Otsikko ei ole oikeastaan mikään uutinen, vaan selvä ja odotettu jatkumo. Nyt autojen prosessorien ykkönen Renesas on kuitenkin valottanut tulevaa esittelemällä seuraavan sukupolven autojen järjestelmäpiirinsä.
Siinä yhdistyvät R-Car S4 -järjestelmäpiiri sekä tuoreen yritysoston eli Dialog Semiconductorin virranhallintapiiri. Niillä voidaan toteuttaa seuraavan sukupolven ajoneuvotietokoneet, verkkoyhdyskäytävät, verkkotunnuspalvelimet ja sovelluspalvelimet. Jo nämä termit osoittavat, että autosta on tulossa verkkolaite pyörillä.
R-Car S4 on yksi Renesasin neljännen sukupolven R-Car-perheen ensimmäisistä tuotteista. Se sisältää useita Arm Cortex A55- ja Cortex R52 -prosessoreita, ja se on samalla ensimmäinen, jossa järjestelmänohjauksesta vastaa RH850-ohjain. SoC-piirit tukevat laajaa valikoimaa erilaisia liittymiä: 16x CAN FD, 16x LIN, 8x SENT, 1x FlexRay, 4x PCIe V4.0 ja myös laajakaistainen 3 x 2,5 gigabitin Ethernet -kytkin.
Renesas on panostanut myös koodin uudelleenkäytettävyyteen. R-Car S4 -ratkaisun avulla suunnittelijat voivat käyttää uudelleen jopa 88 prosenttia ohjelmistokoodista, joka on kehitetty kolmannen sukupolven R-Car SoC- ja RH850 MCU -sovelluksiin. Ohjelmistopaketti tukee R-Car S4 -sovellusten kehittämistä, mukaan lukien reaaliaikaiset ytimet eri ohjaimilla ja perusohjelmistot, kuten Linux BSP ja hypervisorit.
R-Carin uudet tehonhallintapiirit tarjoavat kehittyneitä virrankulutustiloja, jotka tukevat erittäin pienitehoista käyttöä. RAA271041-tehonhallintapiiri hyväksyy 12 voltin virransyötön. RAA271005 on turvallinen 11-kanavainen PMIC, joka ottaa RAA271041:n lähdön ja laskee sen edelleen eri syöttöjännitteisiin, joita R-Car S4 ja sen oheislaitteet tarvitsevat. RAA271041- ja RAA271005 -piirit tarjoavat täydellisen tehoratkaisun ajoneuvon akusta järjestelmän jännitteeseen.