ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Teollisuuden robottiautoon tulee paranneltu Ethernet

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 23.07.2018
  • Sulautetut
  • Komponentit

Teollisuuden suurikokoiset ja raskaat hyötyajoneuvot halutaan itseohjautuviksi tulevaisuudessa. Ajoneuvojärjestelmien suunnittelijat tukeutuvat tässä vahvimmin Ethernetin paranneltuun Quiet-WIRE-versioon. Ratkaisuun on jo tarjolla kattava valikoima mikropiirejä vankan ja turvallisen ohjausjärjestelmän rakentamiseksi.

Artikkelin kirjoittaja Jason Tollefson toimii Microchip Technologyn vanhempana markkinointipäällikkönä.

Itsenäisesti ohjautuva henkilöauto on saanut julkisuudessa paljon huomiota ja antanut hienoja lupauksia tulevaisuudesta, mutta se ei ole ainoa ajoneuvotyyppi, joka halutaan automatisoida. Myös teollisuuden hyötyajoneuvoihin ja kuorma-autoihin halutaan saada itsenäisen liikkumisen tuomat edut.

Rakennustöissä, maataloudessa ja kuljetuksissa käytettävät teollisuusajoneuvot tuovat erityisiä haasteita datansiirtotekniikoille, joita paraikaa kehitetään autoille. Yksi tärkeimmistä on järjestelmän fyysinen koko. Olkoon kyseessä hyötyajoneuvon pituus tai ympärysmitta, viestintäkaapelit ovat merkittävästi pitempiä kuin henkilöautoissa. Ja tilannetta pahentaa voimakas altistuminen ympäristön tuottamille häiriöille, jotka vain lisääntyvät kaapelien pidetessä. Tämä haittaa merkittävästi järjestelmän EMC-suorituskykyä (Electromagnetic Compatibility).

 

Esimerkkejä teollisuuden hyötyajoneuvoista.

Itseohjautuvuus hyötyajoneuvoissa

Rakennusteollisuuden ajoneuvoissa turvallisuus ja tehokkuus ovat kaksi tärkeää etua, joihin voidaan päästä itseohjautuvuuden avulla. Turvallisuutta voidaan parantaa integroimalla reaaliajassa toimivia videokameroita näköjärjestelmäksi, joka kattaa 360 astetta työpisteen ympärillä, jolloin koneen ja ihmisen välistä vuorovaikutusta voidaan vähentää.

Toinen teollisuusajoneuvoille automaation avulla saatava turvallisuusetu on koneiden kauko-ohjaus. Esimerkiksi rakennustyömaalla voidaan ottaa käyttöön kauko-ohjattava puskutraktori. Poistamalla kuljettaja kokonaan ajoneuvosta riski ohjaajan vahingoittumisesta voidaan eliminoida.

Lisäksi työn tehokkuutta voidaan merkittävästi parantaa hyödyntämällä GNSS-paikannusjärjestelmää (Global Navigation Satellite System) sekä asento- ja kiihtyvyysantureita, joiden avulla maaperän luokittelu voidaan automatisoida, mikä nopeuttaa työn saattamista loppuun.

Työn tehokkuus on itsenäisesti toimivien laitteiden tärkeä tavoite myös maataloudessa. Yhdistämällä kamerajärjestelmät ajoneuvon ohjausjärjestelmään pyörien vahingoittamien viljelykasvien määrää voidaan kulkureiteillä vähentää. Ajoneuvon nopeutta voidaan myös lisätä parantuneen ohjaustarkkuuden ansiosta ja kohottaa näin viljantuotannon saantoa sekä vähentää työhön tarvittavaa aikaa.

Myös puoliperävaunulliset rekka-autot voidaan integroida osaksi automaatiojärjestelmää. Viime vuonna testattiin jo täysin itsenäisesti ohjautuvaa kuorma-autoa oluenjakelussa. Järjestelmään liitettyjen kameroiden, Lidar-laitteen (Light Detection and Ranging) ja anturien avulla jakelurekka kykeni ajamaan täysin itsenäisesti läpi lukuisten USA:n läntisten osavaltioiden, jotka jo sallivat itsenäisten ajoneuvojen käytön liikenteessä. Tämä tekniikka lupaa suuria säästöjä energiakustannuksiin sekä parannuksia turvallisuuteen ja ajoneuvojen käytettävyyteen.

Näiden turvallisuutta ja tehokkuutta lisäävien parannusten saavuttamiseksi tarvitaan datansiirtoa läpi koko ajoneuvon hyvin pitkien kaapeliyhteyksien kautta. Seuraavassa tarkastellaan yleisimmin automaatiossa käytettäviä tekniikoita sekä niiden soveltuvuutta valtavan kokoisiin teollisuusajoneuvoihin.

Datansiirtotekniikat

Itsenäisesti toimivien ajoneuvojen eri video-, ääni-, anturi- ja telemaattisten alijärjestelmien liittämiseksi toisiinsa on tällä hetkellä useita vaihtoehtoja, joista CAN, CAN-FD, LVDS, MOST ja Ethernet ovat tärkeimmät. Kuten aiemmin todettiin, kunkin tekniikan sallima pisin kaapeliyhteys ja datansiirron kaistanleveys on otettava huomioon hyötyajoneuvojen valtavan koon vuoksi.

Taulukko 1 esittää eri datansiirtotekniikoiden suurimmat nopeudet ja kaapelipituudet maksimikaistanleveydellä.

Taulukko 1. Eri siirtotekniikoiden kaistanleveydet ja kaapeliyhteyksien maksimipituudet.

Vaikka CAN- ja CAN-FD-siirron datanopeudet soveltuvat paikallisten anturitietojen välittämiseen, ne ovat liian alhaisia videosignaalin siirtoon. Pakattu 4k-tasoinen videosignaali voi viedä siirtokaistaa yli 12 Mb/s, mikä on merkittävästi enemmän kuin CAN-FD:n suurin nopeus. Mitä enemmän järjestelmään lisätään kameroita, sitä enemmän tarvitaan kaistanleveyttä.

Yhdysvalloissa puoliperävaunullisen rekan pituus voi enimmillään olla 18 metriä. Tämä sulkee pois LVDS- ja 802.3bw-tekniikat (100Base-T1) niiden siirtotekniikoiden joukosta, jotka kykenevät videosignaalin siirtämiseen ilman toistimia tai kytkimiä. Jäljelle jää vain kaksi vaihtoehtoista datansiirtotekniikkaa, jotka toimivat riittävällä nopeudella pitkillä kaapeliyhteyksillä: MOST-tekniikka ja Quiet-WIRE-tekniikalla paranneltu Ethernet.

Sähkömagneettinen yhteensopivuus

Jotta voisi olla suuri ja vankka, on kestettävä rankkoja ympäristöoloja. Tämä tarkoittaa, että ympäristössä mahdollisesti esiintyvien häiriöiden sähkömagneettinen energia ei saa häiritä omaa toimintaa. Ja vieläkin tärkeämpää on, ettei itse tuota ympäristöön EMC-häiriöitä ja niiden aiheuttamia katkoksia datansiirtojärjestelmän viestintään.

Kaikki edellä mainitut tekniikat ovat riittävän vankkoja, jotta niitä voidaan soveltaa autoteollisuudessa. Taulukko 2 esittää eri signalointimenetelmät, joiden avulla vankka ja turvallinen toiminta voidaan toteuttaa kunkin tekniikan kaapeloinnissa.

 

Taulukko 2. Eri viestintätekniikoiden signalointimenetelmät.

Ethernet on saavuttanut vahvan aseman teollisuuden hyötyajoneuvoissa kilpaileviin tekniikoihin nähden korkealle arvostetun ja hyvin ymmärretyn EMC-suorituskykynsä, suuren kaistanleveytensä ja ennen muuta standardipohjaisen teknologiansa ansiosta. Tarkastellaanpa seuraavaksi, miten EMC vaikuttaa Ethernetin suorituskykyyn.

EMC:n keskeiset osat – säteilyemissiot ja häiriöalttius – voivat aiheuttaa datapakettien menetyksiä tiedonsiirrossa. Tällöin lähetetyn tai vastaanotetun datan tulkinnassa voi tapahtua virheitä järjestelmän solmuissa tai linkitetyissä oheislohkoissa.

Säteilyemission lähteitä saattaa olla lähistölle sijoitetuissa elektroniikkalaitteissa tai sähkömoottoreissa, jotka tuottavat häiriösignaaleja Ethernet-verkon liittimiin. Alttiutta tällaisille säteilyemissioille voidaan vähentää Quiet-WIREn kaltaisilla tekniikoilla, jotka parantavat vastaanotinpiirien herkkyyttä ja suodatuskykyä sekä vähentävät samalla häiriöemissioita myös lähetinpuolella.

BCI-menetelmä (Bulk Current Injection) on yleisesti käytetty tapa järjestelmän häiriönsiedon mittaamiseksi. Allaolevassa kuvassa esitetään Quiet-WIRE-pohjaisten vastaanottimien suorituskyky BCI-mittausmenetelmää käytettäessä.

Tulokset vahvistavat, että Quiet-WIRE-vastaanottimien siirto on virheetöntä koko 1 – 400 megahertsin taajuusalueella, kun mukaan on syötetty 200 mA suuruinen häiriövirta. Tämä ylittää selvästi autoteollisuuden asettamat vaatimukset. Sen sijaan niillä vastaanottimilla, jotka eivät hyödynnä Quiet-WIRE-tekniikkaa, signaalin vastaanottokyvyssä nähdään 9 desibelin heikennys, mikä vastaa lähes kymmenen kertaa huonompaa suorituskykyä.

Quiet-WIRE-pohjaisen fyysisen kerroksen suorituskyky datansiirrossa normaaliin kerrokseen verrattuna.

Toinen Quiet-WIRE-tekniikan tarjoama etu on signaalin laatua ilmaiseva toiminto Signal Quality Indicator. Sen tuottama numeerinen tieto kertoo kohteen signaali-kohinasuhteen, kaapelin pituuden ja laadun sekä ympäristöstä järjestelmään kytkeytyvien häiriöiden tason. Sitä voidaan seurata reaaliaikaisesti ja käyttää liitäntälinkkien virheiden ennustamiseen sekä varmistamaan, että järjestelmän suorituskyky vastaa standardeja ja tarjoaa korkean luotettavuuden ja turvallisen toiminnan.

Fyysiset kerrokset ja kytkimet

Täydellinen Quiet-WIRE-verkko voidaan toteuttaa käyttämällä Microchipin fyysistä siirtokerrospiiriä KSZ8061 ja kytkinpiiriä KSZ8567. Allaolevassa kuvassa nähdään teollisuusajoneuvoille tarkoitetun järjestelmän lohkokaavio toteutettuna näillä piireillä. Kumpikin piiri tarjoaa erilliset valintanastat (strapping pin option), joiden avulla Quiet-WIRE voidaan ottaa käyttöön jo piirin valmistusvaiheessa ilman minkään ohjelmiston asentamista. Suodatustoiminto voidaan kuitenkin tarvittaessa poistaa käytöstä ohjelmallisesti.

Quiet-WIRE-tekniikan lisäetuna on yhteensopivuus kaikkiin standardin mukaisiin Ethernet-laitteisiin. Esimerkiksi standardin mukaista Ethernet-diagnostiikkatyökalua voidaan käyttää Quiet-WIRE-kytkimen kanssa ja silti päästä tavallista Ethernetiä parempaan suorituskykyyn.

 

Teollisuusajoneuvon dataverkon rakenne.

Microchipillä on kaikkiaan 24 Quiet-WIRE-tekniikkaa hyödyntävää Ethernet-piiriä valikoimassaan, joka sisältää myös AEC-Q100-hyväksyttyjä tuotteita, jotka tukevat laajennettua käyttölämpötila-aluetta aina 105 asteen lämpötilaan asti.

Vankka rakenne tarpeen

Nyt on mahdollista saavuttaa vankka ja luotettava toiminta kaikkein suurimmissa ja kovimpiin oloihin tarkoitetuissa ajoneuvoissa kuten rakennustyömaiden ja maatalouden hyötyajoneuvoissa sekä puoliperävaunullisissa rekka-autoissa.

Microchipin täydellinen Quiet-WIRE-piirien valikoima kattaa kaikki ajoneuvojärjestelmän suunnittelun osatekijät kaapelien pituuksista ja datanopeuksista EMC-ominaisuuksiin. Piirien avulla autonomisen ajoneuvon kokonaisjärjestelmän integrointi sujuu vaivattomasti.

Quiet-WIRE-ratkaisun paranneltu, jopa kymmenkertainen EMC-suorituskyky aina 80 metrin kaapelipituuksiin asti on suureksi avuksi, kun tavoitellaan siirtymistä entistä turvallisempien ja tuottavampien teollisuusajoneuvojen aikakauteen.

Lisätietoja Quiet-WIRE-tekniikasta:
www.microchip.com/quiet-wire

Muut lähteet:

  • http://www.forconstructionpros.com/equipment/earthmoving/excavators/product/12075529/volvo-construction-equipment-volvo-ew160e-ew180e-wheeled-excavators
  • https://www.youtube.com/watch?v=yAsi7m3X8pI
  • http://www.cat.com/en_US/by-industry/mining/surface-mining/surface-technology/command/command-for-dozing.html
  • http://www.komatsuamerica.com/innovation/intelligent-machine-control
  • https://www.deere.com/en_US/products/equipment/ag_management_solutions/guidance/guidance.page
  • https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2016/10/25/this-buds-for-the-robot-otto-anheuser-busch-claim-first-automated-truck-shipment/#5c122c845615
  • http://blog.streamingmedia.com/2015/01/4k-streaming-bandwidth-problem.html
MORE NEWS

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

Mistä Jollan yllättävä suosio kertoo?

Kotimaisen Jollan uusi älypuhelin on noussut yllättäväksi menestykseksi jo ennakkotilausvaiheessa. Yrityksen mukaan puhelinta on myyty yli 5 000 kappaletta viikossa lähes täysin orgaanisesti, vain 2 500 euron digimarkkinointibudjetilla. Kyse ei vaikuta olevan vain yksittäisestä laitelanseerauksesta, vaan laajemmasta ilmiöstä. Eurooppalaiselle, omissa käsissä olevalle älypuhelimelle näyttää olevan todellista kysyntää.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä
  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa
  • Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä
  • OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?
  • Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet