ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

IoT vie autot uudelle tasolle

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 12.12.2016
  • Sulautetut
  • Verkot
  • Laitteet

V2X ja esineiden internet ovat autojen seuraava teknologinen taistelukenttä. Se, miten otamme ensimmäiset kriittiset askeleet nyt määrittelee, miten nopeasti pääsemme täysin automatisoituihin robottiautoihin.

Artikkelin ovat kirjoittaneet u-Bloxin paikannuspiireistä vastaava johtaja Thomas Nigg ja lyhyen kantaman radioiden tuotestrategiasta vastaava Costas Meimetis.

Esineiden internet eli IoT on tullut autoihin. Kehitys alkoi viihdejärjestelmästä, mutta nyt se keittää anturifuusiota, paikannusta, mobiiliyhteyksiä ja lyhyen kantaman radiotekniikkaa jännittävien uusien V2X-arkkitehtuurien muodossa, jossa parantavat ajokokemusta ja kiihdyttävät kehitystä kohti robottiautoja.

Perustasolla V2X antaa ajoneuvojen vaihtaa kriittistä informaatiota verkon ja muiden ajoneuvojen kanssa, millä vältetään kolareita risteyksissä ja mitä voidaan käyttää lähettämään sijaintitietoa yhä useammassa maassa pakollisiin eCall-hätäpuhelupalveluihin.

Innostus liittyy kuitenkin enemmän V2X:n potentiaaliin mahdollistaa uudenlainen kognitiivisten autojen aikakausi, jona autot ovat paitsi tietoisia omasta tilastaan myös tietoisia muiden ajoneuvojen tilasta, ympäristöstä, säästä, tieolosuhteista, liikenteestä ja monista muista parametreista, jotka voivat vaikuttaa kuljettajan turvallisuuteen ja liikkumisen tehokkuuteen.

Tämä auton ”tietoisuus”, jossa aistiminen, viestiminen ja päätöksenteko tapahtuvat koneiden välisellä tasolla, vie autokuljetukset paljon viihdettä ja kallista IoT:tä pidemmälle, alueelle jota voisi kutsua ”merkittäväksi esineiden internetiksi” (“Internet of Things That Really Matter”) jossa siirrytään yhden kriittisen aistin- tai paikannuselementin käytöstä etäanalyysiin ja -päätöksentekoon. Tämä voi myös tarkoittaa katastrofia kuljettajalle ja potentiaalisesti autonvalmistajalle.

Tällä siirtymisellä kohti V2X:ää on myös luontainen seurauksensa, jossa oikeilla toimilla päästään luotettavaan, lyhyen latenssin tietoliikenteen ja luotettavien komponenttien ja moduulien käytössä voidaan päästää kohti robottiautojen Graalin maljaa, eli turvallista, luotettavaa ja täysin automatisoitua autoilua. Matkan varrella se parantaa kuljettajan turvallisuutta tiukemmin integroitujen ADAS-järjestelmien (advanced driving assistance systems) kautta, jotka estävät kolareita ja parantavat erilaisia kaupallisia tehtäviä kuten autolaivueen hallintaa.

Viihde on vasta lähtökohta

Puhtaasti teknologianäkökulmasta nettiyhteyden lisääminen autoihin viihdekäytön takia on luonnollinen ja evolutionaarinen reaktio siihen, että mobiililaitteet siirtyvät kodista autoon. Autonvalmistajat ymmärtävät, että kuluttajat haluava sitoa kodin, mobiilin ja auton viihdemaailman tiukemmin yhteen.

Scotiabank/BI Intelligencen tuoreiden lukujen mukaan 75 prosenttia vuonna 2020 myytävistä 92 miljoonasta autosta on varustettu kiinteällä nettiliitännällä. Vuositasolla tämä merkitsee 45 prosentin kasvua (kuva 1).

Kuva 1. Vuoteen 2020 mennessä 75 prosenttia myytävistä 92 miljoonasta uudesta autosta on varustettu internetliitännän tuovalla laitteistolla. Vuositasolla tämä tarkoittaa 45 prosentin kasvua.

Sovellukset vaihtelevat musiikin ja videon striimauspalveluista webin selaamiseen, ja liikenne- ja säävaroitusten vastaanottoon. Tämä nostaa keskimääräisen verkotetun auton hinnan luksusluokan 55 000 dollariin, vaikka hinnat tietenkin putoavat jyrkästi.

Gartner esimerkiksi ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä maailmassa on yli 250 miljoonaa verkkoon liitettyä ajoneuvoa. Kuluttajien verkkopalveluihin kuluttama raha kaksinkertaistuu tänä aikana.

On mielenkiintoista, että BI-tutkimuslaitoksen mukaan näistä verkkoon liitetyistä ajoneuvoista vuonna 2020 vain 88 miljoonassa palvelut olisivat omistajien aktivoimia. BI arvioi kuitenkin sulautettujen liitäntöjen kasvattavat suosiotaan, sillä ne eivät vaikuta kuluttajien datakattoihin ja antavat lisäksi valmistajille mahdollisuuden saada informaatiota auton suorituskyvystä sekä lähettää OTA-päivityksiä, jolloin vältytään takaisinkutsuilta. Tämä on tärkeä ominaisuus järjestelmässä, joista on tulossa yhä monimutkaisempia kun niiden IoT-sovellusten – yksityisten, julkisten ja yrityskohtaisten – määrä lisääntyy.

Vuonna 2014 Gartner julkisti tutkimuksen, jonka mukaan IoT-laitteiden määrä nousee 25 miljardiin vuoteen 2020 mennessä (kuva 2). Näistä autoteollisuuden osuus näytti suurinta kasvuprosenttia vuonna 2015 (95 prosenttia).

Kuva 2. IoT-laitteiden määrä kasvaa 25 miljardiin vuonna 2020. Autossa laitteiden kasvu on nopeinta.

Autoissa ja kuljetustekniikassa IoT-sovelluksia on paljon. ThingWorx, joka erikoistuu helppokäyttöiseen ja tietoturvalliseen IoT-laitteiden pilvihallintaan, käyttöönottoon ja hallintaan, korostaa useita toimintoja, joita IoT-mahdollistaa. Näihin kuuluu hätäpalveluita, autojen etädiagnostiikkaa, ajoneuvojen paikannusta ja löytämistä, turvatoimintoja ja jopa teinikuskien hallintaa. Autojen IoT-tekniikkaa voivat myös vakuutusyhtiöt käyttää ajotapojen analysointiin, turvallisten ajokäytäntöjen rohkaisemiseen ja asiakkaiden palkitsemiseen alhaisemmilla maksuilla hyvästä ajokäyttäytymisestä.

Auton diagnostiikkadatan (OBD-II) kerääminen ja lähettäminen yhdessä anturi-, sijainti- ja kuljettajainformaation kanssa on kriittistä ajoneuvolaivueen hallinnassa, jossa voidaan paikantaa rekkoja ja seurata kuljettajan tilaa sen varmistamiseksi, että rekka saa huoltoa ennen hajoamistaan. Näin voidaan myös tarkistaa, että kuljettaja on valpas ja on ajotavat vastaavat toivottuja.

Vaikka tällainen monitorointi voi tuntua ”Isoveljen” touhuilta, laivueenhallinnassa kilpailu on kovaa ja tämä voi tehdä eron menestymisen ja markkinoilta katoamisen välillä. Polttoineensäästö, automaattiset tietullit ja kaluston hajoaminen harvemmin tuovat helposti säästöjä toiminnan kokonaiskuluihin.

Monitorointi avaa myös tietä autonomisille kuljetusjärjestelmissä, jotka ovat jo näköpiirissä Googlen, Audin, Applen, BMW:n, Blackberryn, Fordin ja monien muiden ponnistelujen seurauksena. Näiden yritysten yhteenliittymät ovat jo niin tiiviitä, että on lähes mahdotonta erottaa autonvalmistajia niistä yrityksistä, jotka aiemmin kehittivät pelkkiä ohjelmistoja kuluttajalaitteisiin. Tämä ajokokemuksen omistamisesta käynnissä oleva köydenveto on mielenkiintoista seurattavaa.

BI Intelligence nostaa esiin myös IoT:n hyödyntämisen ADAS-palveluissa kuten itsestään pysäköivissä autoissa. Tämä on kuitenkin vain valtavan V2X-jäävuoren huippu (kuva 3).

Kuva 3. Viihdejärjestelmien tuomisen jälkeen olemme nyt siirtyneet V2X-aikaan, joka yhdistää anturitekniikkaa tarkkaan paikannukseen (POS) sekä mobiili- (CEL) ja lyhyen kantaman (SHO) yhteyksiin. Yhdessä nämä aloittavat ennen näkemättömän kognitiivisen auton aikakauden.

Deloitte Consultingin tutkimusraportti elokuulta 2015 esitteli auton verkottumisen eri vaiheet alkuaikojen yrityksistä GM:n DAIR- ja OnStar-järjestelmistä Fordin SYNC:n, Kian UVO- ja GM:n MyLinkin kautta vaiheeseen 3 asti eli V2X:een. Seuraavaksi vuorossa on vaihe 4: Teslan autopilotti ja robottiautot.

V2X-teknologiat ja robottiajoneuvot

Monet V2X:n tarvitsemista tekniikoista ovat jo olemassa tai tulossa pian käyttöön laboratorioista, vaikka autoteollisuuden suunnittelusyklit tarkoittavatkin että tien päälle ne eivät ehdi vielä muutamaan vuoteen. Autoteollisuuden 3-4 vuoden suunnittelusyklejä - konseptista massatuotantoon – ei pidä sekoittaa kulutuselektroniikan sykleihin, jotka vievät aikaa 18 kuukautta tai jopa vähemmän.

Hitaampi suunnittelutahti voidaan autoteollisuudessa perustella toimimattomien laitteiden vaarallisuudella, jopa hengenvaarallisuudella. Viimeaikojen hakkerointiuutiset vain vahvistavat varovaisuuden vaatimusta. Yhdenmukaisuus standardien kuten ISO 26262:n kanssa auttava varmistamaan autojen laitteiden toiminnallisen turvallisuuden, mutta nämä testit vievät aikaa ja rahaa. Sama pätee langattomiin liitäntätekniikoihin suhteessa globaaleihin sääntelyihin.

Silti V2X-tekniikoiden sovellukset yleistyvät kovalla vauhdilla, kun kehittäjät löytävät uusia tapoja yhdistää anturidataa tarkkaan paikannukseen, mobiili- ja lähiradioyhteyksiin. Tuloksena on koko joukko ideoita ja konsepteja, jotka toteutetaan autossa ja sen ympärillä (kuva 4).

Kuva 4. IoT-yhdistetty ajoneuvo yhdistää antureita, edullista laskentatehoa, langattomia yhteyksiä, tarkkaa paikannusta ja pilvipohjaista analyysiä ja dataa, jotka realisoivat V2X:n potentiaalin.

Robottiautojen tekniikoista kaistalla pysymisessä apua tuovat ajovalot ovat mielenkiintoinen esimerkki. Ne vaativat tarkkaa paikannusta – 1 metriin tai tarkemmin - sekä kuljettajan ja muiden ajoneuvojen aikomusten oivaltamista. Tarkan paikannuksen lisäksi tämä vaatii alhaisen latenssin tietoliikennettä ohjauspyörän kanssa ja tietoa lähellä olevien muiden ajoneuvojen sijainnista ja nopeudesta. Vasta kun kaikki tämä informaatio on analysoitu, voi auton järjestelmä hyväksyä tai kieltää kaistanvaihdon.

Seuraava askel on automaattiajo moottoritiellä ja sen jälkeen robottiauto.

Tarkan sijainnin saamiseksi on käytössä useita globaaleja satelliittipaikannusjärjestelmiä, joista vain kaksi ymmärretään täysin globaaleiksi: Yhdysvaltain NAVSTAR Global Positioning System eli alkuperäinen GSP sekä Venäjän GLONASS. Muita järjestelmiä ovat Europan Galileo, Kiinan BeiDou Navigation Satellite System (BDS), Japanin Quasi-Zenith ja Intian IRNSS (Kuva 5).

Kuva 5. Vaikka satelliittipaikannusjärjestelmiä on useita, vain kaksi on globaalisti käytettävissä ja harva tarjoaa riittävän tarkkuuden kaistanvaihtoja varten.

Vaikka järjestelmät olisivat täysin julkisessa käytössä ilman rajoituksia, tarkka paikannus vaatii usean järjestelmän yhteiskäyttöä, signaalipolkujen laskentaa, Kalman-suodatusta, monitaajuuslaskentaa ja 3D-paikkalaskentaa aiemman tarkan sijainnin perustella (ns. dead reckoning). Datalehdet yleisesti antavat lukemat tarkkuudelle paikallaan pysyttäessä, mutta todellisen paikannustarkkuuden voi arvioida vain todellisen suorituskyvyn mukaan ja sen mukaan, miten paikkatietoon integroidaan informaatiota kiihtyvyysantureista, gyroskoopeista ja nopeuden ABS-antureista.

Hyvässä toteutuksessa auto voi ajaa tunneliin ja tietää sijaintinsa 3D-paikkalaskennan avulla ilman satelliittiyhteyttä olevalla kartalla.

Onneksi paikannusjärjestelmät yleensä vastaanottavat mutta eivät lähetä signaalia, joten suunnittelijoiden ei tarvitse välittää USA:N FCC:n, Euroopan CE- tai muista radiosäteilytehoa säätelevistä määräyksistä. Paikannusvastaanottimen suhteellinen alttius muille radiolähteille on sen sijaan kriittinen tekijä.

Kun Eurooppa ja Venäjä tekevät eCall-hätäpuhelupaikannuksen pakolliseksi alle metrin tarkkuudella, ja USA tulee heti perässä, oikean paikannusvastaanottimen valinta on korkealla kaikkien autonvalmistajien prioriteettilistalla.

Käytettävissä on valmiita moduuleja, joten valmistajan suurin kysymys liittyy antennin sijoittamiseen. Hainevä-tyyppinen ratkaisu on suosituin lähestymistapa. Siinä antenni asennetaan auton päälle ja koaksiaalikaapeli kulkee päätelematiikkayksikköön (TCU). Siitä signaali voidaan siirtää ethernetillä, langattomasti tai CAN-väylää pitkin kojetauluun ja takaistuinten näyttöihin. Joissakin tapauksissa koko elektroniikka voidaan siirtää auton katolle, jolloin säästetään kalliissa RF-kaapeleissa. Tämä edellyttää sellaisten komponenttien käyttöä, joissa on laajennettu lämpötila-alue (kuva 6).

Kuva 6. Radion ja paikannusjärjestelmän antennit pitää liittää koaksiaalikaapelilla auton TCU-yksikköön, mutta yhä useammin käytetään halvempia digitaalisia kaapeleita, jolloin kaikki antennit on integroitu hainevään (tai peileihin).

Vaikka perinteisesti on käytetty koaksiaalikaapelia, kaiken radioelektroniikan integroiminen hainevään tai sivupeileihin (hajautetussa järjestelmässä) mahdollistaa edullisempien digitaalisten kaapelien käytön. TCU-yksikön pitää tällöin kestää -40 - +105 asteen lämpötilat.

Muihin lähetinvastaanottimiin kuuluvat wifi ja vähävirtainen bluetooth eli BLE, sekä mobiiliverkkojen modeemi. Vaikka nämä liitännät ovat hyviä datansiirtoon, V2V- ja V2X-liikenteen edellyttääm alhainen latenssi on siirtänyt painopisteen 802.11p-radioiden integroimiseen.

802.11p on lisäys 802.11- eli Wi-Fi-standardiin, joka mahdollistaa datansiirron nopeasti kulkevien ajoneuvojen välillä ja tienvarsilla käytettävällä 5,9 gigahertsin (5,85-5,925 GHz) ITS-alueella. Se vaatii täysin oman fyysisen kerroksen ja siten myös oman radionsa. Vaikka tämä tarkoittaa suurempia laitekustannuksia ja yhteensopivuutta ohjelmiston ja lainsäädännön kanssa, iso osa kustannuksista voidaan pienentää käyttämällä moduuleja.

Modulaarinen lähestymistapa on mielenkiintoinen myös amerikkalaisten operaattorien näkökulmasta, sillä ne vaativat täydellistä yhdenmukaisuuden testaamista ennen kuin laite voidaan liittää heidän verkkoonsa. Näin varmistetaan, ettei laite aiheuta mitään ongelmia. Lakisääteisesti samaa ei Euroopassa vaadita.

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet