Google on ilmoittanut, ettei se enää hyväksy uusia flash-pohjaisia mainoksia kesäkuun lopun jälkeen. Ensi vuoden alussa, tarkalleen tammikuun 2. päivänä Google ryhtyy myös estämään vanhojen flash-mainosten esittämisen. Päätös lyö käytännössä viimeisen naulan flash-tekniikan arkkuun.
Päätös tekee Googlen mainosverkostosta lähes flash-vapaan. Ainoan poikkeuksen muodostavat videomainokset, joita blokkaaminen ei tällä erää koske.
Flashin tilalle avautuu reikä – osuva sana flashin tietoturvaongelmien myötä – jonka täyttää HTML5-tekniikka. Sen myötä sivujen koodaaminen tulee helpommaksi ja mainokset tulevat kuluttamaan olennaisesti vähemmän tehoa.
Myös pitkään webbianimaatioiden monopoliasemasta nauttinut Adobe on jo hyväksynyt flashin kohtalon. Se on esitellyt uudet Adobe Animate -työkalut, jotka on tarkoitettu HTML5-pohjaisten animaatioiden tekemiseen.