Scania on saanut luvan Ruotsin kuljetushalliukselta testata itseohjautuvia kuorma-autoja normaalissa liikenteessä E4-moottoritiellä Södertäljen ja Jönköpingin välillä Ruotsissa. Testaus toteutetaan yhteistyössä TuSimplen kanssa.
Amerikkalainen TuSimple kehittää autonomisia ajoneuvoja ja on Scanian ja TRATON-konsernin avainkumppani tällä tutkimusalalla. Testissä käytettävät kuorma-autot kuljettavat Scanian omia tuotteita osana yrityksen normaalia logistiikkaa ja ajoneuvot ovat osa Scanian kuljetuslaboratorion kalustoa.
Itseohjautuvien ajoneuvojen tutkimustyössä käytetään mittarina standardoitua 5-tasoista SAE-asteikkoa. Scanian testeillä toteutetaan tason 4 teknologian testaukset. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvot ohjautuvat autonomisesti, mutta ajoneuvon ohjaamossa toimintaa valvoo kuljettaja.
Testeissä ohjaamossa on myös mukana testausinsinööri monitoroimassa ja tallentamassa tietoa, jota saadaan ajoneuvon lukuisten autonomisen ajon mahdollistavien sensoreiden kautta.
- Tason 4 testejä on jo suoritettu kuorma-autoilla Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Käsittääkseni Scania on ensimmäinen, joka suorittaa vastaavia testejä Euroopassa kuljettaen samalla oikeita tuotteita terminaalien välillä ja operoiden oikeassa moottoritieliikenteessä, kertoo Hub2hub-projektista vastaava Hans Nordin.
Myöhemmin tänä vuonna Scanialla on tarkoitus laajentaa testausta koskemaan koko kuljetusreittiä Södertäljen ja Helsingborgin välillä.
Scania on testannut itseohjautuvia kuorma-autoja jo kaivoskuljetuksissa Australiassa vuodesta 2017 lähtien.
- Kokemukset ovat osoittaneet, että itseohjautuvat ajoneuvot voivat olla todellisuutta muutamien vuosien kuluessa suljettujen alueiden kuljetuksissa kuten kaivoksissa ja terminaalialueilla, kertoo Nordin.
Scanian autonomisten kuorma-autojen testausta esittelevän videon voi katsoa YouTubessa.