Aloittava yritys tarvitsee paljon tukea saadakseen tuotteensa nopeasti käynnistyville markkinoille. Näin teki saksalainen Smart City System Rutronik24:n tuella Parkkipilotti-tuotettaan kehittäessään.
Artikkelin on kirjoittanut Rutronikin myyntipäällikkö Carlos Ramos. Hän on ollut Rutronikin palveluksessa syksystä 2017 lähtien. |
Nürnbergiläinen startup-yritys haluaa tuoda osansa tulevaisuuden älykaupunkiin muuntamalla pysäköintipaikat digitaalisesti. Toisin kuin muissa lähestymistavoissa, jotka ovat joko erittäin kalliita tai asennukseltaan paljon aikaa vieviä, Smart City Systemsin parkkipilotti (Parking Pilot) perustuu pieneen, mutta kestävään eli robustiin anturiin, joka voidaan helposti kiinnittää pysäköintialueille.
Jopa 30 prosenttia kaupunkiliikenteestä koostuu siitä, kun ihmiset ajelevat ympäriinsä etsien pysäköintipaikkaa. Tämä vie aikaa ja rasittaa hermoja, mutta lisää myös liikenteen määrää ja saastuttaa ympäristöä. Älypysäköinti eli toisin sanoen pysäköintipaikkojen digitaalinen hallinta voisi ratkaista tämän ongelman ja on siksi potentiaalisesti erittäin tuottoisa markkina. Tutkimuslaitos Frost & Sullivanin mukaan tällä markkinalla tehtiin vuonna 2014 noin 7 miljardin dollarin liikevaihto Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Luvun arvioidaan nousevan 43 miljardiin vuoteen 2025 mennessä.
Kisa on alkanut
Tämän takia iso joukko yrityksiä kehittää nyt älykkäitä pysäköintijärjestelmiä. Kehitystyön nopeus ja ratkaisujen kilpailukyky siksi ratkaisevia tekijöitä, kun yritys hakee asemaa markkinoilla ja yrittää luoda alalle standardia. Startup nimeltä Smart City System on kehittänyt oman pysäköintianturinsa vain 2,5 vuodessa.
Parkkipilotin (”Parking Pilot”) koko on 130 x 240 x 20 milliä ja se voidaan helposti kiinnittää pysäköintialueille. Sisäänrakennettu anturi käyttää magneettikenttää havaitakseen, onko auto pysäköity sen alle vai ei. Tämä informaatio lähetetään Smart City Systemin palvelimille yhtiön omalla radioprotokollalla. API-rajapinnoilla pysäköintipaikkakohtainen data annetaan reaaliakassa pysäköintioperaattorien käyttöön, minkä ansiosta ne voivat ajaa omia sovelluksiaan ja analyysiohjelmia.
Parkkipilotin etu muihin ratkaisuihin nähden on se, että se on paljon yksinkertaisempi, kestävämpi ja vähemmän kallis. Anturien elinkaari on 5-7 vuotta ja ne on helppo vaihtaa.
Anturit yritys valmisti ensin itse, mutta niiden valmistuksessa on jo siirrytty sarjatuotantoon.
Iso etuja jopa pienillä määrillä
- Ensimmäistä tuotantoerää varten ostimme nopeasti pienen määrän mikro-ohjaimia, ja Rutronik24 toimitti meille välittömästi halutun mallin, selittää Smart City Systemin perustaja ja toimitusjohtaja Stefan Eckart.
Kehittäjät olivat valinneet Parkkipilottia varten STM32L0-ohjaimen alhaisen tehonkulutuksensa ja helpon ohjelmoitavuuden takia.
- Meille startuppina Rutronik24 on varma toimittaja ja täydellinen kumppani projektiimme. Suora ja nopea kommunikointi sekä yksinkertaiset neuvot auttoivat meitä paljon matkalla kohti markkinavalmiutta, sanoo Stefan Eckart.
Yritykset, joilla on pieniä ja keskisuuria vaatimuksia, pääsevät Rutronikin myyntiorganisaation kautta käsiksi jakelijan koko tuotevalikoimaan ja voivat hyödyntää lukuisia lisäarvopalveluita, kuten konsultointia tai näytetoimituksia. Smart City System sai esimerkiksi Advantechin yhdyskäytävän näytteitä Rutronik24:lta verratakseen eri radiostandardeja ja parantaakseen omia standardejaan.
Rutronik14:n asiantuntijat neuvoivat perustajia markkinatilanteesta ja sarjatuotannon mahdollisuuksista ja tukivat heitä EMS-sopimusvalmistajan valinnassa. – Tämän ansiosta pystyimme pysymään tiukassa aikataulussamme ja tuomaan ensimmäisen tuotesarjan markkinoille ajoissa, Eckart kehuu.
Valikoima sovellusvaihtoehtoja
Parkkipilotissa on paljon enemmän mahdollisuuksia kuin vain ohjausjärjestelmä vapaille parkkipaikoille. Sen avulla voidaan pitää kriittiset alueet kuten hätäpoistumistiet tai sähköautojen latausasemat vapaina siten, että järjestelmä hälyttää välittömästi, kun joku ajoneuvo yrittää pysäköidä niihin. Tämä helpottaa pysäköinninvalvonnan tehtäviä, mutta lyhentää myös väärinpysäköityjen ajoneuvojen havaitsemiseen ja niiden poistamiseen kuluvaa aikaa. Markettien pysäköintialueilla järjestelmä tunnistaa luotettavasti pitkäaikaispysäköijät ja järjestelmän avulla voidaan tarjota asiakkaille varaus- ja navigointipalveluja. Tarkka reaaliaikainen pysäköintipaikkojen käyttöasteen analyysi mahdollistaa ylimääräisten parkkipaikkojen vuokraamisen. Yleisesti ottaen jokainen pysäköintilaitos ja -alue voidaan organisoida paljon tehokkaammin, mikäli autot voiva suoraan navigoida vapaille paikoille.
Kaupungit voivat vähentää liikenteen määrää kaduillaan, mikäli ne monitoroivat julkisia pysäköintipaikkoja anturien avulla ja ohjaavat kuljettavat suoraan vapaille paikoille. Dresdenin kaupungissa käytetään jo Smart City Systemin Parkkipilottia menestyksellä, kuten monissa yrityksissä kuten Aldi Nordissa, Edekassa, VW:lla ja EnBW:llä.
Katse tulevaisuuteen
Menestyksekkään käynnistyksen jälkeen Saksassa yritys katsoo jo toiminnan laajentamiseen muihin Euroopan maihin. Mikäli yritys pysyy kasvu-urallaan, Rutronik jatkaa sen tukemista kattavalla teknisellä, taloudellisella ja logistiikan tuella aina räätälöityihin logistiikkaratkaisuihin asti.
Lisäksi Smart City System aikoo jo nyt laajentaa tarjontaansa.
- Joillakin parkkipaikoilla sähköt katkaistaan tiettyinä aikoina päivisin. Tutkimme parhaillamme, voisivatko aurinkopaneelit tai akut olla järkevä ratkaisu näissä tapauksissa. Tässäkin luotamme Rutronik24:n apuun ja tukee, sanoo Stefan Eckart.