ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

DC-energian mittaus integroituu EV-pikalataukseen

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 20.05.2024
  • Devices
  • Power

Sähköautojen latausinfraa laajennettaessa on pikalatausasemiin integroitava metrologiaa sääntelevien lakien mukaiset DC-energian mittauksen ja laskutuksen menettelytavat. Tätä vaaditaan tarkkuuden, läpinäkyvyyden ja luottamuksen takaamiseksi.

Siirtyminen polttomoottoreista sähköajoneuvoihin (EV) asettaa yhteiskunnalle joukon uusia haasteita erityisesti sen määrittämisessä, miten ja missä sähköautot voidaan ladata tehokkaimmin. Koska sähköautoja voidaan ladata useissa eri paikoissa ja monin eri tavoin, loppukäyttäjien tulee ymmärtää nämä latausvaihtoehdot perusteellisesti. Kuljettajille on myös tarjottava mutkattomia palveluja, joiden avulla he voivat halutessaan omaksua koko autoalan yhteisen tavoitteen vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Käytettävä lataustapa riippuu useiden eri tekijöiden tasapainosta: käytettävissä oleva aika latauspaikalla, ajoneuvon tarvitsema energiamäärä sekä latauslaitteiden saatavuus ja kustannukset. Ajoneuvon sisäisen laturin teho on rajallinen paino- ja kustannussyistä, joten se soveltuu vain hitaaseen lataamiseen verkkovirralla (AC) esimerkiksi kotona ja työpaikalla.

Jotta voitaisiin kuitenkin saavuttaa suurempia latausnopeuksia, joita sähköautojen yleistyvä käyttöönotto edellyttää, on käytettävä pikalatureita, jotka pystyvät lataamaan ajoneuvon akun suoraan tasavirralla (DC). Nämä pikalaturit nopeuttavat lataamista merkittävästi ja niitä hyödynnetään esimerkiksi taajamien julkisissa latausasemissa sekä valtateiden varsilla.

Sähköautojen pikalatausinfran laajentaminen herättää uusia kysymyksiä. Kuinka esimerkiksi kuljettajat voivat sähköautoa ladatessaan olla varmoja, että heitä laskutetaan oikeudenmukaisesti periaatteella ’maksat siitä, mitä saat’. Tai miten latauspisteitä hallitsevat operaattorit voivat varmistaa, että heidän infrastruktuurinsa noudattaa sähkön myyntiä kuluttajille säänteleviä määräyksiä, erityisesti tasavirtalatauksessa? Samoin voidaan kysyä, mihin toimiin supermarkettien, kaupunkikeskusten ja e-kuorma-autovarikkojen kaltaisten toimijoiden tulee ryhtyä, jotta niiden tulevat maksujärjestelmät voivat laskuttaa käyttäjiä tai kolmansia osapuolia tarkasti ja hallitusti?

Energiaa mitaten

Vastaus edellisiin kysymyksiin on lyhyesti ilmaistuna energianmittauksen kautta. Latausjakson aikana siirretyn energian mittaaminen tarjoaa oikeudenmukaisuutta ja läpinäkyvyyttä käyttäjille ja kolmansille osapuolille, mikä lisää luottamusta uuden tekniikan hyväksymiseen.

Näin varmistetaan, että käyttäjää laskutetaan latauksesta todellisen kulutetun energian mukaan kilowattitunteina (kWh). Sähköenergian myymistä koskevat määräykset ja metrologian standardit antavat turvaa sähköauton käyttäjän lisäksi latausinfrastruktuurin omistajalle, joka voi näin luottaa latauspisteiden suorituskykyyn ja valvoa sitä.

Metrologiaa koskevan lainsäädännön tavoitteena on varmistaa, että kaikki osapuolet voivat luottaa tehtyihin mittauksiin. Metrologisesti kontrolloidut instrumentit ovat muutenkin osa jokapäiväistä elämää: niitä hyödynnetään mitattaessa juomaveden käyttöä, syötäväksi tarkoitettuja hedelmiä, kotitalouden sähkönkulutusta, kaasunmyyntiä, perinteisten polttoaineiden käyttöä ja paljon kaikkea muuta.

Metrologisesti varmennetut tulokset ovat olennaisia punnitukseen ja muihin mittauksiin perustuvissa liiketoimissa. Sähköenergian siirto DC-pikalaturin ja sähköauton välillä noudattaa tätä samaa periaatetta. Tämä ei koske ainoastaan julkista latausinfraa, vaan myös yksityisiä latauspaikkoja, joissa useat eri tahot haluavat käyttää todelliseen energiankulutukseen perustuvaa laskutusta.

Tämän vuoksi näille latausalueille tarvitaan ohjeita ja standardeja DC-pikalatauksen infrastruktuurien johdonmukaisuuden varmistamiseksi. Euroopassa ’Fit for 55’ -lainsäädäntöpaketti sisältää vaihtoehtoisten polttoaineiden infradirektiivin (AFID), jossa vahvistetaan säännöt käytön helpottamiseksi ja standardoitujen palvelujen tarjoamiseksi kaikkialla EU:ssa. Tähän kuuluu myös sähköautojen lataamisen kWh-perusteisen laskutuksen käyttöönotto.

Vastaavasti Yhdysvalloissa NEVI:n (National Electric Vehicle Infrastructure) Formula Program -ohjelma sisältää säännöt, joiden mukaisesti rahoitetaan DC-pikalatauksen infrastruktuurien käyttöönottoa. Tämä on tarkoitus toteuttaa samanlaisen kWh-perusteisen laskutuksen asettamien vaatimusten mukaisesti.

Koska latausasemien operaattorit ovat kiinnostuneita energiahäviöiden minimoimisesta latausprosessin aikana, kWh-pohjainen laskutus kannustaa myös entistä energiatehokkaampien lataustekniikoiden kehittämiseen. Tämä puolestaan tuottaa yleistä hyötyä koko sähköautoyhteisölle.

Käytännössä pikalatauksen kokonaishinnan laskelmissa käytetään perustana kilowattituntia – metrologian määräysten mukaisesti – mutta lisäksi siihen voidaan soveltaa myös aikaperusteista hinnoittelua siinä tapauksessa, että sähköauto jää pysäköitynä latauspisteeseen täyden latauksen jälkeen (latauspisteen tarpeettoman varaamisen estämiseksi).

Ajatuksena DC-energiamittauksen integroinnissa pikalaturiin on, että sähkön tarkka mittaaminen on suoritettava laturin ja sähköauton rajapinnassa tasavirtamittauksena. Tämä tarkoittaa, että kWh-lukeman mittaus kuvaa tarkasti ajoneuvon vastaanottamaa energiamäärää latauksen aikana. Näin käyttäjää ei laskuteta mistään muunnoshäviöistä tai muista tehohäviöistä, joita voi syntyä esimerkiksi johdotuksen vuoksi ja jotka eivät ole käyttäjän hallittavissa.

Energian mittaaminen suoritetaan vakaalla ja tarkalla laitteistolla kaikissa olosuhteissa, ja tiedot suojataan kaikilta muutoksilta. Sen jälkeen ne välitetään kyseisen latauspalvelun tarjoajalle, joka viime kädessä on vastuussa lopullisesta hinnanlaskennasta ja laskutusprosessista.

Mittausjärjestelmän suorituskyvyn ja suojausmekanismien asianmukaisen toteutuksen varmistamiseksi standardit ja direktiivit ohjaavat mittauslaitteiden suunnittelua ja tuotantoa. Tähän kuuluu MID-direktiivi 2014/32/EU, jossa asetetaan perusvaatimukset aktiivisille energianmittauksille Euroopan tasolla sekä erityiset kansalliset vaatimukset Saksalle (Eichrecht) ja Ranskalle (päätös nro 22.00.570.001.1). DC-energian mittaus on kuitenkin käsitteenä vielä melko uusi monille laboratorioille ja sääntelyelimille.

Saumattomasti yhteen

Kun EV-sektori oli vielä kehityksensä alkuvaiheessa, latausmaksut perustuivat käytettyyn aikaan, ja kuljettajat maksoivat aina latausjakson keston mukaan. Tämä johti epäoikeudenmukaiseen laskutukseen eri sähköautojen ja laturien tarjoamasta latausnopeudesta riippuen.

Nykyään yleinen suuntaus on ottaa käyttöön kWh-pohjainen hinnoittelu, joka perustuu todelliseen kulutettuun energiaan. Sähköautojen omistajat ymmärtävät silloin paremmin tarkalla reaaliaikaisella datalla varustettuja lataustietoja, joiden avulla on mahdollista tehdä entistä paremmin todellisiin kustannuksiin perustuvia päätöksiä.

Todellisen kWh-pohjaisen hinnoittelun saavuttamiseksi virallisesti hyväksytty ja sertifioitu energianmittausjärjestelmä on liitettävä saumattomasti EV-laturiin. Hyödyntämällä sähkömittausten asiantuntemustaan ja kokemustaan LEM-yhtiö on noussut merkittäväksi toimijaksi EV-latausympäristössä ja tarjoaa räätälöityjä ratkaisuja DC-energian mittaamiseen erityisesti tällä sovellusalueella.

Tiivistä yhteistyötä

LEM on toiminut avainroolissa tasavirtaenergian mittaamisen edistämiseksi tekemällä tiivistä ja läheistä yhteistyötä viranomaisten ja EV-pikalatureita valmistavan teollisuuden kanssa. Se on ollut edelläkävijä DC-sertifikaattien (esim. MID 2014/32/EU) hankkimisessa ja edistämisessä sekä kalibrointilakien sertifioinnin saavuttamisessa Ranskan ja Saksan markkinoilla.

Lisäksi yhtiön latausratkaisut ovat vastanneet nopeasti Pohjois-Amerikan markkinoiden tarpeisiin tarjoamalla niihin suorituskykyisiä ratkaisuja, jotka täyttävät CTEP-sertifiointivaatimukset (California Type Evaluation Program) kaikille sähköautojen DC-pikalatureille.

Tämän sektorin ollessa vasta kehittymässä LEM pystyi tunnistamaan ja selvittämään kaikki asiakkailta esiin nousseet tarpeet ja keräämään arvokasta markkinatietoa. Tämän ansiosta yhtiöstä tuli ensimmäinen yritys, joka on kehittänyt DC-laskutusmittarin EV-pikalatureita varten.

Tiukasti eteenpäin katsoen LEM loi vahvat suhteet tärkeimpiin sääntelyelimiin keskustellakseen säännöksistä, jotka eivät vielä olleet edes voimassa tuolloin. Koska Eurooppa on ollut sääntelyn edelläkävijä, yhtiö aloitti eurooppalaisella standardilla ja yksittäisillä maastandardeilla yksi kerrallaan tunnistaen samalla, että kullakin markkina-alueella on omat erityiset sääntönsä ja vaatimuksensa.

Yhtiön kehittämien DC-laskutusmittareiden (DCBM) valikoima antaa sähköajoneuvojen latausasemia (EVCS) ylläpitäville operaattoreille mahdollisuuden tarjota käyttäjille heidän toivomansa kWh-pohjainen latauskokemus. Mittarit on suunniteltu yksinkertaistamaan integrointia monimutkaisiin ja modulaarisiin EV-pikalatureihin.

Tätä helpottaa mittarin inforuutu, joka näyttää reaaliaikaiset mittaukset, energiamäärät ja kaikki tarvittavat lakisääteiset tiedot. Jälkiasennukseen sekä uusiin DC-pikalatausasemiin (jopa 600 A/1000 V) tarkoitetut DCBM-mittarit varmistavat turvallisen tiedonsiirron, autenttisen laskutuksen, helpon liitettävyyden taustajärjestelmiin sekä nopean sertifiointiprosessin metrologian säädösten mukaisesti.

Saksaa koskevan säännöstön (Eichrecht), EU:n MID-direktiivin 2014/32/EU ja Ranskan säädöksen nro 22.00.570.001.1 lisäksi DCBM-mittarit noudattavat seuraavia standardeja: EN 50470-1:2006, EN 50470-3:2006, PTB-A 50.7, PTB-A 20.1, CISPR32 Class-B -päästöt, IEC 62052-11:2003, IEC 61000-6-2:2016, IEC 61000-6-3:2016, UL 61010-1, CAN/CSA-C22.2 No. 61010-1 ja UL94-V0. Tämä tarkoittaa, että DCBM-mittarit on sertifioitu käytettäväksi kaikkialla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Oikeudenmukainen ja läpinäkyvä

DC-laskutusmittarit ovat välttämättömiä, jotta tasavirralla toimivan sähköauton pikalatauksen laskutus voidaan suorittaa kohtuullisesti, oikeudenmukaisesti ja läpinäkyvästi. Niiden käyttäminen on ainoa tapa varmistaa, että sähköautojen käyttäjät ja kolmannet osapuolet saavat tarkat, laillisesti valvotut ja luotettavat energiamittaukset laskutusta varten.

Ne myös varmistavat, että maailmanlaajuinen sähköajoneuvojen pikalatausinfra on kestävä ja mukautuva, kun vaatimukset muuttuvat tulevaisuudessa. Tämän ansiosta LEM-yhtiön asiakkaat voivat vaivattomasti ottaa käyttöön kWh-pohjaisen latauksen ja sen ansiosta keskittyä enemmän infrastruktuurin käyttöönoton ja laajentamisen vaativiin prosesseihin.

Kyseessä ovat markkinoiden ensimmäiset DC-energiamittarit, joiden rakenne on jaettu modulaariseksi. Moduulikonsepti (patentti vireillä) mahdollistaa suunnittelijoille kompaktit ja joustavat vaihtoehdot. LEM:n DCBM-mittarit koostuvat anturiyksiköstä, joka mittaa kaksisuuntaisesti energiaa, jännitettä, virtaa ja syöttökiskojen lämpötilaa sekä lähettää nämä tiedot turvallisesti mittariyksikköön. Mittarilohko vastaanottaa ja käsittelee mittaustiedot, hallitsee latausjaksoja ja -muotoja sekä autentikoi tiedot niin, että data voidaan luotettavasti siirtää laskutusta varten.

Yhä useammat organisaatiot, jotka haluavat kehittää kWh-pohjaisia latausratkaisuja sähköautojen käyttäjille ja liikennöitsijöille, tiedostavat nyt, kuinka tärkeää on hyödyntää sertifioitua järjestelmää energianmittauksessa, kun rakennetaan sähköautojen latausinfrastruktuuria.

Alun perin kahta DCBM-versiota (400/600 A) tarjonnut LEM on jo nähnyt näitä yksiköitä asennettuina laajasti eri puolilla Eurooppaa, missä niillä on ratkaiseva osa kWh-pohjaisen latauksen mahdollistamisessa. Markkinoiden edelläkävijänä LEM on äskettäin kehittänyt myös 80 A latausvirtaan yltävän kaksisuuntaisen laskutusmittarin DCBM 100 (alla), joka on tarkoitettu kaksisuuntaisiin DC-lataussovelluksiin (V2G, Vehicle-to-Grid) 30 kilowatin tehoalueella. Laite on jo saanut sekä MID- että Eichrecht-sertifioinnin.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, että LEM mukauttaa jatkuvasti tuotevalikoimaansa tarjotakseen ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin sekä täyttääkseen kaikki metrologian säädökset niiden edelleen kehittyessä. Kompakti mittari varmistaa helpon liittämisen pilvipalveluihin sekä entistä nopeamman sertifiointiprosessin kaikkien asiaankuuluvien standardien mukaisesti.

Tasapuolisuus korostuu

Yhteenvetona voidaan todeta, että kWh-perusteinen laskutus varmistaa käyttäjien kohtelun tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Tämä on elintärkeää sähköajoneuvojen luotettavan DC-pikalatausinfran onnistuneelle käyttöönotolle, joka varmistaa johdonmukaiset palvelut eri maissa ja takaa laajan läpinäkyvyyden.

Loppukäyttäjät ja kolmannet osapuolet voivat luottaa siihen, että latausjaksoja laskutetaan eheyttä ja turvallisuutta noudattaen ja että vuorovaikutuksessa saatavat tiedot ovat jatkuvasti tarkkoja ja ajan tasalla. Hyödyntämällä vain kaikkein vankimpia sertifioituja ratkaisuja operaattorit voivat laajentaa latausinfrastruktuuria nopeudella, joka vastaa ripeästi kasvavaa kysyntää.

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet