ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
Oct 29/9 30/9 # Rohde supersquare
6/2-15/5 # Period: start idag om möjligt 6/2—15/5 egen prenannons, över- och  underdeldel

ETNtv

Watch ECF videos

 
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Ziphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

 2022  # square  (4)
TMSNet  advertisement
ETNdigi
Mar Apr May Jun # Farnell sajt skyskrapa
Mar 1-9/4 # Ansys sajt
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Tweet

Vuoden 2022 parhaat: Mitä tapahtuu sähköautojen akuille?

Tietoja
Julkaistu: 05.01.2023
Luotu: 05.01.2023
Viimeksi päivitetty: 05.01.2023
  • Devices
  • Power
  • Business

ETN julkaisi vuoden 2022 aikana kymmeniä teknisiä artikkeleita, joissa moneen laitteeseen ja ratkaisuun voidaan mennä uutisia syvemmälle. Vuoden pian vaihtuessa esittelemme jokaisen kuukauden luetuimmat artikkelit. Marraskuussa kiinnostavimmaksi nousi Rutronikin artikkeli, jossa pohdittiin, miten erilaisista akuista saadaan irti suurin hyöty sekä käytön aikana että sen jälkeen.

EU:n vuodelle 2030 asettaman hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteen perusteella McKinseyn laskelmien mukaan tarvittava akkuteho nousee vuoden 2018 17 GWh:sta 312 GWh:iin vuonna 2030. Koboltin kysyntä kasvaa siten samana aikana 2-34 tonnia, nikkelin 6-112 tonnia ja litiumin osalta 2-38 tonnia vuodessa samana ajanjaksona.

Nämä laskelmat perustuvat kuitenkin tällä hetkellä käytössä oleviin akkutekniikoihin. Jos ne säilyisivät parhaimpana mahdollisena tekniikkana seuraavan kymmenen vuoden ajan, raaka-aineita ei riittäisi CO2-tavoitteiden saavuttamiseen. Tämä on vielä tärkeämpää, kun otetaan huomioon, että paristojen uudelleenkäyttöä tai kierrätystä varten ei ole vielä olemassa kattavia konsepteja, infrastruktuuria tai liiketoimintamalleja.

Akkukennon kemiallinen koostumus ja geometria ovat avaintekijöitä, jotka määräävät sen ominaisuudet. Tällä hetkellä jotkut autonvalmistajat käyttävät LFP-akkuja (litium iron phosphate), joista suurin osa tulee markkinoille pussikennoina. Ne ovat suhteellisen kestäviä ja mahdollistavat nopean latauksen yli viisi kertaa nimellisvirtaa suuremmalla virralla (5C).

Akuille asetetaan erilaisia vaatimuksia ajoneuvoluokista ja -tyypeistä riippuen. Perustason pienempiin sähköautoihin, joissa painopiste on alhaisissa kustannuksissa, noin 220 Wh/kg energiatiheys riittää. Tämän seurauksena prismaattisia LFP-kennoja käytetään usein, vaikka myös sylinterimäiset NMC-solut ovat kasvattamassa suosiotaan tässä sektorissa. Keskihintaisissa ja premium-ajoneuvoissa ne ovat jo ensisijainen akkutyyppi. Tässä tarvitaan noin 300 Wh/kg tai jopa 350 Wh/kg energiatiheyksiä ja jopa 150 kW tehoja suuritehoisiin voimalinjoihin ja pitkille kantamille. NMC-kennot sallivat kuitenkin tyypillisesti vain latauksen enintään 5C-tasolla. Suuremmille virroille tarvitaan erilaisia kemikaaleja ja geometrioita.

Artikkeli löytyy täältä.

back to top
MORE NEWS

Nämä kiintolevyt pettävät useimmin

Uudessa läppärissä data tallennetaan jo pääosin flash-piireihin perustuville SSD-levyille, mutta esimerkiksi varmuuskopioinnissa tai edullisemmassa lisätallennustilassa perinteinen mekaaninen HDD-levy on edelleen suosittu. Mutta ovatko ne kestäviä? Uusimman selvityksen mukaan levyissä on selviä eroja ja osa pettää selvästi muita useammin.

Yhä tarkempi ohjaus kännykkälataamiseen

Navitas Semiconductor tunnetaan huippunopeiden galliumnitridi-pohjaisten laturipiirien kehittäjänä. Yhtiö on nyt esitellyt APEC 2023 -tapahtumassa uuden ohjainpiiriperheen GaNSense Control -sarjaan. Ne lisäävät latauspiirien suorituskykyä ja nostavat laitteiston integrointiastetta entisestään.

Valmis työkalupaketti RISC-V-kehitykseen

Yksi viime viikon Embedded World -messujen kuumia puheenaiheita oli avoin RISC-V-arkkitehtuuri ja sen kasvava tarjonta sulautetuissa sovelluksissa. Kehitystyökaluja tarjoava Imperas esitteli messuilla paketin, jolla voidaan kehittää RISC-V-pohjainen suunnittelu konseptista piille.

100 wattia useasta portista

Latureista tulee yhä tehokkaampia ja monikäyttöisempiä. Sandiegolainen Silanna Semiconductor on nyt esitellyt laitevalmistajille referenssialustan, jonka avulla voidaan ensimmäistä kertaa suunnitella moniporttisia 100 watin USB-latureita.

Valitse langaton teknologia oikein - osa 1

Nykyisin on käytössä useita erilaisia langattoman tiedonsiirron standardeja ja protokollia, jolloin saattaa olla vaikea valita oikeanlainen, tiettyyn sovellukseen soveltuva teknologia. Tässä artikkelissa tuodaan esiin eräitä tärkeimpiä kriteerejä, joita on syytä ottaa tarkastelun kohteeksi, kun valittavana on neljä suosittua vaihtoehtoa: Wi-Fi, Bluetooth Low Energy, valmistajakohtainen RF-tekniikka ja Connectivity Standards Alliancen protokolla Green Power.

Samsung Galaxy S23 Ultra - vaikea löytää heikkoja kohtia

Samsungin uusin lippulaivamalli on Galaxy S23 Ultra. Sen tarkoitus on yksinkertaisesti näyttää, mihin kaikkeen Samsungin puhelinsuunnittelu yltää. Laite on yksinkertaisesti upea ja mahdollisesti paras Android-puhelin koskaan.

Verkkorikollinen voi jo käyttää ChatGPT4:sta usealla tavalla

ChatGPT on tämän hetken kuumin tekniikka, jota voidaan käyttää sekä hyvään että haitalliseen. Tietoturvayhtiö Check Pointin tutkimusosasto löysi jo viisi mahdollista skenaariota, jossa tekoälybottia voidaan käyttää laatimaan haittakoodia nopeammin ja tehokkaammin.

Poliitikot eivät kykene ratkaisemaan autoalan verotusta

Autoalan tiedotuskeskus järjesti tänään Nollasta sataan -paneelikeskustelun, jossa poliitikot keskustelivat sekä liikenteen päästöistä että sen verottamisesta. Paneeli osoitti ennen kaikkea, että poliitikoilla tulee olemaan suuria vaikeuksia laatia kestäviä, tasapuolisia ja järkeviä ratkaisuja ongelmiin.

Maailmanennätys optisen linkin symbolinopeudessa

Datanopeuden kasvulle netin runkoverkoissa on näemmä loputon tarve. Tähän vastatakseen tutkijat Tukholman KTH:ssä, RIse-tutkimuskeskuksessa Ruotsissa ja Riian teknillisessä yliopistossa ovat demonneet tekniikkaa, jolla yllettiin 310 gigabaudin maailmanennätykseen optisen linkin symbolinopeudessa.

Sähköauton lataaminen kotona on edelleen turvallista

Ruotsissa on noussut keskustelu sähköautojen kotilatausasemien turvallisuudesta, kun Ruotsin viranomainen asetti yhden valmistajan latausaseman myyntikieltoon. Suomalainen kotilatausasemien valmistaja Innohome korostaa, että kotilataaminen on edelleen turvallista, kunhan latausasemat on suunniteltu ja valmistettu standardien mukaisesti.

 2022  # mobilbox
TMSNet  advertisement
6/2—15/5 # egenannons mobilbox ecf
Mar Apr May Jun # Rohde mobilbox
Mar Apr May Jun  # Farnell  mobilbox f skyskrapa
Mar 1-9/4 # Ansys sajt

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Valitse langaton teknologia oikein - osa 1

Nykyisin on käytössä useita erilaisia langattoman tiedonsiirron standardeja ja protokollia, jolloin saattaa olla vaikea valita oikeanlainen, tiettyyn sovellukseen soveltuva teknologia. Tässä artikkelissa tuodaan esiin eräitä tärkeimpiä kriteerejä, joita on syytä ottaa tarkastelun kohteeksi, kun valittavana on neljä suosittua vaihtoehtoa: Wi-Fi, Bluetooth Low Energy, valmistajakohtainen RF-tekniikka ja Connectivity Standards Alliancen protokolla Green Power.

Lue lisää...

OPINION

Poliitikot eivät kykene ratkaisemaan autoalan verotusta

Autoalan tiedotuskeskus järjesti tänään Nollasta sataan -paneelikeskustelun, jossa poliitikot keskustelivat sekä liikenteen päästöistä että sen verottamisesta. Paneeli osoitti ennen kaikkea, että poliitikoilla tulee olemaan suuria vaikeuksia laatia kestäviä, tasapuolisia ja järkeviä ratkaisuja ongelmiin.

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Nämä kiintolevyt pettävät useimmin
  • Yhä tarkempi ohjaus kännykkälataamiseen
  • Valmis työkalupaketti RISC-V-kehitykseen
  • 100 wattia useasta portista
  • Valitse langaton teknologia oikein - osa 1

NEW PRODUCTS

  • Lähes gigatavu sekunnissa muistikorteille
  • 65 watin laturiproto nopeasti
  • Intelin ARC-näytönohjaimen saa nyt Rutronikilta
  • Sovellus lataa sähköauton automaattisesti halvimmalla sähkönhinnalla
  • Farnellilta nyt tekoälyä verkon reunalle
 

NEWSFLASH

twitter
ETN_fi @ETN_fi
ETN_fi RT @joeprkns: Last night I used GPT-4 to write code for 5 micro services for a new product. A (very good) dev quoted £5k and 2 weeks. G…
maalis 17 • reply • retweet • favorite
ETN_fi This is why Nokia lost the game in mobile phones - an insiders view https://t.co/NB5Wndkx5p
joulu 12 • reply • retweet • favorite
ETN_fi @OnePlus_FI lahjoittaa Pelastusarmeijalle 50 puhelinta jouluapuun. Iso- Britanniassa samanlainen lahjoitus tehdään… https://t.co/LKdl2Pywie
joulu 07 • reply • retweet • favorite
ETN_fi Finnish PM Sanna Marin: We need to cut our dependence on China. https://t.co/598gQXKvlj #Slush2022 #China #electronics #semiconductors
marras 17 • reply • retweet • favorite
ETN_fi https://t.co/ugg6A09vln Need cm level accuracy in your positioning device? Now you can explore this with #ublox two… https://t.co/5rQNxsAu5V
loka 07 • reply • retweet • favorite
web design services
 

Section Tapet