ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Robottiauto on mahdollisuuksia ja epävarmuutta

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 30.09.2019
  • Devices
  • Embedded

Robottiauto on yksi eniten ihmisten arkielämää tulevina vuosina muuttavista innovaatioista. Sen kehittämiseen liittyy monenlaisia mahdollisuuksia, mutta myös epävarmuustekijöitä. Kaiken takana on nopeasti kehittyvä anturitekniikka.

Artikkelin on kirjoittanut Radhika Arora, joka toimii autonomisten ajoneuvojen ratkaisujen johtajana On Semiconductorilla. Hän kehittää erityisesti kuva-antureihin perustuvia ratkaisuja robottiautoihin. Aiemmin Radhika työskenteli Sonyllä, missä hän vastasi yhtiön kuva-anturipiirien liiketoiminnasta erityisesti autoteollisuuden tarpeisiin.

Meidät on ympäröity ideoilla, kiihkeällä keskustelulla ja voimakkailla mielipiteillä siitä, mitä tulevaisuuden kaupungin luominen vaatisi. Ison osan tätä visiota muodostavat itseajavat autot, jotka tekniikkana vaikuttavat moniin osiin jokapäiväistä elämäämme – miten matkustamme, miten elämme, miten luomme uusia teollisuudenaloja ja työpaikkoja samalla, kun ne mullistavat muita alueita.

Maailman muuttuu nopeasti ja meidän täytyy innovoida sopeutuaksemme näihin uusiin, nouseviin olosuhteisiin. Ajoneuvojen omistaminen vähenee suurissa kaupungeissa, kun ihmisten mielestä on helpompaa, mukavampaa ja kustannustehokkaampaa käyttää kyydinjakopalveluita. Kauppakeskukset ja tavaratalot taistelevat olemassaolostaan verkkokaupan nopeasti kasvaessa ja elämäntavan muuttuessa suosimaan ruokakuljetuspalveluja. Verkkokaupan kasvun myötä logistiikan innovatiivisista ratkaisuista tulee merkittävä teknologinen trendi.

Kun pidetään kaikki tämä mielessä, voidaan katsoa mahdollisuuksien yli ja tehdä tilannetarkistus siitä, missä todella autonomisten ajoneuvojen toteutuksessa mennään ja mitä vaatisi viedä autonominen tekniikka datankeruuvaiheesta jokapäiväiseen massakäyttöön.

Kuinka rakentaa luottamusta autonomisiin ajoneuvoihin?

Aloitetaanpa katsomalla, kuin pitkälle olemme edistyneet autonomisen ajon tekniikassa ensimmäisen Waymo-auton jälkeen. USA:ssa Kalifornia on ainoa osavaltio, jossa liikenneministeriö velvoittaa julkistamaan robottiautotestien tulokset. 28 yritystä on julkistanut tuloksia. Näiden yritysten mukaan ne ajoivat yli kaksi miljoonaa kilometriä autonomisesti. Näiden matkojen aikana autot siirsivät ohjauksen kuljettajalle 73550 kertaa. Tuhatta mailia kohti turvakuljettaja joutui siis puuttumaan ajamiseen keskimäärin viisi kertaa tai kerran jokaista 200 mailia eli 320 kilometriä kohti.

Tämän perusteella Kalifornian liikenneministeriö löysäsi sääntöään niin, että autonomisessa ajoneuvossa ei välttämättä tarvitse olla turvakuljettajaa. Tämä merkitsi isoa muutosta ja tähän asti vain Waymolle on myönnetty tällainen lisenssi. Kalifornia avasi vähän aikaa sitten tiensä myös kevyille autonomisille ammattiautoille, mikä sisältää pakettiautot ja lava-autot. Raportoinnin kannalta tämä näkyvyys tuo suuria hyötyjä kansalaisten kouluttamisen näkökulmasta, mutta pakottaa myös tuottamaan yksityiskohtaisempaa tietoa, jonka perusteella voidaan tehdä parempia johtopäätöksiä. Jos yritys esimerkiksi raportoi autonomisen ajon päättyneen havaintoon liittyvien ongelmien takia, liikenneministeriön säännöt eivät pakota kertomaan, mitä objektia auto ei osannut havaita (tai ei toistuvasti havaitse), tunnistaa tai luokitella. Datan tarkkuuden määrittelyn standardiprosessin tai -metodologian puuttuessa raporttien tehokkuus yleisön luottamuksen kasvattamisessa on kyseenalainen.

Tyynenmeren toisella puolella Kiinasta uskotaan tulevan autonomisten ajoneuvojen suurin markkina-alue. McKinsey-raportin mukaan autonomisilla autoilla voidaan tehdä jopa 66 prosenttia matkustuskilometreistä vuonna 2040, mikä luo liikkumiselle 1,1 biljoonan dollarin liikevaihdon ja lähes biljoonan dollarin autonomisten ajoneuvojen vuosittaiset myyntimarkkinat siihen mennessä.

Joulukuussa 2017 Pekingistä tuli ensimmäinen kaupunki, joka julkisti säännöt itseajaville autoille kaupungin teillä. Shanghai seurasi pian perässä. Helmikuussa 2018 Pekingissä avattiin ensimmäinen autonomisten ajoneuvojen testauskeskus. Innovatiivisessa 133 tuhannen neliömetrin laitoksessa matkitaan todellista testausympäristöä staattisissa ja dynaamisissa liikenneskenaarioissa sekä kaupunkiteillä että maaseudulla. Kiinan hallitus on investoinut vahvasti ja sitonut suuria summia rahaa ja resursseja rohkaistakseen yrityksiä kehittämään edistyneimpiä tekniikoita kasvattaakseen autonoista autoilua nopealla tahdilla. Kiina haluaa asemoida itsensä teknologiajohtajana, joka vetää autonomisten ajoneuvojen markkinaa.

Myös Euroopan Unioni tunnistaa selvästi autonomisten ajoneuvojen hyödyt ja sen, miten laajalle leviävä niiden vaikutus voi olla. Jäsenvaltioiden välillä on vankkaa yhteistyötä, jolla halutaan taata, että itseajavien autojen tekniikka otetaan eri maissa käyttöön yhteneväisesti. Tämä käy selvästi ilmi Wienin tieliikennesopimuksesta (The Vienna Convention on Road Traffic), joka velvoittaa reguloimaan liikennettä yhtenäisesti maiden rajojen yli. Johdonmukaisuutta vahvistaa sekin, että robottiautoja voidaan testata kaupunkeja yhdistävillä moottoriteillä. EU:n suunnitelmissa on tuoda kuskittomat rekat kaupunkien välisille teille kahden vuoden kuluessa. Lyhentyvät kuljetusajat ja pienentyvät polttoainekustannukset ovat vain esimerkkejä odotetuista hyödyistä.

Katsotaanpa hieman tarkemmin muutamia EU-maita. Saksa, jota usein pidetään perinteisten autonvalmistajien mekkana, oli yksi ensimmäisiä autonomiset ajoneuvot teillään hyväksyneitä maita – vaikka mukaan vaaditaankin turvakuljettaja. Hollanti johtaa kehitystä selvästi, ei vain Euroopassa, vaan globaalisti. Maassa on nyt sallittua testata itseajavia ajoneuvoja ilman ihmiskuljettajan läsnäoloa ja ohjausta.

Ruotsiin on perustettu testiohjelmia, joissa useat yritykset testaavat minibusseja kattavissa ja kunnianhimoisissa hankkeissa tavoitteena tuoda autonomiset linja-autot markkinoille. EU:n tutkimuksesta, tieteestä ja innovaatiosta vastaavan komissaarin Carlos Moedasin mukaan ”ei-autonomisen auton omistaminen on pian kuin omistaisi hevosen”. Kun kaikki nämä maat työskentelevät yhdessä, Eurooppa on luomassa turvallisemman ja tehokkaamman tieverkoston kehittämällä yhteisön kattavan strategian robottiautojen tuomisesta teille.

Anturit – robottiautojen silmät

Anturiteknologia on autonomisten ajoneuvojen kriittinen mahdollistava komponentti. Ne tuovat kyvyn havaita objekteja ajoneuvon tiellä ja toimia sen silminä, tuottaen dataa, johon automatisoidut päätökset voivat perustua. Tarkastellaanpa muutamaa robottiautojen tekniikan keskiössä olevaa anturia.

Kamerat ovat luokittelun ja pintojen/tekstuurien tulkinnan mestareita, ja nykyään ne ovat kaupallisesti käyttökelpoisin anturivaihtoehto. CMOS-kuva-anturit eli kameroiden keskeinen komponentti, ovat kehittyneet vahvasti kauniiden selfiekuvien ajoista. Nämä anturit ovat kehittyneet ”pelkästä näkemisestä” näkemiseen ja aistimiseen. Ne ovat tärkein anturi esimerkiksi eteenpäin katsovissa ADAS-järjestelmissä (Advanced Driver Assistance) ja liikennevalojen tunnistamisessa. Kerätty anturidata syöttää tärkeää tietoa auton päätöksentekoprosessiin. Robottiautoissa tänään käytettävät CMOS-anturit on varustettu erittäin edistyneillä toiminnoilla, joiden avulla ne voivat tehokkaasti käsitellä kaikkia ajotilanteita kaikenlaisissa ympäristöissä ja olosuhteissa.

HDR eli High dynamic range on kamerapiirien määrittelyissä kriittinen parametri. Se tarkoittaa anturin kykyä erottaa näkymän tummin ja kirkkain osa samassa kehyksessä ilman yli- tai alivalottumista. Toisin sanoen anturin pitää olla immuuni muuttuville ympäröivän valon olosuhteille, kuten äkillisesti tuleville auringonvalon heijastuksille tai tunneliin pimeyteen tai sieltä päivänvaloon tulemisille. ON Semiconductorin kaltaiset yritykset kehittävät kuvapiirejä, joissa on laajin dynaaminen ala (HDR), joihin autonimisten ajoneuvojen sovellukset voivat luottaa.

Toinen autonomisen ajamisen trendi on suuremman resoluution anturit. Tätä ajaa robottiautojen tarve nähdä pidemmälle ja samaan aikaan pystyä havaitsemaan kaikenkokoisia objekteja. Tämä antaa ennen kaikkea kyvyn lisätä pikselien määrää astetta kohti objektissa, mikä tekee itseajamisen algoritmien työstä tehokkaampaa sekä objektien havaitsemissa että niiden luokittelemisessa.

Kolmostason ja sitä edistyneemmät autonomiset ajoneuvot ovat pitkälti riippuvaisia laitteistoon ja ohjelmistoon siinä päätöksenteossa, josta muuten olisivat ihmiset vastuussa. Tämä voi tehdä ajoneuvot alttiimpia kyberhyökkäyksille tai hakkeroinnille. Tämä on käynnistänyt erilaisten suojaus- ja turvallisuustoimintojen – myös kyberturvan – kehittämisen anturitasolla. Tämän haasteen ja uhan tunnistaessaan ON Semiconductor esittelee ensimmäisen autoihin suunnitellun kuvapiirin, jossa on täysin integroidut kyberturvatoiminnot.

LiDARien alueella toimivat yritykset ovat herättäneet myös monen sijoittajan mielenkiinnon. Tätä teknologiaa pidetään erittäin haluttuna itseajaviin autoihin, mutta se voi merkittä kallista hintalappua. LiDARin kyky luoda 3D-pistepilven erottaa sen muista anturitekniikoista. Waymo muutti jo pelin säännöt esittelemällä itse kehittämänsä LiDARin, joka paitsi havaitsee jalankulkijat, pystyy myös tunnistamaan, mihin suuntaan jalankulkijat ovat menossa. Tämä antaa autoilla kyvyn nähdä jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden käsimerkit ja sitten säätää ajokäyttäytymisestä sen mukaisesti.

Kantama, resoluutio ja kehysnopeus ovat muita kriittisiä parametreja, kun LiDARia valitaan. Uusin LiDAR-teknologia kykenee näkemään yli 200 metrin päähän. Ideana on ei vain tunnistaa objekteja tiellä, vaan myös pystyä luokittelemaan ne ja tuottamaan palautetta päätöksentekojärjestelmälle, jotta auton reittiä voidaan tarvittaessa muuttaa. Objektien heijastavuus on myös tärkeässä roolissa. Tämänhetkiset LiDARit pystyvät havaitsemaan voimakkaasti heijastavia objekteja matkan päästä, mutta työtä on edelleen tehtävä, jotta ne tunnistavat heikosti heijastavia kohteita pitkän matkan päästä.

Tutka on toinen anturityyppi, josta puhutaan säännöllisesti ja joka on kriittisen autonomisen autoilun tulevaisuuden kannalta. Tutkan ainutlaatuiset edut ovat ilmeisiä, kun ajetaan pimeässä ja kaikissa sääolosuhteissa. Millimetrialueen tutkat ovat teknologian erityisluokka, joka käyttää lyhyen aallonpituuden sähkömagneettisia aaltoja ja on tulossa suosituksi autonomisen ajamisen sovelluksissa.

Vastaanottamalla heijastuvan signaalin tutkajärjestelmä voi määritellä objektien etäisyyden, nopeuden ja kulkusuunnan. Millimetrialueen 76-81 gigahertsin alueella toimiva järjestelmä (aallonpituus on noin 4 millimetriä) pystyy havaitsemaan millimetrin murto-osien mittaisia liikkeitä. Tämä tuo autoihin aiemmin näkemättömän tarkkuuden tason. Se mahdollistaa tarkat mittaukset ajoneuvon ja ympäröivien ajoneuvojen sekä objektien välillä. Toinen parannus nähdään kyvyssä tehdä kompaktimpia ja integroidumpia laitteita ilman tarvetta suurille, näkyville antenneille.

Autonominen ajoneuvo on yksi odotetuimpia innovaatioita, joka voi vaikuttaa miljoonien ihmisten elämään kaikkialla maapallolla. Kun tämä teknologia tulee yleiseen käyttöön, sen vaikutukset – niin positiiviset kuin negatiiviset – tulevat olemaan merkittäviä. Yksi asia on varmaa: olemme lähdössä mielenkiintoiselle ajomatkalle!

Lisätietoja

https://ihsmarkit.com/research-analysis/beijing-shanghai-open-more-roads-for-testing-selfdriving-cars.html
https://www.euractiv.com/section/automated-vehicles/news/eu-commission-drives-home-merits-of-autonomous-vehicles/

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet