ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Kaksisuuntainen lataus tuo uusia haasteita sähköautoiluun

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 24.02.2025
  • Devices
  • Power

Sähköautoiluun liittyvä infrastruktuuri kehittyy nopeasti, ja AC-latausasemien markkinat kasvavat vauhdilla. Samalla nousee esiin uusia haasteita, erityisesti kaksisuuntaisen latauksen sekä ajoneuvon ja sen ympäristön välisen langattoman V2X-tiedonsiirronsovellusten osalta. Tämä kehitys tekee jäännösvirran ilmaisusta keskeisen osan AC-lataussovelluksia.

Artikkelin kirjoittaja Clément Amilien toimii globaalin tuotemarkkinoinnin päällikkönä LEM-yhtiössä. Hän on työskennellyt LEM:ssä yli 8 vuotta. Ennen tätä Amilien toimi ROHM:n autoteollisuuden avainasiakaspäällikkönä.

Tässä artikkelissa tarkastellaan markkinatilannetta, vallitsevia trendejä ja jäännösvirran ilmaisun (RCM, Residual Current Monitoring) merkitystä sekä latausasemien että sähköautojen kannalta, jotta voidaan kehittää kilpailukykyisiä ja säännösten sekä turvamääräysten mukaisia järjestelmiä.

AC-latausasemien ja -kaapelien markkinat ovat maailmanlaajuisesti kasvaneet merkittävästi sähköautojen suosion vetämänä. Näiden markkinat ovat nopeasti kypsymässä ja niille on tunnusomaista se, että huolellisesti laaditut määrittelyt ja tiukat standardit takaavat sähköautojen turvallisen ja tehokkaan AC-lataamisen.

Uusia haasteita on kuitenkin edessä itse sähköautoihin liittyen. Ensinnä autossa ilman muuntajaa oleva laturi (OBC, On-Board Charger) on seuraava iso AC-latauksen trendi, sillä auton valmistajilla on tarve vähentää auton painoa ja pienentää kokoa samalla kun pyritään parantamaan kaikkien sähköautossa olevien järjestelmien suorituskykyä ja pitämään kulut kurissa suurien tuotantomäärien avulla. Suorituskykyvaatimusten sekä suurten jännitteiden ja virtojen aiheuttamien turvallisuushaasteiden vuoksi RCM:stä on tullut yhä tärkeämpi osa systeemiä.

Toisena haasteena on kompleksisuuden lisääntyminen V2X-tekniikan tulemisen myötä. V2X mahdollistaa sähköauton akkuihin varastoidun energian syöttämisen toisiin ajoneuvoihin, taloihin, laitteisiin ja jopa sähköverkkoon sen lisäksi, että se toimii ajoneuvon omana teholähteenä. Tämä paradigman siirros vaikuttaa olennaisesti niin EV-latausinfrastruktuurin kuin OBC-laturipiirien ja -järjestelmien suunnitteluun ja toimintaan. Kaksisuuntaiset OBC-järjestelmät ovat olennainen osa V2X-toiminnallisuuden toteuttamisessa ja nämä järjestelmät tarvitsevat edistyneitä turvaratkaisuja suojaamaan sähköauton käyttäjiä sähköiskuilta. Kaksisuuntaiset OBC:t edellyttävät äärimmäistä luotettavuutta ja tarkkoja RCM-ratkaisuja, jotka pystyvät käsittelemään sekä AC- että DC-virtoja ja täyttämään uusimpien säännöksien kuten ISO5474:n vaatimukset.

Toimialan ongelma

Suurin huolenaihe sähköautojen latauksen yhteydessä on käyttäjien suojaaminen sähköiskuilta. Perinteinen AC-latauksen infrastruktuuri täyttää tiukat standardit ja noudattaa selkeitä määräyksiä. Sähköautojen latauksessa siirtyminen muuntajattomiin ja kaksisuuntaisiin OBC-järjestelmiin kuitenkin synnyttää pulmatilanteita, joiden ratkaisuna on ollut tarve tiukentaa standardeja jäännösvirtojen ilmaisua varten. Erityisesti RCM-anturien tulee olla immuuneja ympäristön magneetti- ja sähkökentille, hallita ylikuormitusta tehokkaasti ja välttää virheellisiä laukaisuja (false tripping) häiriten latausprosessin kulkua mahdollisimman vähän.

RCM-antureiden tehtävänä on suojata käyttäjää sähköiskuilta havaitsemalla vuotovirtoja ja laukaisemalla suojamekanismeja. Sähköautojen lataussovelluksissa vaatimukset ovat erityisen tiukat. Vaatimukset koskevat sekä AC- että DC-vuotovirtojen tarkkaa tunnistamista ja tiukkaa minimointia väärille hälytyksille, jotka voisivat keskeyttää latausprosessin.

Kaksisuuntaisten OBC-järjestelmien (kuva 1, ylempänä) yleistyminen on tuonut mukanaan lisää monimutkaisuutta. Järjestelmien tulee täyttää uudet ISO5474-normit, joissa määritetään toiminnallisia turvamääräyksiä AC-tehon siirrolle sähköautoissa. Kaksisuuntaisissa OBC-järjestelmissä käytettävien RCM-anturien tulee täyttää edellä mainitut normit, jotka määrittävät AC- ja DC-vuotovirtojen tunnistamisen sellaisella tarkkuudella, että turvallisuus voidaan taata V2X-operaatioiden aikana.

IEC 62752, UL2231, IEC62955 ja uusi ISO5474 edellyttävät AC-vuotovirran ja tasaisen DC-vuotovirran tunnistamista. Kuten kuvasta 2 ilmenee mitään RCM-ratkaisua ei voida käyttää AC-tyypin vuotovirran ilmaisun komponenttina, myöskään A- ja F-tyypin komponentit eivät takaa riittävää turvatasoa, vaan ainoastaan B-tyypin komponentit pystyvät mittamaan ja tunnistamaan AC- ja tasaisen DC-vuotovirran.

Uusimmat jäännösvirran valvontaratkaisut

Fluxgate-tekniikalla voidaan tehokkaasti havaita sekä AC- että DC-vuotovirtoja, joten se soveltuu hyvin jäännösvirran monitorointiin sähköautojen lataussovelluksissa. LEM:n CDSR- ja CDT-sarjan RCM-antureissa hyödynnetään valmistajan kehittämää Fluxgate-tekniikkaa, jolla on mahdollista saavuttaa erinomainen tarkkuus ja kaistanleveys.

On myös tärkeää varmistaa RCM-anturien toimivan virheettömästi ja tätä varten CDSR- ja CDT-sarjan antureissa on sisäänrakennettuna itsetestaus ja -diagnostiikka (lämpötila, ylivirtailmaisu, yli- ja alijännitesuojaus jne.). LEM:n sitoutuminen laatuun ja innovointiin sekä kansainvälisiin standardeihin mahdollistaa yrityksen pysymisen teollisuuden kärjessä ja tekee sen ratkaisuista kilpailukykyisiä sähköautojen lataus- ja muita sovelluksia tekeville autotekniikan suunnittelijoille.

AC-latausasema ja latauskaapelit

AC-latausasemien suunnitteluihin parhaiten soveltuvat virta-anturit ovat kansainvälisten suojalaitteiden laukaisua määrittelevien standardien (IEC 62752/62955/UL 2231) mukaisia ja omaavat laajan lähtötehotasoalueen sekä tukevat yksi- ja kolmivaiheisia arkkitehtuureja, jotta suunnittelujen uudelleen käyttö on mahdollista 3,3 – 22 kW:n AC-latausjärjestelmissä.

LEM:n kehittämä Fluxgate-tekniikka on hyvin tarkka saatavissa oleva kosketukseton mittaustekniikka, jonka ansiosta CDSR-antureilla saavutetaan suuri tarkkuus sekä AC- että DC-vuotovirtojen valvonnassa mahdollistaen niinkin alhaisten kuin 5 mA:n vuotovirtojen ilmaisun. Antureita on tarjolla yksi- ja kolmevaiheversioina, joten ne soveltuvat erilaisiin latausjärjestelmiin. Kompakti rakenne, helppokäyttöisyys ja pystymuoto virtaviivaistavat järjestelmäsuunnittelijan työtä suunnitteluprosessissa, mikä edesauttaa anturien suosiota OEM- ja ykkösvalmistajien parissa, jotka hakevat lisää turvallisuutta ja suorituskykyä AC-latausasemaratkaisuihinsa.

Äskettäin julkistettu CDT-anturi perustuu myös LEM:n patentoituun Fluxgate-tekniikkaan ja on suunnattu latauskaapeleiden vuotovirtojen ilmaisun ratkaisuihin tarjoten uskomattoman +/-0,5 mA @ 5 mA:n tarkkuuden ja parhaimman luokan soveltuvuuden autoteollisuuden tarpeisiin. CDT:n dynaaminen virhelaukaisujen esto ja edistyneet diagnostiikkatoiminnot yhdistettynä standardien mukaisuuteen helpottavat järjestelmäsuunnittelijoiden työtä.

CDT-antureita on saatavissa yksi- ja kolmivaiheversioina, joten ne soveltuvat monenlaisiin latauskaapelien kokoonpanoihin. Edistyneet diagnostiikkatoiminnot ja dynaaminen virhelaukaisujen esto ovat ominaisuuksia, jotka toimivat järjestelmäsuunnittelijoille arvokkaina työkaluina optimoida latausratkaisujen suorituskykyä ja turvallisuutta.

Kohti muuntajattomia ja kaksisuuntaisia OBC-järjestelmiä

Siirtyminen kaksisuuntaisiin OBC-järjestelmiin mahdollistaa sähköauton akkujen käytön erilaisten sovellusten (V2X) teholähteenä, jolloin korostuu tarve käyttää autoteollisuustason tyypin B RCM-antureita, jotka ovat ISO 26262 ASIL B -yhteensopivia ja uuden ISO5474-normin mukaisia. LEM:n CDT-SF-anturi täyttää kaikki nämä mainitut vaatimukset ja tarjoaa käyttöön kaksi itsenäistä mittauskanavaa, itsediagnostiikkaominaisuuksia, edellä kuvatun mukaisia tarkkuustasoja ja yksityiskohtaisen virheraportoinnin SPI:n kautta. Sen kaksi itsenäistä mittauskanavaa lisäävät varmuutta ja luotettavuutta, kun taas sen itsediagnostiikka ja yksityiskohtainen virheraportointi ovat varmistamassa optimaalista suorituskykyä ja turvallisuutta. Anturilla voidaan myös hyödyntää ulkoista testausjohdotusta turvallisuus- ja muiden tarvittavien testien suorittamista varten.

Dynaaminen laukeaminen on ominaisuus, jonka avulla järjestelmän suunnittelija voi asettaa laukeamiskynnyksen erityisten alueellisten ja normien mukaisten vaatimusten perusteella. Tällainen joustavuus takaa sen, että anturi soveltuu eri markkina-alueille ja erilaisiin sovelluksiin ja että sitä voidaan myös käyttää järjestelmän sovittamisessa ja suorituskyvyn parantamisessa, kun halutaan kytkeytyä autosta kuormaan (V2L) -latauksesta autosta verkkoon (V2G) -lataukseen.

Johtopäätöksiä

Sähköauton AC-latauksen nopeasti yleistyessä LEM jatkaa innovatiivisten RCM-ratkaisujen kehittämistä. Tekemällä jatkuvaa työtä kaksisuuntaisten ja V2X-sovellusten kehittämiseksi sekä uusimpien normien mukaisuuden takaamiseksi, LEM pystyy tarjoamaan järjestelmien suunnittelijoiden käyttöön luotettavia ja laadukkaita antureita, joiden avulla on mahdollista yksinkertaistaa suunnitteluprosesseja ja parantaa turvaominaisuuksia. Markkinoiden kasvaessa LEM:llä on käänteentekevä rooli tuotekehittäjänä ja tavoitetasojen asettajana sähkömittaustekniikassa.

Sähköautojen yleistymisen ja AC-lataussovellusten monimutkaistumisen myötä edistyneiden jäännösvirran monitorointijärjestelmien tarve on suurempi kuin koskaan. LEM:n CDSR- ja CDT-anturit ovat järjestelmäsuunnittelijoille työkaluja, joilla he pystyvät takaamaan lataussovellusten turvallisuuden ja suorituskyvyn, siinä missä CDT-SF-antureilla voidaan tuoda esiin kaksisuuntaisissa OBC-järjestelmissä ja V2X-sovelluksissa toteutettavia ainutlaatuisia mahdollisuuksia. Markkinoiden jatkuvasti kehittyessä LEM on sitoutunut tasokkaaseen innovaatiotoimintaan, mikä takaa yhtiön pysymisen sähkömittaustekniikan etujoukoissa tuottamassa luotettavia ja tarkkoja ratkaisuja sähköautojen lataukseen myös tulevaisuudessa.

MORE NEWS

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

Androidissa paikattiin kaksi vakavaa haavoittuvuutta

Google on julkaissut joulukuun Android-turvapäivitykset, jotka paikkaavat yhteensä yli sata haavoittuvuutta eri järjestelmäkomponenteissa. Merkittävimpiä ovat kaksi vakavaa zero-day-haavoittuvuutta, joiden Google arvioi olleen jo kohdennetun hyväksikäytön kohteena.

Lue tämä, jos suunnittelet sähköautojen tehoelektroniikkaa

Rutronik ja Bosch ovat julkaisseet uuden teknisen dokumentin, joka avaa poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti seuraavan sukupolven piikarbiditekniikkaa. Paperi kattaa kaiken MOSFET-arkkitehtuurista kiekkokokoluokan muutokseen ja kosmisen säteilyn aiheuttamien vikojen hallintaan.

Verkkohuijarit veivät suomalaisilta viime vuonna lähes 63 miljoonaa euroa

Tuoreiden Traficomin, poliisin ja Digi- ja väestötietoviraston tilastojen mukaan suomalaisilta yritettiin huijata viime vuonna yli 107 miljoonaa euroa, ja rikolliset onnistuivat viemään siitä suuren osan. Pankkien torjuntatoimet estivät vahingoista noin 44,3 miljoonaa euroa, mutta kansalaisille syntyneet tappiot nousivat silti 62,9 miljoonaan euroon.

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla
  • Onko muisti GenAI:n pullonkaula?
  • Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön
  • Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle
  • Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet