ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Anturit ratkaisevat sähköauton suorituskyvyn

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 25.08.2025
  • Devices
  • Power

ETN - Technical articleSähköauton moottorin sydän on virran hallinnassa. Ilman tarkkoja ja luotettavia antureita vääntömomentti, nopeus ja turvallisuus eivät pysy hallinnassa. Uusien puolijohteiden ja integroitujen ratkaisujen myötä antureista on tullut entistä älykkäämpiä, mutta samalla niiden suunnittelu tasapainoilee kustannusten, tilan ja turvallisuuden välillä.

Kirjoittaja Charles Flatot-Le Bohec työskentelee LEM:n palveluksessa autojen moottorinohjauksen globaalina tuotepäällikkönä.

Laajasti tunnustettu tosiasia on, että sähköautot ovat ympäristöystävällisempiä kuin polttomoottorilla käyvät autot. Teknisesti tarkastellen sähköautojen suunnittelu on polttomoottoriautoihin verrattuna nopeampaa, koska tarvittavien osien määrä on pienempi, hydromekaniikka on yksinkertaisempaa ja elektroniikka on testattua. Ja lisäksi auton ollessa toimintakunnossa sen ohjelmistot ovat langattomasti päivitettävissä.

Autoa ajavan kannalta sähköautot ovat suorituskykyisiä ja kestäviä ympäristön kannalta, päästöttömiä, vuodottomia, tärinättömiä ja pitkän ajan toimintakustannuksiltaan nykyisin verrattavissa polttomoottoriautojen vastaaviin kustannuksiin.

Elektroniikkateollisuuden innovatiivisuuden ansiosta erilaisiin suunnitteluun ja tekniikkaan liittyviin haasteisiin pystytään vastaamaan, mikä on edistänyt sähköautojen järjestelmien kehittymistä. Tyypillisenä esimerkkinä voidaan mainita piikarbidimateriaalin (SiC) käytön helpottuminen ja halventuminen, mikä on auttanut lämpöhallinnan järjestämisessä, koska SiC tuottaa hyvin vähän häviöitä. Kun kehittyneiden puolijohteiden hinnat halpenevat ja alan toimijoiden kilpailu on kiristynyt, sähköautojen järjestelmien komponenttien älykkyys, optimointi ja hintakilpailu ovat lisääntyneet, mikä entisestään rohkaisee sähköautojen laajaa käyttöönottoa.

Sähköautojen moottorin ohjauksen virta-anturit

Sähköautot ovat sähköisiä vetojuhtia, joiden ’suonissa’ virtaa sähkö alkaen akuston hallinnasta ja moottorin ohjauksesta aina sisäisiin latureihin (OBC, on-board chargers) ja muihin toimintoihin saakka. Tämän virran hallinta on hyvin tärkeää, jotta ajoneuvot toimivat optimaalisesti ja ilman turvariskejä, ja tähän tarkoitukseen käytetään virta-antureita. Virta-antureilla valvotaan ja mitataan tarkasti moottorin läpi kulkevaa virtaa, jotta se pysyy optimaalisena toiminnan kannalta ja suojaa samalla järjestelmää ja käyttäjää.

Moottorin ohjauksessa virtaa mitataan, jotta moottorin vääntömomenttia ja nopeutta voidaan tehokkaasti hallita ja säätää. Kun halutaan varmistaa, että invertteri lähettää juuri sopivaa virtaa moottoriin, virta-anturien lähdöt johdetaan invertterin ohjaussilmukkaan.

Virta-anturi myös suojaa laitteistoa virran vaihteluilta ja hallitsemattomilta virtapiikeiltä. Liian paljon virtaa voi vahingoittaa komponentteja kuten transistoreita tai virtakiskoja, mistä saattaa aiheutua korjaamattomia vaurioita. Anturi valvoo, että virran arvo pysyy määrättyjen raja-arvojen sisällä, ja laukaisee järjestelmähälytyksen tai jopa pysäyttää järjestelmän, jos raja-arvot ylittyvät. Tämän vuoksi on tärkeää, että virta-anturit ovat riittävän tarkkoja. Vahinkotapausten hallinnan kannalta käytössä on toiminnallinen turvastrategia, joka on sisäänrakennettu myös virta-antureihin, jotta voidaan taata ajoneuvon saattaminen turvalliseen tilaan vaaratilanteissa.

Kolmivaiheisessa moottorissa kullakin vaiheella on oma itsenäinen virta-anturi invertterin lähdössä valvomassa virtaa ja varmistamassa, että sen summa on aina nolla. Tässä tapauksessa riittää kaksi virta-anturia, kun kolmannen vaiheen virta voidaan johtaa kahden muun vaiheen summasta. Kun järjestelmän turvallisuutta ja luotettavuutta halutaan lisätä, suunnittelija pyrkii käyttämään kolmea virta-anturia, koska toiminnallisen turvallisuuden tärkein ”sääntö” on varmistaa järjestelmän toiminta.

Moottorin ohjauksen tyypilliset sovellukset ja haasteet

Kuva 1. Anturien sijoittelu tavanomaisessa moottorin ohjauksen sovelluksessa.

Kuvassa 1 esitetään kolme antureita käyttävää moottorin ohjauksen sovellusaluetta. Niissä käytetään valmis- tai asiakaspiirejä, joita molempia LEM:llä on saatavissa.

  1. Akuston järjestelmään syöttämän DC-jännitteen tulee pysyä stabiilina. Tämän tehtävän hoitaa kondensaattoreista koostuva DC-yhteyslohko. Tämä on tärkeä vaihe virran valvonnan ja ohjauksen kannalta, mutta sinällään lohkona sen toimintoja tullaan asteittain korvaamaan joko akuston hallintajärjestelmällä tai akkuvirran katkaisuyksiköllä. LEM:n valikoimassa on tarjolla tähän vaiheeseen erilaisia virta-antureita erikokoisina versioina kuten yksivaihe-, HSNDR-, HSTDR-, HAM- ja HAH1-piireinä.
  2. Sähkömoottorissa invertterin lähtövirralla ohjataan jokaista moottorin vaihetta siten, että saadaan aikaan pyörivä magneettikenttä moottorin pyörittämistä varten. Invertterin virralla ohjataan moottorin vääntömomenttia ja nopeutta säätämällä jokaiseen vaiheeseen syötettävän virran taajuutta ja amplitudia. Tähän tehtävään tarvitaan virta-antureita. Laitevalmistajan turvallisuusnäkökohdista riippuen voidaan tässä käyttää kaksi- tai kolmevaiheisia anturikomponentteja. Tilan ja kustannusten säästämisessä auttaa mekaaninen integraatio. LEM:n valikoimassa on tarjolla HAH2 kaksivaiheisiin ja HAH3 kolmevaiheisiin virta-antureihin asiakaskohtaisten piirien lisäksi.
  3. Roottorin käynnistysvaiheessa tavoitteena on mitata tasavirtaa vaihekäämiroottorin ohjaamista varten. Tähän vaiheeseen LEM tarjoaa HMRS-, GO- ja uutta ICS-ratkaisua.

Kaikissa mainituissa vaiheissa tärkeän miniatyrisoinnin lisäksi puolijohdeteknologian kehittyminen on avainasemassa entistä tehokkaampien, älykkäämpien ja edullisempien anturien tuottamisessa. LEM vastaa näihin haasteisiin tiukkaan pakattavilla ICS-piireillään.

Uusien virta-antureiden suunnittelussa pyrkimyksenä on tehdä niistä entistä pienempiä, älykkäämpiä ja halvempia. Toinen tapa saavuttaa tämä tavoite on lisätä anturiyksikön tehotiheyttä integroinnin avulla. Integroidulla anturimoduulilla saadaan toteutettua paras käyttöiän kestävä suorituskyky yhdistelmällä, joka koostuu virtapiirin kokonaiskalibroinnin mahdollistamasta plug-and-play -toteutuksesta, erinomaisesta mekaniikan ja sähkötoimintojen yhteen liittämisestä, magneettisen tiheyden tuomasta suuresta tarkkuudesta ja magneettisydämen tuomasta hyvästä ylikuulumisvaimennuksesta. Tämä ratkaisu voi kuitenkin osoittautua tilaa vieväksi ja kalliiksi.

Muita nykyisiä virta-anturien suunnittelun vaihtoehtoja ovat C- ja U-muotoiset ratkaisut, jotka kuitenkin vaativat enemmän suunnittelutyötä ja talon sisällä tapahtuvaa tuotekehitystä, jolloin myös tulokset ovat vaihtelevia. Esimerkiksi mekaanisen integraation epävakaisuus voi ajan oloon aiheuttaa mekaniikkaan liittyviä toleranssi- ja kytkentävirheitä, invertteri voi vaatia monimutkaista kalibrointiastetta ja kustannukset kasvavat lisäsuunnittelun vaatimien resurssien vuoksi.

Kuva 2. Virta-anturien kehityskulku.

Tällä hetkellä teollisuus on keskittynyt integraation kasvattamiseen ja sydämen ulkoistaviin suunnitteluihin, jolloin tilantarve pienenee, kustannukset vähenevät ja suunnittelu helpottuu (kuva 2). Tuloksena on itsenäiset vakiokoteloidut puolijohdepiirit, jotka on helppo asentaa ja integroida. Tämäkin lähestymistapa vaatii hyvää mekaniikan suunnittelua yhteensopivuuden takaamiseksi ja ylikuulumisen poistamiseksi.

Käynnissä olevien innovaatioiden ansiosta puolijohdepiireissä on odotettavissa läpimurtoja, jotka mahdollistavat ilman sydäntä (coreless) tehdyt suunnittelut. Todellisessa ilman sydäntä olevassa suunnittelussa magneettisydän poistetaan virta-anturimoduulista, jolloin kotelon kokonaiskokoa saadaan pienemmäksi, mutta seurauksena on, että kotelon muotoa joudutaan muuttamaan ja tarvitaan ratkaisuja suorituskykyongelmiin. Tarkkuuden lisääminen vaatii parempaa yhteensopivuutta, pienempää ylikuulumista, parempaa lineaarisuutta hyvin suurilla virta-alueilla, mikä puolestaan edellyttää kehittyneempiä puolijohde- ja mekaniikkaratkaisuja, tiiviimpää yhteistyötä laitevalmistajien kesken ja niin edelleen.

Suurena haasteena on myös varmistaa riittävä turvallisuuden taso pitämällä kustannukset aisoissa. Tähän tähtää tavoite integroida myös diagnostiikka ASIC-piirille.

Alan haasteita

Mekaaninen integraatio, turvallisuus ja kustannukset ovat keskeisiä asioita kehitettäessä sopivia ratkaisuja autoteollisuuden ohjaussovelluksiin. Näille sovelluksille ovat tyypillisiä suuret Z-akselin värähtelyt ja ylikuuluminen, eivätkä anturit juurikaan siedä epätarkkaa kalibrointia. Eteen saattaa ilmaantua kaistanleveydestä johtuvia rajoituksia ja vuotoja toisiovirtapiireistä ohjauskortille.

Tehomoduulin integroitu suunnittelu auttaa varmistamaan mekaaniset ja sähköiset kytkennät, optimoidun kalibroinnin ja puristusasennettavan toisiopiirien liittämisen ohjauskorttiin.

LEM toimii yhteistyössä laitevalmistajien ja järjestelmätoimittajien kanssa ratkaisujen suunnittelussa ja on mukana ratkomassa mahdollisia haasteita, joita nousee esiin autojen ohjausjärjestelmiä suunniteltaessa. Mekaanisen integraation osaajana ja tehokkaan tuotantoprosessin avulla LEM pystyy tarjoamaan antureille erittäin tarkan kalibroinnin. Tämä saattaa vaatia sitä, että invertterivalmistaja hallitsee kalibrointia järjestelmätasolla.

Toimimalla läheisessä yhteistyössä laitevalmistajien ja ensisijaisten toimittajien tuotekehitystiimien kanssa alusta alkaen auttaa aikaan saamaan virta-anturitoimintojen parhaan integroinnin järjestelmään jo suunnittelutyön alkumetreillä. Tuotantotasolla ei vaadita mitään lisäkomponentteja ja tarkka kalibrointi varmistetaan alusta alkaen, koska anturi on osa järjestelmää ja on kalibroitu erityisesti omaa tehtäväänsä varten. Esimerkkinä voidaan mainita LEM:n ja Semikron Danfossin yhteistyönä suunnittelema virta-anturi, joka on upotettu ja kalibroitu vakiotehomoduulin runkoon.

Ilman sydäntä olevien tehomoduulien kehitystyön ja Semikron Danfossin tapaisten yhteistyökuvioiden rinnalla LEM jatkaa nykyisten virta-anturien kehitystyötä pitääkseen ne kilpailukykyisinä tinkimättä niiden laadusta ja suorituskyvystä. Viimeisimmäksi LEM on parannellut yhtiön HC5-tuotteita, jotka on päivitetty HC5FL-tuotteiksi.

Pitääkseen tuotetarjontansa alan eturivissä LEM on tehnyt kokoonpanosta integroimalla yksinkertaisempaa (leaner assembly), on optimoinut magneettisydäntä ja suunnittelee uutta kilpailukykyisesti hinnoiteltua ASIC-piiriä markkinoille tänä vuonna, piirin suorituskyvystä tinkimättä.

Valmispiirinä ja asiakaspiirinä

Asiansa osaavasta partnerista, joka pystyy ennakoimaan asiakkaan tarpeita jo aikaisessa vaiheessa ja tarjoamaan huolellisesti ajateltuja suorituskykyisiä ratkaisuja, on suuri apu yrityksille, jotka haluavat lyhentää suunnitteluaikaa ja nopeuttaa tuotteensa markkinoille pääsyä. LEM on kehittänyt osaamistaan moottorin ohjauksen alalla 1990-luvulta lähtien muuttamalla ja sovittamalla tarjontaansa markkinakysynnän mukaisesti. Markkinoita jatkuvasti tutkimalla ja läheistä yhteistyötä asiakkaiden kanssa tekemällä on auttanut sitä ennakoimaan markkinoiden tarpeita silloinkin, kun tulevaisuuden trendit ovat vasta syntyvaiheessaan.

Yli 50 vuoden kokemus ja sovellusosaaminen on perusta LEM:n asiantuntijuudelle mekaniikan suunnittelussa, anturiteknologiassa, anturien kalibroinnissa, ASIC-suunnittelussa ja ohjelmistokehityksessä. Näillä perusteilla LEM auttaa asiakasta suunnitelmiensa toteuttamisessa toimimalla läheisessä yhteistyössä asiakkaan oman suunnitteluryhmän kanssa halutun ratkaisun aikaan saamiseksi.

MORE NEWS

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

Androidissa paikattiin kaksi vakavaa haavoittuvuutta

Google on julkaissut joulukuun Android-turvapäivitykset, jotka paikkaavat yhteensä yli sata haavoittuvuutta eri järjestelmäkomponenteissa. Merkittävimpiä ovat kaksi vakavaa zero-day-haavoittuvuutta, joiden Google arvioi olleen jo kohdennetun hyväksikäytön kohteena.

Lue tämä, jos suunnittelet sähköautojen tehoelektroniikkaa

Rutronik ja Bosch ovat julkaisseet uuden teknisen dokumentin, joka avaa poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti seuraavan sukupolven piikarbiditekniikkaa. Paperi kattaa kaiken MOSFET-arkkitehtuurista kiekkokokoluokan muutokseen ja kosmisen säteilyn aiheuttamien vikojen hallintaan.

Verkkohuijarit veivät suomalaisilta viime vuonna lähes 63 miljoonaa euroa

Tuoreiden Traficomin, poliisin ja Digi- ja väestötietoviraston tilastojen mukaan suomalaisilta yritettiin huijata viime vuonna yli 107 miljoonaa euroa, ja rikolliset onnistuivat viemään siitä suuren osan. Pankkien torjuntatoimet estivät vahingoista noin 44,3 miljoonaa euroa, mutta kansalaisille syntyneet tappiot nousivat silti 62,9 miljoonaan euroon.

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Huoltoyritys paikansi Teslan akkuongelmat Kiinaan

Kroatialainen sähköautokorjaamo EV Clinic on herättänyt keskustelua sosiaalisessa mediassa väittämällä, että suurin osa sen havaitsemista Tesla Model 3 ja Model Y -akkuvioista liittyy nimenomaan Kiinassa valmistettuihin LG Energy Solutionin 2170-kennoihin. Yrityksen mukaan ongelmia esiintyy erityisesti niin sanotuissa ”Covid-kauden” 2020–2021 tuotantoerissä, joita käytettiin Shanghain tehtaalla koottujen pitkän kantaman Model 3 ja Model Y -mallien akuissa.

Nordic trimmasi BLE-radion – bioanturien toiminta-aika pitenee merkittävästi

Nordic Semiconductor on esitellyt uuden nRF54LV10A-järjestelmäpiirin, joka on suunniteltu erityisesti erittäin pieniin, paristokäyttöisiin lääketieteellisiin antureihin. Uutuus tuo selvästi aiempaa alemman virrankulutuksen ja ratkaisee yhden Bluetooth Low Energy -laitteiden sitkeimmistä ongelmista.

ICEYE löytää nyt kohteet 16 sentin resoluutiolla

ICEYE on nostanut kaupallisen satelliittitutkan suorituskyvyn uudelle tasolle tuomalla konstellaatioonsa uuden neljännen sukupolven Gen4-SAR-satelliitin. Uusin laukaisu sisälsi viisi satelliittia, joista yksi on ICEYEn oma Gen4-alusta – ensimmäinen kaupallisesti saatavilla oleva SAR-satelliitti, joka yltää jopa 16 senttimetrin erotuskykyyn.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Arduino UNO Q mullistaa kehitysalustan

ETN - Technical articleArduino UNO Q:n lanseeraus herätti syystäkin innostusta: kyseessä on ensimmäinen Arduino UNO -perheen kortti, jossa yhdistyvät mikroprosessori ja mikro-ohjain. UNO Q on vakuuttava uusi laitteistoalusta, joka tulee tutussa Arduino-ystävällisessä muodossa. Sen Debian-pohjaista Linuxia ajava prosessori, reaaliaikaiset ohjausominaisuudet ja uusi tehokas Arduino-kehitysympäristö avaavat käyttäjille mahdollisuuden rakentaa huomattavasti aiempaa kehittyneempiä sovelluksia.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle
  • Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän
  • Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu
  • Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa
  • Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet