ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Robottiauto on mahdollisuuksia ja epävarmuutta

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 30.09.2019
  • Devices
  • Embedded

Robottiauto on yksi eniten ihmisten arkielämää tulevina vuosina muuttavista innovaatioista. Sen kehittämiseen liittyy monenlaisia mahdollisuuksia, mutta myös epävarmuustekijöitä. Kaiken takana on nopeasti kehittyvä anturitekniikka.

Artikkelin on kirjoittanut Radhika Arora, joka toimii autonomisten ajoneuvojen ratkaisujen johtajana On Semiconductorilla. Hän kehittää erityisesti kuva-antureihin perustuvia ratkaisuja robottiautoihin. Aiemmin Radhika työskenteli Sonyllä, missä hän vastasi yhtiön kuva-anturipiirien liiketoiminnasta erityisesti autoteollisuuden tarpeisiin.

Meidät on ympäröity ideoilla, kiihkeällä keskustelulla ja voimakkailla mielipiteillä siitä, mitä tulevaisuuden kaupungin luominen vaatisi. Ison osan tätä visiota muodostavat itseajavat autot, jotka tekniikkana vaikuttavat moniin osiin jokapäiväistä elämäämme – miten matkustamme, miten elämme, miten luomme uusia teollisuudenaloja ja työpaikkoja samalla, kun ne mullistavat muita alueita.

Maailman muuttuu nopeasti ja meidän täytyy innovoida sopeutuaksemme näihin uusiin, nouseviin olosuhteisiin. Ajoneuvojen omistaminen vähenee suurissa kaupungeissa, kun ihmisten mielestä on helpompaa, mukavampaa ja kustannustehokkaampaa käyttää kyydinjakopalveluita. Kauppakeskukset ja tavaratalot taistelevat olemassaolostaan verkkokaupan nopeasti kasvaessa ja elämäntavan muuttuessa suosimaan ruokakuljetuspalveluja. Verkkokaupan kasvun myötä logistiikan innovatiivisista ratkaisuista tulee merkittävä teknologinen trendi.

Kun pidetään kaikki tämä mielessä, voidaan katsoa mahdollisuuksien yli ja tehdä tilannetarkistus siitä, missä todella autonomisten ajoneuvojen toteutuksessa mennään ja mitä vaatisi viedä autonominen tekniikka datankeruuvaiheesta jokapäiväiseen massakäyttöön.

Kuinka rakentaa luottamusta autonomisiin ajoneuvoihin?

Aloitetaanpa katsomalla, kuin pitkälle olemme edistyneet autonomisen ajon tekniikassa ensimmäisen Waymo-auton jälkeen. USA:ssa Kalifornia on ainoa osavaltio, jossa liikenneministeriö velvoittaa julkistamaan robottiautotestien tulokset. 28 yritystä on julkistanut tuloksia. Näiden yritysten mukaan ne ajoivat yli kaksi miljoonaa kilometriä autonomisesti. Näiden matkojen aikana autot siirsivät ohjauksen kuljettajalle 73550 kertaa. Tuhatta mailia kohti turvakuljettaja joutui siis puuttumaan ajamiseen keskimäärin viisi kertaa tai kerran jokaista 200 mailia eli 320 kilometriä kohti.

Tämän perusteella Kalifornian liikenneministeriö löysäsi sääntöään niin, että autonomisessa ajoneuvossa ei välttämättä tarvitse olla turvakuljettajaa. Tämä merkitsi isoa muutosta ja tähän asti vain Waymolle on myönnetty tällainen lisenssi. Kalifornia avasi vähän aikaa sitten tiensä myös kevyille autonomisille ammattiautoille, mikä sisältää pakettiautot ja lava-autot. Raportoinnin kannalta tämä näkyvyys tuo suuria hyötyjä kansalaisten kouluttamisen näkökulmasta, mutta pakottaa myös tuottamaan yksityiskohtaisempaa tietoa, jonka perusteella voidaan tehdä parempia johtopäätöksiä. Jos yritys esimerkiksi raportoi autonomisen ajon päättyneen havaintoon liittyvien ongelmien takia, liikenneministeriön säännöt eivät pakota kertomaan, mitä objektia auto ei osannut havaita (tai ei toistuvasti havaitse), tunnistaa tai luokitella. Datan tarkkuuden määrittelyn standardiprosessin tai -metodologian puuttuessa raporttien tehokkuus yleisön luottamuksen kasvattamisessa on kyseenalainen.

Tyynenmeren toisella puolella Kiinasta uskotaan tulevan autonomisten ajoneuvojen suurin markkina-alue. McKinsey-raportin mukaan autonomisilla autoilla voidaan tehdä jopa 66 prosenttia matkustuskilometreistä vuonna 2040, mikä luo liikkumiselle 1,1 biljoonan dollarin liikevaihdon ja lähes biljoonan dollarin autonomisten ajoneuvojen vuosittaiset myyntimarkkinat siihen mennessä.

Joulukuussa 2017 Pekingistä tuli ensimmäinen kaupunki, joka julkisti säännöt itseajaville autoille kaupungin teillä. Shanghai seurasi pian perässä. Helmikuussa 2018 Pekingissä avattiin ensimmäinen autonomisten ajoneuvojen testauskeskus. Innovatiivisessa 133 tuhannen neliömetrin laitoksessa matkitaan todellista testausympäristöä staattisissa ja dynaamisissa liikenneskenaarioissa sekä kaupunkiteillä että maaseudulla. Kiinan hallitus on investoinut vahvasti ja sitonut suuria summia rahaa ja resursseja rohkaistakseen yrityksiä kehittämään edistyneimpiä tekniikoita kasvattaakseen autonoista autoilua nopealla tahdilla. Kiina haluaa asemoida itsensä teknologiajohtajana, joka vetää autonomisten ajoneuvojen markkinaa.

Myös Euroopan Unioni tunnistaa selvästi autonomisten ajoneuvojen hyödyt ja sen, miten laajalle leviävä niiden vaikutus voi olla. Jäsenvaltioiden välillä on vankkaa yhteistyötä, jolla halutaan taata, että itseajavien autojen tekniikka otetaan eri maissa käyttöön yhteneväisesti. Tämä käy selvästi ilmi Wienin tieliikennesopimuksesta (The Vienna Convention on Road Traffic), joka velvoittaa reguloimaan liikennettä yhtenäisesti maiden rajojen yli. Johdonmukaisuutta vahvistaa sekin, että robottiautoja voidaan testata kaupunkeja yhdistävillä moottoriteillä. EU:n suunnitelmissa on tuoda kuskittomat rekat kaupunkien välisille teille kahden vuoden kuluessa. Lyhentyvät kuljetusajat ja pienentyvät polttoainekustannukset ovat vain esimerkkejä odotetuista hyödyistä.

Katsotaanpa hieman tarkemmin muutamia EU-maita. Saksa, jota usein pidetään perinteisten autonvalmistajien mekkana, oli yksi ensimmäisiä autonomiset ajoneuvot teillään hyväksyneitä maita – vaikka mukaan vaaditaankin turvakuljettaja. Hollanti johtaa kehitystä selvästi, ei vain Euroopassa, vaan globaalisti. Maassa on nyt sallittua testata itseajavia ajoneuvoja ilman ihmiskuljettajan läsnäoloa ja ohjausta.

Ruotsiin on perustettu testiohjelmia, joissa useat yritykset testaavat minibusseja kattavissa ja kunnianhimoisissa hankkeissa tavoitteena tuoda autonomiset linja-autot markkinoille. EU:n tutkimuksesta, tieteestä ja innovaatiosta vastaavan komissaarin Carlos Moedasin mukaan ”ei-autonomisen auton omistaminen on pian kuin omistaisi hevosen”. Kun kaikki nämä maat työskentelevät yhdessä, Eurooppa on luomassa turvallisemman ja tehokkaamman tieverkoston kehittämällä yhteisön kattavan strategian robottiautojen tuomisesta teille.

Anturit – robottiautojen silmät

Anturiteknologia on autonomisten ajoneuvojen kriittinen mahdollistava komponentti. Ne tuovat kyvyn havaita objekteja ajoneuvon tiellä ja toimia sen silminä, tuottaen dataa, johon automatisoidut päätökset voivat perustua. Tarkastellaanpa muutamaa robottiautojen tekniikan keskiössä olevaa anturia.

Kamerat ovat luokittelun ja pintojen/tekstuurien tulkinnan mestareita, ja nykyään ne ovat kaupallisesti käyttökelpoisin anturivaihtoehto. CMOS-kuva-anturit eli kameroiden keskeinen komponentti, ovat kehittyneet vahvasti kauniiden selfiekuvien ajoista. Nämä anturit ovat kehittyneet ”pelkästä näkemisestä” näkemiseen ja aistimiseen. Ne ovat tärkein anturi esimerkiksi eteenpäin katsovissa ADAS-järjestelmissä (Advanced Driver Assistance) ja liikennevalojen tunnistamisessa. Kerätty anturidata syöttää tärkeää tietoa auton päätöksentekoprosessiin. Robottiautoissa tänään käytettävät CMOS-anturit on varustettu erittäin edistyneillä toiminnoilla, joiden avulla ne voivat tehokkaasti käsitellä kaikkia ajotilanteita kaikenlaisissa ympäristöissä ja olosuhteissa.

HDR eli High dynamic range on kamerapiirien määrittelyissä kriittinen parametri. Se tarkoittaa anturin kykyä erottaa näkymän tummin ja kirkkain osa samassa kehyksessä ilman yli- tai alivalottumista. Toisin sanoen anturin pitää olla immuuni muuttuville ympäröivän valon olosuhteille, kuten äkillisesti tuleville auringonvalon heijastuksille tai tunneliin pimeyteen tai sieltä päivänvaloon tulemisille. ON Semiconductorin kaltaiset yritykset kehittävät kuvapiirejä, joissa on laajin dynaaminen ala (HDR), joihin autonimisten ajoneuvojen sovellukset voivat luottaa.

Toinen autonomisen ajamisen trendi on suuremman resoluution anturit. Tätä ajaa robottiautojen tarve nähdä pidemmälle ja samaan aikaan pystyä havaitsemaan kaikenkokoisia objekteja. Tämä antaa ennen kaikkea kyvyn lisätä pikselien määrää astetta kohti objektissa, mikä tekee itseajamisen algoritmien työstä tehokkaampaa sekä objektien havaitsemissa että niiden luokittelemisessa.

Kolmostason ja sitä edistyneemmät autonomiset ajoneuvot ovat pitkälti riippuvaisia laitteistoon ja ohjelmistoon siinä päätöksenteossa, josta muuten olisivat ihmiset vastuussa. Tämä voi tehdä ajoneuvot alttiimpia kyberhyökkäyksille tai hakkeroinnille. Tämä on käynnistänyt erilaisten suojaus- ja turvallisuustoimintojen – myös kyberturvan – kehittämisen anturitasolla. Tämän haasteen ja uhan tunnistaessaan ON Semiconductor esittelee ensimmäisen autoihin suunnitellun kuvapiirin, jossa on täysin integroidut kyberturvatoiminnot.

LiDARien alueella toimivat yritykset ovat herättäneet myös monen sijoittajan mielenkiinnon. Tätä teknologiaa pidetään erittäin haluttuna itseajaviin autoihin, mutta se voi merkittä kallista hintalappua. LiDARin kyky luoda 3D-pistepilven erottaa sen muista anturitekniikoista. Waymo muutti jo pelin säännöt esittelemällä itse kehittämänsä LiDARin, joka paitsi havaitsee jalankulkijat, pystyy myös tunnistamaan, mihin suuntaan jalankulkijat ovat menossa. Tämä antaa autoilla kyvyn nähdä jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden käsimerkit ja sitten säätää ajokäyttäytymisestä sen mukaisesti.

Kantama, resoluutio ja kehysnopeus ovat muita kriittisiä parametreja, kun LiDARia valitaan. Uusin LiDAR-teknologia kykenee näkemään yli 200 metrin päähän. Ideana on ei vain tunnistaa objekteja tiellä, vaan myös pystyä luokittelemaan ne ja tuottamaan palautetta päätöksentekojärjestelmälle, jotta auton reittiä voidaan tarvittaessa muuttaa. Objektien heijastavuus on myös tärkeässä roolissa. Tämänhetkiset LiDARit pystyvät havaitsemaan voimakkaasti heijastavia objekteja matkan päästä, mutta työtä on edelleen tehtävä, jotta ne tunnistavat heikosti heijastavia kohteita pitkän matkan päästä.

Tutka on toinen anturityyppi, josta puhutaan säännöllisesti ja joka on kriittisen autonomisen autoilun tulevaisuuden kannalta. Tutkan ainutlaatuiset edut ovat ilmeisiä, kun ajetaan pimeässä ja kaikissa sääolosuhteissa. Millimetrialueen tutkat ovat teknologian erityisluokka, joka käyttää lyhyen aallonpituuden sähkömagneettisia aaltoja ja on tulossa suosituksi autonomisen ajamisen sovelluksissa.

Vastaanottamalla heijastuvan signaalin tutkajärjestelmä voi määritellä objektien etäisyyden, nopeuden ja kulkusuunnan. Millimetrialueen 76-81 gigahertsin alueella toimiva järjestelmä (aallonpituus on noin 4 millimetriä) pystyy havaitsemaan millimetrin murto-osien mittaisia liikkeitä. Tämä tuo autoihin aiemmin näkemättömän tarkkuuden tason. Se mahdollistaa tarkat mittaukset ajoneuvon ja ympäröivien ajoneuvojen sekä objektien välillä. Toinen parannus nähdään kyvyssä tehdä kompaktimpia ja integroidumpia laitteita ilman tarvetta suurille, näkyville antenneille.

Autonominen ajoneuvo on yksi odotetuimpia innovaatioita, joka voi vaikuttaa miljoonien ihmisten elämään kaikkialla maapallolla. Kun tämä teknologia tulee yleiseen käyttöön, sen vaikutukset – niin positiiviset kuin negatiiviset – tulevat olemaan merkittäviä. Yksi asia on varmaa: olemme lähdössä mielenkiintoiselle ajomatkalle!

Lisätietoja

https://ihsmarkit.com/research-analysis/beijing-shanghai-open-more-roads-for-testing-selfdriving-cars.html
https://www.euractiv.com/section/automated-vehicles/news/eu-commission-drives-home-merits-of-autonomous-vehicles/

MORE NEWS

Etäisyys, sijainti ja nopeus ensimmäistä kertaa yhden sirun lidarilla

Voyant Photonics on julkistanut Helium-anturiperheen, joka mittaa samanaikaisesti kohteen etäisyyden, sijainnin ja nopeuden täysin piipohjaisella eli ns. solid-state-rakenteella. Kyseessä on yksi kunnianhimoisimmista askelista FMCW-lidarin eli valotutkan kaupallistamisessa.

Helsinkiläisyritys nopeuttaa vibe-koodin käyttöönottoa

Helsinkiläinen Diploi tuo markkinoille kehitysalustan, jonka tavoitteena on kuroa umpeen kuilu nopeasti syntyvän vibe-koodin ja tuotantovalmiin ohjelmiston välillä. Yritys vastaa ongelmaan, jossa AI-pohjaisilla työkaluilla syntyneet prototyypit jäävät helposti kokeiluasteelle, koska niiden vieminen tuotantoon vaatii raskasta ympäristö- ja DevOps-työtä.

CES-messuilla esitellään metalinssi, joka tuo hologramminäytön puettaviin

Kyocera Corporation esittelee CES 2026 -messuilla uudenlaisen metalinssiin perustuvan näyttöratkaisun, joka voi merkittävästi muuttaa puettavien laitteiden optiikkaa. Yhtiön kehittämä metalinssi mahdollistaa luonnollisen syvyysvaikutelman erittäin ohuessa ja kevyessä rakenteessa.

Tutkijoilta tärkeä löydös sähköautojen akuista

Sähköautojen akkujen kapasiteetti ja suorituskyky heikkenevät ajan myötä. Ilmiö on tuttu käyttäjille ja valmistajille. Nyt tutkijat ovat tunnistaneet yhden keskeisen syyn tähän heikkenemiseen. Löydös koskee erityisesti NMC-katodeihin perustuvia litiumioniakkuja, joita käytetään laajasti nykyisissä sähköautoissa.

Klassisesta scifi-elokuvasta tutusta ideasta tuli todellisuutta

Fantastic Voyage on yksi tieteiselokuvan ikonisimmista tarinoista. Vuoden 1966 Hollywood-klassikossa sukellusvene miehistöineen kutistetaan mikroskooppisen pieneksi ja lähetetään ihmisen verenkiertoon pelastamaan potilaan henki. Nimellä Matka Ihmiskehoon suomennettu elokuva teki ajatuksesta, jossa koneet liikkuvat ihmiskehon sisällä ja suorittavat täsmällisiä tehtäviä, osan populaarikulttuuria – mutta pitkään se pysyi puhtaana fiktiona.

IoT-yhteyksien määrä lähes kuusinkertaistuu lähivuosina

Omdia ennustaa matkapuhelinverkkoihin perustuvien IoT-yhteyksien määrän kasvavan voimakkaasti seuraavan vuosikymmenen aikana. Vuoteen 2035 mennessä yhteyksiä on jo 5,9 miljardia.

AR-lasit voivat seurata silmää tarkemmin

AR- ja VR-laitteiden silmänseuranta ottaa jälleen askeleen eteenpäin. Komponenttikehitys parantaa mittausten laatua ilman, että käyttäjän tarvitsee huomata mitään.

NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille

NAND-muistien hintapaine ei ole hellittämässä, päinvastoin. TrendForcen marraskuussa 2025 julkaisema analyysi osoittaa, että koko muistiekosysteemin varastot ovat supistuneet samanaikaisesti tasolle, joka tekee hinnankorotuksista käytännössä väistämättömiä. Kun varastopuskureita ei enää ole, hinnanmuutokset siirtyvät nopeasti koko toimitusketjuun, aina siruista valmiisiin laitteisiin.

Polttomoottori katoaa Suomen teiltä

EasyParkin kokoamien tilastojen mukaan autojen määrä Suomen teillä on kääntynyt laskuun poikkeuksellisella tavalla vuonna 2025. Kun samaan aikaan ladattavien sähköautojen määrä kasvaa nopeasti, muutos osuu lähes kokonaan polttomoottoriautoihin. Niiden määrä on nyt selvässä laskussa.

Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin

Farnellin suunnitteluyhteisö element14 on käynnistänyt vuosittaisen Holiday Hackathon -kilpailunsa, jossa yhteisön jäseniä kannustetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan joulun aikaan liittyvä elektroniikkaprojekti. Kilpailu on avoinna tammikuun 11. päivään asti ja voittajat julkistetaan 16. tammikuuta.

Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle

Digita ja Outokumpu aloittavat yhteistyön 5G-privaattiverkon toteuttamiseksi Outokummun Kemin kaivokselle. Uuden verkon tavoitteena on tukea kaivoksen digitalisaatio- ja automaatiokehitystä sekä parantaa tuotannon tehokkuutta ja työturvallisuutta vaativassa maanalaisessa ympäristössä.

USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

Vaikka Trumpin hallinnon kauppapoliittinen linja ja paikallista tuotantoa suosivat signaalit herättävät epävarmuutta, suomalaiset terveysteknologiayritykset näkevät Yhdysvallat edelleen ylivoimaisesti tärkeimpänä vientimarkkinanaan. Business Finlandin Health 360 Finland -ohjelman johtaja Tarja Enalan mukaan markkinoiden peruslogiikka ei ole muuttunut eikä pitkäjänteinen yhteistyö horju hallituskausien mukana.

Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin

Samsung Electronics tuo älypuhelimista ja mobiililaitteista tutun LPDDR-muistitekniikan ensimmäistä kertaa varsinaiseen palvelinkäyttöön. Yhtiön uusi SOCAMM2-muistimoduuli (Small Outline Compression Attached Memory Module) on suunniteltu erityisesti tekoälypalvelimiin ja datakeskuksiin, joissa suorituskyvyn ohella ratkaisevaksi tekijäksi on noussut energiankulutus.

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Etäisyys, sijainti ja nopeus ensimmäistä kertaa yhden sirun lidarilla
  • Helsinkiläisyritys nopeuttaa vibe-koodin käyttöönottoa
  • CES-messuilla esitellään metalinssi, joka tuo hologramminäytön puettaviin
  • Tutkijoilta tärkeä löydös sähköautojen akuista
  • Klassisesta scifi-elokuvasta tutusta ideasta tuli todellisuutta

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet