Tänä vuonna myydään noin 108 tuhatta 3d-tulostinlaitetta. Ensi vuonna määrä kasvaa yli 217 tuhanteen. Gartner arvioi, että tulostinten markkinat tulevat kaksinkertaistumaan vuosittain ainakin vuoteen 2018 asti.
Googlen älykelloihin ja muuhun päällepuettavaan elektroniikkaan kehittämä Android Wear -alusta on saanut ensimmäisen suuren päivityksensä. Uusiin ominaisuuksiin kuuluvat esimerkiksi GPS-tuki sekä mahdollisuus toistaa musiikkia ilman yhteyttä Android-älypuhelimeen.
Monikosketuspinnat etenevät nopeasti monenlaisilla laitteille ja monenlaisille pinnoille. Microchip on sopinut yhteistyöstä Xymoxin kanssa tarkoituksenaan tarjota laitevalmistajille valmis, taipuisalle pinnalle asettuva orgaaninen anturikerros.
Applen uusia iPadeja on hehkutettu monista ominaisuuksista ja syystäkin. Ne ovat aiempaa ohuempia ja kevyempiä, näytöt ovat vieläkin parempia ja suorituskyky on parantunut. Jotkut analyytikot ovat kuitenkin nostaneet esiin iPadin suurimman puutteen: se ei vieläkään osaa moniajoa.
Neljännen polven mobiiliverkkojen seuraava evoluutioversio eli LTE_Advanced etenee kovaa vauhtia eteenpäin. Tutkimuslaitos Frost & Sullivan näkee, että LTE-A:n suosio kasvaa uusien ominaisuuksia myötä, mikä kasvattaa myös testauslaitteiden markkinoita.
Formula 1 -sarjan tietävät kaikki ja Formula 2 ja Formula E ovat autourheilun harrastajille tuttuja, mutta opiskelijoiden oma sarja Formula Student on Suomessa hieman tuntemattomampi ainakin suurelle yleisölle. Sarja on kuitenkin tärkeä nuorille ajoneuvosuunnittelijalupauksille. Viime vuosina sähköautoja rakentavien tiimien määrä on sarjassa kasvanut selvästi.
Valaistusledien pioneereihin kuuluva amerikkalainen Cree sanoo kehittäneensä uuden alustan, jonka avulla ledipohjaistan lamppujen hinnat voivat useimmissa valaistussovelluksissa alentua jopa 40 prosenttia.
Autojen sähköistyminen alkoi yli sata vuotta sitten, kun keksinnöt kuten sähkövalot ja -moottorit tulivat autoihin. Viime aikojen sähköautojen vallankumous tulee kuitenkin tarpeesta parantaa autojen tehokkuutta. Polttoainekustannusten kasvun vaikutusta kuluttajan lompakkoon pitää vähentää ja toisaalta autonvalmistajien täytyy mukautua hiilidioksipäästöjä vähentävään sääntelyyn.
Autojen sähköistyminen alkoi jo sata vuotta sitten, mutta viime vuosina erilaisilla sähköjärjestelmillä on haluttu parantaa autojen tehokkuutta. Pienempi polttoaineenkulutus tietää hyvää myös kuluttajan lompakon kannalta.
Microsoftin kolmannen neljänneksen luvut yllättivät monet. Yhtiön liikevaihto kasvoi neljänneksen ja Nokialta ostettu matkapuhelinbisnes tuotti voittoa. Nokia-nimen pian unohtava Lumia myi heinä-syyskuussa 9,3 miljoonaa kappaletta.
Aurinkoenergian tuotantoon etsitään nyt tiiviisti uusia keinoja, sillä perinteinen piipohjainen kenno on edelleen liian kallis ratkaisu. Norjalaistutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla saadaan toteutettua aurinkokenno selvästi vähemmällä määrällä piitä.
Päällepuettava elektroniikka tarkoitti ennen erilaisia älyvaatteita. Nyt termi viittaa ennen kaikkea älykelloihin ja aktiviteettirannekkeisiin, joiden myynti lähtee Applen iWatchin vauhdittamana kovaan kasvuun ensi vuonna, arvioi tutkimuslaitos IHS.
Norjalainen Zwipe on saanut valmiiksi tekniikkansa, joka tekee luottokorteista merkittävästi nykyistä turvallisempia. Enää ei korttia kannata varastaa, koska käyttäjän autentikointi tapahtuu sormenjälkiskannerin avulla. Zwipe on jo julkistanut ensimmäisen käyttöön tulevan luottokortin yhdessä Mastercardin kanssa. Tekniikkaa on pilotoitu onnistuneesti norjalaisen Sparbankenin kanssa ja nyt se on tarkoitus viedä laajempaan käyttöön.
HDMI oli aikanaan lähestulkoon taivaan lahja television- ja elokuvien katsojalle. Se tuki monikanavaisen audion siirtoa, datansiirtoa ja useita videoformaatteja. Mutta tämän hetken 1.4-standardi tukee 4K-videota vain 30 hertsin taajuudella. Tämä ei todennäköisesti riitä tulevaisuudessa.
Elektroniikan suunnittelijat ja valmistajat ahkeroivat kehittääkseen ratkaisuja, jotka täyttävät nopeasti kasvavan sähköautoteollisuuden vaatimukset. Monet alan yritykset haluavat kehittää komponentteja tai järjestelmiä, jotka vievät sähköautot seuraavaan kehitysvaiheeseen ja nostavat näin koko EV-markkinat entistä kypsemmälle tasolle. Kaikkien tavoitteena on kasvattaa sähköautojen toimintamatkaa ja tuottaa näin lisäarvoa ajoneuvojen käyttäjille, OEM-valmistajille ja kuluttajille.
Joidenkin tutkimusten mukaan jopa puolet kaikesta ohjelmakoodista tuotetaan nyt jonkinlaisen tekoälyavustimen tuella. Ohjelmistoyhtiö SmartBearin teknologiajohtaja Dan Faulknerin mukaan tämä ei aina tarkoita pelkästään nopeampaa ja parempaa koodia.