Sähköautoissa käytetyt litiumakut ovat haastavia kierrättää ja käsitellä, sillä ne aiheuttavat palovaaran kuljetuksen, varastoinnin ja kierrätysprosessin aikana. Aalto-yliopiston tutkijoiden kehittämän menetelmän avulla akkujen varaus voidaan purkaa automaattisesti jo varhaisessa vaiheessa, jopa ennen kuljetusta kierrätyslaitokselle tai heti kierrätyslaitokselle saavuttaessa.
- Ratkaisumme perustuu sähkövarauksen purkuun langattomasti eli sähkönsiirtoon. Sen avulla käytettyjä akkuja on mahdollista käsitellä turvallisesti ja tehokkaasti, sanoo apulaisprofessori Annukka Santasalo-Aarnio Aalto-yliopistosta.
Toinen sähköautojen akkuihin liittyvä haaste on kierrätysprosessien tehottomuus ja niistä aiheutuvat ympäristöhaitat. Nykyiset kierrätysmenetelmät perustuvat korkeisiin lämpötiloihin ja vahvojen kemikaalien käyttöön, ja litiumin talteenottoaste on vain muutamia prosentteja. Kiristyvien EU-säädösten myötä myös käytettyjen akkujen materiaalit tulisi kuitenkin hyödyntää huomattavasti nykyistä paremmin.
- Kehitimme kierrätysmenetelmän, jossa akuista syntyvän mustan massan erottelussa hyödynnetään vettä ja ilmakuplia – ilman kemikaaleja. Ratkaisu on tehokas ja sen avulla akkujen litiumin talteenottoaste voidaan nostaa jopa 72 prosenttiin. Tutkimme lisäksi mahdollisuutta hyödyntää menetelmää muidenkin aktiivisten materiaalien talteenotossa tulevaisuudessa, Santasalo-Aarnio sanoo.
Menetelmille on haettu patenttisuojaa ja ne on testattu toimiviksi Aalto-yliopistossa. Seuraavaksi tiimi hakee kumppania ratkaisun testaamiseksi käytännössä kaupallisessa mittakaavassa. Tutkimusprojektin ympärille on perustettu kansainvälinen tiimi tukemaan tulosten kaupallistamista.
Aalto-yliopiston Discharge Innovations -tiimi on mukana huomenna alkavassa Slush-tapahtumassa.
Kuva: AdobeStock