ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

TMSNet  advertisement
ETNdigi
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

3D-kosketuslevyt mullistavat auton ratin

Tietoja
Kirjoittanut Sunil Thomas, Synaptics
Julkaistu: 22.07.2016
  • Komponentit

Auton ratista löytyy nykyään yhä enemmän mekaanisia nappeja, joilla erilaisia laitteita ohjataan. Jatkossa ne korvataan 3D-kosketusta ymmärtävillä ohjaimilla.

Artikkelin kirjoittaja Sunil Thomas vastaa Synapticsilla autokomponenttien ryhmästä. Hänellä on takanaan pitkä ura puolijohdealalla. Se alkoi jo tutkimusinsinöörinä Universal Instrumentsilla vuonna 1993. Thomas siirtyi Texas Instrumentsille vuonna 1994 vastaten useista tärkeistä asiakkuuksista vuosien aikana, esimerkiksi Canonista ja Applesta. Lokakuussa 2012 hän siirtyi Cypress Semiconductorin palvelukseen automotive-ryhmä vetäjäksi ja toukokuussa 2015 vastaaviin tehtäviin Synapticsin palvelukseen.

Autojen ohjaaminen, navigointi ja viihdejärjestelmän ohjaaminen on muuttumassa yhä hienostuneemmaksi ja monimutkaisemmaksi. Samaan aikaan kuljettajat haluavat turvallisuus- ja mukavuussyistä näiden ohjaustekniikoiden olevan mahdollisimman yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä.

Kulutuselektroniikan laitteissa, kuten älypuhelimissa, tableteissa ja kannettavissa tietokoneissa tämä ongelma on ratkaistu graafisella käyttöliittymällä ja käyttäjän syötteitä ymmärtävällä laitteella, joka mahdollistaa monikerroksisten valikoiden läpi kahlaamisen nopeasti.

Sopivin tapa ohjata laitetta riippuu laitetyypistä: pöytäkoneessa hiiri on edelleen yleisin tapa vaikka se tuotiin henkilökohtaiseen tietojenkäsittelyyn jo yli 30 vuotta sitten. Läppäreissä kosketusalusta on noussut hallitsevaan asemaan. Viime vuosina pienempien tietokoneiden kuten älypuhelimien ja tablettien suosituimmaksi ohjaustavaksi on tullut sormi ja kosketus.

Kuva 1. Autoympäristöön optimoitu kosketuskäyttöliittymä kuten BMW:n iDrive korostaa helppoa näkymää ja käytettävyyttä.

Kosketusnäyttö tarjoaa monia merkittäviä etuja. Se on intuitiivinen ja vastaa syötteeseen nopeasti, ei vie kovinkaan paljon tilaa ja poistaa tarpeen käyttää toista oheislaitetta kuten hiirtä. Autoissa kosketusnäytöllä on kuitenkin yksi merkittävä haitta: se vaatii keskittymistä näyttöön, jotta sormen saa asetettua ruudulla oikeaan paikkaan. Autossa tämä vie kuljettajan huomion pois tiestä ja liikenteestä.

Kosketusohjaus rattiin

Näyttö- ja kosketusnäyttövalmistajat kuten Synaptics ovat kehittäneet kosketusnäyttöjä, jotka on muokattu autokäyttöä varten. Tämä tarkoittaa suurikokoisia selkeitä kuvakkeita, joita kuljettajan on helpompi komentaa käsivarren päästä (ks. kuva 1). Paras ratkaisu autonvalmistajien kannalta - joita turvallisuusmääräykset sitovat suuresti – on tekniikka, jota operoidaan niin ettei kuljettaja joudu nostamaan silmiään tiestä eikä käsiään irti ratista.

Tämä on saanut autonvalmistajat kokeilemaan ratkaisuilla, joissa ratin etupaneeliin asennetaan peukaloilla ohjattavia kosketusalustoja. Kuljettaja voi operoida tällaisia kosketusalustoja turvallisesti siirtämättä käsiään luonnolliselta paikaltaan ratin kehältä. Kun tämä yhdistetään tuulilasiin heijastettavaan näyttöön, menetelmä antaa kuljettajalle mahdollisuuden pitää katseensa tiessä kaikissa tilanteissa.

Kosketuslevyn haaste: koko, kustannus ja suorituskyky

Autojen kosketuslevylle tai -alustalle näyttäisi olevan valmis malli. Läppäreiden kosketuslevyt ovat koeteltua tekniikkaa, jotka on kehitetty pitkään tukemaan suuria näyttöjä ja monisormikosketusta, ja ne osaavat tunnistaa jopa eleitä. Kapasitiiviset kosketuslevyt ovat erittäin kevyitä, ohuita ja kestäviä. Läppärien valmistajat osaavat kalibroida levyn herkkyyden niin, että se vastaa nopeasti käyttäjän komentoihin ilman, että hajakapasitanssi aiheuttaisi häiriöitä.

Autoissa ensimmäiset yritykset toteuttaa kapasitiivisia kosketuslevyjä ajautuivat kuitenkin vaikeuksiin. Niitä kokeiltiin auton keskikonsolissa ennen kuin kosketusnäyttöjä oli otettu laajamittaisesti käyttöön. Ohjauslaite, joka vaati käsien irrottamista ratista, ei kuitenkaan koskaan saavuttaisi isoa suosiota.

Selvästi tähän tarvittiin rattiin istutettuja kosketuslevyjä. Perinteisen kapasitiivisen kosketuslevyn selvä etu läppäreissä eli suuri herkkyys osoittautui kuitenkin autossa puutteeksi: koska levy on herkkä kevyemmällekin kosketukselle, se voi helposti rekisteröidä tarkoittamattomia liikkeitä, kun kuljettaja liikuttaa käsiään ratilla normaalin ajon aikana.

Mercedes-Benzin ratkaisu tähän ongelmaan oli aivan toisenlainen teknologinen ratkaisu. Tämän vuoden kulutuselektroniikan CES-messuilla se demonstroi OFN-tekniikkaan eli optiseen sorminavigointiin perustuvaa, rattiin asennettua kosketuslevyä. OFN toimii hyvin, mutta sillä on erinäisiä puutteita autosovellusten kannalta. Se kärsii ympäröivän valon aiheuttamista häiriöistä, myös auringonvalon aiheuttamista. Lisäksi jotkut ihmiset ovat herkkiä levyn taustavalon laserin aallonpituudelle. Suurin este on kuitenkin tekniikan korkea hinta.

Tämäntyyppinen rattiin asennettu peukalolla ohjattava kosketuslevy miellyttää kuitenkin käyttäjiä. Se on intuitiivinen, turvallinen, sulavalinjaisen näköinen ja kestävä ratkaisu, koska toisin kuin perinteinen mekaaninen nappi se ei sisällä liikkuvia osia.

Kosketuslevyn myötä autonvalmistaja voi virtaviivaistaa kuljettajan ohjaimia. Luksus- ja premium-malleissa, joihin monia ylimääräisiä toimintoja pakataan, yksitoimintoisten mekaanisten nappien ja säätimien käyttö voi johtaa melkoiseen säätimien sekamelskaan ratissa.

Useiden perinteisten nappien korvaaminen yhdellä kosketuslevyllä parantaa ratin ulkonäköä, poistaa perinteiseen nappiin liittyvän mekaanisen vian mahdollisuuden ja tekee käyttöliittymästä yksinkertaisen ja helpomman käyttää.

Nyt autonvalmistajat ovat arvioimassa eri metodeja tämän luotettavuuden saavuttamiseksi. Haussa on kompakti ratkaisu, joka olisi edullisempi kuin OFN.

Painallusvoima ja haptinen palaute

Synaptics on yhdessä autojen järjestelmätoimittajien kanssa kehittänyt suunnitteluja, jotka mahdollistavat testatun, kompaktin ja hyvin reagoivan kapasitiivisen kosketuslevyn toteuttamisen ilman tarkoittamattomien kosketusten ongelmaa. Prototyyppien laajat testaukset osoittavat, että kapasitanssiin pohjaava painallusvoiman (force) aistiminen yhdessä kapasitiivisen kosketuksen ja haptisen palautteen kanssa tuottaa juuri oikean yhdistelmän, jolla ohjelmistovalikoissa liikkumisen täysi hallinta onnistuu.

Painallusvoiman aistimisen lisääminen tarkoittaa, että käyttäjän on aktiivisesti painettava kosketuslevyä aktivoidakseen jonkun toiminnon menuvalikossa. Kun järjestelmä aistii painalluksen, se raportoi tämän takaisin kuljettajalle haptisella palautteella. Tyypillisesti kyse on lyhyestä värinästä kosketuslevyllä. Juuri tämän painalluksen ja värinän yhdistelmä – ja mahdollisesti äänimerkki – antaa kuljettajalle riittävän luottamuksen pitää kiinni ratista ilman, että tarvitsee pelätä tarkoittamattomien kosketusten käynnistävän odottamattomia toimintoja ohjelmiston käyttöliittymässä.

Kuva 2. Synapticsin ForcePad-tekniikka aistii muutoksen kapasitanssissa, kun kosketusherkkä alusta taipuu sisäänpäin kohti kapasitiivista painallusvoimaa aistivaa kerrosta.

Kapasitiivinen painalluksen aistiminen on jo testattua tekniikkaa. Synapticsin kehittämää tekniikkaa – mukaanlukien ForcePad-tekniikkaa – käytetään kannettavien tietokoneiden kosketuslevyissä ja ClearForce-tekniikkaa älypuhelimien kosketusnäytöillä. Apple auttoi kaupallistamaan tekniikan 3D Touch -sovelluksellaan. Painalluksen aistiminen riippuu itse kosketuslevyn tarkasta mekaanisesta määritelmästä ja alakerroksesta kosketuskerroksen alla. Kosketuspinta joustaa, kun käyttäjä painaa siihen, mikä tuo kaksi kerrosta lähemmäksi toisiaan ja muuttaa pintojen kapasitanssia. Konfiguroimalla raja-arvoa, jossa kapasitanssin muutos ymmärretään painallukseksi, autonvalmistaja tai -järjestelmätoimittaja voi määritellä sen voiman, jolla käyttäjän täytyy painaa kosketuslevyä aktivoidakseen jonkun toiminnon.

Tekniikka on koeteltua, kestävää ja periaatteeltaan yksinkertainen. Vaikein osa sen toteutusta on painallusvoimaa aistivan kerroksen mekaaninen rakenne, jossa toleranssit määritellään mikroneissa. Erittäin tarkka ja toistettavissa oleva mekaaninen kokoonpano on autoteollisuuden ydinosaamista, joten tekniikka sopii erityisen hyvin autoissa käytettäväksi.

Kuva 3. Synapticsin demonstraatio ratista, jossa on painalluksen voimaa aistivat kosketuslevyt haptisella palautteella.

Synapstics esitteli painallusvoimaa aistivaa ja haptisen palautteen painalluksesta antavaa kosketuslevyään Las Vegasin CES-messuilla tammikuussa 2016 (ks. kuva 3). Se nojaa pitkälti ForcePad-tuotteen kehityksessä saatuun tietoon. ForcePad-tuote ei kuitenkaan sellaisenaan ole suoraan käytettävissä autoissa. Miksi?

Ensinnäkin ajoneuvojen komponenteilta odotetaan pidempää elinikää kuin kannettavassa tietotekniikassa. Materiaalien lämpöluokittelu on myös paljon vaativampaa: autokomponenttien täytyy kestää äärimmäisiä lämpötiloja. Toiseksi sähkömagneettisia häiriöitä ja niille alttiutta määritellään paljon kulutuselektroniikan standardeja tiukemmin. Tämän takia ForcePad-tuotetta pitää muokata jotta se vastaisi autokomponenttien EMC-standardeihin.

Lisäksi läppärissä käyttäjä haluaa suurta kosketuslevyä, joka tukee laajaa valikoimaa eleitä ja kosketustyyppejä. Ratissa käyttääjn liikkeet ovat paljon rajallisempia ja tuettavien eleiden ja kosketustoimintojen määrä on paljon rajallisempi.

Tämän takia Synaptics on autoalan teollisuuskumppaniensa kanssa saamassa valmiiksi painallusta aistivan ja haptisen palautteen antavan kosketuslevyn kehitystyön. Käyttäen autoihin luokiteltuja materiaaleja tämä EMC-vaatimusten mukainen tekniikka vastaa autoalan lämpötila- ja elinikävaatimuksiin. Laadunvarmistus tulee Synapticsilta, joka on maailman suurin älypuhelimien ja tietokoneiden kosketusnäyttöjen ja kosketuslevyjen ohjaimien toimittaja.

Yhdessä autoteollisuuden kehittämien muiden käyttöliittymäinnovaatioiden – kuten tuulilasinäyttöjen ja suurikokoisten kosketusnäyttöjen – kanssa painallusvoimaa aistiva kosketuslevy muuttaa dramaattisesti kuljettajan käytössä olevia ohjauslaitteita. Tuloksena on selvempi ja houkuttelevampi ohjauslaitteiden valikoima, jota on helpompi käyttää ja jopa varmistaa entistä paremmin, että kuskin huomio pysyy siellä missä sen pitää – tiessä.

MORE NEWS

Merkittävä läpimurto kondensaattoreissa

Japanilainen Murata on saavuttanut merkittävän teknologisen läpimurron kondensaattoriteknologiassa. Yhtiö on käynnistänyt maailman ensimmäisen massatuotannon 47 mikrofaradin (μF) monikerroksisista keraamisista kondensaattoreista (MLCC) ultrakompaktissa 0402-tuuman koossa (1,0 × 0,5 mm).

NI yhdisti 14 instrumenttia opiskelijoiden mittauslaboratorioon

NI:n nykyään omistava Emerson on julkistanut uuden NI Digilent Analog Discovery Studio Max -laboratoriolaitteen, joka yhdistää peräti 14 mittaus- ja testausinstrumenttia yhteen kannettavaan yksikköön. Opetuskäyttöön suunniteltu laite on kehitetty helpottamaan elektroniikan ja mittaustekniikan opetusta sekä luokkahuoneessa että etäympäristöissä.

Samsung siirtymässä piihiiliakkuihin?

Samsung on tiettävästi ostanut yhdysvaltalaisen Group14 Technologiesin 4,5 miljardilla dollarilla. Kauppa viittaa vahvasti siihen, että yhtiö on vihdoin siirtymässä uuteen aikakauteen mobiililaitteiden akkuteknologiassa – kohti piihiiliakkuja.

Fold 7 on Samsungilta napakymppi

Samsung on esitellyt jo seitsemännen polven taivuteltavat Fold- ja Flip-mallinsa. Yhtiössä on nyt kuunneltu käyttäjiä tarkalla korvalla ja erityisesti Fold 7:ssa on tehty iso hyppäys eteenpäin. Aiempaa selvästi ohuempi laite on näytöltään leveämpi ja pitää sisällään lähes kaiken Galaxy S25 Ultran raudan. Tuloksena on mahdollisesti paras Android-laite koskaan. Toki myös Samsungin historian kallein älypuhelin.

Qt:n havittelema IAR tukee avointa Zephyriä

Suomalaisen Qt Groupin ostokohteena oleva ruotsalainen IAR laajentaa työkalutukeaan sulautettujen järjestelmien kehittäjille. Yhtiö ilmoitti tiistaina tarjoavansa täyden tuotantovalmiin tuen avoimen lähdekoodin Zephyr RTOS -käyttöjärjestelmälle osana IAR:n Arm-työkalupaketin versiota 9.70.

VTT vetämään EU:n kvanttiprosessorien valmistushanketta

Euroopan unioni on valinnut VTT:n koordinoimaan laajaa eurooppalaista hanketta, jonka tavoitteena on kehittää suprajohtavien kvanttiprosessorien valmistusteknologioita. SUPREME-pilottilinjaksi nimetty hanke tuo yhteen 23 huipputoimijaa kahdeksasta EU-maasta, ja sen on määrä käynnistyä vuoden 2026 alussa.

OnePlus Nord 5 on tehokas paluu juurille

OnePlussan Nord-mallisto on ollut alusta lähtien yrityksen vastaus niille käyttäjille, jotka kaipaavat huippuluokan ominaisuuksia, mutta ilman lippulaivahintaa. Uusi OnePlus Nord 5 jatkaa tätä perinnettä vakuuttavasti, ja tekee sen paikoin paremmin kuin kalliimmat kilpailijansa.

Älykäs sähköverkko vaatii äärimmäisen tarkkaa ajastusta

ETN - Technical articleÄärimmäiset sääilmiöt, uusiutuvan energian vaihteleva tuotanto ja kasvava energiankysyntä haastavat perinteiset sähköverkot ennennäkemättömällä tavalla. Vastaus tähän haasteeseen on älykäs sähköverkko – ja sen toimintavarmuuden ytimessä ovat SiTimen edistyneet MEMS-ajoitusratkaisut. Tässä artikkelissa pureudutaan siihen, miksi tarkka ajoitus on elintärkeää modernissa sähköinfrastruktuurissa.

Renesas tuo tekoälykiihdytyksen mikro-ohjaimiin

Renesas on esitellyt uuden RA8P1-mikro-ohjainperheen, joka määrittää uudelleen suorituskyvyn rajat mikro-ohjaimille. Uudet piirit yhdistävät 1 GHz:n Arm Cortex-M85 -prosessorin, 250 MHz:n Cortex-M33 -ytimen ja Arm Ethos-U55 -tekoälykiihdyttimen, mahdollistaen jopa 256 GOPS:n AI-suorituskyvyn – ensimmäistä kertaa MCU-luokassa.

Suunnittelijoille ohjeet uusien SMARC-korttien kehitykseen

Sulautettujen järjestelmien standardointiryhmä SGET on julkaissut uuden SMARC Design Guide v2.2 -suunnitteluoppaan, joka tarjoaa ajantasaiset ohjeet kehittäjille ja laitearkkitehdeille SMARC 2.2 -moduulien toteuttamiseen. Dokumentti täydentää elokuussa 2024 julkaistua SMARC 2.2 -standardia, jonka mukaisia korttimoduuleja on jo laajasti tarjolla eri valmistajilta.

Radiolaitedirektiivi uudistuu jo ensi kuussa – reitittimiin voi tulla päivityksiä

EU:n radiolaitedirektiivin (RED) uudet tietoturvavaatimukset astuvat voimaan elokuun alussa. Kyseessä on merkittävä muutos, joka vaikuttaa paitsi laitevalmistajiin myös teleoperaattoreihin ja jälleenmyyjiin. Uudet vaatimukset koskevat langattomia laitteita, jotka pystyvät yhdistymään internetiin, ja tavoitteena on parantaa verkkoturvallisuutta, suojata käyttäjän yksityisyyttä ja torjua petoksia.

Qt ostamassa ruotsalaisen IAR:n – merkittävä laajennus kehitystyökaluissa

Suomalainen ohjelmistotalo Qt Group on tehnyt julkisen ostotarjouksen ruotsalaisesta I.A.R. Systems Group AB:stä. Yrityskauppa on arvoltaan noin 2,3 miljardia Ruotsin kruunua ja vahvistaisi merkittävästi Qt:n asemaa sulautettujen järjestelmien kehitystyökalujen markkinoilla.

DisplayPort yrittää pitää kiinni PC-näytöistä

DisplayPort-standardi pyrkii säilyttämään asemansa PC- ja ammattinäyttömarkkinoilla, vaikka kuluttajapuolella HDMI jatkaa dominoivaa asemaansa. Viimeisin merkki tästä kamppailusta nähtiin, kun japanilainen mittauslaitevalmistaja Anritsu kertoi, että sen testausratkaisu DisplayPort 2.1 -laitteille on saanut VESA-sertifikaatin.

Tutkimus: sähköautolla kannattaa välillä kiihdyttää kunnolla

Uusi Stanfordin yliopiston tutkimus haastaa perinteisen käsityksen siitä, että sähköauton akun kestävyys olisi parhaimmillaan tasaisella, rauhallisella ajolla. Tulosten mukaan vaihteleva ajotyyli, johon sisältyy myös satunnaisia ripeitä kiihdytyksiä, voi pidentää akun käyttöikää jopa 38 prosentilla.

Ensi vuonna uusia älypuhelimia ostetaan 503 miljardilla dollarilla

Maailmanlaajuinen älypuhelinmyynti on nousemassa uuteen ennätykseen. Vuonna 2026 älypuhelimiin käytetään ensi kertaa yli 500 miljardia dollaria, mikä vastaa noin biljoonaa Yhdysvaltain dollaria, kertoo Betideas. Summa on suurempi kuin monen keskisuuren valtion bruttokansantuote.

Sinkkiakku on enää askeleen päässä kaupallistamisesta

Adelaiden yliopiston tutkijat ovat onnistuneet valmistamaan kuivamenetelmällä paksuja, itseään kannattelevia elektrodeja, jotka mahdollistavat jopa kaksinkertaisen suorituskyvyn verrattuna aiempiin sinkki- tai litiumioniakkujen jodikatodeihin. Lisäksi tutkijat lisäsivät elektrolyyttiin 1,3,5-trioksaania, joka muodostaa sinkin pinnalle suojaavan kalvon estäen dendriittien eli neulamaisen rakenteen muodostumisen.

Parempi koodi pitää palvelimet ja 5G-verkon tarkemmin ajassa

MEMS-pohjaisiin ajastinpiireihin erikoistunut SiTime on julkaissut uuden TimeFabric-ohjelmistopaketin, joka tuo jopa yhdeksänkertaisen parannuksen aikasykronointiin verrattuna perinteisiin kvartsikidepohjaisiin ratkaisuihin. Uusi ohjelmisto parantaa erityisesti tekoälyä hyödyntävien datakeskusten ja 5G-verkon suorituskykyä ja luotettavuutta.

Kontronin ja congatecin lähentyminen yllättää sulautetuissa

Sulautetun tekniikan kentällä tapahtuu merkittävä muutos, kun pitkään toistensa kilpailijoina tunnetut Kontron ja congatec syventävät yhteistyötään ennennäkemättömällä tavalla. Toukokuussa julkistettu valmistussopimus, jossa Kontron alkaa tuottaa congatecin suunnittelemia Computer-on-Module (COM) -ratkaisuja, sai jatkoa heinäkuun alussa, kun congatec ilmoitti ostavansa enemmistön Kontronin moduuliliiketoiminnasta – mukaan lukien COM-pioneeri JUMPtec GmbH.

25 biljoonaa AI-operaatiota sekunnissa vain 5 watilla

Ruotsalainen Virtium Embedded Artists on julkaissut maailman ensimmäisen SOM-järjestelmämoduulin, jossa on suoraan integroituna tehokas tekoälykiihdytin. Uusi iMX8M Mini DX-M1 -moduuli yhdistää NXP:n i.MX 8M Mini -sovellusprosessorin ja DEEPX DX-M1 -tekoälykiihdyttimen, joka tarjoaa jopa 25 TOPS laskentatehoa vain 5 watin tehonkulutuksella.

Nyt herätys! EU:n tietoturvasäädökset muuttuvat radikaalisti

Yrityksillä on kiire reagoida. EU:n kyberturvallisuuslainsäädäntö on murroksessa, ja vaikutukset ulottuvat kaikkiin organisaatioihin, jotka valmistavat, maahantuovat tai jakelevat digitaalisia tuotteita Euroopassa. Lähikuukausina voimaan astuvat säädökset mullistavat erityisesti radiolaitteita ja ohjelmistoja koskevat vaatimukset.

ETNdigi 1/2025 is out
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Älykäs sähköverkko vaatii äärimmäisen tarkkaa ajastusta

ETN - Technical articleÄärimmäiset sääilmiöt, uusiutuvan energian vaihteleva tuotanto ja kasvava energiankysyntä haastavat perinteiset sähköverkot ennennäkemättömällä tavalla. Vastaus tähän haasteeseen on älykäs sähköverkko – ja sen toimintavarmuuden ytimessä ovat SiTimen edistyneet MEMS-ajoitusratkaisut. Tässä artikkelissa pureudutaan siihen, miksi tarkka ajoitus on elintärkeää modernissa sähköinfrastruktuurissa.

Lue lisää...

OPINION

Onko tekoäly nyt uusin uhka tietoturvalle?

Tekoäly on tullut jäädäkseen – siitä ei ole epäilystäkään. Mutta mitä tapahtuu, kun siitä tulee myös kyberturvallisuuden suurin uhka?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Merkittävä läpimurto kondensaattoreissa
  • NI yhdisti 14 instrumenttia opiskelijoiden mittauslaboratorioon
  • Samsung siirtymässä piihiiliakkuihin?
  • Fold 7 on Samsungilta napakymppi
  • Qt:n havittelema IAR tukee avointa Zephyriä

NEW PRODUCTS

  • Maailman ensimmäinen lisälaitesovitin, joka säilyttää IP65-luokituksen
  • Uudenlainen termistori on iso askel sähköautoille
  • 10 wattia sokeripalan kokoisesta teholähteestä raiteille
  • Bluetoothin uudet ominaisuudet käyttöön pienellä USB-tikulla
  • Yksi piiri pidentää langattoman laitteen käyttöaikaa
 
 

Section Tapet