Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Kaspersky, McAfee ja AVG tunnetaan suosittujen tietoturvaohjelmistojen toimittajana. Siksi on vähän ironistakin, että niiden ohjelmistoista on löytynyt aukkoja, joiden avulla tietokoneen voi ottaa hallintaan.
Elektroniikkalehti on nyt kertonut huipputekniikan ja ammattielektroniikan uutisia suomeksi yli kahden vuoden ajan. Moni tuntee sivuston lyhyemmällä nimellä ETN. Vuoden nyt tulessa kohti loppuaan teemme pienen faceliftin ja siirrymme käyttämään laajemmin nimeä ETN.
Sarjamuotoinen data tungetaan rinnakkaisliitäntään serdes-piirien avulla. Näin monien liitäntöjen suorituskyky saadaan kasvatettua selvästi suuremmaksi. Sveitsiläinen Lausannen polyteknisestä koulusta irrotettu Kandou Bus AS on nyt esitellyt serdes-piirin, joka kykenee siirtämään dataa terabitin sekuntinopeudella kahden piirin välillä.
Yhdysvalloissa Illinoisin yliopistossa on kehitetty nanopinnoite, joka voi tehdä tulevaisuuden ledeistä kirmppaampia. Pinnoitteen läpi heijastuu enemmän valoa kuin tasaiselta pinnalta eikä se haittaa komponentin sähköisiä ominaisuuksia.
Tämä menee hieman perjantaikevennyksen puolelle. Apple on julkistanut oman lisäakkukotelonsa uutta iPhone 6s -mallia varten. Sen avulla laite saa kaipaamaansa lisävirtaa. Lisäakun nimeksi on tullut ”kyttyrä”. Nimen isä on itse Applen pääjohtaja Tim Cook.
Sen sijaan, että kuluttajien kaikki laitteet yhdistyisivät yhdeksi, niiden määrä kasvaa. Gartner ennustaa, että länsimaisella kuluttajalla on käytössään 3-4 eri laitetta vuoteen 2018 mennessä.
Silego tunnetaan hyvin pienikokoisten sekasignaalipiirien kehittäjään. Yhtiön uusin Green PAK -sarjan piiri kykenee syöttämään kahta eri jännitettä. SLG46121V-piirin mitat ovat kuitenkin vain 1,6 x 1,6 x 0,55 milliä.
Tektronix on esitellyt sekasignaaliskooppeihinsa uuden tuoteperheen. MDO400C-sarjan testereissä uutta on se, että samojen kuorien sisälle saadaan ahdettua yhteensä kuusi eri instrumenttia.
Muistia ahdetaan jatkuvasti pienempään tilaan. Yleensä kehitys tapahtuu valmistusprosessia kutistamalla eli Mooren lain hengessä. IEDM-konferenssissa esiteltiin kuitenkin uusi SRAM-muistin tekniikka, jossa muistisolu sopii piillä yhden transistorin tilaan.
WayRay ja Orange Business Services julkaisevat kaksi tuotetta, jotka tuovat hävittäjälentokoneista tutun hologramminavigoinnin ja älykkään mittaamisen tavallisten autoilijoiden ulottuville. Ensimmäiseksi laitteet tulevat saataville Yhdysvalloissa.
Farnellin element14-yhteisö tutkitutti, mitä ihmiset odottavat tulevaisuuden autoilta. Parempaa turvallisuutta ja pienempiä päästöjä. Itsestään ajava auto tai muut autoteollisuuden kehityshankkeet eivät nouse suosiossa kovin korkealle.
Pian kaikkien autojen valot perustuvat suuriin ledimatriiseihin. Autonvalmistajille tulee tarve ohjata näitä matriiseja entistä älykkäämmin. Niitä pitää pystyä himmentämään ja ohjaamaan tarpeen mukaan. Linear Technologyn LT3965-piiri tulee kuvaan auttamaan tässä ohjauksessa.
Patentti- ja rekisterihallituksen sähköiset palvelut täydentyvät vuodenvaihteen jälkeen. Tammikuun alusta lukien patenttihakemuksen voi jättää prh.fi-verkkosivujen kautta. Palvelu on suunniteltu ensihakemustaan jättävän patenttiasiakkaan tarpeisiin.
- Tavoitteenamme on olla vuonna 2020 maailman johtava mobiililaitteiden testausratkaisujen toimittaja, linjaa PKC Electronicsin toimitusjohtaja Jarmo Rajala.
Mozillan yritys tuoda avoimiin alustoihin perustuva älypuhelin on päättynyt. Yhtiöstä on myönnetty, ettei alustalla kyetty tuomaan sellaista kokemusta käyttäjille, että se olisi houkuttanut ostajia edes niissä kehittyvissä maissa – lähinnä Intiassa ja Afrikassa – joissa Firefox-älypuhelinta yritettiin myydä.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä