ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Ajoneuvojärjestelmä helposti CAN-ohjaimilla

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 18.04.2019
  • Devices
  • Embedded

CAN-väylää ja suoritinytimestä riippumattomia oheislaitteita hyödyntävät 8-bittiset mikro-ohjaimet tarjoavat suunnittelijoille helppokäyttöiset välineet suorituskykyisten ajoneuvojärjestelmien rakentamiseen. Piireille on saatavissa myös kattava valikoima monipuolisia kehitystyökaluja.

Artikkelin kirjoittaja Edwin Romero toimii Microchipin 8-bittisten mikro-ohjainten tuotemarkkinointipäällikkönä.

Autoteollisuudelle 1980-luvun puolivälissä kehitetty CAN-protokolla (Controller Area Network) suunniteltiin vähentämään ajoneuvojen johdotusten monimutkaisuutta (painoa, määrää ja hintaa) tiedonsiirron sovelluksissa, jotka yhä useammin kytkeytyvät toisiinsa.

CAN-protokollan tarjoamat edut on hyväksytty ja otettu käyttöön monilla muillakin markkinoilla kuten tehdasautomaatiossa ja lääketieteen sovelluksissa. Nykyään toimitetaan vuosittain erilaisiin järjestelmiin jo reilusti yli miljardi CAN-solmua. Vastaavasti toimitetaan vuosittain yli miljardi 8-bittistä mikro-ohjainta (MCU). Vaikka näissä lukemissa on tällä hetkellä vain jonkin verran päällekkäisyyttä, se tulee merkittävästi kasvamaan tulevaisuudessa.

CAN täyttää autoalan toiveet

Perinteinen CAN-tietoliikenne on tapahtumapohjaista, jolloin mikro-ohjaimet ja sovelluskohtaiset IC-piirit (ASIC) kommunikoivat suoraan keskenään sovelluksissa, joissa ei ole isäntäkonetta mukana. Puolijohdevalmistajien integrointityö on lisännyt merkittävästi CAN-järjestelmän kustannustehokkuutta ja yhteensopivuutta monien muiden ajoneuvojärjestelmien kanssa.

Vuosituhannen vaihteesta lähtien 8-bittiset mikro-ohjaimet ovat myös sisältäneet valmiudet CAN-protokollan soveltamiseen. Vuonna 2015 esitelty mikro-ohjainten suunnittelun uusi lähestymistapa puolestaan hyödyntää ohjainytimestä riippumattomia CIP-oheislaitteita (Core Independent Peripheral), joiden avulla uudet 8-bittiset mikro-ohjaimet voivat ottaa huomioon lukuisia CAN-sovellusten järjestelmätason näkökohtia.

Kustannustehokkuuden lisäksi CAN-järjestelmän etuja ovat

  • Kestävyys
  • Luotettava datansiirto
  • Melko yksinkertainen toteutus

Kuten hyvin tiedetään, 8-bittisillä mikro-ohjaimilla on nämä samat edut kustannustehokkuuden lisäksi. Niinpä CAN-ominaisuuksilla varustettu 8-bittinen MCU-piiri on luonteva yhdistelmä monenlaistenajoneuvoihin suunniteltujen datansiirtojärjestelmien vaatimusten täyttämiseksi.

Vuosien mittaan CAN-protokolla on osoittautunut kykeneväksi täyttämään monenlaisten ohjausjärjestelmien asettamat vaatimukset. Ajoneuvoihin tarkoitetut datansiirtoverkot ovat jatkuvasti saaneet uusia ominaisuuksia. Näitä ovat esimerkiksi ajallisesti liipaistut, vikasietoiset ja yhden johtimen väylätoteutukset sekä joustavan datanopeuden järjestelmät (CAN FD). Tästä syystä CAN-määrityksiä on vastaavasti laajennettu. Taulukkoon 1 on koottu CAN-varianttien ominaisuuksia, joita on vuosien varrella lisätty protokollaan sen ensijulkaisun jälkeen yli 30 vuotta sitten.

Taulukko 1. CAN-protokollaan vuosien varrella lisättyjä ominaisuuksia erilaisiin autoteollisuuden tarpeisiin.

Autoteollisuuden suunnittelijat ovat aiemmin käyttäneet paikallisverkon anturien ja toimilaitteiden yhdistämiseen LIN-protokollaa (Local Inteconnect Network) kustannusten vähentämiseksi. Yksijohtiminen LIN vaatii kuitenkin isäntä-renki-tyyppisenä verkkona muutoksia sekä CAN-laitteiston että -ohjelmiston puolella.

Joissakin uusimmissa CAN-ajoneuvosovelluksissa on mukana pääsynvalvonta, akun lataus- ja hallintatoimintoja sekä diagnostiikkalaitteita. Nämä ynnä muut ajoneuvojen asettamat vaatimukset puoltavat 8-bittisen CAN-mikro-ohjaimen käyttöä. Tämä koskee erityisesti niitä toimintoja, jotka tarvitsevat datan siirtämistä toisista CAN-ohjausjärjestelmistä. Kuvasta 1 nähdään, kuinka helposti 8-bittinen MCU-CAN-solmu voidaan liittää tavanomaiseen CAN-väylään.

Kuva 1. Erilaiset CAN-toteutukset voivat toimia CAN-väylän rinnalla ja lisätä väylän joustavuutta. (1) highspeed -mode on optio.

Edullinen ratkaisu CAN-CIP-ohjaimilla

CAN-väylään kytkeytyminen on suunniteltavan järjestelmän vähimmäisominaisuus ja kaikki lisälaitteet, jotka erityisesti käsittelevät muita järjestelmävaatimuksia, yksinkertaistavat suunnittelijan tehtävää. Nämä järjestelmätehtävät voivat sisältää yhden tai kahden parametrin mittaamista ohjaustarkoituksiin, moottorin pyörittämiseksi, solenoidin aktivoimiseksi tai jonkin muun toiminnon suorittamiseksi.

Ytimestä riippumaton CIP-lähestymistapa voi vähentää ohjelmiston monimutkaisuutta ja tarjota lyhyempiä vasteaikoja alhaisemmilla kellotaajuuksilla, kun tehonkulutusta halutaan vähentää. Microchipin PIC18 K83 -perheen CIP-oheislaitteet kattavat seuraavat järjestelmäkategoriat:

  • Älykkäät analogiaosat (mukaan lukien anturiliitännät)
  • Aaltomuotojen hallinta
  • Ajoitus- ja mittaus
  • Logiikka- ja matematiikka
  • Tietoturva ja valvonta
  • Tietoliikenne
  • Tehonsäästö ja järjestelmän joustavuus

Näihin kategorioihin kuuluvat erityiset oheislaitteet:

  • CRC-tarkistus (Cyclic Redundancy Check), jossa mukana muistinskannaus, jotta haihtumattoman muistin eheys voidaan varmistaa
  • Suora muistihaku (DMA), jonka avulla datansiirto muistin ja oheislaitteiden välillä hoidetaan ilman keskusyksikköä
  • WWDT-ajastin (Windowed Watchdog Timer), jolla voidaan liipaista järjestelmän nollaukset
  • ADC2-muunnin (Analog-to-Digital Converter with Computation) analogisten signaalien analysoinnin automatisoimiseksi järjestelmän reaaliaikaista vastetta varten
  • CWG-generaattori (Complementary Waveform Generator) moottorinohjauksen energiatehokasta synkronikytkentää varten
  • Mikro-ohjaimeen integroitu CAN-ohjain on CAN 2.0B -protokollan lisäksi täysin yhteensopiva aiempien CAN-versioiden (CAN 1.2 ja CAN 2.0A) kanssa. Sen ominaisuuksia ovat muun muassa MAP (Memory Access Partition), joka tukee käynnistyslataus- ja tietosuojaohjelmien suunnittelua. DIA (Device Information Area) puolestaan tarjoaa erillisen muistitilan tehtaalla ohjelmoiduille ID-tunnuksille ja oheislaitteiden kalibrointiarvoille.

Koska tiedonsiirto on ensisijainen tavoite CAN-solmuille, 8-bittiset mikro-ohjaimet parantavat sarjamuotoisen tietoliikenteen käyttömahdollisuuksia. Mukana on esimerkiksi UART, joka tukee asynkronisia ja LIN-protokollia kuten myös suuremmilla taajuuksilla itsenäisesti toimivia I2C- ja SPI-sarjaliitäntöjä. Taulukkoon 2 on koottu PIC18 K83 -ohjainperheen sisältämien CIP-oheislaitteiden ominaisuuksia järjestelmien erityisvaatimusten täyttämiseksi.

Taulukko 2. PIC18 K83 -perheen tarjoamat ohjainytimestä riippumattomat oheislaitteet (CIP) täyttävät suuren joukon järjestelmävaatimuksia.

Näiden sirulle integroitujen rakenteiden ansiosta - joita ei aiemmin osattu edes ajatella sijoitettavaksi 8-bittisiin mikro-ohjaimiin - nykyiset MCU-piirit voivat toimia aivan eri tavoin kuin monet suunnittelijat ovat odottaneet. Näin uudet ohjainpiirit voivat tarjota valtavasti enemmän ominaisuuksia kuin runsaat kymmenen vuotta sitten kehitetyt mikro-ohjaimet.

8-bittisen mikro-ohjaimen ohjelmointi on yksinkertaista ja helppoa, ja CAN-CIP-pohjalta vieläkin helpompaa. Koska yhdistelmä tarjoaa riittävän suoritustehon etenkin etäsolmuille, nämä 8-bittiset mikro-ohjaimet tarjoavat mainion vaihtoehdon 16-bittisille MCU-piireille, jotka ovat kalliimpia ja vaikeampia ohjelmoida. CIP-oheislaitteiden ansiosta tarjolla on jopa enemmän prosessointitehoa, minkä vuoksi valittavissa on entistä enemmän 8-bittisiä MCU-vaihtoehtoja.

Monipuolisesti konfiguroitavat sirulle integroidut moduulit kykenevät käsittelemään toistuvia sulautettuja toimintoja aiempaa tehokkaammin ja deterministisemmin. Itse asiassa, jos mikro-ohjain ajautuu silmukkatilaan, CAN-protokollan deterministisen luonteen ansiosta CIP-oheislaite voi edelleen jatkaa toimintaansa ohjainytimestä piittaamatta.

Uusimpien 8-bittisten CAN-CIP-mikro-ohjaimien ja LIN-protokollan avulla suunnittelijat pääsevät käsiksi aiempaa suurempaan joustavuuteen ja CAN-LIN-tiedonsiirron toteuttamisen vaihtoehtoihin. Itse asiassa jotkin tyypilliset 8-bittiset MCU-LIN-sovellukset ovat nyt potentiaalisia CAN-sovelluksia.

Jos moduulin tulee esimerkiksi olla tietoinen jostain muusta verkon datasta kuten ajoneuvon nopeudesta, CAN voi olla parempi valinta tai ainakin vaihtoehto LIN-protokollalle. Tämä voi olla käyttökelpoista esimerkiksi tuulilasinpyyhkimien ohjauksessa, kun pyyhkimien nopeutta halutaan säätää ajonopeuden mukaan käyttämättä CAN-LIN-yhdyskäytävää. Lisäksi järjestelmätason CIP-oheislaitteet voivat tehdä ylimääräisen ASIC-piirin käyttämisen tarpeettomaksi.

Samanlaisia CIP-tyyppisiä aaltomuotogeneraattori- ja PWM-oheislaitteita on käytetty jo vuosia monivärisin ledein toteutetuissa melko monimutkaisissa ajoneuvon sisustusvaloissa. Niissä ohjaimet liitettiin LIN-väylään, koska mikro-ohjaimissa ei tuolloin vielä ollut CAN-väylää. Tämä toiminnallisuus liitettynä kustannustehokkaaseen 8-bittiseen CAN-mikro-ohjaimeen voi tarjota joustavan ja yksinkertaisen vaihtoehdon suunnittelun lähestymistapaan.

Vaikka suurin osa markkinoilla olevista 8-bittisistä mikro-ohjaimista luottaa ohjainytimeen oheistoimintojen suorittamisessa, tarjolla on useita muita järjestelmän suunnitteluratkaisuja, jotka voidaan toteuttaa CIP-oheislaittein rasittamatta juurikaan ohjaimen CPU-lohkoa. Näitä ovat esimerkiksi erilaisten anturien suurta tarkkuutta vaativat liitännät, teholedien ohjaimet ja suhteellisen monimutkaiset moottorinohjausratkaisut.

Jotta voitaisiin määrittää, mitkä näistä ratkaisuista ja muista mahdollisuuksista soveltuvat tietylle verkkotyypille, käytettävissä on useita erilaisia kehitystyökaluja. Esimerkiksi MPLAB Code Configurator (MCC) on ilmainen ohjelmistoliitännäinen, joka tarjoaa graafisen käyttöliittymän sovelluksiin liittyvien oheislaitteiden ja toimintojen määrittämiseen. Tämän työkalun avulla järjestelmien suunnittelijat voivat helposti konfiguroida sirulle integroituja oheislaitteita sen sijaan, että joutuisivat kirjoittamaan ja validoimaan koko ohjelmistorutiinin tiettyä tehtävää varten.

Suunnitteluasenteeksi ’CAN-Do’

Ajoneuvo- ja teollisuusjärjestelmien suunnittelijoilla on varmasti useita vaihtoehtoja väyläarkkitehtuuriksi. Järjestelmän asettamien erityisvaatimusten käsittelemiseen tarvittavilla lisätoiminnoilla varustettu mikro-ohjain tekee kuitenkin CAN-väylästä erinomaisen vaihtoehdon erityisesti silloin, kun kohdeverkossa tarvitaan anturein tapahtuvia mittauksia ja ohjaustoimintoja. CIP-oheislaitteiden avulla 8-bittinen MCU-CAN-piiriperhe mahdollistaa CAN-väylän laajennukset aiempaa edullisemmin verkon kustannuskriittisiin solmuihin.

Uudet 8-bittiset CAN-CIP-mikro-ohjaimet soveltuvat jatkuvasti kehittyviin ajoneuvojen verkkosovelluksiin, jotka vaativat joustavaa, kustannustehokasta, yksinkertaista ja luotettavaa tiedonsiirtoa. Lisäksi ne tarjoavat entistä enemmän suorituskykyä ja järjestelmätukea käyttöoikeuksien valvontaan ja akunlatauksen sekä diagnostiikkalaitteiden hallintaan.

Lisätietoja

PIC18 K83 -tuoteperhe: http://www.microchip.com/promo/pic18f-k83
Kehitystyökalu MPLAB Code Configurator (MCC): http://www.microchip.com/mplab/mplab-code-configurator

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet