logotypen
 
 

IN FOCUS

IP suojaan ulkoiseen muistiin

Monet markkinoilla olevat mikro-ohjaimet tarjoavat tallennuskapasiteettia muutamien megatavujen verran, mikä vaikuttaa merkittävästi tuotteen hintaan. Sopiva vaihtoehtoinen ratkaisu on käyttää ulkoista muistia, jota voidaan hankkia suuremmissa määrissä selvästi edullisempaan hintaan ja useilla eri kapasiteettivaihtoehdoilla – yleensä muutamasta megatavusta satoihin megatavuihin.

Lue lisää...

Robottiauto on yksi eniten ihmisten arkielämää tulevina vuosina muuttavista innovaatioista. Sen kehittämiseen liittyy monenlaisia mahdollisuuksia, mutta myös epävarmuustekijöitä. Kaiken takana on nopeasti kehittyvä anturitekniikka.

Artikkelin on kirjoittanut Radhika Arora, joka toimii autonomisten ajoneuvojen ratkaisujen johtajana On Semiconductorilla. Hän kehittää erityisesti kuva-antureihin perustuvia ratkaisuja robottiautoihin. Aiemmin Radhika työskenteli Sonyllä, missä hän vastasi yhtiön kuva-anturipiirien liiketoiminnasta erityisesti autoteollisuuden tarpeisiin.

Meidät on ympäröity ideoilla, kiihkeällä keskustelulla ja voimakkailla mielipiteillä siitä, mitä tulevaisuuden kaupungin luominen vaatisi. Ison osan tätä visiota muodostavat itseajavat autot, jotka tekniikkana vaikuttavat moniin osiin jokapäiväistä elämäämme – miten matkustamme, miten elämme, miten luomme uusia teollisuudenaloja ja työpaikkoja samalla, kun ne mullistavat muita alueita.

Maailman muuttuu nopeasti ja meidän täytyy innovoida sopeutuaksemme näihin uusiin, nouseviin olosuhteisiin. Ajoneuvojen omistaminen vähenee suurissa kaupungeissa, kun ihmisten mielestä on helpompaa, mukavampaa ja kustannustehokkaampaa käyttää kyydinjakopalveluita. Kauppakeskukset ja tavaratalot taistelevat olemassaolostaan verkkokaupan nopeasti kasvaessa ja elämäntavan muuttuessa suosimaan ruokakuljetuspalveluja. Verkkokaupan kasvun myötä logistiikan innovatiivisista ratkaisuista tulee merkittävä teknologinen trendi.

Kun pidetään kaikki tämä mielessä, voidaan katsoa mahdollisuuksien yli ja tehdä tilannetarkistus siitä, missä todella autonomisten ajoneuvojen toteutuksessa mennään ja mitä vaatisi viedä autonominen tekniikka datankeruuvaiheesta jokapäiväiseen massakäyttöön.

Kuinka rakentaa luottamusta autonomisiin ajoneuvoihin?

Aloitetaanpa katsomalla, kuin pitkälle olemme edistyneet autonomisen ajon tekniikassa ensimmäisen Waymo-auton jälkeen. USA:ssa Kalifornia on ainoa osavaltio, jossa liikenneministeriö velvoittaa julkistamaan robottiautotestien tulokset. 28 yritystä on julkistanut tuloksia. Näiden yritysten mukaan ne ajoivat yli kaksi miljoonaa kilometriä autonomisesti. Näiden matkojen aikana autot siirsivät ohjauksen kuljettajalle 73550 kertaa. Tuhatta mailia kohti turvakuljettaja joutui siis puuttumaan ajamiseen keskimäärin viisi kertaa tai kerran jokaista 200 mailia eli 320 kilometriä kohti.

Tämän perusteella Kalifornian liikenneministeriö löysäsi sääntöään niin, että autonomisessa ajoneuvossa ei välttämättä tarvitse olla turvakuljettajaa. Tämä merkitsi isoa muutosta ja tähän asti vain Waymolle on myönnetty tällainen lisenssi. Kalifornia avasi vähän aikaa sitten tiensä myös kevyille autonomisille ammattiautoille, mikä sisältää pakettiautot ja lava-autot. Raportoinnin kannalta tämä näkyvyys tuo suuria hyötyjä kansalaisten kouluttamisen näkökulmasta, mutta pakottaa myös tuottamaan yksityiskohtaisempaa tietoa, jonka perusteella voidaan tehdä parempia johtopäätöksiä. Jos yritys esimerkiksi raportoi autonomisen ajon päättyneen havaintoon liittyvien ongelmien takia, liikenneministeriön säännöt eivät pakota kertomaan, mitä objektia auto ei osannut havaita (tai ei toistuvasti havaitse), tunnistaa tai luokitella. Datan tarkkuuden määrittelyn standardiprosessin tai -metodologian puuttuessa raporttien tehokkuus yleisön luottamuksen kasvattamisessa on kyseenalainen.

Tyynenmeren toisella puolella Kiinasta uskotaan tulevan autonomisten ajoneuvojen suurin markkina-alue. McKinsey-raportin mukaan autonomisilla autoilla voidaan tehdä jopa 66 prosenttia matkustuskilometreistä vuonna 2040, mikä luo liikkumiselle 1,1 biljoonan dollarin liikevaihdon ja lähes biljoonan dollarin autonomisten ajoneuvojen vuosittaiset myyntimarkkinat siihen mennessä.

Joulukuussa 2017 Pekingistä tuli ensimmäinen kaupunki, joka julkisti säännöt itseajaville autoille kaupungin teillä. Shanghai seurasi pian perässä. Helmikuussa 2018 Pekingissä avattiin ensimmäinen autonomisten ajoneuvojen testauskeskus. Innovatiivisessa 133 tuhannen neliömetrin laitoksessa matkitaan todellista testausympäristöä staattisissa ja dynaamisissa liikenneskenaarioissa sekä kaupunkiteillä että maaseudulla. Kiinan hallitus on investoinut vahvasti ja sitonut suuria summia rahaa ja resursseja rohkaistakseen yrityksiä kehittämään edistyneimpiä tekniikoita kasvattaakseen autonoista autoilua nopealla tahdilla. Kiina haluaa asemoida itsensä teknologiajohtajana, joka vetää autonomisten ajoneuvojen markkinaa.

Myös Euroopan Unioni tunnistaa selvästi autonomisten ajoneuvojen hyödyt ja sen, miten laajalle leviävä niiden vaikutus voi olla. Jäsenvaltioiden välillä on vankkaa yhteistyötä, jolla halutaan taata, että itseajavien autojen tekniikka otetaan eri maissa käyttöön yhteneväisesti. Tämä käy selvästi ilmi Wienin tieliikennesopimuksesta (The Vienna Convention on Road Traffic), joka velvoittaa reguloimaan liikennettä yhtenäisesti maiden rajojen yli. Johdonmukaisuutta vahvistaa sekin, että robottiautoja voidaan testata kaupunkeja yhdistävillä moottoriteillä. EU:n suunnitelmissa on tuoda kuskittomat rekat kaupunkien välisille teille kahden vuoden kuluessa. Lyhentyvät kuljetusajat ja pienentyvät polttoainekustannukset ovat vain esimerkkejä odotetuista hyödyistä.

Katsotaanpa hieman tarkemmin muutamia EU-maita. Saksa, jota usein pidetään perinteisten autonvalmistajien mekkana, oli yksi ensimmäisiä autonomiset ajoneuvot teillään hyväksyneitä maita – vaikka mukaan vaaditaankin turvakuljettaja. Hollanti johtaa kehitystä selvästi, ei vain Euroopassa, vaan globaalisti. Maassa on nyt sallittua testata itseajavia ajoneuvoja ilman ihmiskuljettajan läsnäoloa ja ohjausta.

Ruotsiin on perustettu testiohjelmia, joissa useat yritykset testaavat minibusseja kattavissa ja kunnianhimoisissa hankkeissa tavoitteena tuoda autonomiset linja-autot markkinoille. EU:n tutkimuksesta, tieteestä ja innovaatiosta vastaavan komissaarin Carlos Moedasin mukaan ”ei-autonomisen auton omistaminen on pian kuin omistaisi hevosen”. Kun kaikki nämä maat työskentelevät yhdessä, Eurooppa on luomassa turvallisemman ja tehokkaamman tieverkoston kehittämällä yhteisön kattavan strategian robottiautojen tuomisesta teille.

Anturit – robottiautojen silmät

Anturiteknologia on autonomisten ajoneuvojen kriittinen mahdollistava komponentti. Ne tuovat kyvyn havaita objekteja ajoneuvon tiellä ja toimia sen silminä, tuottaen dataa, johon automatisoidut päätökset voivat perustua. Tarkastellaanpa muutamaa robottiautojen tekniikan keskiössä olevaa anturia.

Kamerat ovat luokittelun ja pintojen/tekstuurien tulkinnan mestareita, ja nykyään ne ovat kaupallisesti käyttökelpoisin anturivaihtoehto. CMOS-kuva-anturit eli kameroiden keskeinen komponentti, ovat kehittyneet vahvasti kauniiden selfiekuvien ajoista. Nämä anturit ovat kehittyneet ”pelkästä näkemisestä” näkemiseen ja aistimiseen. Ne ovat tärkein anturi esimerkiksi eteenpäin katsovissa ADAS-järjestelmissä (Advanced Driver Assistance) ja liikennevalojen tunnistamisessa. Kerätty anturidata syöttää tärkeää tietoa auton päätöksentekoprosessiin. Robottiautoissa tänään käytettävät CMOS-anturit on varustettu erittäin edistyneillä toiminnoilla, joiden avulla ne voivat tehokkaasti käsitellä kaikkia ajotilanteita kaikenlaisissa ympäristöissä ja olosuhteissa.

HDR eli High dynamic range on kamerapiirien määrittelyissä kriittinen parametri. Se tarkoittaa anturin kykyä erottaa näkymän tummin ja kirkkain osa samassa kehyksessä ilman yli- tai alivalottumista. Toisin sanoen anturin pitää olla immuuni muuttuville ympäröivän valon olosuhteille, kuten äkillisesti tuleville auringonvalon heijastuksille tai tunneliin pimeyteen tai sieltä päivänvaloon tulemisille. ON Semiconductorin kaltaiset yritykset kehittävät kuvapiirejä, joissa on laajin dynaaminen ala (HDR), joihin autonimisten ajoneuvojen sovellukset voivat luottaa.

Toinen autonomisen ajamisen trendi on suuremman resoluution anturit. Tätä ajaa robottiautojen tarve nähdä pidemmälle ja samaan aikaan pystyä havaitsemaan kaikenkokoisia objekteja. Tämä antaa ennen kaikkea kyvyn lisätä pikselien määrää astetta kohti objektissa, mikä tekee itseajamisen algoritmien työstä tehokkaampaa sekä objektien havaitsemissa että niiden luokittelemisessa.

Kolmostason ja sitä edistyneemmät autonomiset ajoneuvot ovat pitkälti riippuvaisia laitteistoon ja ohjelmistoon siinä päätöksenteossa, josta muuten olisivat ihmiset vastuussa. Tämä voi tehdä ajoneuvot alttiimpia kyberhyökkäyksille tai hakkeroinnille. Tämä on käynnistänyt erilaisten suojaus- ja turvallisuustoimintojen – myös kyberturvan – kehittämisen anturitasolla. Tämän haasteen ja uhan tunnistaessaan ON Semiconductor esittelee ensimmäisen autoihin suunnitellun kuvapiirin, jossa on täysin integroidut kyberturvatoiminnot.

LiDARien alueella toimivat yritykset ovat herättäneet myös monen sijoittajan mielenkiinnon. Tätä teknologiaa pidetään erittäin haluttuna itseajaviin autoihin, mutta se voi merkittä kallista hintalappua. LiDARin kyky luoda 3D-pistepilven erottaa sen muista anturitekniikoista. Waymo muutti jo pelin säännöt esittelemällä itse kehittämänsä LiDARin, joka paitsi havaitsee jalankulkijat, pystyy myös tunnistamaan, mihin suuntaan jalankulkijat ovat menossa. Tämä antaa autoilla kyvyn nähdä jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden käsimerkit ja sitten säätää ajokäyttäytymisestä sen mukaisesti.

Kantama, resoluutio ja kehysnopeus ovat muita kriittisiä parametreja, kun LiDARia valitaan. Uusin LiDAR-teknologia kykenee näkemään yli 200 metrin päähän. Ideana on ei vain tunnistaa objekteja tiellä, vaan myös pystyä luokittelemaan ne ja tuottamaan palautetta päätöksentekojärjestelmälle, jotta auton reittiä voidaan tarvittaessa muuttaa. Objektien heijastavuus on myös tärkeässä roolissa. Tämänhetkiset LiDARit pystyvät havaitsemaan voimakkaasti heijastavia objekteja matkan päästä, mutta työtä on edelleen tehtävä, jotta ne tunnistavat heikosti heijastavia kohteita pitkän matkan päästä.

Tutka on toinen anturityyppi, josta puhutaan säännöllisesti ja joka on kriittisen autonomisen autoilun tulevaisuuden kannalta. Tutkan ainutlaatuiset edut ovat ilmeisiä, kun ajetaan pimeässä ja kaikissa sääolosuhteissa. Millimetrialueen tutkat ovat teknologian erityisluokka, joka käyttää lyhyen aallonpituuden sähkömagneettisia aaltoja ja on tulossa suosituksi autonomisen ajamisen sovelluksissa.

Vastaanottamalla heijastuvan signaalin tutkajärjestelmä voi määritellä objektien etäisyyden, nopeuden ja kulkusuunnan. Millimetrialueen 76-81 gigahertsin alueella toimiva järjestelmä (aallonpituus on noin 4 millimetriä) pystyy havaitsemaan millimetrin murto-osien mittaisia liikkeitä. Tämä tuo autoihin aiemmin näkemättömän tarkkuuden tason. Se mahdollistaa tarkat mittaukset ajoneuvon ja ympäröivien ajoneuvojen sekä objektien välillä. Toinen parannus nähdään kyvyssä tehdä kompaktimpia ja integroidumpia laitteita ilman tarvetta suurille, näkyville antenneille.

Autonominen ajoneuvo on yksi odotetuimpia innovaatioita, joka voi vaikuttaa miljoonien ihmisten elämään kaikkialla maapallolla. Kun tämä teknologia tulee yleiseen käyttöön, sen vaikutukset – niin positiiviset kuin negatiiviset – tulevat olemaan merkittäviä. Yksi asia on varmaa: olemme lähdössä mielenkiintoiselle ajomatkalle!

Lisätietoja

https://ihsmarkit.com/research-analysis/beijing-shanghai-open-more-roads-for-testing-selfdriving-cars.html
https://www.euractiv.com/section/automated-vehicles/news/eu-commission-drives-home-merits-of-autonomous-vehicles/

MORE NEWS

PDF:stä tuli suosittu tapa hyökätä sähköpostiin

Kyberrikolliset ovat löytäneet uuden, tehokkaan keinon kiertää tietoturvasuojaukset: PDF-tiedostot. Check Point Researchin tuoreen tutkimuksen mukaan jo 22 % haitallisista sähköpostiliitteistä on PDF-muodossa. Samalla 68 % kyberhyökkäyksistä alkaa edelleen sähköpostista, mikä tekee PDF:stä entistä houkuttelevamman hyökkäysvälineen.

Uuden sirun avulla kännykkä voi tietää sijaintinsa sentin tarkkuudella

Nykyisten GPS-järjestelmien tarkkuus on vain muutamia metrejä, mutta uusi teknologia voi viedä paikannuksen tarkkuuden senttimetriluokkaan. Purdue Universityn ja Chalmersin teknillisen yliopiston tutkijat ovat kehittäneet sirupohjaisen aaltokampatekniikan, joka voi mullistaa navigoinnin, autonomiset ajoneuvot ja tarkat mittausjärjestelmät.

Uusi salaus suojaa jo tämän päivän kuituyhteyksiä kvanttikoneilta

Kvanttitietokoneiden uhka nykyiselle tietoturvalle on herättänyt huolta laajasti: tulevaisuudessa ne voivat murtaa laajasti käytössä olevat salausmenetelmät. Nyt Karlsruhen teknillisen instituutin (KIT) tutkijat ovat kehittäneet ratkaisun, joka tuo kvanttiturvallisen salauksen jo olemassa oleviin kuituyhteyksiin – ilman kalliita erikoislaitteita.

Tekoäly alkaa valvoa Pohjoismaihin tulevaa dataa

Tiedon valtaväylistä Pohjoismaissa vastaava GlobalConnect ottaa käyttöön kehittyneen tekoälypohjaisen valvontajärjestelmän. Yhtiö investoi ScienceLogicin alustan käyttöönottoon, jonka avulla voidaan reaaliaikaisesti seurata verkon toimintaa ja ratkaista ongelmia ennen kuin ne ehtivät vaikuttaa käyttäjiin.

Uusi fotonipiiri kiihdyttää tekoälyn prosessoinnin huippunopeuteen

Amerikkalainen teknologia-alan yritys Lightmatter on julkaissut uudenlaisen fotoniikkaan perustuvan superpiirin, joka lupaa mullistaa tekoälyn infrastruktuurin. Passage M1000 -niminen piiri mahdollistaa ennennäkemättömän nopean tiedonsiirron tekoälylaskennassa, avaten tien entistä suuremmille ja tehokkaammille AI-malleille.

Trumpin politiikka voi nostaa seuraavan iPhonen hintaa jopa 40 prosenttia

USA Todayn mukaan Applen iPhonet saattavat kallistua jopa 43 prosenttia Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin uusien tullien seurauksena. Trump ilmoitti keskiviikkona laajasta uudesta tullisuunnitelmasta, jonka tavoitteena on vauhdittaa yhdysvaltalaista tuotantoa. Tämä sisältää 34 prosentin lisätullit Kiinasta tuotaville tuotteille, mikä nostaa kokonaistullin 54 prosenttiin – korkeimmaksi Yhdysvaltain historiassa Kiinaa kohtaan.

Tänä vuonna jo joka viides uusi auto kulkee sähköllä

Sähköautojen suosio jatkaa kasvuaan haasteista ja epäilyksistä huolimatta. Uusimpien tilastojen mukaan vuonna 2025 jo 18 % maailmanlaajuisista autokaupoista kohdistuu sähköautoihin – kolme kertaa enemmän kuin viisi vuotta sitten.

Microsoft lähti liikkeelle 50 vuotta sitten BASIC-tulkista

Microsoft juhlii tänä vuonna 50-vuotista taivaltaan, ja juhlan kunniaksi yhtiön perustaja Bill Gates julkaisi alkuperäisen ohjelmakoodin, joka käynnisti koko teknologiayrityksen – Altair BASIC -tulkin. Gatesin mukaan kyseessä on "siistein koodi, jonka olen koskaan kirjoittanut".

Rohde lisäsi tehoa EMC-mittauksiin

Rohde & Schwarz on julkaissut päivitetyn version ELEKTRA-ohjelmistostaan, joka tuo lisää tehoa ja automaatiota EMC-mittauksiin. Uusi ohjelmistoversio tukee kaikkia ajankohtaisia EMC-standardeja eri toimialoilla – mukaan lukien kaupallinen elektroniikka, autoteollisuus, langattomat järjestelmät, puolustus ja ilmailu.

Tekoäly vaikuttaa lähes joka toiseen työpaikkaan

Tekoäly on nopeasti nousemassa maailman talouksien uudeksi moottoriksi – ja murroksen keskiössä ovat työmarkkinat. YK:n kauppa- ja kehitysjärjestön (UNCTAD) tuoreen Technology and Innovation Report 2025 -julkaisun mukaan jopa 40 prosenttia maailman työpaikoista on alttiina tekoälyn vaikutuksille. Se voi tarkoittaa joko työn automatisointia tai sitä, että työtehtävät muuttuvat perustavalla tavalla.

Tamperelaissiru purkaa useampia audiovirtoja kuin mikään muu prosessori

Tamperelainen VLSI Solution on julkaissut uuden sukupolven audioprosessorin, joka asettaa uudet standardit äänenkäsittelylle sulautetuissa järjestelmissä. VS1073-uutuuspiiri pystyy purkamaan ja käsittelemään enemmän äänenpakkausmuotoja kuin mikään muu prosessori markkinoilla – mukaan lukien uudet tuetut formaatit kuten ALAC, DSD, Opus ja AC-3.

Uusi LUMI-supertietokone yllättää: kylkeen tulee kvanttitietokone

Suomeen rakennetaan maailman tehokkainta tekoälysupertietokonetta, ja sen rinnalle kehitetään nyt myös täysin uusi kvanttilaskenta-alusta. LUMI AI Factory -hankkeen johtaja Pekka Manninen vahvistaa, että uusi huippuluokan laskentaympäristö käynnistyy keväällä 2027.

Samsungin uusin tuo tekoälyn jäässä oleville tablettimarkkinoille

Tablettimarkkinat hakevat suuntaa, mutta Samsung uskoo tekoälyyn. Yhtiö julkaisi 2. huhtikuuta uuden Galaxy Tab S10 FE -sarjan, joka tuo älykkäät ominaisuudet yhä useamman käyttäjän ulottuville. Vaikka markkina kokonaisuudessaan junnaa lähes paikallaan, Samsung pyrkii herättelemään sitä AI-pohjaisella tuottavuudella ja kevyellä muotoilulla.

Trumpin tullit aiheuttavat suurta epävarmuutta puolijohdealalla

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on ilmoittanut uusista tullipolitiikoista, jotka uhkaavat horjuttaa puolijohdeteollisuuden globaaleja toimitusketjuja. Trumpin hallinto on määrännyt 10 prosentin perustullin kaikkiin tuontituotteisiin ja jopa 32 prosentin tullit valikoiduille maille, kuten Taiwanille. Vaikka Taiwanin puolijohteet ovat toistaiseksi tullivapaita, alan toimijat elävät epävarmuudessa mahdollisista tulevista muutoksista.

Maailman ensimmäisessä MEMS-kompassissa ei ole liikkuvia osia

Ranskalainen teknologiayritys SBG Systems on esitellyt maailman ensimmäisen MEMS-pohjaisen gyrokompassin, joka kykenee määrittämään suunnan ilman GNSS-apua ja täysin ilman liikkuvia osia. Tämä inertianavigoinnin läpimurto avaa uuden luvun tarkassa ja kompaktissa paikannuksessa, erityisesti merenkulun ja robotiikan sovelluksissa.

Cadence demosi eurooppalaisvoimin kehitettyä ajoneuvojen SoC-piiriä

Euroopassa pitäisi vähentää riippuvuutta sekä kiinalaisesta että amerikkalaisesta tekniikasta. Muutaman viikon takaisilla Nürnbergin Embedded World -messuilla nähtiinkin tähän suuntaan kasvavia versoja. Esimerkiksi Cadence ja saksalainen Dream Chip Technologies esittelivät uuden sukupolven älykkään SoC-järjestelmäpiirin ajoneuvosovelluksiin.

LUMI-tekoälytehdas on yksi ensimmäisiä Euroopassa

LUMI-tekoälytehdas avaa uuden luvun eurooppalaisessa tekoälyn kehityksessä yhdistämällä huipputeknologian, asiantuntijuuden ja yhteistyön ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi. Tekoälyhubin fyysiset tilat sijoittuvat Espoon Otaniemeen Aalto-yliopiston yhteyteen, ja laskennan ydin toimii Kajaanissa, missä nykyinen LUMI-supertietokone tarjoaa maailmanluokan suorituskykyä tekoälykehitykselle.

Jyväskylän ylioppilaskylään maailman nopein opiskelijanetti

Kotimainen valokuituyhtiö Lounea toteutti Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan Soihtu-asuntoihin huippumodernit nettiyhteydet. Opiskelijakylä nousi kerralla maailman kärkeen tarjoamalla asukkailleen poikkeuksellisen nopeat verkkoyhteydet. 

Painetun elektroniikan tutkija TactoTekin teknologiajohtajaksi

Oululaistaustainen elektroniikkayhtiö TactoTek on nimittänyt tekniikan tohtori Pälvi Apilon uudeksi teknologiajohtajakseen. Apilo on ollut osa TactoTekin asiantuntijatiimiä vuodesta 2018 ja toiminut viimeksi yhtiön ennakoinnin ja tutkimuksen johtajana.

Linuxista tulee parempi pelaajille

Linux-kernelin tuore 6.14-päivitys lupaa merkittäviä suorituskykyparannuksia Windows-pelejä pelaaville Linux-käyttäjille. Ytimeen on tuotu parannettu NTsync-ajuri, jonka ansiosta Wine- ja Proton-yhteensopivuuskerrosten kautta ajettavat pelit voivat hyötyä jopa satojen prosenttien teholisästä tietyissä tilanteissa.

Maksupäätteen kosketusnäyttö vaatii vahvan tietoturvan

Kosketusnäyttö on olennainen osa jokaista nykyaikaista maksujärjestelmää ja myyntipisteen POS-päätettä (point of sale terminal). Sen tietoturvaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Lue lisää...

Tekoäly vaikuttaa lähes joka toiseen työpaikkaan

Tekoäly on nopeasti nousemassa maailman talouksien uudeksi moottoriksi – ja murroksen keskiössä ovat työmarkkinat. YK:n kauppa- ja kehitysjärjestön (UNCTAD) tuoreen Technology and Innovation Report 2025 -julkaisun mukaan jopa 40 prosenttia maailman työpaikoista on alttiina tekoälyn vaikutuksille. Se voi tarkoittaa joko työn automatisointia tai sitä, että työtehtävät muuttuvat perustavalla tavalla.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
 R&S -seminaari: 5G Advanced & Beyond
Oulussa 13.5.2025
Espoossa 14.5.2025
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025

Seminaareihin ilmoittautuminen ja tiedustelut:
asiakaspalvelu@rohde&schwarz
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

ETNinsta

THIS SPACE TEMPORARILY LEFT BLANK
 
article