin parissa.

Sähkön hinnannousu tappoi piin jalostamisen Saksasta

Korkeat sähkön hinnat yhdistettynä murskaavaan kilpailuun Kiinasta ovat johtaneet siihen, että Saksan viimeinen piinjalostamo lopettaa toimintansa vuodenvaihteessa, kirjoittaa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita

MIKROE on nostanut mikroBUS-ekosysteemin teholuokan uudelle tasolle tuomalla markkinoille BLDC FOC 2 Click -kortin, jolla voidaan ohjata jopa 15 ampeerin virtoja vaativia kolmen vaiheen BLDC-moottoreita. Kyse ei ole enää pelkästä signaalitason evaluaatiokortista, vaan ratkaisusta, joka soveltuu myös aitoihin teollisiin ja ajoneuvoluokan sovelluksiin.

Näin peliohjaimen virrankulutus kutistuu

Peliohjainten akunkestoa voidaan parantaa merkittävästi uuden anturitekniikan avulla. Belgialainen Melexis on esitellyt MLX90296-lineaarisen Hall-anturin, joka on suunniteltu erityisesti mikroteholuokan, paristokäyttöisiin sovelluksiin – ja osuu suoraan peliohjainten liipaisimien, joystickien ja painikkeiden tarpeisiin.

ChatGPT:n virrankulutuksella ladattaisiin kaikki Suomen sähköautot lähes 2000 kertaa

Tekoälypalvelu ChatGPT:n energiankulutus nousee mittakaavaan, jota on vaikea hahmottaa ilman konkreettisia vertailuja. Tuoreiden Bestbrokersin keräämien arvioiden mukaan ChatGPT käyttää käyttäjäkyselyihin vastaamiseen noin 17,2 terawattituntia sähköä vuodessa. Suomen mittakaavassa tämä on huomattava määrä energiaa.

Pienet keraamiset antennit sujuvasti eri radioille

Taoglas on laajentanut sulautettujen antennien valikoimaansa tuomalla markkinoille uusia LTCC-pohjaisia (Low Temperature Co-fired Ceramic) siruantennimalleja, jotka on optimoitu eri radiotekniikoille mutta nimenomaan moniradiolaitteisiin. Uudet ILA.257-, ILA.68- ja ILA.89-antennit on suunniteltu Wi-Fi 6/7-, UWB- ja ISM/LPWAN-yhteyksiin tilanteissa, joissa tilaa on vähän ja useat radiot toimivat samassa laitteessa.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä
  • Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille
  • Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan
  • Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa
  • Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet