ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Kaksisuuntainen lataus tuo uusia haasteita sähköautoiluun

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 24.02.2025
  • Devices
  • Power

Sähköautoiluun liittyvä infrastruktuuri kehittyy nopeasti, ja AC-latausasemien markkinat kasvavat vauhdilla. Samalla nousee esiin uusia haasteita, erityisesti kaksisuuntaisen latauksen sekä ajoneuvon ja sen ympäristön välisen langattoman V2X-tiedonsiirronsovellusten osalta. Tämä kehitys tekee jäännösvirran ilmaisusta keskeisen osan AC-lataussovelluksia.

Artikkelin kirjoittaja Clément Amilien toimii globaalin tuotemarkkinoinnin päällikkönä LEM-yhtiössä. Hän on työskennellyt LEM:ssä yli 8 vuotta. Ennen tätä Amilien toimi ROHM:n autoteollisuuden avainasiakaspäällikkönä.

Tässä artikkelissa tarkastellaan markkinatilannetta, vallitsevia trendejä ja jäännösvirran ilmaisun (RCM, Residual Current Monitoring) merkitystä sekä latausasemien että sähköautojen kannalta, jotta voidaan kehittää kilpailukykyisiä ja säännösten sekä turvamääräysten mukaisia järjestelmiä.

AC-latausasemien ja -kaapelien markkinat ovat maailmanlaajuisesti kasvaneet merkittävästi sähköautojen suosion vetämänä. Näiden markkinat ovat nopeasti kypsymässä ja niille on tunnusomaista se, että huolellisesti laaditut määrittelyt ja tiukat standardit takaavat sähköautojen turvallisen ja tehokkaan AC-lataamisen.

Uusia haasteita on kuitenkin edessä itse sähköautoihin liittyen. Ensinnä autossa ilman muuntajaa oleva laturi (OBC, On-Board Charger) on seuraava iso AC-latauksen trendi, sillä auton valmistajilla on tarve vähentää auton painoa ja pienentää kokoa samalla kun pyritään parantamaan kaikkien sähköautossa olevien järjestelmien suorituskykyä ja pitämään kulut kurissa suurien tuotantomäärien avulla. Suorituskykyvaatimusten sekä suurten jännitteiden ja virtojen aiheuttamien turvallisuushaasteiden vuoksi RCM:stä on tullut yhä tärkeämpi osa systeemiä.

Toisena haasteena on kompleksisuuden lisääntyminen V2X-tekniikan tulemisen myötä. V2X mahdollistaa sähköauton akkuihin varastoidun energian syöttämisen toisiin ajoneuvoihin, taloihin, laitteisiin ja jopa sähköverkkoon sen lisäksi, että se toimii ajoneuvon omana teholähteenä. Tämä paradigman siirros vaikuttaa olennaisesti niin EV-latausinfrastruktuurin kuin OBC-laturipiirien ja -järjestelmien suunnitteluun ja toimintaan. Kaksisuuntaiset OBC-järjestelmät ovat olennainen osa V2X-toiminnallisuuden toteuttamisessa ja nämä järjestelmät tarvitsevat edistyneitä turvaratkaisuja suojaamaan sähköauton käyttäjiä sähköiskuilta. Kaksisuuntaiset OBC:t edellyttävät äärimmäistä luotettavuutta ja tarkkoja RCM-ratkaisuja, jotka pystyvät käsittelemään sekä AC- että DC-virtoja ja täyttämään uusimpien säännöksien kuten ISO5474:n vaatimukset.

Toimialan ongelma

Suurin huolenaihe sähköautojen latauksen yhteydessä on käyttäjien suojaaminen sähköiskuilta. Perinteinen AC-latauksen infrastruktuuri täyttää tiukat standardit ja noudattaa selkeitä määräyksiä. Sähköautojen latauksessa siirtyminen muuntajattomiin ja kaksisuuntaisiin OBC-järjestelmiin kuitenkin synnyttää pulmatilanteita, joiden ratkaisuna on ollut tarve tiukentaa standardeja jäännösvirtojen ilmaisua varten. Erityisesti RCM-anturien tulee olla immuuneja ympäristön magneetti- ja sähkökentille, hallita ylikuormitusta tehokkaasti ja välttää virheellisiä laukaisuja (false tripping) häiriten latausprosessin kulkua mahdollisimman vähän.

RCM-antureiden tehtävänä on suojata käyttäjää sähköiskuilta havaitsemalla vuotovirtoja ja laukaisemalla suojamekanismeja. Sähköautojen lataussovelluksissa vaatimukset ovat erityisen tiukat. Vaatimukset koskevat sekä AC- että DC-vuotovirtojen tarkkaa tunnistamista ja tiukkaa minimointia väärille hälytyksille, jotka voisivat keskeyttää latausprosessin.

Kaksisuuntaisten OBC-järjestelmien (kuva 1, ylempänä) yleistyminen on tuonut mukanaan lisää monimutkaisuutta. Järjestelmien tulee täyttää uudet ISO5474-normit, joissa määritetään toiminnallisia turvamääräyksiä AC-tehon siirrolle sähköautoissa. Kaksisuuntaisissa OBC-järjestelmissä käytettävien RCM-anturien tulee täyttää edellä mainitut normit, jotka määrittävät AC- ja DC-vuotovirtojen tunnistamisen sellaisella tarkkuudella, että turvallisuus voidaan taata V2X-operaatioiden aikana.

IEC 62752, UL2231, IEC62955 ja uusi ISO5474 edellyttävät AC-vuotovirran ja tasaisen DC-vuotovirran tunnistamista. Kuten kuvasta 2 ilmenee mitään RCM-ratkaisua ei voida käyttää AC-tyypin vuotovirran ilmaisun komponenttina, myöskään A- ja F-tyypin komponentit eivät takaa riittävää turvatasoa, vaan ainoastaan B-tyypin komponentit pystyvät mittamaan ja tunnistamaan AC- ja tasaisen DC-vuotovirran.

Uusimmat jäännösvirran valvontaratkaisut

Fluxgate-tekniikalla voidaan tehokkaasti havaita sekä AC- että DC-vuotovirtoja, joten se soveltuu hyvin jäännösvirran monitorointiin sähköautojen lataussovelluksissa. LEM:n CDSR- ja CDT-sarjan RCM-antureissa hyödynnetään valmistajan kehittämää Fluxgate-tekniikkaa, jolla on mahdollista saavuttaa erinomainen tarkkuus ja kaistanleveys.

On myös tärkeää varmistaa RCM-anturien toimivan virheettömästi ja tätä varten CDSR- ja CDT-sarjan antureissa on sisäänrakennettuna itsetestaus ja -diagnostiikka (lämpötila, ylivirtailmaisu, yli- ja alijännitesuojaus jne.). LEM:n sitoutuminen laatuun ja innovointiin sekä kansainvälisiin standardeihin mahdollistaa yrityksen pysymisen teollisuuden kärjessä ja tekee sen ratkaisuista kilpailukykyisiä sähköautojen lataus- ja muita sovelluksia tekeville autotekniikan suunnittelijoille.

AC-latausasema ja latauskaapelit

AC-latausasemien suunnitteluihin parhaiten soveltuvat virta-anturit ovat kansainvälisten suojalaitteiden laukaisua määrittelevien standardien (IEC 62752/62955/UL 2231) mukaisia ja omaavat laajan lähtötehotasoalueen sekä tukevat yksi- ja kolmivaiheisia arkkitehtuureja, jotta suunnittelujen uudelleen käyttö on mahdollista 3,3 – 22 kW:n AC-latausjärjestelmissä.

LEM:n kehittämä Fluxgate-tekniikka on hyvin tarkka saatavissa oleva kosketukseton mittaustekniikka, jonka ansiosta CDSR-antureilla saavutetaan suuri tarkkuus sekä AC- että DC-vuotovirtojen valvonnassa mahdollistaen niinkin alhaisten kuin 5 mA:n vuotovirtojen ilmaisun. Antureita on tarjolla yksi- ja kolmevaiheversioina, joten ne soveltuvat erilaisiin latausjärjestelmiin. Kompakti rakenne, helppokäyttöisyys ja pystymuoto virtaviivaistavat järjestelmäsuunnittelijan työtä suunnitteluprosessissa, mikä edesauttaa anturien suosiota OEM- ja ykkösvalmistajien parissa, jotka hakevat lisää turvallisuutta ja suorituskykyä AC-latausasemaratkaisuihinsa.

Äskettäin julkistettu CDT-anturi perustuu myös LEM:n patentoituun Fluxgate-tekniikkaan ja on suunnattu latauskaapeleiden vuotovirtojen ilmaisun ratkaisuihin tarjoten uskomattoman +/-0,5 mA @ 5 mA:n tarkkuuden ja parhaimman luokan soveltuvuuden autoteollisuuden tarpeisiin. CDT:n dynaaminen virhelaukaisujen esto ja edistyneet diagnostiikkatoiminnot yhdistettynä standardien mukaisuuteen helpottavat järjestelmäsuunnittelijoiden työtä.

CDT-antureita on saatavissa yksi- ja kolmivaiheversioina, joten ne soveltuvat monenlaisiin latauskaapelien kokoonpanoihin. Edistyneet diagnostiikkatoiminnot ja dynaaminen virhelaukaisujen esto ovat ominaisuuksia, jotka toimivat järjestelmäsuunnittelijoille arvokkaina työkaluina optimoida latausratkaisujen suorituskykyä ja turvallisuutta.

Kohti muuntajattomia ja kaksisuuntaisia OBC-järjestelmiä

Siirtyminen kaksisuuntaisiin OBC-järjestelmiin mahdollistaa sähköauton akkujen käytön erilaisten sovellusten (V2X) teholähteenä, jolloin korostuu tarve käyttää autoteollisuustason tyypin B RCM-antureita, jotka ovat ISO 26262 ASIL B -yhteensopivia ja uuden ISO5474-normin mukaisia. LEM:n CDT-SF-anturi täyttää kaikki nämä mainitut vaatimukset ja tarjoaa käyttöön kaksi itsenäistä mittauskanavaa, itsediagnostiikkaominaisuuksia, edellä kuvatun mukaisia tarkkuustasoja ja yksityiskohtaisen virheraportoinnin SPI:n kautta. Sen kaksi itsenäistä mittauskanavaa lisäävät varmuutta ja luotettavuutta, kun taas sen itsediagnostiikka ja yksityiskohtainen virheraportointi ovat varmistamassa optimaalista suorituskykyä ja turvallisuutta. Anturilla voidaan myös hyödyntää ulkoista testausjohdotusta turvallisuus- ja muiden tarvittavien testien suorittamista varten.

Dynaaminen laukeaminen on ominaisuus, jonka avulla järjestelmän suunnittelija voi asettaa laukeamiskynnyksen erityisten alueellisten ja normien mukaisten vaatimusten perusteella. Tällainen joustavuus takaa sen, että anturi soveltuu eri markkina-alueille ja erilaisiin sovelluksiin ja että sitä voidaan myös käyttää järjestelmän sovittamisessa ja suorituskyvyn parantamisessa, kun halutaan kytkeytyä autosta kuormaan (V2L) -latauksesta autosta verkkoon (V2G) -lataukseen.

Johtopäätöksiä

Sähköauton AC-latauksen nopeasti yleistyessä LEM jatkaa innovatiivisten RCM-ratkaisujen kehittämistä. Tekemällä jatkuvaa työtä kaksisuuntaisten ja V2X-sovellusten kehittämiseksi sekä uusimpien normien mukaisuuden takaamiseksi, LEM pystyy tarjoamaan järjestelmien suunnittelijoiden käyttöön luotettavia ja laadukkaita antureita, joiden avulla on mahdollista yksinkertaistaa suunnitteluprosesseja ja parantaa turvaominaisuuksia. Markkinoiden kasvaessa LEM:llä on käänteentekevä rooli tuotekehittäjänä ja tavoitetasojen asettajana sähkömittaustekniikassa.

Sähköautojen yleistymisen ja AC-lataussovellusten monimutkaistumisen myötä edistyneiden jäännösvirran monitorointijärjestelmien tarve on suurempi kuin koskaan. LEM:n CDSR- ja CDT-anturit ovat järjestelmäsuunnittelijoille työkaluja, joilla he pystyvät takaamaan lataussovellusten turvallisuuden ja suorituskyvyn, siinä missä CDT-SF-antureilla voidaan tuoda esiin kaksisuuntaisissa OBC-järjestelmissä ja V2X-sovelluksissa toteutettavia ainutlaatuisia mahdollisuuksia. Markkinoiden jatkuvasti kehittyessä LEM on sitoutunut tasokkaaseen innovaatiotoimintaan, mikä takaa yhtiön pysymisen sähkömittaustekniikan etujoukoissa tuottamassa luotettavia ja tarkkoja ratkaisuja sähköautojen lataukseen myös tulevaisuudessa.

MORE NEWS

Pienet keraamiset antennit sujuvasti eri radioille

Taoglas on laajentanut sulautettujen antennien valikoimaansa tuomalla markkinoille uusia LTCC-pohjaisia (Low Temperature Co-fired Ceramic) siruantennimalleja, jotka on optimoitu eri radiotekniikoille mutta nimenomaan moniradiolaitteisiin. Uudet ILA.257-, ILA.68- ja ILA.89-antennit on suunniteltu Wi-Fi 6/7-, UWB- ja ISM/LPWAN-yhteyksiin tilanteissa, joissa tilaa on vähän ja useat radiot toimivat samassa laitteessa.

Kyberturva tulee seuraavaksi moottoripyöriin

NXP:n mukaan kyberturvallisuus ei ole enää vain autojen tai IT-järjestelmien asia, vaan se on nopeasti nousemassa keskeiseksi turvallisuuskysymykseksi myös moottoripyörissä, skoottereissa ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa. Sähköistyminen, langaton yhteys ja ohjelmistopohjaiset toiminnot ovat tuoneet kaksipyöräisiin ominaisuuksia, jotka vielä muutama vuosi sitten kuuluivat vain henkilöautoihin – ja samalla myös uusia kyberuhkia.

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin

Rohde & Schwarz on tuonut markkinoille RF-tehosensorin, joka rikkoo pitkään voimassa olleen mittausteknisen rajan. Uusi NRP150T-lämpötehosensori mahdollistaa koaksiaalisen tehomittauksen yhdellä ja samalla liitännällä DC-tasolta aina 150 gigahertsiin saakka. Kyse ei ole yksittäisestä speksiparannuksesta, vaan muutoksesta tavassa, jolla erittäin korkeita taajuuksia on tähän asti ollut pakko mitata.

Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?

Yhdysvaltain tiedusteluviranomaisen NRO:n operoimat SpaceX:n Starshield-satelliitit ovat herättäneet kysymyksiä mahdollisesta tietoliikennehäirinnästä. Satelliittitutkija Scott Tilley on havainnut, että jopa noin 170 Starshield-satelliittia on lähettänyt signaaleja taajuusalueella, jota käytetään normaalisti maanpäältä satelliitteihin suuntautuvaan uplink-liikenteeseen. Nyt signaalit näyttävät kulkevan päinvastaiseen suuntaan.

Turkulaisyrityksen neuromorfinen piiri matkii silmää

Turkulainen Kovilta on kehittänyt neuromorfisen kuvakennopiirin, jossa osa konenäöstä tapahtuu jo itse sensorissa. Toisin kuin perinteinen kamera, piiri ei perustu peräkkäisten videoruutujen tallentamiseen, vaan reagoi muutoksiin näkökentässä – liikkeeseen, kontrasteihin ja ajallisiin eroihin – samaan tapaan kuin ihmisen silmän verkkokalvo.

RISC-V on selvästi Qualcommin takaportti

Qualcomm vahvistaa selvästi vaihtoehtoista polkua Arm-riitojen varalle ostamalla RISC-V-prosessoreihin keskittyneen Ventana Micro Systemsin. Yhtiö ilmoitti yrityskaupasta eilen ja korosti, että Ventanan tiimi täydentää Qualcommin omaa RISC-V-kehitystä sekä sen customoitua Oryon-prosessoriarkkitehtuuria.

Ruotsalaiset kehittivät maailman ensimmäisen ultraohuen natriumpariston

Ruotsalaiset Ligna Energy ja Altris kehittävät maailman ensimmäistä ultraohutta natriumparistoa, joka on suunnattu erityisesti langattomiin elektroniikkalaitteisiin. Hanke on edennyt teolliseen pilotointiin, ja nyt se sai Vinnovalta rahoituksen tuotannon skaalaamiseen ja kaupallistamiseen.

PC-skoopin ohjelmisto tunnistaa häiriöt nyt paremmin

Pico Technology on julkaissut PicoScope 7 -ohjelmiston version 7.2, joka tuo PC-pohjaisiin oskilloskooppeihin joukon uudistuksia erityisesti signaalihäiriöiden havaitsemiseen. Merkittävin parannus on uusi Waveform Overlays -toiminto, joka näyttää useita kaappauksia päällekkäin ja muodostaa visuaalisen ”signaalivaipan” normaalille käyttäytymiselle. Poikkeamat, satunnaiset poikkeavuudet ja värinä paljastuvat nyt yhdellä silmäyksellä selvästi aiempaa tarkemmin.

ICEYE arvioidaan jo 2,4 miljardin euron arvoiseksi

ICEYE on noussut Euroopan avaruusteknologian kärkijoukkoon. Yhtiön tuore 150 miljoonan euron rahoituskierros, jota täydentää 50 miljoonan euron secondary-järjestely, nostaa sen arvostuksen jo 2,4 miljardiin euroon.

Tekoälyn takia yrityksiin kohdistuu jo yli 2 000 hyökkäystä viikossa

Check Point Researchin marraskuun 2025 globaali uhkaraportti osoittaa kyberhyökkäysten jatkavan kasvuaan. Organisaatioihin kohdistui kuukauden aikana keskimäärin 2 003 hyökkäystä viikossa, kolme prosenttia enemmän kuin lokakuussa ja neljä prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Taustalla vaikuttavat erityisesti kiristyshaittaohjelmien voimistuminen sekä generatiivisen tekoälyn lisäämät tietovuotoriskit.

Nordic laajentaa IoT-yhteydet maanpinnalta satelliitteihin

Nordic Semiconductor on laajentanut solukkoverkkoihin perustuvaa IoT-valikoimaansa satelliittiyhteyksiin uudella nRF9151 SMA -kehitysalustalla ja siihen julkaistulla modeemiohjelmistolla. Kyseessä on yhtiön ensimmäinen askel kohti suoraa IoT-yhteyttä satelliitteihin, mikä avaa tuen NB-IoT NTN -tekniikalle, joka on määritelty 3GPP:n Rel.17-standardissa.

Fortinet: tekoäly murtautuu verkon aukkoihin jopa sekunneissa

Kyberrikollisten toimintamallit muuttuvat nopeasti teollisiksi prosesseiksi, joissa tekoäly ja automaatio lyhentävät hyökkäyksen läpiviennin aikajänteen päivistä minuutteihin – pahimmillaan sekunteihin. Fortinetin tuore 2026-uhkaennuste kuvaa tilanteen, jossa hyökkäysten nopeus muodostuu ensi vuoden tärkeimmäksi riskitekijäksi organisaatioille.

FAT ei enää riitä sulautetuissa

Sulautettujen laitteiden valmistuksessa käytettävät tiedostokuvat kasvavat nopeasti, kun tuotteisiin pakataan yhä suurempia ohjelmistopaketteja, AI-malleja ja kartta- tai konfiguraatiodatoja. Yksittäiset tiedostot voivat nykyään ylittää FAT32-järjestelmän neljän gigatavun rajan, ja samalla tallennusmuistit ovat siirtyneet kymmenistä gigatavuista satoihin. Tämä kasvattaa tarvetta joustavammille tiedostojärjestelmille sekä tehokkaille tuotantotyökaluille, jotka pystyvät käsittelemään entistä suurempia ja monimutkaisempia kokonaisuuksia.

Nvidia haluaa 1000-kertaistaa piirien suunnittelun tehokkuuden

Nvidia jatkaa aggressiivista investointitahtiaan piiri- ja tekoälyalan ytimeen. Yhtiö osti viime viikolla kahden miljardin dollarin arvosta uusia osakkeita EDA-jätti Synopsysista. Samalla käynnistyy strateginen yhteistyö, jonka tavoitteena on kiihdyttää Synopsysin ja sen kesällä ostaman Ansysin suunnittelu- ja simulointityökalujen suorituskykyä jopa 16-1000-kertaiseksi. Luit oikein, siis tuhatkertaiseksi.

AMD ahtoi sulautetun tehon pienempään tilaan

AMD on esitellyt uuden EPYC Embedded 2005 -prosessoreiden sarjan, joka tuo Zen 5 -arkkitehtuurin suorituskyvyn entistä pienempään ja energiatehokkaampaan sulautettuun pakettiin. Uutuus on suunniteltu tiukasti rajattuihin verkko-, tallennus- ja teollisuuslaitteisiin, joissa laskentateho, lämmöntuotto ja korttitila on optimoitava tarkasti.

Kuusi eurooppalaista mukana VTT:n NATO-kiihdyttämössä

VTT käynnistää tammikuussa 2026 Suomen ensimmäisen NATO DIANA -yrityskiihdyttämön, jonka teemana ovat tulevaisuuden viestintäteknologiat. Otaniemessä toteutettava ohjelma on osa liittokunnan laajaa DIANA-kokonaisuutta, jonka tavoitteena on vauhdittaa kaksoiskäyttöteknologioiden kehitystä ja tuoda puolustuskäyttöön uutta tekniikkaa nykyistä nopeammin.

Hintaopas: RAM-muistien hinnat hurjassa kasvussa

RAM-muistien hinnat ovat ampaisseet Suomessa ennätykselliseen nousuun, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuore data. Viimeisen kolmen kuukauden aikana peräti 96 prosenttia kaikista RAM-tuotteista on kallistunut yli kymmenellä prosentilla ja keskimääräinen nousu on poikkeukselliset +168 prosenttia.

Bluetoothin kanavaluotaus edellyttää huolellista, räätälöityä antennisuunnittelua

Bluetooth 6.0 -standardin tuoma kanavaluotaus (Channel Sounding) muuttaa BLE-laitteiden etäisyysmittauksen perusteita. Uusi tekniikka mahdollistaa senttimetriluokan tarkkuuden ilman erillisiä UWB- tai millimetriaaltopiirejä, mutta samalla se nostaa antennille täysin uudenlaisia vaatimuksia.

Tria antaa Qseven-moduuleille pitkän eliniän

Tria Technologies on tuonut markkinoille kaksi uutta Qseven-moduulia, jotka pidentävät tämän suositun, mutta jo osin vanhentuneen COM-standardin elinkaarta jopa vuoteen 2034 – ja optiolla aina vuoteen 2039 saakka. Uudet TRIA-Q7-ASL- ja TRIA-Q7-ALN-moduulit perustuvat Intelin tuoreisiin Amston Lake- ja Alder Lake N -alustoihin, mikä tuo Q7-suunnitteluihin selvästi aiempaa enemmän suorituskykyä ilman tarvetta vaihtaa olemassa olevaa emolevyä.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Pienet keraamiset antennit sujuvasti eri radioille
  • Kyberturva tulee seuraavaksi moottoripyöriin
  • Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle
  • Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin
  • Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?

NEW PRODUCTS

  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
 
 

Section Tapet