Neljä ja puoli vuotta sitten Google kertoi lopettavansa selaimessaan keksien eli eväsdteiden tukemisen. Yhtiö sanoi korvaavansa nämä evästeet omalla "Privacy Sandbox" -teknologiallaan, jonka avulla mainostajat kohdistavat käyttäjiin sopivimmilla mainoksilla. Nyt suunnitelma on käytännössä haudattu.
Alun perin yrityksen tarkoituksena oli poistaa nämä evästeet asteittain, mutta nyt yhtiö kertoo tarjoavansa käyttäjille valinnanvaraa, jolloin he voivat hallita evästeasetuksiaan koko verkkoselauskokemuksensa aikana. Tämä muutos tulee sen jälkeen, kun useat sidosryhmät, mukaan lukien sääntelijät, kuten Iso-Britannian kilpailu- ja markkinaviranomainen, julkaisijat, verkkokehittäjät ja koko mainosala on vastustanut suunnitelmia.
Privacy Sandbox -aloitteen tavoitteena on parantaa online-yksityisyyttä ja säilyttää samalla mainoksilla tuettu Internet. Sääntelyviranomaisten, julkaisijoiden, kehittäjien ja muiden panos on ollut ratkaisevan tärkeä Privacy Sandboxin kehityksen muovaamisessa. Tavoitteena on tukea kilpailukykyistä markkinapaikkaa, joka toimii kaikille osapuolille.
Google mukaan alkuperäinen hiekkalaatikko-konsepti toimii. Testeissä on käynyt ilmi, että sen avulla on mahdollista saavuttaa erityisesti mainostajien tarpeet. Keksien poistamisen sijaan Chrome ottaa käyttöön ominaisuuden, jonka avulla käyttäjät voivat valita evästeasetukset, joita he voivat muuttaa milloin tahansa.
Tilastojen mukaan noin 40 prosenttia verkon sivustoista käyttää evästeitä, joiden avulla voidaan seurata käyttäjän liikkeitä, luoda hänestä profiili ja kohdentaa hänelle sopivia mainoksia. Chrome on ainoa selain, joka vielä tukee keksejä.