Check Pointin tietoturvatutkijat kertovat uusimmassa raportissaan, että Microsoft oli loka-joulukuussa 2020 kyberkonnien useimmin jäljittelemä tuotemerkki. Sitä seurasivat DHL ja LinkedIn. DHL oli mukana 18 prosentissa tietojenkalasteluyrityksistä. Tähän myötävaikutti rikollisten hyödyntämä marras- ja joulukuun verkkokauppakausi.
Brand Phishing -hyökkäyksestä on kysymys, kun rikolliset yrittävät jäljitellä tunnetun tuotemerkin verkkosivuja käyttämällä samaa domain-nimeä tai URL-osoitetta ja samantyyppistä sivuston ulkoasua. Väärennetylle sivustolle voidaan houkutella uhreja sähköpostilla tai tekstiviestillä, mobiilisovelluksen avulla tai verkkoselaimessa. Väärennetty sivusto sisältää usein lomakkeen, jonka avulla kyberrikolliset keräävät uhrien henkilö- ja maksutietoja.
Loka-joulukuun useimmin kaapattu brändi oli edelleen Microsoft. Teknologiajättiin liittyi 43 prosenttia kaikista tietojenkalasteluyrityksistä maailmanlaajuisesti. Tähän saattaa olla syynä se, että hakkerit pyrkivät hyötymään koronapandemian toisen aallon myötä jatkuneesta etätyöntekijöiden suuresta määrästä. Vuoden kolmannella neljänneksellä yhtiö sijoittui myös ensimmäiseksi, tuolloin 19 prosentin osuudella.
Etätöiden ja verkkokauppakauden aikana kyberkonnat pyrkivät hyötymään lisääntyvästä mobiiliyhteyksien sekä verkkopalveluiden ja -kauppojen käytöstä. Toimialoista hyökkääjät suosivatkin teknologia-alaa sekä vähittäiskauppaa ja kuljetusta.
Väärennetyimmät brändit, Q4/2020
- Microsoft (mukana 43 prosentissa kaikista brand phishing -yrityksistä globaalisti)
- DHL (18 %)
- LinkedIn (6 %)
- Amazon (5 %)
- Rakuten (4 %)
- IKEA (3 %)
- Google (2 %)
- Paypal (2 %)
- Chase (2 %)
- Yahoo (1 %).