Tabletteihin myytiin viime vuonna prosessoreja 3,6 miljardilla dollarilla eli 2,6 miljardilla eurolla. Strategy Analyticsin mukaan Apple on iPad-siruillaan selkeä markkinajohtaja. Sen markkinaosuus oli viime vuonna 37 prosenttia.
Texas Instruments on esitellyt uuden AD-muuntimen, jota se kehuu markkinoiden nopeimmaksi 12-bittiseksi piiriksi. Uutuuspiiri yltää neljän miljardin näytteen nopeuteen sekunnissa.
Superkondensaattoreita käytetään enenevässä määrin varavoimanlähteenä esimerkiksi palvelinjärjestelmissä. Myös sähköautoissa niiden edut ovat ilmeiset. Linear Technology on esitellyt latauspiirin, jonka ansiosta superkondensaattoreista saadaan enemmän irti, ja niiden lataaminen onnistuu aiempaa nopeammin.
Hydrauliikka- ja Pneumatiikkayhdistys ja Messukeskus jatkavat monivuotista yhteistyötään alan tärkeimmän messutapahtuman järjestelyissä. Hydrauliikka & Pneumatiikka -messut pidetään Messukeskuksessa, Helsingissä seuraavan kerran syksyllä 2015.
TeliaSonera ryhtyy ensimmäisenä pohjoismaalaisena operaattorina testaamaan uusia gigabitin nopeuteen yltäviä kupariyhteyksiä. Laitetoimittajana Helsingin ja Tukholman testeissä toimii kiinalainen Huawei.
Suomalaislähtöinen, nykyään Singaporessa päämajaansa pitävä Heptagon on esitellyt 3d-kuvantamiseen sopivan kameramoduulin, joka sopii älypuhelimiin ja tabletteihin. Kooltaan ratkaisu on yksi markkinoiden pienimpiä.
Älypuhelinten sovellusprosessorien markkinat kasvoivat viime vuonna 41 prosenttia. Sandiegolainen Qualcomm kasvatti myyntiään ja vahvisti selvää ykkösasemaansa markkinoilla. Sen osuus markkinoista on jo 54 prosenttia.
Koneiden välisten M2M-yhteyksien määrä kasvaa tänä vuonna jo neljännesmiljardiin. Viime vuonna yhteyksien määrä oli GSMA-järjestön tuoreen raportin mukaan 195 miljoonaa. Vuosina 2010-2013 yhteyksien määrä kasvoi 40 prosentin vuosivauhtia.
Kaksi keskeistä langattoman lataamisen järjestöä on päättänyt muokata tekniikkansa yhteensopiviksi. Power Matters Alliancen ja Alliance for Wireless Powerin sopimus merkitsee sitä, että WPC-järjestön (Wireless Power Consortium) Qi-tekniikka saa kovan haastajan.
Euroopan standardointikomitea CEN ja ETSI ovat julkistaneet ensimmäisen version älykkään liikenteen C-ITS- eli Cooperative Intelligent Transport Systems -standardista. Standardin avulla autot voivat tulevaisuudessa kommunikoida keskenään sekä tietekniikan kanssa.
Satelliittipaikannus toimii hyvin, kun paikannuslaite on näköyhteydessä satelliitteihin. Usein taivas on peitossa esimerkiksi pysäköintihalleissa, eikä navigaattori enää tiedä sijaintiaan. Nyt tämä ei enää tarkoita, että navigointi päättyisi.
Schneider Electric on nimitetty UPS-sähkönsyöttöratkaisujen kategoriasta vastaavaksi yritykseksi Euroopan komission hankkeessa, jossa laaditaan metodologia tuotteiden ympäristöjalanjäljen määrittelylle. Schneider Electric on mukana hankkeen pilottivaiheessa.
Mobiilimaailmassa ollaan pian valmiita siirtymään LTE:n jälkeiseen aikaan. Tarjolle on jo tuotu LTE-Advanced-verkoissa toimivien päätelaitteiden modeemeja. Nyt laitevalmistajat voivat ryhtyä testaamaan suunnittelujensa LTE-A-yhteensopivuutta.
Japanilainen Yokogawa on esitellyt testauslaitteet, joilla voidaan tallentaa tapahtumia jopa 200 päivän ajan. Instrumentteihin voidaan tallentaa kaksi miljardia datapistettä. Tallennus onnistuu sisäisen muistin lisäksi ulkoiselle kiintolevylle.
Nettiin kytkettyjä matkapuhelimia, tabletteja ja tietokoneita myydään tämän vuonna jo yli kuusi miljardia kappaletta. Valmistuksen määrä kasvaa tänä vuonna kuusi prosenttia viime vuodesta.
Nykyisin on käytössä useita erilaisia langattoman tiedonsiirron standardeja ja protokollia, jolloin saattaa olla vaikea valita oikeanlainen, tiettyyn sovellukseen soveltuva teknologia. Tässä artikkelissa tuodaan esiin eräitä tärkeimpiä kriteerejä, joita on syytä ottaa tarkastelun kohteeksi, kun valittavana on neljä suosittua vaihtoehtoa: Wi-Fi, Bluetooth Low Energy, valmistajakohtainen RF-tekniikka ja Connectivity Standards Alliancen protokolla Green Power.
Autoalan tiedotuskeskus järjesti tänään Nollasta sataan -paneelikeskustelun, jossa poliitikot keskustelivat sekä liikenteen päästöistä että sen verottamisesta. Paneeli osoitti ennen kaikkea, että poliitikoilla tulee olemaan suuria vaikeuksia laatia kestäviä, tasapuolisia ja järkeviä ratkaisuja ongelmiin.