ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Uusi INICnet ratkaisee auton verkko-ongelmat

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 25.06.2019
  • Embedded
  • Networks

Autoelektroniikan toimijat ovat viime vuosina yhdistäneet voimiaan vastatakseen ajoneuvoissa käytettävien verkkotekniikoiden nopeaan yleistymiseen. Visiona on yhtä teknologiaa soveltava verkko, joka perustuu ethernet-teknologiaan sen autoelektroniikassa osoittamien kiistattomien etujen ansiosta.

Artikkelin kirjoittaja Carmelo De Mola toimii Microchip Technologyllä markkinointi- ja myyntijohtajana.

Vaikka tämä lähestymistapa ratkaiseekin monet autoelektroniikan verkkoihin liittyvät ongelmat, se kuitenkin asettaa myös uusia haasteita esimerkiksi viihteen, audion tai akustiikan käyttökohteissa. Erityisesti audiosignaalien siirrossa on suuria haasteita, sillä siinä tarvitaan kalliita lisälaitteistoja ja ohjelmistoja. Kaikki nämä tarvittavat toimenpiteet ovat monimutkaisia ja hintavia, jolloin uhkana on riskien ja kustannusten karkaaminen käsistä ja markkinoille tulon liiallinen pitkittyminen.

Näihin uhkiin pyrkii vastaamaan uusi INICnet-teknologia, joka tarjoaa tarvittavat audio-ominaisuudet kuten useiden erillisten audio- ja videokanavien rinnakkaisen siirron laadukkaasti ja nopeasti ilman lisälaitteiden tai ohjelmistojen tarvetta. Tämän lisäksi se tarjoaa ethernet/IP- kanavan käytettäväksi esimerkiksi ohjelmistojen latausta (myös OTA- yhteydellä) ja diagnostiikkaa varten sekä välittömän yhteyden ajoneuvoverkon Automotive Ethernetin alla oleviin muihin osiin.

Miksi tarvitaan uusi avoin standardi monien jo olemassa olevien autoelektroniikan standardien joukkoon?

Vastaus löytyy, kun tarkastellaan autoelektroniikan toimijoiden suurimpia haasteita. On pystyttävä olemaan innovatiivinen alalla, jossa toisaalta pyritään omimaan kulutuselektroniikan nopeat tuotesyklit ja toisaalta pyrkimyksenä on samaan aikaan säästää kustannuksissa. Tämä tilanne on autoelektroniikassa arkipäivää.

Elektroniikan määrä on lisääntynyt nopeasti tavallisessa ajoneuvossa kuten kuvassa 1 on nähtävissä. Määrän kasvu jatkuu ajoneuvojen sähköistymisen kolmen megatrendin ansiosta, kuljettajan ajoa avustavista järjestelmistä auton itsenäiseen liikkumiseen ja lisääntyvistä yhteyksistä niin auton sisällä kuin eri ajoneuvojen ja infrastruktuurin välillä.

Kuva 1: Elektroniikan määrän lisääntyminen ajoneuvoissa prosentteina ajoneuvon hinnasta eri vuosina ja arvio tulevasta.

Tämän seurauksena suuret määrät dataa joudutaan siirtämään eri komponenttien välillä niin ajoneuvon sisällä kuin ajoneuvon ja infrastruktuurin välillä, ja nämä datamäärät ovat kasvussa kaiken aikaa. Tämä rasittaa ajoneuvon sisäisiä verkkoja, jotka ovat perinteisesti olleet domain-verkkoja kuten CAN, Flexray, LIN ja MOST kattaen erilaisia tehtäviä eri datatyypeille riippuen tietoliikenteen kaistanleveydestä ja reaaliaikaisuusvaatimuksista.

Yhä enemmän domain-arkkitehtuureja korvataan runkoverkoilla, joissa suojaamattomaan parikierteeseen (unshielded twisted pair) perustuva nopea ethernet-runkoverkko hoitaa yhteysvaatimukset. Selkeä etu tässä on se, että ethernet on hyvin tunnettua ja edullista tekniikkaa, jota useimmat suunnittelijat osaavat soveltaa helposti. Se auttaa vähentämään kustannuksia ja projektin riskejä, mutta myös nopeuttaa uusiin autoihin tarkoitettujen sovellusten markkinoille saamista.

Kuitenkin on muistettava, ettei kaikki ajoneuvoverkkojen sisällä vaihdettava data ole alun perin saatavissa pakettidatana. Otetaan esimerkiksi audiodata viihdejärjestelmässä tai akustisessa sovelluksessa kuten aktiivisessa kohinanvaimennuksessa tai matkustajien välisessä tietoliikenteessä. Tämän kaltaisten sovellusten toteuttaminen ethernet-verkolla edellyttää erillisstandardien kuten AVB:n (Audio Video Bridging) käyttöä, jolloin saadaan toteutettua kaikki audiosovellusten vaatimukset synkronoinnin, nopeuden ja luotettavuuden suhteen, jotka ovat monimutkaisia toteuttaa ohjelmistollisesti ja vaativat suurta laskentakapasiteettia jo pelkästään verkkoyhteyksien käsittelyä varten. Monimutkaisen ohjelmistopinon toteuttaminen tehokasta mikro-ohjainta käyttäen maksaa niin paljon, että kaikki verkkostandardin tuomat edut menetettäisiin.

Miten edellä mainittu ongelma voidaan välttää edullisesti käyttämällä hyväksi verkkostandardia audio-, akustiikka ja tietoviihdetoteutuksissa?

Vastaus on: käyttämällä INICnet-teknologiaa. INICnetistä on tulossa avoin ISO-standardi vuonna 2021 ja se tukee laadukkaita audio- ja videokanavia, joita hallitaan täysin INICnet-piirien tai käytettävissä olevan lean-ohjelmiston avulla niin, että verkkoliikenteen käsittelyä varten ei tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä. INICnet-teknologiassa suojaamaton parikierre- tai koaksiaalikaapeli toimii fyysisenä kerroksena ja se on täysin ethernet- yhteensopiva, sillä kullakin solmulla on oma MAC-osoitteensa ja se tukee kaikkia ethernetiin liittyviä mekanismeja, osoitustiloja ja pakettikokoja.

Kuva 2: INICnet-teknologia toimii yhdessä ethernetin kanssa.

INICnet-teknologiaa on saatavissa 50 Mb/s:n tai 150 Mb/s:n nopeusluokissa, joiden suurin kaistanleveyden hyötysuhde on yli 95 prosenttia. Molemmat vaihtoehdot tukevat rengas- tai ketjukytkentää. 50 Mb/s:n versiot ovat saatavissa suojaamattomalla parikierrekaapelilla ja 150 Mb/s:n versiot koaksiaalikaapelilla.

INICnet-teknologia tukee keinotehoa (phantom power) ja pystyy tuottamaan monipuolisen virheenmäärityksen tarvitsematta erillisiä kaapeleita liipaisun tuottoa varten. Kuvassa 2 esitetään tyypillinen esimerkki INICnet-teknologian ja ethernet-verkon rinnakkaiselosta. Tämän verkkoarkkitehtuurin etuna on, että audio-videosovellukset voivat tukeutua INICnet-teknologiaan käsitellessään audio- tai videodataa alkuperäisessä formaatissaan, ja suunnittelijat voivat keskittyä sovelluksiinsa kantamatta huolta monimutkaisista datamuunnoksista tai verkkotoiminnoista. Toisena etuna on, että laiteohjelmisto on nopeasti päivitettävissä kussakin INICnet-laitteessa langattomasti, koska INICnet- teknologia tukee myös alkuperäisiä ethernet-paketteja ja on yhdistetty ajoneuvon muuhun runkoverkkoon yhden laitteensa, esimerkiksi kuulokkeiden, välityksellä. Kuulokkeissa ei tarvita mitään yhdyskäytäväsovellusta, koska kutakin INICnet-laitetta voidaan suoraan osoittaa omalla ainutlaatuisella MAC-osoitteella.

ISO/OSI-mallin mukaisesti INICnet-teknologian ethernet-kanava kattaa vain mallin ensimmäiset kaksi kerrosta, kuten kuvasta 3 nähdään, ja näin ollen se voidaan kokonaan erottaa ylemmistä kerroksista, jolloin muille teknologioille kirjoitettu ohjelmisto on käytettävissä uudelleen ajurin päivityksen jälkeen. Tällä hetkellä ajurit ovat olemassa Linuxille ja QNX:lle ja niitä voidaan käyttää yhdessä INICnet-piirien kanssa, jolloin INICnet-teknologian ethernet-kanava voidaan integroida osaksi olemassa olevaa IP-pohjaista järjestelmää täysin läpinäkyvästi niin, että tuotesuunnittelijan ei tarvitse kiinnittää huomiota alla olevaan verkkoteknologiaan.

Kuva 3: INICnet-teknologia osana ISO/OSI-mallia.

Microchip tarjoaa kattavan joukon sovelluskohtaisia tuotteita, jotka on tarkoitettu nopeisiin sovelluksiin, kuten äänenvaimennukseen (ANC), moottorin äänigeneraattoreihin, tiemelun vaimennukseen, hätäviestintään (e-call) ja muihin pientä latenssia edellyttäviin sovelluksiin kuvan 4 mukaisesti. Kukin INICnet-piiri voidaan konfiguroida verkkoisännäksi tai verkko-orjaksi ja voi vaihtaa tilaansa automaattisesti, jos esimerkiksi auto-onnettomuuden jälkeen verkko on vioittunut ja kuljettaja/matkustaja/muu paikalla olija haluaa soittaa/lähettää hätäviestin.

Kuva 4: Microchipin INICnet-piirit ovat skaalattavissa sovelluksen mukaan määrittyville vaihtoehtoisille liitännöille.

INICnet-teknologian verkkoresurssien hallinnat ja verkon konfigurointi toteutetaan Microchipin UNICENS-nimisellä yhdistetyllä ja keskitetyllä verkkopinolla. Kaikkia muita järjestelmähallinnan tehtäviä, kuten laiteohjausta, tuetaan yleensä käytettävissä olevilla IP-pinoilla, kuten SOME/IP-pinolla, tai muilla RPC- (Remote procedure Call) tekniikoilla. UNICENS on avoin, ilmainen lähdesovellus, jolla käyttäjät voivat konfiguroida koko verkon yksittäisellä laitteella; mikä mahdollistaa, että sovelluksissa voidaan käyttää laitteita, jotka eivät tarvitse mikro-ohjainta, kuten esimerkiksi mikrofonisolmuja.

Siinä tapauksessa, että verkossa on solmuja, jotka käsittelevät ainoastaan ethernet-liikennettä, kuten älyantenneja, tällaisten solmujen ei tarvitse sisältää minkäänlaista verkko-ohjelmistoa, tai parhaassa tapauksessa, jos generoitu data on ethernet-lähtöinen, on mahdollista suunnitella ilman mikro- ohjainta toimiva solmu.

Markkinoilla on otettu myönteisesti vastaan INICnet-teknologian tarjoamat edut ja ensimmäiset autoelektroniikan OEM-valmistajat ovat valinneet teknologian käyttöönsä jo vuosi sitten, jolloin tuotantovaiheeseen päästään ensi vuonna. Monet OEM- ja Tier1-toimijat eri puolilla maailmaa ovat myös aloittaneet teknologian arviointiprosessit ja kehittävät yhteistyössä Microchipin asiantuntijoiden kanssa teknologiaa hyödyntäviä omia tuotteitaan.

INICnet-teknologiasta saa lisätietoa lähettämällä sähköpostia osoitteella Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

MORE NEWS

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

Mistä Jollan yllättävä suosio kertoo?

Kotimaisen Jollan uusi älypuhelin on noussut yllättäväksi menestykseksi jo ennakkotilausvaiheessa. Yrityksen mukaan puhelinta on myyty yli 5 000 kappaletta viikossa lähes täysin orgaanisesti, vain 2 500 euron digimarkkinointibudjetilla. Kyse ei vaikuta olevan vain yksittäisestä laitelanseerauksesta, vaan laajemmasta ilmiöstä. Eurooppalaiselle, omissa käsissä olevalle älypuhelimelle näyttää olevan todellista kysyntää.

Visual Studio Code muuttuu agenttialustaksi

Microsoft on vienyt Visual Studio Coden uudelle tasolle. Joulukuussa julkaistu VS Code 1.107 muuttaa suositun koodieditorin yksittäisestä AI-avustajasta moniagenttiseksi kehitysalustaksi, jossa useat tekoälyagentit voivat työskennellä rinnakkain saman projektin parissa.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa
  • Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä
  • OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?
  • Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia
  • Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet