Belgialainen Melexis on esitellyt ensimmäisen MEMS-paineanturin, jossa hyödynnetään uutta patentoitua Triphibian-tekniikkaa. Pienikokoinen MLX90830-anturi on suunniteltu kaasun ja nestemäisen väliaineen mittaukseen 2-70 barin alueella.
Tehdaskalibroitu laite mittaa absoluuttisen paineen ja antaa suhteellisen analogisen lähtösignaalin. MLX90830 tekee moduulista kustannustehokkaan yksinkertaistamalla järjestelmän integrointia uusimpiin sähköajoneuvojen (EV) lämmönhallintajärjestelmiin.
Triphibian-tekniikan avulla anturi voi tuottaa tarkkoja mittauksia huomattavasti yli 5 baarin paineessa, mutta myös ollessaan kosketuksissa nesteen kanssa. Tämä innovatiivinen yhdistelmä korkean paineen tunnistusta, joka on yhteensopiva kaasun ja nesteen kanssa, saavutetaan anturin uudenlaisella rakenteella. Tunnistusmekanismi sisältää SO16-kotelon sisällä liuskan, jonka kärjessä on kalvo.
Rakenne kestää painepiikkejä jopa 2000 bariin millisekuntia kohti ja staattisia purskeita jopa 210 bariin asti. Kaksi saatavilla olevaa kalibroitua aluetta (10 tai 35 baria) on kumpikin räätälöity täyttämään erillisen sähköauton lämmönhallintajärjestelmän vaatimukset, mukaan lukien matala-/korkeapaineiset jäähdytyssilmukat. MLX90830:n rakenne on luonnostaan vankempi kuin esillä olevat ratkaisut, joissa on silti paine-ero lasijalustan puolen ja langanliitospuolen välillä. Paineentasausperiaate pätee myös pakastemateriaaliin, mikä mahdollistaa MLX90830:n selviytymisen tällaisissa olosuhteissa, ensimmäistä kertaa MEMS-paineantureissa.
Perinteisiin ei-MEMS-pohjaisiin ratkaisuihin verrattuna MLX90830 tarjoaa paremman tarkkuuden ja vankan rakenteen, mikä auttaa optimoimaan ajoneuvon lämmönhallintajärjestelmien tehokkuuden. Tämä pidentää auton ajomatkaa eli kantamaa yhdellä latauksella. Lisäksi kompakti kotelointi on pienempi kuin itsenäiset anturimoduulit.
MLX90830 sisältää anturin lukupiirin, digitaalisen laitteiston, jännitesäätimet ja analogiset lähtöohjaimet. Kalvoon istutetut pietsoresistiiviset elementit tuottavat lähtösignaalin, joka vahvistetaan ja muunnetaan digitaaliseen muotoon. Näin 16-bittinen digitaalinen signaalinkäsittely (DSP) voi soveltaa lämpötilan kompensointia ennen kuin tulos toimitetaan analogisena ulostulona.
Anturi on varustettu edistyneillä suojamekanismeilla ylijännitettä (yli +40 V) ja vastajännitettä (alle -40 V) vastaan. Lisätietoja täällä.