ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Kaksisuuntainen lataus tuo uusia haasteita sähköautoiluun

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 24.02.2025
  • Devices
  • Power

Sähköautoiluun liittyvä infrastruktuuri kehittyy nopeasti, ja AC-latausasemien markkinat kasvavat vauhdilla. Samalla nousee esiin uusia haasteita, erityisesti kaksisuuntaisen latauksen sekä ajoneuvon ja sen ympäristön välisen langattoman V2X-tiedonsiirronsovellusten osalta. Tämä kehitys tekee jäännösvirran ilmaisusta keskeisen osan AC-lataussovelluksia.

Artikkelin kirjoittaja Clément Amilien toimii globaalin tuotemarkkinoinnin päällikkönä LEM-yhtiössä. Hän on työskennellyt LEM:ssä yli 8 vuotta. Ennen tätä Amilien toimi ROHM:n autoteollisuuden avainasiakaspäällikkönä.

Tässä artikkelissa tarkastellaan markkinatilannetta, vallitsevia trendejä ja jäännösvirran ilmaisun (RCM, Residual Current Monitoring) merkitystä sekä latausasemien että sähköautojen kannalta, jotta voidaan kehittää kilpailukykyisiä ja säännösten sekä turvamääräysten mukaisia järjestelmiä.

AC-latausasemien ja -kaapelien markkinat ovat maailmanlaajuisesti kasvaneet merkittävästi sähköautojen suosion vetämänä. Näiden markkinat ovat nopeasti kypsymässä ja niille on tunnusomaista se, että huolellisesti laaditut määrittelyt ja tiukat standardit takaavat sähköautojen turvallisen ja tehokkaan AC-lataamisen.

Uusia haasteita on kuitenkin edessä itse sähköautoihin liittyen. Ensinnä autossa ilman muuntajaa oleva laturi (OBC, On-Board Charger) on seuraava iso AC-latauksen trendi, sillä auton valmistajilla on tarve vähentää auton painoa ja pienentää kokoa samalla kun pyritään parantamaan kaikkien sähköautossa olevien järjestelmien suorituskykyä ja pitämään kulut kurissa suurien tuotantomäärien avulla. Suorituskykyvaatimusten sekä suurten jännitteiden ja virtojen aiheuttamien turvallisuushaasteiden vuoksi RCM:stä on tullut yhä tärkeämpi osa systeemiä.

Toisena haasteena on kompleksisuuden lisääntyminen V2X-tekniikan tulemisen myötä. V2X mahdollistaa sähköauton akkuihin varastoidun energian syöttämisen toisiin ajoneuvoihin, taloihin, laitteisiin ja jopa sähköverkkoon sen lisäksi, että se toimii ajoneuvon omana teholähteenä. Tämä paradigman siirros vaikuttaa olennaisesti niin EV-latausinfrastruktuurin kuin OBC-laturipiirien ja -järjestelmien suunnitteluun ja toimintaan. Kaksisuuntaiset OBC-järjestelmät ovat olennainen osa V2X-toiminnallisuuden toteuttamisessa ja nämä järjestelmät tarvitsevat edistyneitä turvaratkaisuja suojaamaan sähköauton käyttäjiä sähköiskuilta. Kaksisuuntaiset OBC:t edellyttävät äärimmäistä luotettavuutta ja tarkkoja RCM-ratkaisuja, jotka pystyvät käsittelemään sekä AC- että DC-virtoja ja täyttämään uusimpien säännöksien kuten ISO5474:n vaatimukset.

Toimialan ongelma

Suurin huolenaihe sähköautojen latauksen yhteydessä on käyttäjien suojaaminen sähköiskuilta. Perinteinen AC-latauksen infrastruktuuri täyttää tiukat standardit ja noudattaa selkeitä määräyksiä. Sähköautojen latauksessa siirtyminen muuntajattomiin ja kaksisuuntaisiin OBC-järjestelmiin kuitenkin synnyttää pulmatilanteita, joiden ratkaisuna on ollut tarve tiukentaa standardeja jäännösvirtojen ilmaisua varten. Erityisesti RCM-anturien tulee olla immuuneja ympäristön magneetti- ja sähkökentille, hallita ylikuormitusta tehokkaasti ja välttää virheellisiä laukaisuja (false tripping) häiriten latausprosessin kulkua mahdollisimman vähän.

RCM-antureiden tehtävänä on suojata käyttäjää sähköiskuilta havaitsemalla vuotovirtoja ja laukaisemalla suojamekanismeja. Sähköautojen lataussovelluksissa vaatimukset ovat erityisen tiukat. Vaatimukset koskevat sekä AC- että DC-vuotovirtojen tarkkaa tunnistamista ja tiukkaa minimointia väärille hälytyksille, jotka voisivat keskeyttää latausprosessin.

Kaksisuuntaisten OBC-järjestelmien (kuva 1, ylempänä) yleistyminen on tuonut mukanaan lisää monimutkaisuutta. Järjestelmien tulee täyttää uudet ISO5474-normit, joissa määritetään toiminnallisia turvamääräyksiä AC-tehon siirrolle sähköautoissa. Kaksisuuntaisissa OBC-järjestelmissä käytettävien RCM-anturien tulee täyttää edellä mainitut normit, jotka määrittävät AC- ja DC-vuotovirtojen tunnistamisen sellaisella tarkkuudella, että turvallisuus voidaan taata V2X-operaatioiden aikana.

IEC 62752, UL2231, IEC62955 ja uusi ISO5474 edellyttävät AC-vuotovirran ja tasaisen DC-vuotovirran tunnistamista. Kuten kuvasta 2 ilmenee mitään RCM-ratkaisua ei voida käyttää AC-tyypin vuotovirran ilmaisun komponenttina, myöskään A- ja F-tyypin komponentit eivät takaa riittävää turvatasoa, vaan ainoastaan B-tyypin komponentit pystyvät mittamaan ja tunnistamaan AC- ja tasaisen DC-vuotovirran.

Uusimmat jäännösvirran valvontaratkaisut

Fluxgate-tekniikalla voidaan tehokkaasti havaita sekä AC- että DC-vuotovirtoja, joten se soveltuu hyvin jäännösvirran monitorointiin sähköautojen lataussovelluksissa. LEM:n CDSR- ja CDT-sarjan RCM-antureissa hyödynnetään valmistajan kehittämää Fluxgate-tekniikkaa, jolla on mahdollista saavuttaa erinomainen tarkkuus ja kaistanleveys.

On myös tärkeää varmistaa RCM-anturien toimivan virheettömästi ja tätä varten CDSR- ja CDT-sarjan antureissa on sisäänrakennettuna itsetestaus ja -diagnostiikka (lämpötila, ylivirtailmaisu, yli- ja alijännitesuojaus jne.). LEM:n sitoutuminen laatuun ja innovointiin sekä kansainvälisiin standardeihin mahdollistaa yrityksen pysymisen teollisuuden kärjessä ja tekee sen ratkaisuista kilpailukykyisiä sähköautojen lataus- ja muita sovelluksia tekeville autotekniikan suunnittelijoille.

AC-latausasema ja latauskaapelit

AC-latausasemien suunnitteluihin parhaiten soveltuvat virta-anturit ovat kansainvälisten suojalaitteiden laukaisua määrittelevien standardien (IEC 62752/62955/UL 2231) mukaisia ja omaavat laajan lähtötehotasoalueen sekä tukevat yksi- ja kolmivaiheisia arkkitehtuureja, jotta suunnittelujen uudelleen käyttö on mahdollista 3,3 – 22 kW:n AC-latausjärjestelmissä.

LEM:n kehittämä Fluxgate-tekniikka on hyvin tarkka saatavissa oleva kosketukseton mittaustekniikka, jonka ansiosta CDSR-antureilla saavutetaan suuri tarkkuus sekä AC- että DC-vuotovirtojen valvonnassa mahdollistaen niinkin alhaisten kuin 5 mA:n vuotovirtojen ilmaisun. Antureita on tarjolla yksi- ja kolmevaiheversioina, joten ne soveltuvat erilaisiin latausjärjestelmiin. Kompakti rakenne, helppokäyttöisyys ja pystymuoto virtaviivaistavat järjestelmäsuunnittelijan työtä suunnitteluprosessissa, mikä edesauttaa anturien suosiota OEM- ja ykkösvalmistajien parissa, jotka hakevat lisää turvallisuutta ja suorituskykyä AC-latausasemaratkaisuihinsa.

Äskettäin julkistettu CDT-anturi perustuu myös LEM:n patentoituun Fluxgate-tekniikkaan ja on suunnattu latauskaapeleiden vuotovirtojen ilmaisun ratkaisuihin tarjoten uskomattoman +/-0,5 mA @ 5 mA:n tarkkuuden ja parhaimman luokan soveltuvuuden autoteollisuuden tarpeisiin. CDT:n dynaaminen virhelaukaisujen esto ja edistyneet diagnostiikkatoiminnot yhdistettynä standardien mukaisuuteen helpottavat järjestelmäsuunnittelijoiden työtä.

CDT-antureita on saatavissa yksi- ja kolmivaiheversioina, joten ne soveltuvat monenlaisiin latauskaapelien kokoonpanoihin. Edistyneet diagnostiikkatoiminnot ja dynaaminen virhelaukaisujen esto ovat ominaisuuksia, jotka toimivat järjestelmäsuunnittelijoille arvokkaina työkaluina optimoida latausratkaisujen suorituskykyä ja turvallisuutta.

Kohti muuntajattomia ja kaksisuuntaisia OBC-järjestelmiä

Siirtyminen kaksisuuntaisiin OBC-järjestelmiin mahdollistaa sähköauton akkujen käytön erilaisten sovellusten (V2X) teholähteenä, jolloin korostuu tarve käyttää autoteollisuustason tyypin B RCM-antureita, jotka ovat ISO 26262 ASIL B -yhteensopivia ja uuden ISO5474-normin mukaisia. LEM:n CDT-SF-anturi täyttää kaikki nämä mainitut vaatimukset ja tarjoaa käyttöön kaksi itsenäistä mittauskanavaa, itsediagnostiikkaominaisuuksia, edellä kuvatun mukaisia tarkkuustasoja ja yksityiskohtaisen virheraportoinnin SPI:n kautta. Sen kaksi itsenäistä mittauskanavaa lisäävät varmuutta ja luotettavuutta, kun taas sen itsediagnostiikka ja yksityiskohtainen virheraportointi ovat varmistamassa optimaalista suorituskykyä ja turvallisuutta. Anturilla voidaan myös hyödyntää ulkoista testausjohdotusta turvallisuus- ja muiden tarvittavien testien suorittamista varten.

Dynaaminen laukeaminen on ominaisuus, jonka avulla järjestelmän suunnittelija voi asettaa laukeamiskynnyksen erityisten alueellisten ja normien mukaisten vaatimusten perusteella. Tällainen joustavuus takaa sen, että anturi soveltuu eri markkina-alueille ja erilaisiin sovelluksiin ja että sitä voidaan myös käyttää järjestelmän sovittamisessa ja suorituskyvyn parantamisessa, kun halutaan kytkeytyä autosta kuormaan (V2L) -latauksesta autosta verkkoon (V2G) -lataukseen.

Johtopäätöksiä

Sähköauton AC-latauksen nopeasti yleistyessä LEM jatkaa innovatiivisten RCM-ratkaisujen kehittämistä. Tekemällä jatkuvaa työtä kaksisuuntaisten ja V2X-sovellusten kehittämiseksi sekä uusimpien normien mukaisuuden takaamiseksi, LEM pystyy tarjoamaan järjestelmien suunnittelijoiden käyttöön luotettavia ja laadukkaita antureita, joiden avulla on mahdollista yksinkertaistaa suunnitteluprosesseja ja parantaa turvaominaisuuksia. Markkinoiden kasvaessa LEM:llä on käänteentekevä rooli tuotekehittäjänä ja tavoitetasojen asettajana sähkömittaustekniikassa.

Sähköautojen yleistymisen ja AC-lataussovellusten monimutkaistumisen myötä edistyneiden jäännösvirran monitorointijärjestelmien tarve on suurempi kuin koskaan. LEM:n CDSR- ja CDT-anturit ovat järjestelmäsuunnittelijoille työkaluja, joilla he pystyvät takaamaan lataussovellusten turvallisuuden ja suorituskyvyn, siinä missä CDT-SF-antureilla voidaan tuoda esiin kaksisuuntaisissa OBC-järjestelmissä ja V2X-sovelluksissa toteutettavia ainutlaatuisia mahdollisuuksia. Markkinoiden jatkuvasti kehittyessä LEM on sitoutunut tasokkaaseen innovaatiotoimintaan, mikä takaa yhtiön pysymisen sähkömittaustekniikan etujoukoissa tuottamassa luotettavia ja tarkkoja ratkaisuja sähköautojen lataukseen myös tulevaisuudessa.

MORE NEWS

USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

Vaikka Trumpin hallinnon kauppapoliittinen linja ja paikallista tuotantoa suosivat signaalit herättävät epävarmuutta, suomalaiset terveysteknologiayritykset näkevät Yhdysvallat edelleen ylivoimaisesti tärkeimpänä vientimarkkinanaan. Business Finlandin Health 360 Finland -ohjelman johtaja Tarja Enalan mukaan markkinoiden peruslogiikka ei ole muuttunut eikä pitkäjänteinen yhteistyö horju hallituskausien mukana.

Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin

Samsung Electronics tuo älypuhelimista ja mobiililaitteista tutun LPDDR-muistitekniikan ensimmäistä kertaa varsinaiseen palvelinkäyttöön. Yhtiön uusi SOCAMM2-muistimoduuli (Small Outline Compression Attached Memory Module) on suunniteltu erityisesti tekoälypalvelimiin ja datakeskuksiin, joissa suorituskyvyn ohella ratkaisevaksi tekijäksi on noussut energiankulutus.

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa
  • Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin
  • CES vie älylasit uuteen aikakauteen
  • Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin
  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet