Edinburghilainen Dukosi aikoo mullistaa akkujärjestelmien monitoroinnin uudella langattomalla ratkaisulla, jota se lupaa toimituksiin vielä tämän vuoden aikana. Tekniikka lisää akustojen suorituskykyä ja elinikää ja mahdollistaa niiden uusiokäytön eliniän loppupuolella, kun kaikkien kennojen kunto tiedetään koko elinkaaren ajan.
Ratkaisu perustuu kennon päälle asennettavaan piiriin, joka mittaa erilaisia suureita kennon tilasta. Dukosi on kehittänyt oman lähiradiotekniikkansa ja linkin yli mittausdata siirretään omalla C-SynQ-protokollalla.
Yhtiö kutsuu tekniikkaansa nimellä piiri-kennolla (chip-on-cell). Se muuttaa tapaa, jolla akut suunnitellaan ja jolla niitä monitoroidaan. Kun jokaisessa kennossa solussa on siru, ratkaisu mittaa jatkuvasti – jopa 10 millisekunnin välein - kennon parametreja, kuten lämpötilaa ja jännitettä.
Lisäksi telemetriadata tallennetaan itse piirille, joten sen perusteella saadaan kennolle elinikäinen jäljitettävyys uniikin tunnuksen, materiaalien alkuperän ja jatkuvan data- ja tapahtumatallennuksen avulla, joka alkaa samalla hetkellä, kun piiri asennetaan kennon päälle.
Sen lisäksi, että tekniikka mahdollistaa sähköauton akuston käyttöiän pidentämiseen, se on tärkeä osa kestävää kehitystä. Seuraavan 10 vuoden aikana sähköautoista vapautuu jopa 100 miljoonaa akustoa uusiokäyttöön esimerkiksi teollisuuden akkuratkaisuihin. Tämä käyttö on tottakai paljon helpompaa, jos jokaisen yksittäisen kennon tila ja historia tiedetään.
Lisätietoja tekniikasta Dukosin sivuilla.