Sähköautojen toimintamatka voi tulevaisuudessa nousta täysin uudelle tasolle, kiitos uuden kiinteäelektrolyyttisen akun, jonka energiatiheys on huikeat 525 Wh/kg. Akun kehittäjä on kiinalainen Gotion, joka on osittain Volkswagenin omistama.
Uutuusakku on nyt siirtynyt pilottituotantoon ja sen sisältämiä kennoja testataan jo sähköautoissa todellisissa ajo-olosuhteissa. Vertailun vuoksi: Teslan moderni 4680-akku tarjoaa noin 250 Wh/kg energiatiheyden. Gotionin uusi "Gemstone" -akku tuplaa energiatiheyden, ja käytännössä voi mahdollistaa jopa kolminkertaisen toimintamatkan nykyaikaisiin sähköautoihin verrattuna.
Nykyinen Tesla Model S kulkee noin 650–700 km 100 kWh akulla. Jos samaan ajoneuvoon asennettaisiin uutta Gotionin teknologiaa hyödyntävä akku, se voisi painaa vähemmän, mutta silti tarjota saman kantaman – jolloin auto olisi kevyempi, energiatehokkaampi ja todennäköisesti halvempi käyttää.
Vaihtoehtoisesti samanpainoisella akulla (n. 500 kg) energiakapasiteetti voisi nousta jopa 260 kWh:iin, mikä mahdollistaisi yli 1 000 km toimintamatkan — parhaimmillaan jopa 1500-1700 kilometriä.
Vaikka tekniikka tekee mahdolliseksi tuhannen kilometrin ja jopa pidemmät ajomatkat yhdellä latauksella, on hyvä muistaa, että suurimmalle osalle autoilijoista tämä ei ole arjessa tarpeen. Useimmat kuljettajat ajavat päivittäin vain 30-80 km, ja pikalatausverkostot ovat kehittyneet nopeasti.
Sen sijaan kevyemmät, kompaktimmat akut voisivat tuoda merkittäviä etuja. Akkukustannusten laskiessa autoista tulisi edullisempia, ne olisi nopeampi ladata ja kuluttaisivat vähemmän energiaa.
Useat akkuyhtiöt – mukaan lukien Toyota, Samsung ja CATL – tähtäävät massatuotantoon vuoteen 2027 mennessä. Ensimmäiset kiinteän elektrolyytin akustot tullaan todennäköisesti näkemään premium-luokan sähköautoissa, kuten Lexuksissa tai BMW:n i-sarjassa.